Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrare masa lemnoasa

13-Iun-2011
29899
Studiu de caz:
Regie autonoma Cod CAEN 210:

-Cum se inregistreaza masa lemnoasa contractata si la ce data?
- Cum se inregistreaza masa lemnoasa facturata?
- Cum stabilim impozitul pe profit si unde se achita?


Raspuns:
Avand in vedere faptul ca regia autonoma are ca obiect de activitate "silvicultura si alte activitati forestiere", consider ca trebuie sa aveti in vedere atat prevederile legislatiei fiscale, cat si prevederile legislatiei specifice aplicabile acestei activitati.

Legislatia fiscala reglementeaza faptul ca masurile de simplificare se aplica pentru livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu toate modificarile si completarile ulterioare. Acest fapt rezulta din prevederile art. 160 alin. 2 lit. b) din Codul fiscal.

Definitia celor doua notiuni se regasesc in anexa nr. 1 din cadrul legii nr. 46/2008, dupa cum urmeaza:
- la punctul 16 masa lemnoasa definita drept totalitatea arborilor pe picior si/sau doborati, intregi sau parti din acestia, inclusiv cei aflati in diferite stadii de transformare si miscare in cadrul procesului de exploatare forestiera;
- la punctul 17 materiale lemnoase, categorie in care se incadreaza:
- lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc;
- cheresteaua, flancurile, traversele, lemnul ecarisat cu sectiune dreptunghiulara sau patrata;
- lemnul cioplit;
- arbori si arbusti ornamentali;
- pomi de Craciun;
- rachita si puieti.

Prin art. 123 din Codului silvic se reglementeaza faptul ca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior se stabileste anual, prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care ras-punde de silvicultura. Deci, pentru emiterea facturii de masa lemnoasa trebuie respectat pretul astfel stabilit.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca masurile de simplificare se aplica numai in situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul Romaniei, inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Chiar daca este supusa masurilor de simplificare, vanzarea materialelor lemnoase se incadreaza in categoria operatiunilor taxabile, fapt reglementat in mod expres prin normele de aplicare ale articolului 160 la punctul 82 alineatul (1) "In sensul art. 160 alin. (5) din Codul fiscal, prin livrari de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii se intelege operatiunile realizate numai intre persoane care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au locul livrarii sau locul prestarii in Romania conform art. 132, respectiv art. 133, din Codul fiscal, si sunt operatiuni taxabile conform titlului VI din Codul fiscal".

Pentru livrarea celor doua categorii de bunuri, in calitate de furnizor, regia emite factura fara taxa cu obligatia de a inscrie pe factura o mentiune din care sa rezulte faptul ca s-a aplicat regimul de taxare inversa. Factura se emite in acest mod chiar si pentru avansurile incasate. Aceasta modalitate de facturare rezulta din prevederile cuprinse in normele de aplicare ale art. 160 alin. 2 punctul 82 alin. (3).

Aplicarea masurilor de simplificare reprezinta o facilitate acordata de lege care il scuteste pe vanzator sa colecteze TVA, dar si pe cumparator sa achite TVA colectata de catre furnizor. Aceste masuri au fost adoptate si pentru a se evita solicitarea rambursarii TVA de catre cumparatorii de deseuri de ma-teriale feroase.

Astfel, in tranzactiile cu persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA, aplicarea masurilor de simplificare (regim cunoscut si sub denumirea taxare inversa) se concretizeaza prin colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile, procedura aplicata doar de catre cumparator in baza formulei contabile 4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata". Aceasta procedura reprezinta pentru cumparator autolichidarea taxei pe valoarea adaugata, operatiune echivalenta cu plata taxei catre furnizor.

Raspunzatori pentru aplicarea corecta a regimului de taxare sunt atat furnizorul cat si cumparatorul, asa cum rezulta din prevederile articolului 160 alineatul 5 "De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii/prestatorii, cat si beneficiarii. In situatia in care furnizorul /prestatorul nu a mentionat "taxare inversa" in facturile emise pentru bunurile/serviciile care se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator".

