Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza de mai jos, incepand cu luna ianuarie, o societate a adaugat, printre obiectele de activitate, si codul CAEN 7711 - Activitati de inchiriere si leasing cu autoturisme si autovehicule rutiere usoare.
Societatea a facut o preluare de leasing pentru un autoturism ce urmeaza a fi inchiriat conform noului obiect de activitate.
Vom vedea care sunt implicatiile contabile si fiscale pentru aceasta operatiune.
Iata raspunsul specialistului!
Achizitiile de autovehicule si autoturisme de la diversi furnizori din Romania sau din Uniunea Europeana, (efectuate direct sau prin leasing financiar), din punctul de vedere al obligatiilor de inregistrare si raportare de catre beneficiar, sunt tratate diferit, in functie de tipul autovehiculului (nou sau second-hand) si regimul TVA aplicat de furnizor pentru livrarea efectuata (regim normal sau second-hand).
Mijlocul de transport nou este definit la art. 266 alin. (3) din Legea 227/2015, ca fiind vehiculul terestru cu motor a carui capacitate depaseste 48 cmc sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinat transportului de pasageri sau bunuri, cu conditia de a nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.
In norme se arata:
"(3) Achizitia intracomunitara de mijloace noi de transport efectuata de orice persoana impozabila ori neimpozabila, prevazuta la art. 268 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, este întotdeauna considerata o operatiune impozabila in Romania, pentru care nu sunt aplicabile regulile referitoare la plafonul de achizitii intracomunitare prevazut la art. 268 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, daca locul respectivei achizitii intracomunitare este in Romania, conform art. 276 din Codul fiscal".
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Cartea Verde a Contabilitatii
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
In cazul achizitiei intracomunitare de mijloace de transport noi, efectuata de orice persoana, operatiunea este impozabila in Romania, si societatii ii revine obligatia de a aplica deducerea TVA, prin mecanismul taxarii inverse si raportarea achizitiei intracomunitare in decontul de TVA (formular 300) si in declaratia recapitulativa (formular 390).
In cazul achizitiei unui mijloc de transport second-hand, in functie de regimul de taxare aplicat de furnizor, putem intalni doua situatii, respectiv:
a) furnizorul aplica regimul normal de taxare - operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara impozabila in Romania, pentru care beneficiarul din Romania are obligatia deducerii TVA, prin mecanismul taxarii inverse si raportarea achizitiei intracomunitare in decontul de TVA (formular 300) si in declaratia recapitulativa (formular 390);
b) furnizorul aplica regimul special pentru bunurile second-hand - operatiunea nu este impozabila in Romania, si beneficiarul din Romania nu efectueaza o achizitie intracomunitara, impozabila in Romania, si astfel nu are obligatia de a raporta operatiunea in declaratia 390. Mentiunea aplicarii regimului special pentru bunurile second-hand trebuie sa rezulte din factura emisa de furnizor.
In cazul achizitiei unui mijloc de transport din Romania, factura de achizitie va contine un TVA normal in cota de 19%.
Referitor la deducerea TVA, regula generala prevede ca orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor daca acestea sunt utilizate pentru desfasurarea activitatilor economice, in conformitate cu prevederile art. 298 din Codul fiscal. Exceptia de la regula generala are in vedere limitarea: “la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.”
In conditiile aratate, dreptul de deducere al taxei este in functie de modul de utilizare al vehiculului, astfel:
- integral pentru scopul activitatii economice - drept de deducere 100%;
- nu sunt utilizate exclusiv pentru scopul activitatii economice - limitarea dreptului de deducere la 50%.
In cazul dumneavoastra, conform celor mentionate mai sus, se poate deduce integral TVA de la achizitia autovehiculelor/autoturismelor (indiferent de modul de aprovizionare - de la o persoana platitoare de TVA, de la o persoana fizica sau prin leasing financiar) deoarece acestea sunt utilizate in scopul desfasurarii noii activitati de inchiriere.
Si din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal, sunt deductibile limitat la 50% cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.
La pct. 16 alin. (1) din Normele metodologice date in aplicarea art. 25 din Codul fiscal se precizeaza ca regulile de deducere, termenii si expresiile utilizate, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la pct. 68 din Normele metodologice date in aplicarea art. 298 al titlului VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal.
