Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrare masa lemnoasa

13-Iun-2011
14967
Studiu de caz:
Regie autonoma Cod CAEN 210:

-Cum se inregistreaza masa lemnoasa contractata si la ce data?
- Cum se inregistreaza masa lemnoasa facturata?
- Cum stabilim impozitul pe profit si unde se achita?


Raspuns:
Avand in vedere faptul ca regia autonoma are ca obiect de activitate "silvicultura si alte activitati forestiere", consider ca trebuie sa aveti in vedere atat prevederile legislatiei fiscale, cat si prevederile legislatiei specifice aplicabile acestei activitati.
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

Legislatia fiscala reglementeaza faptul ca masurile de simplificare se aplica pentru livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu toate modificarile si completarile ulterioare. Acest fapt rezulta din prevederile art. 160 alin. 2 lit. b) din Codul fiscal.

Definitia celor doua notiuni se regasesc in anexa nr. 1 din cadrul legii nr. 46/2008, dupa cum urmeaza:
- la punctul 16 masa lemnoasa definita drept totalitatea arborilor pe picior si/sau doborati, intregi sau parti din acestia, inclusiv cei aflati in diferite stadii de transformare si miscare in cadrul procesului de exploatare forestiera;
- la punctul 17 materiale lemnoase, categorie in care se incadreaza:
- lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc;
- cheresteaua, flancurile, traversele, lemnul ecarisat cu sectiune dreptunghiulara sau patrata;
- lemnul cioplit;
- arbori si arbusti ornamentali;
- pomi de Craciun;
- rachita si puieti.

Prin art. 123 din Codului silvic se reglementeaza faptul ca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior se stabileste anual, prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care ras-punde de silvicultura. Deci, pentru emiterea facturii de masa lemnoasa trebuie respectat pretul astfel stabilit.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca masurile de simplificare se aplica numai in situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul Romaniei, inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Chiar daca este supusa masurilor de simplificare, vanzarea materialelor lemnoase se incadreaza in categoria operatiunilor taxabile, fapt reglementat in mod expres prin normele de aplicare ale articolului 160 la punctul 82 alineatul (1) "In sensul art. 160 alin. (5) din Codul fiscal, prin livrari de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii se intelege operatiunile realizate numai intre persoane care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au locul livrarii sau locul prestarii in Romania conform art. 132, respectiv art. 133, din Codul fiscal, si sunt operatiuni taxabile conform titlului VI din Codul fiscal".

Pentru livrarea celor doua categorii de bunuri, in calitate de furnizor, regia emite factura fara taxa cu obligatia de a inscrie pe factura o mentiune din care sa rezulte faptul ca s-a aplicat regimul de taxare inversa. Factura se emite in acest mod chiar si pentru avansurile incasate. Aceasta modalitate de facturare rezulta din prevederile cuprinse in normele de aplicare ale art. 160 alin. 2 punctul 82 alin. (3).

Aplicarea masurilor de simplificare reprezinta o facilitate acordata de lege care il scuteste pe vanzator sa colecteze TVA, dar si pe cumparator sa achite TVA colectata de catre furnizor. Aceste masuri au fost adoptate si pentru a se evita solicitarea rambursarii TVA de catre cumparatorii de deseuri de ma-teriale feroase.

Astfel, in tranzactiile cu persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA, aplicarea masurilor de simplificare (regim cunoscut si sub denumirea taxare inversa) se concretizeaza prin colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile, procedura aplicata doar de catre cumparator in baza formulei contabile 4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata". Aceasta procedura reprezinta pentru cumparator autolichidarea taxei pe valoarea adaugata, operatiune echivalenta cu plata taxei catre furnizor.

Raspunzatori pentru aplicarea corecta a regimului de taxare sunt atat furnizorul cat si cumparatorul, asa cum rezulta din prevederile articolului 160 alineatul 5 "De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii/prestatorii, cat si beneficiarii. In situatia in care furnizorul /prestatorul nu a mentionat "taxare inversa" in facturile emise pentru bunurile/serviciile care se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator".

Valoarea facturilor emise prin aplicarea regimului de taxare inversa se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari in coloana 10 din modelul orientativ reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 13 denumit ,"Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3, si operatiuni supuse masurilor de simplificare", din cadrul sectiunii "LIVRARI DE BUNURI/PRESTARI DE SERVICII IN INTERIORUL TARII SI EXPORTURI".

In situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana neimpozabila sau o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA, pentru emiterea facturii se aplica regimul normal de taxare prin colectarea TVA cu cota standard TVA de 24 %.
Factura astfel emisa se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".
Referitor la legislatia specifica regiei autonome, va recomand sa consultati urmatoarele acte normative mai importante:
- legea nr. 46/2008 - Codul silvic;
- H.G. nr. 996 din 27 august 2008 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund;
- Ordinul minstrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 606 din 30 septembrie 2008 pentru aprobarea Instructiunilor privind termenele, modalitatile si perioadele de colectare, scoatere si transport al materialului lemnos;
- Ordinul minstrului mediului si padurilor nr. 1343 din 24 august 2010 pentru aprobarea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior.

Pentru determinarea impozitului pe profit nu sunt particularitati specifice obiectului de activitate al regiei, motiv pentru care profitul impozabil se determina in mod uzual, ca diferenta intre venituri si cheltuieli la care se adauga cheltuielile nedeductibile. Modul de calcul al impozitului pe profit se inscrie in registrul de evidenta fiscala. Impozitul pe profit calculat, datorat si raportat la organul fiscal teritorial se vireaza bugetului de stat in contul unic.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrare masa lemnoasa":
Rating:

Nota: 4.57 din 7 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul va schimba impozitarea PFA si plata CAS! Vine si cu nou proiect pentru Codul penal
    • Guvernul continua programul de aplicare a unor masuri care vizeaza taxele si impozitele din Romania. Daca unele taxe se reduc (precum conditia unui capital minim social de 200 lei la infiintarea unei firme, reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%), exista si masuri care impoziteaza suplimentar veniturile bugetare. Cititi si ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani! Ar urma astfel sa se elimine impozitul pe dividende, dar sa se reduca si cota...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! ANAF ar putea trimite decizii de incasare contributii din ultimii 4 ani
    • In urma unor intalniri cu premierul Grindeanu si oficiali ANAF, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a anuntat mai multe masuri care vizeaza, pe de o parte, o mai buna relatie intre autoritatile fiscale si contribuabil si, pe de alta parte, cresterea colectarilor de taxe la bugetul de stat. In perioada urmatoare, ANAF ar putea incepe sa trimita decizii de plata pentru asigurarile de sanatate neachitate in ultimii patru ani tot din lipsa de eficienta in comunicare intre mai multe institutii...» citeste mai departe aici

  • Cum se impoziteaza in 2017 bunurile sau serviciile acordate gratuit asociatilor
    • Pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii, sunt cheltuieli nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal. Printre altele, sunt considerate cheltuieli facute in favoarea actionarilor sau asociatilor: - bunurile, marfurile si serviciile acordate actionarilor sau...» citeste mai departe aici

  • Anulare repartizare profit si impozit dividende. Procedura explicata in detaliu
    • Procedura de mai jos, de natura juridica si de guvernanta corporativa, este explicata in detaliu prin cele de mai jos, cu privire la anularea repartizarii profitului: Avem astfel urmatoarele date date: "In anul 2015 o societate a repartizat la dividende suma de 75.000 lei din profitul anului 2014. Dividendele nu au fost ridicate si nu s-a declarat si platit impozitul pana la 25 ianuarie 2016. In anul 2016 societatea repartizeaza din nou la dividende suma de 130.000 lei din profitul anului 2015...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 20-16 martie 2017
    • Va tinem la curent cu noutatile publicate de ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili. Noile acte normative sunt incluse perioada 20-16 martie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2017 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.43/2013 privind unele masuri pentru dezvoltarea si sustinerea fermelor de familie si facilitarea accesului la finantare al fermierilor, pentru completarea art. 51 din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea...» citeste mai departe aici

  • Cum identificam operatiunile scutite de TVA? Furnizarea unui serviciu informatii prin sms
    • Situatiile in care anumite servicii sunt scutite de TVA se supun unui regim distinct. Prevederile in vigoare, consultate si explicate in mod corect, previn situatiile in care se fac confuzii cu privire la operatiunile scutite. Avem astfel urmatorul caz: "O societate bancara doreste furnizarea unui serviciu de transmitere informatii prin SMS si va percepe un comision per SMS incasabil la momentul furnizarii fiecarui SMS. Valoarea acestuia este mai mare decat cea cu care achizitioneaza acest...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.