Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare facturi de leasing in cazul unei societati suspendate. TVA

08-Iun-2011
9196
Problema:
As dori sa stiu ce se intampla cu facturile de leasing (in cazul meu firma are 3 leasing-uri) in cazul unei firme suspendate la Registrul Comertului pe o perioada de 3 ani?

Am aflat ca in momentul suspendarii firma nu mai figureaza de exemplu pe site-ul mfinante cu atribut fiscal RO, aceasta nemafiind platitoare de TVA pe perioada suspendarii. La mine, la Craiova, pentru firmele suspendate nu se mai primeste Declaratia 300, insa in alta parte chiar mi-au cerut Declaratia 300 intr-o luna cand am uitat sa-l depun pentru o astfel de firma.

Intrebarea este: aceste facturi de leasing se inregistreaza normal pe ct de 167,666 si 4426 in fiecare luna, iar TVA deductibila se depune in decont normal sau nu se inregistreaza nimic lunar, iar in momentul activarii se inregistreaza toate facturile de leasing pe ct.167,117.4 (dobanda) si 4426 si se inscrie TVA deductibila aferenta tuturor facturilor la randul regularizari TVA?

Solutie:
Legea societatilor comerciale permite suspendarea temporara a activitatii unei firme, caz in care se considera ca firma respectiva se afla in inactivitate temporara. De aici se poate deduce faptul ca in perioada declarata de inactivitate firma respectiva nu mai poate realiza venituri, dar poate inregistra cheltuieli. In situatia prezentata, firma pe care o reprezentati poate inregistra cheltuieli si alte operatiuni specifice derularii unui contract de leasing financiar. Deoarece in aceasta perioada firma nu realizeaza venituri, cheltuielile generate de amortizarea autoturismului si suportarea dobanzii in cadrul contractului de leasing sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Suma TVA inscrisa in factura locatorului urmeaza acelasi regim fiscal de nedeductibilitate datorita faptului ca in aceasta perioada nu se realizeaza operatiuni taxabile.

Baza legala pentru aplicarea acestui tratament fiscal este reprezentata de:
a) referitor la impozitul pe profit: articolul 21 "Cheltuieli" alineatul 1 conform caruia pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile
b) referitor la TVA: articolul 145 alineatul 2 conform caruia orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
- operatiuni taxabile;
- operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in
strainatate;
- operatiuni scutite de taxa, cu drept de deducere a TVA;
Deoarece exista unul sau mai multe contracte de leasing in derulare, firma dvs. nu are posibilitatea sa solicite regimul derogatoriu de declarare a impozitelor, taxelor si contributiilor la organul fiscal de administrare reglementat prin OMFP 1221/2009. Regimul de declarare derogatoriu presupune atat depunerea la alte termene si in alte conditii decat cele uzuale a declaratiilor fiscale pentru impozitele, taxele si contributiile administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala cat si nedepunerea acestora pentru intreaga perioada declarata pentru inactivitate. Datorita faptului ca se primesc lunar facturi de la societatea de leasing, firma dvs. este obligata sa declare pentru fiecare perioada fiscala suma TVA deductibila la randul 21 din decontul de TVA denumit "Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%". Pentru aceasta suma nu se exercita dreptul de deducere datorita faptului ca vehiculul respectiv nu este utilizat in scopul desfasurarii activitatii economice. In aceasta situatie, la randul 26 "SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SI ART. 145^1 SAU ART. 147 SI ART. 145.1", suma TVA dedusa va fi zero. De asemenea, trebuie sa aveti in vedere ca operatiunea trebuie raportata, semestrial, prin declaratia cod 394 chiar daca nu s-a exercitat dreptul de deducere a TVA aferenta sumei inscrisa in factura locatorului.

In concluzie, pentru intreaga perioada de inactivitate declarata nu este admisa deducerea cheltuielilor efectuate si a sumei TVA aferente unui contract de leasing in derulare sau al oricarui contract de achizitii servicii (utilitati, chirie, telefoane, etc.). Din inregistrarea cheltuielilor pe intreaga perioada de inactivitate temporara, firma respectiva va inregistra o pierdere contabila si fiscala care nu va putea fi dedusa din profiturile aferente perioadelor viitoare, la reluarea activitatii. In mod similar, nici suma TVA limitata la deducere in perioada de suspendare nu va putea fi dedusa la data reinceperii activitatii.
De asemenea, trebuie sa aveti in vedere faptul ca pentru intreaga perioada de suspendare a activitatii, se considera ca persoana impozabila respectiva desfasoara exclusiv operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA. Din acest motiv, la intrarea in perioada de suspendare voluntara a activitatii trebuie ajustat dreptul de deducere a TVA aferenta imobilizarilor corporale si necorporale, dar si suma TVA aferenta stocurilor de marfuri.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016