La contabilizarea operatiunilor de leasing financiar trebuie tinut cont de faptul ca, potrivit pct. 8 alin. (6) din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate aprobate prin OMFP 1802/2014, in costul de achizitie se includ si taxele (cu exceptia celor recuperabile), precum si orice alte cheltuieli nerecuperabile, care pot fi direct atribuibile achizitiei bunurilor.
Inregistarile contabile privind achizitia unui autoturism in leasing financiar sunt urmatoarele:
- pentru factura de avans
% = 404 „Furnizori de imobilizari”
4093 „Avansuri acordate pentru imobilizari corporale”
4426 „TVA deductibila”
- achizitia autoturismului
2133 = 167, in baza contractului de leasing
- pentru factura de rata de leasing
% = 404 “Furnizori de imobilizari”
167 “Alte imprumuturi si datorii asimilate”
666 “Cheltuieli privind dobanzile”
4426 „TVA deductibila”
- plata facturii de leasing
404 “Furnizori de imobilizari”= 5121 “Cont in lei”
Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
TVA de 9 la suta, pentru panificatia fara umpluturaBirouri deschise in alte localitati. Cum inregistram sediile secundare?Aveti o intreprindere mica? Iata cum puteti primi bani prin Programul de microindustrializare!Masuri de simplificare - colectare deseuri reciclabilePFA in 2014? Cum faceti trecerea la sistemul de impunere pe baza de norme de venit?Ultimele articole
Actualizarea codului CAEN: Ce trebuie sa stie contribuabilii in 2025Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditiiSRL, PFA, II, IF care isi actualizeaza CODUL CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduriAmnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitareCoduri CAEN PFA. Ce trebuie sa stii de la infiintareArticole similare
Impozit pe cladiri. Care sunt implicatiile fiscale si cum stabilim cota corecta?Venituri de natura dobanzilor platite nerezidentilor. Opinia specialistuluiNoutati Legislatie Fiscala 28 - 01 august 2008Refacturare asigurare. Care sunt implicatiile TVA?Inregistrarea copiei primite de asigurator. Cum inscriem factura in Declaratia 394?Ultimele articole
Profit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiLeasingul financiar: tot ce trebuie sa stiiLeasingul operational - tot ce trebuie sa stiiModificari aduse Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si consolidate prin Ordinul 2649/2023Cheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practiceArticole similare
ANAF: Luni, 26 aprilie 2021 - termen limita pentru depunerea a opt declaratii fiscale -A doua rata a IMPOZITELOR LOCALE trebuie platita pana pe data de 30 septembrie 2021Cum se face inscrierea la dealerul auto si achizitionarea noului automobil, prin programul "Rabla 2013"Reminder! 25 martie, termen limita pentru depunerea mai multor declaratii fiscaleRevista Romana de Fiscalitate nr. 36, Februarie 2010Ultimele articole
Reminder ANAF! Declaratii fiscale scadente la 27 ianuarie 2025Calendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Luni, 25 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteCalendar ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024. Util pentru persoanele fizice si juridiceVineri, 25 octombrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteArticole similare
Cum sa completezi si sa depui la timp Declaratia 101 - 57 situatii practiceScoatere din evidenta client incert. IMPLICATII CONTABILE si fiscaleArticole similare
Refacturare cheltuieli combustibil. IMPLICATII FISCALEInspectii fiscale in 2023: ANAF a efectuat peste 3.000 de actiuni de control fiscal si 1.900 controale antifrauda in luna iunieSuma platita ca si contravaloare a transportului angajatilor. IMPLICATII FISCALECe IMPLICATII FISCALE apar dupa inregistrarea ca platitor de accize?Inregistrare factura pentru servicii prestate catre o societate din SUA. Care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Casare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utileSanctiuni in valoare de peste 20 milioane lei pentru nerespectarea prevederilor E-TransportColectare venituri in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut IMPLICATII FISCALE de 1,24 miliarde leiControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalNeclaritati privind noutatile fiscale din 2024? Afla acum solutiile pentru firma taSfaturi de la experti
Marfa importata neconforma. Retur
Intrebare: Firma noastra returneaza un lot de marfa achizitionata in anul 2024 de la un furnizor din Serbia. Furnizorul accepta returnarea acestor produse, dar doreste sa emita o nota de credit pentru contravaloarea produselor. Firma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Un avocat incaseaza in contul bancar o despagubire pentru un client in suma de 400.000 lei. El isi va opri onorariul de 40.000 lei si va vira persoanei fizice diferenta de 360.000 lei. Daca avocatul, datorita incasarii sumei de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA