Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare in scopuri de TVA prin optiuni. Cum facem ajustarea TVA?

15-Iul-2016
7920

In analiza urmatoare, o firma nou-infiintata cu activitate principala lucrari de constructii rezidentiale si nerezidentiale (4210) doreste sa obtina cod de TVA. Pana la obtinerea codului de TVA are diferite achizitii: avansuri pentru servicii, materiale, servicii. Din punct de vedere TVA, vom vedea cand si cum poate sa deduca TVA aferenta acestor achizitii, precum si care sunt inregistrarile contabile pentru acest TVA inainte si dupa obtinerea codului.

Potrivit prevederilor art. 310 alin (11) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct.83 alin 11 lit. a) si d) din Normele metodologice de aplicare, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;

d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.

Asadar, dupa inregistrarea in scopuri de TVA, se deduce TVA aferenta materialelor aflate in stoc constatate pe baza inventarului precum si taxa aferenta avansurile pentru servicii pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal
inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.

Asadar, pentru avansuri, se va ajusta TVA, daca se primeste factura finala (are loc prestarea de servicii), dupa data inregistrarii.

Potrivit alineatului 12, ajustarile efectuate conform alin. (11) se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. Pentru ajustarea taxei prevazute la alin. (11), persoana impozabila trebuie sa indeplineasca conditiile si formalitatile prevazute la art. 297-306 din Codul fiscal.

Prin exceptie de la prevederile art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, factura pentru achizitii de bunuri/servicii efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile nu trebuie sa contina mentiunea referitoare la codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile conform art. 316 din Codul fiscal.

Costul materialele aflate in stoc, achizitionate in perioada in care societatea nu a fost inregistrata in scopuri de TVA , va cuprinde si TVA .

Inregistrarea inainte este:
3xx=401 inclusiv TVA , asemanator se inregistreaza si avansurile pentru servicii:
4092=401 inclusiv TVA

Ulterior inregistrarii, se va determina TVA prin aplicarea procedeului sutei majorate :
Valoare stoc (inclusiv TVA) /1,24) x 24%

Sau

Valoare stoc (inclusiv TVA) /1,20) x 20%
Inregistrare in contabilitate a TVA calculata prin scaderea valorii stocului cu valoarea TVA ce a fost inclusa initial
4426 = 3xx

In privinta avansurilor , la data primirii facturii finale se deduce TVA iar stornarea avansului se va efectua la valoarea cu TVA, respectiv:
%=401
628
4426 si stornare factura de avans 4092 = 401 inclusiv cu TVA.

Pentru serviciile achizitionate inainte de inregistarea in scopuri de TVA nu se mai poate ajusta TVA , intrucat faptul generator a intervenit inainte de inregistrare.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016