Valoarea facturilor emise prin aplicarea regimului de taxare inversa se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari in coloana 10 din modelul orientativ reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 13 denumit ,"Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3, si operatiuni supuse masurilor de simplificare", din cadrul sectiunii "LIVRARI DE BUNURI/PRESTARI DE SERVICII IN INTERIORUL TARII SI EXPORTURI".

In situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana neimpozabila sau o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA, pentru emiterea facturii se aplica regimul normal de taxare prin colectarea TVA cu cota standard TVA de 24 %.
Factura astfel emisa se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".
Referitor la legislatia specifica regiei autonome, va recomand sa consultati urmatoarele acte normative mai importante:
- legea nr. 46/2008 - Codul silvic;
- H.G. nr. 996 din 27 august 2008 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund;
- Ordinul minstrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 606 din 30 septembrie 2008 pentru aprobarea Instructiunilor privind termenele, modalitatile si perioadele de colectare, scoatere si transport al materialului lemnos;
- Ordinul minstrului mediului si padurilor nr. 1343 din 24 august 2010 pentru aprobarea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior.

Pentru determinarea impozitului pe profit nu sunt particularitati specifice obiectului de activitate al regiei, motiv pentru care profitul impozabil se determina in mod uzual, ca diferenta intre venituri si cheltuieli la care se adauga cheltuielile nedeductibile. Modul de calcul al impozitului pe profit se inscrie in registrul de evidenta fiscala. Impozitul pe profit calculat, datorat si raportat la organul fiscal teritorial se vireaza bugetului de stat in contul unic.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Inregistrare masa lemnoasa":
Rating:

Nota: 4.14 din 11 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF. 10 declaratii trebuie depuse la fisc pana pe 27 mai 2024

    • Conform calendarulului oficial al ANAF, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe declaratii fiscale pana pe data de 27 mai 2024. Depunere declaratii fiscale la ANAF Depunerea Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Formularul 212. Categorii de contribuabili Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura: Facturile de avans se inregistreaza in sistem?

    • Societatea noastra vinde fier vechi cu taxare inversa. Primeste avansul de la client cu o luna inainte. Factura de avans se inregistreaza in Ro e-Factura? In jurnalul de vanzari nu apar. Inregistrare facturi in E-Factura – raspunsul specialistului: In relatiile comerciale desfasurate intre persoane impozabile stabilite in Romania, de tip B2B conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de...» citeste mai departe aici

  • Reminder! Care Este Termenul pentru Depunerea Bilantului in 2024

    • In contextul crearii unor confuzii legate de termenul pentru depunerea situatiilor financiare anuale in 2024, prin introducerea OUG 115/2023, vom clarifica acest aspect in articolul care urmeaza. Care este termenul pentru depunerea Bilantului in 2024 Depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a raportarilor contabile anuale la 31 decembrie se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic. Adica in anul 2024 depunerea bilantului se face, mai precis,...» citeste mai departe aici

  • De cand pot trece firmele la impozit micro daca nu angajeaza cel putin un salariat in 30 de zile?

    • O firma noua, inregistrata in 12.04.2024, daca nu reuseste sa angajeze un salariat in 30 zile, dar angajeaza un salariat in lunile urmatoare, din ce perioada poate trece la platitor de impozit pe venit microintreprindere? Multumesc. Trecere la regimul micro si conditia unui salariat – raspunsul specialistului: Conform prevederilor Codului fiscal, modificat si completat, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca o microintreprindere sunt mentionate la art.47: (1) In sensul...» citeste mai departe aici

  • OUG 43/2024: Prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF

    • OUG 43/2024 a fost adoptata si aduce mai multe modificari in privinta caselor de marcat electronice. Astfel, prin casele de marcat electronice vor fi transmise informatii suplimentare catre ANAF. Este vorba despre ''alte date si informatii din bonul fiscal, precum si din raportul fiscal de inchidere zilnica''. Modificarile au fost necesare in vederea implementarii sistemului RO e-TVA care va genera decontul de TVA precompletat, fiind necesara efectuarea unor corelari intre RO...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016