Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Leasing financiar. Care sunt implicatiile contabile si fiscale?

01-Mar-2018
70621

In analiza de mai jos, incepand cu luna ianuarie, o societate a adaugat, printre obiectele de activitate, si codul CAEN 7711 - Activitati de inchiriere si leasing cu autoturisme si autovehicule rutiere usoare.

Societatea a facut o preluare de leasing pentru un autoturism ce urmeaza a fi inchiriat conform noului obiect de activitate.

Vom vedea care sunt implicatiile contabile si fiscale pentru aceasta operatiune.

Iata raspunsul specialistului!

Achizitiile de autovehicule si autoturisme de la diversi furnizori din Romania sau din Uniunea Europeana, (efectuate direct sau prin leasing financiar), din punctul de vedere al obligatiilor de inregistrare si raportare de catre beneficiar, sunt tratate diferit, in functie de tipul autovehiculului (nou sau second-hand) si regimul TVA aplicat de furnizor pentru livrarea efectuata (regim normal sau second-hand).

Mijlocul de transport nou este definit la art. 266 alin. (3) din Legea 227/2015, ca fiind vehiculul terestru cu motor a carui capacitate depaseste 48 cmc sau a carui putere depaseste 7,2 kW, destinat transportului de pasageri sau bunuri, cu conditia de a nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.

In norme se arata:

"(3) Achizitia intracomunitara de mijloace noi de transport efectuata de orice persoana impozabila ori neimpozabila, prevazuta la art. 268 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, este întotdeauna considerata o operatiune impozabila in Romania, pentru care nu sunt aplicabile regulile referitoare la plafonul de achizitii intracomunitare prevazut la art. 268 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, daca locul respectivei achizitii intracomunitare este in Romania, conform art. 276 din Codul fiscal".

In cazul achizitiei intracomunitare de mijloace de transport noi, efectuata de orice persoana, operatiunea este impozabila in Romania, si societatii ii revine obligatia de a aplica deducerea TVA, prin mecanismul taxarii inverse si raportarea achizitiei intracomunitare in decontul de TVA (formular 300) si in declaratia recapitulativa (formular 390).

In cazul achizitiei unui mijloc de transport second-hand, in functie de regimul de taxare aplicat de furnizor, putem intalni doua situatii, respectiv:

a) furnizorul aplica regimul normal de taxare - operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara impozabila in Romania, pentru care beneficiarul din Romania are obligatia deducerii TVA, prin mecanismul taxarii inverse si raportarea achizitiei intracomunitare in decontul de TVA (formular 300) si in declaratia recapitulativa (formular 390);
b) furnizorul aplica regimul special pentru bunurile second-hand - operatiunea nu este impozabila in Romania, si beneficiarul din Romania nu efectueaza o achizitie intracomunitara, impozabila in Romania, si astfel nu are obligatia de a raporta operatiunea in declaratia 390. Mentiunea aplicarii regimului special pentru bunurile second-hand trebuie sa rezulte din factura emisa de furnizor.
In cazul achizitiei unui mijloc de transport din Romania, factura de achizitie va contine un TVA normal in cota de 19%.

Referitor la deducerea TVA, regula generala prevede ca orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor daca acestea sunt utilizate pentru desfasurarea activitatilor economice, in conformitate cu prevederile art. 298 din Codul fiscal. Exceptia de la regula generala are in vedere limitarea: “la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.”

In conditiile aratate, dreptul de deducere al taxei este in functie de modul de utilizare al vehiculului, astfel:

- integral pentru scopul activitatii economice - drept de deducere 100%;
- nu sunt utilizate exclusiv pentru scopul activitatii economice - limitarea dreptului de deducere la 50%.

In cazul dumneavoastra, conform celor mentionate mai sus, se poate deduce integral TVA de la achizitia autovehiculelor/autoturismelor (indiferent de modul de aprovizionare - de la o persoana platitoare de TVA, de la o persoana fizica sau prin leasing financiar) deoarece acestea sunt utilizate in scopul desfasurarii noii activitati de inchiriere.

Si din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (3) lit. l) din Codul fiscal, sunt deductibile limitat la 50% cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.

La pct. 16 alin. (1) din Normele metodologice date in aplicarea art. 25 din Codul fiscal se precizeaza ca regulile de deducere, termenii si expresiile utilizate, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la pct. 68 din Normele metodologice date in aplicarea art. 298 al titlului VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal.

La contabilizarea operatiunilor de leasing financiar trebuie tinut cont de faptul ca, potrivit pct. 8 alin. (6) din Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate aprobate prin OMFP 1802/2014, in costul de achizitie se includ si taxele (cu exceptia celor recuperabile), precum si orice alte cheltuieli nerecuperabile, care pot fi direct atribuibile achizitiei bunurilor.

Inregistarile contabile privind achizitia unui autoturism in leasing financiar sunt urmatoarele:

- pentru factura de avans

% = 404 „Furnizori de imobilizari”
4093 „Avansuri acordate pentru imobilizari corporale”
4426 „TVA deductibila”

- achizitia autoturismului

2133 = 167, in baza contractului de leasing

- pentru factura de rata de leasing

% = 404 “Furnizori de imobilizari”
167 “Alte imprumuturi si datorii asimilate”
666 “Cheltuieli privind dobanzile”
4426 „TVA deductibila”

- plata facturii de leasing

404 “Furnizori de imobilizari”= 5121 “Cont in lei”

Raspuns oferit pentru www.portalcodulfiscal.ro de Mariana Prejbeanu, expert contabil, consultant fiscal si auditor financiar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2025

    • Ca in fiecare an, examenul CECCAR va fi, putin spus, dificil. Este normal, dat fiind ca accesul in Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania echivaleaza cu recunoasterea profesionala si inseamna un pas extrem de important in cariera oricarui contabil! Examenul realizeaza practic o selectie foarte dura si asa se si explica de ce, odata trecut de acest hop, intrati intr-un grup de profesionisti extrem de bine vazuti (si de bine platiti). In calitate de expert contabil...» citeste mai departe aici

  • Cum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului micro

    • Un nou act normativ, mai exact OUG 156/2024, a adus noi modificari in privinta plafonului microintreprinderilor. Acesta a scazut de la suma de 500.000 euro, la 250.000 euro, incepand cu anul 2025. Microintreprinderi care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro. Cum se face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 In acest context, un contribuabil se intreaba cum poate face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 daca nu se mai incadreaza in criteriile cumulative...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro

    • Pentru ca plafonul pentru aplicarea regimului micro a fost modificat, scazand de la 500.000 euro la 250.000 euro, firmele care nu se mai incadreaza in aceasta conditie la final de 2024 trebuie sa treaca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, la impozitul pe profit. Pentru a schimba vectorul fiscal se va depune D700 pana pe 31 martie, la ANAF. Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca sunt obligate sa treaca la impozit pe profit O microintreprindere cu veniturile realizate la data...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025

    • Pentru anul 2025 au aparut mai multe noutati legate de casele de marcat electronice fiscale. Printre principalele modificari se numara reglementarea noilor obligatii privind inscrierea codului de identificare fiscala pe bonurile fiscale, implementarea codurilor QR, dar si reluarea unor sanctiuni contraventionale din 2025. In plus, bonul fiscal tiparit si inmanat clientilor nu va mai fi obligatoriu la platile cu cardul, decat atunci cand este solicitat de cumparatori. De asemenea, nu este...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016