Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrare masa lemnoasa

13-Iun-2011
16906
Studiu de caz:
Regie autonoma Cod CAEN 210:

-Cum se inregistreaza masa lemnoasa contractata si la ce data?
- Cum se inregistreaza masa lemnoasa facturata?
- Cum stabilim impozitul pe profit si unde se achita?


Raspuns:
Avand in vedere faptul ca regia autonoma are ca obiect de activitate "silvicultura si alte activitati forestiere", consider ca trebuie sa aveti in vedere atat prevederile legislatiei fiscale, cat si prevederile legislatiei specifice aplicabile acestei activitati.
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Vezi detalii

Legislatia fiscala reglementeaza faptul ca masurile de simplificare se aplica pentru livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu toate modificarile si completarile ulterioare. Acest fapt rezulta din prevederile art. 160 alin. 2 lit. b) din Codul fiscal.

Definitia celor doua notiuni se regasesc in anexa nr. 1 din cadrul legii nr. 46/2008, dupa cum urmeaza:
- la punctul 16 masa lemnoasa definita drept totalitatea arborilor pe picior si/sau doborati, intregi sau parti din acestia, inclusiv cei aflati in diferite stadii de transformare si miscare in cadrul procesului de exploatare forestiera;
- la punctul 17 materiale lemnoase, categorie in care se incadreaza:
- lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc;
- cheresteaua, flancurile, traversele, lemnul ecarisat cu sectiune dreptunghiulara sau patrata;
- lemnul cioplit;
- arbori si arbusti ornamentali;
- pomi de Craciun;
- rachita si puieti.

Prin art. 123 din Codului silvic se reglementeaza faptul ca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior se stabileste anual, prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care ras-punde de silvicultura. Deci, pentru emiterea facturii de masa lemnoasa trebuie respectat pretul astfel stabilit.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca masurile de simplificare se aplica numai in situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul Romaniei, inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Chiar daca este supusa masurilor de simplificare, vanzarea materialelor lemnoase se incadreaza in categoria operatiunilor taxabile, fapt reglementat in mod expres prin normele de aplicare ale articolului 160 la punctul 82 alineatul (1) "In sensul art. 160 alin. (5) din Codul fiscal, prin livrari de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii se intelege operatiunile realizate numai intre persoane care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au locul livrarii sau locul prestarii in Romania conform art. 132, respectiv art. 133, din Codul fiscal, si sunt operatiuni taxabile conform titlului VI din Codul fiscal".

Pentru livrarea celor doua categorii de bunuri, in calitate de furnizor, regia emite factura fara taxa cu obligatia de a inscrie pe factura o mentiune din care sa rezulte faptul ca s-a aplicat regimul de taxare inversa. Factura se emite in acest mod chiar si pentru avansurile incasate. Aceasta modalitate de facturare rezulta din prevederile cuprinse in normele de aplicare ale art. 160 alin. 2 punctul 82 alin. (3).

Aplicarea masurilor de simplificare reprezinta o facilitate acordata de lege care il scuteste pe vanzator sa colecteze TVA, dar si pe cumparator sa achite TVA colectata de catre furnizor. Aceste masuri au fost adoptate si pentru a se evita solicitarea rambursarii TVA de catre cumparatorii de deseuri de ma-teriale feroase.

Astfel, in tranzactiile cu persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA, aplicarea masurilor de simplificare (regim cunoscut si sub denumirea taxare inversa) se concretizeaza prin colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile, procedura aplicata doar de catre cumparator in baza formulei contabile 4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata". Aceasta procedura reprezinta pentru cumparator autolichidarea taxei pe valoarea adaugata, operatiune echivalenta cu plata taxei catre furnizor.

Raspunzatori pentru aplicarea corecta a regimului de taxare sunt atat furnizorul cat si cumparatorul, asa cum rezulta din prevederile articolului 160 alineatul 5 "De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii/prestatorii, cat si beneficiarii. In situatia in care furnizorul /prestatorul nu a mentionat "taxare inversa" in facturile emise pentru bunurile/serviciile care se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator".

Valoarea facturilor emise prin aplicarea regimului de taxare inversa se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari in coloana 10 din modelul orientativ reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 13 denumit ,"Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3, si operatiuni supuse masurilor de simplificare", din cadrul sectiunii "LIVRARI DE BUNURI/PRESTARI DE SERVICII IN INTERIORUL TARII SI EXPORTURI".

In situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana neimpozabila sau o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA, pentru emiterea facturii se aplica regimul normal de taxare prin colectarea TVA cu cota standard TVA de 24 %.
Factura astfel emisa se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".
Referitor la legislatia specifica regiei autonome, va recomand sa consultati urmatoarele acte normative mai importante:
- legea nr. 46/2008 - Codul silvic;
- H.G. nr. 996 din 27 august 2008 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund;
- Ordinul minstrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 606 din 30 septembrie 2008 pentru aprobarea Instructiunilor privind termenele, modalitatile si perioadele de colectare, scoatere si transport al materialului lemnos;
- Ordinul minstrului mediului si padurilor nr. 1343 din 24 august 2010 pentru aprobarea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior.

Pentru determinarea impozitului pe profit nu sunt particularitati specifice obiectului de activitate al regiei, motiv pentru care profitul impozabil se determina in mod uzual, ca diferenta intre venituri si cheltuieli la care se adauga cheltuielile nedeductibile. Modul de calcul al impozitului pe profit se inscrie in registrul de evidenta fiscala. Impozitul pe profit calculat, datorat si raportat la organul fiscal teritorial se vireaza bugetului de stat in contul unic.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrare masa lemnoasa":
Rating:

Nota: 4.57 din 7 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Guvernul ar putea renunta la impozitul de 1% pe cifra de afaceri pentru unele firme
    • Masura prin care se anunta pentru 2018 majorarea de la 500.000 euro la 1 milion euro a pragului pana la care se aplica impozitul pe cifra de afaceri de !%. "Am discutat despre acest lucru, ca acel prag, daca este 500.000 euro sau 1 milion euro pana la care este introdus impozitul de 1%...sa fie introduse (modificari-n.r.) prin amendament in Parlament", a declarat premierul Mihai Tudose, raspunzand intrebarilor adresate de jurnalisti. Saptamana trecuta a avut loc o intalnire a premierului cu...» citeste mai departe aici

  • Initierea negocierii colective intre 20 noiembrie - 20 decembrie. Amenzi de 10.000 lei
    • OUG nr.82/2017, publicata in Monitorul Oficial nr.902 din 16.11.2017, include o obligatie noua pentru toate firmele din Romania, indiferent de numarul de angajati. Conform unor noi reglementari din OUG nr.82/2017 prin derogare de la prevederile art. 129 alin. (1) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, apare obligatia ca in unitatile in care nu exista incheiat contract/acord colectiv de munca, initierea negocierii colective sa devina...» citeste mai departe aici

  • Atentie la HG 804/2017: Normele privind casele de marcat au fost modificate
    • In M.Of. nr. 907 din 20.11.2017 a fost publicata HG 804/2017 privind modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003. Noile prevederi coreleaza modificarile aduse incepand cu anul 2014 ordonantei de urgenta 28/1999 (ultima modificare a normelor metodologice fiind adusa de HG 73/2014) si aduce...» citeste mai departe aici

  • Un nou regulament se aplica din 2018 si introduce o adevarata revolutie. Iata ce ne asteapta
    • Uniunea Europeana a introdus noutati legislative foarte stricte. Mai exact, la 25 mai 2018 vor incepe sa se aplice prevederile Regulamentului UE nr. 679/2016, cunoscut drept Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale (GDPR). Specialistii spun ca acest Regulament introduce o adevarata revolutie in domeniu, prin prisma impactului pe care il va avea asupra bunului mers al oricarei afaceri, mici sau mari, din Europa si nu numai. Conceptul de "date personale" devine atat de larg...» citeste mai departe aici

  • SRL-D-urile nu vor mai beneficia de facilitati fiscale incepand cu 1 ianuarie 2018
    • Intr-o analiza a masurilor adoptate recent de Guvern pentru modificarea Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018, Platforma Romania 100 a aratat care sunt acele masuri care vor influenta negativ mediul de afaceri si nu numai. Printre acestea masuri se numara si trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, precum si eliminarea facilitatilor fiscale de la inceputul anului pentru firmele de tip SRL-D. "Trecerea contributiilor sociale de angajator la angajat propusa prin "Revolutia...» citeste mai departe aici

  • Ce tratament se aplica pentru cheltuielile de protocol?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care inregistreaza in anul 2017 cheltuieli de protocol dupa cum urmeaza: - cafea, apa, diverse produse protocol pentru diverse sedinte, intalniri cat si pentru uzul angajatilor. - mese la restaurant cu potentiali clienti, furnizori, parteneri de afaceri, angajati din grup care se deplaseaza in scopul rezolvarii anumitor situatii (scolarizari, implementari, alte activitati curente). La fiecare factura de restaurant exista un referat cu detalii legate de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"