Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrarea intarziata in scopuri de TVA. Care vor fi consecintele fiscale?

27-Iul-2016
5101

In randurile de mai jos, exemplul nostru e reprezentat de o microintreprindere (magazin mixt) care a depasit plafonul de trecere la platitor de TVA in luna aprilie 2016, dar a omis declararea la fisc pentru inregistrare ca platitor. In cazul in care va face aceasta cerere in luna august 2016 si doreste sa-si regularizeze singura in primul decont de TVA (sa calculeze TVA colectata si deductibila), vom vedea incepand cu ce luna trebuie sa faca calculul (luna mai sau luna iunie).

Societatea obtine venituri doar prin casa de marcat. Ca magazin mixt are 2 cote de TVA (9% pentru produsele alimentare si 20% pentru nealimentare). Vom stabili cum va face calculul pentru TVA-ul colectat avand in vedere ca gestiunea e doar valorica.

Daca ar fi depus la timp formalitatile de inregistrare in scopuri de TVA pana la data de 10 mai 2016, inclusiv, societatea respectiva ar fi devenit platitoare de TVA in regim normal incepand cu luna iunie 2016. Astfel, dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii, dar si obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile ia nastere incepand cu luna iunie 2016.

Trebuie sa aveti in vedere faptul ca, la depunerea formalitatilor de inregistrare in luna august 2016, organul fiscal competent va solicita balanta de verificare la data de 31.12.2015, dar si balanta la 31.07.2016 cu rulaje precedente pentru intervalul ianuarie – iunie 2016. Astfel, inspectorul care va prelua dosarul pentru inregistrarea in scopuri de TVA va constata faptul ca solicitarea inregistrarii s-a efectuat cu intarziere. In acest caz, pentru contraventia constatata, este posibil sa se aplice sanctiunea amenzii. Inregistrarea in scopuri de TVA se va efectua incepand cu luna iunie 2016, chiar daca depunerea formalitatilor s-a efectuat cu intarziere.

De la momentul inregistrarii in scopuri de TVA, va fi necesara inventarierea marfurilor pentru formarea noului pret cu amanuntul, caz in care aveti de ales una din urmatoarele doua posibilitati:
1. sa mentineti pretul de vanzare cu amanuntul, caz in care adaosul comercial va fi diminuat datorita faptului ca pretul va include si TVA care va trebui colectata in beneficiul bugetului de stat;
2. sa majorati pretul de vanzare cu amanuntul, prin includerea TVA care trebuie colectata in beneficiul bugetului de stat in noul pret de vanzare, caz in care adaosul comercial va ramane nemodificat datorita faptului TVA se va adauga la pretul cu amanuntul practicat pana la momentul inregistrarii in scopuri de TVA.

Concomitent cu inventarierea, produsele alimentare si nealimentare trebuie marcate distinct, pe coduri, pentru a se aplica, corect, cota TVA aferenta de 9% sau 20%. In acest caz, trebuie sa va adresati si distribuitorului casei de marcat pentru setarea corespunzatoare a acesteia in vederea evidentierii TVA pe bonul fiscal cota TVA aplicata si suma acesteia in total valoare de vanzare cu amanuntul.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

Astfel, la aceasta data, avand in vedere faptul ca in luna iunie si iulie 2016 marfurile au fost vandute fara TVA, colectarea retroactiva a TVA este o munca laborioasa: se stabileste valoarea marfurilor alimentare si nealimentare vandute, iar cota TVA corespunzatoare fiecarei grupe de marfuri se aplica la valoarea totala incasata prin casa de marcat electronica fiscala.

Suma TVA astfel colectata, se va inregistra in evidenta contabila prin formula 635 = 4427 si se va raporta in primul decont de TVA cod 300, la randul “Regularizari taxa colectata". Daca delimitarea produselor alimentare de cele nealimentare nu poate fi efectuata datorita modului de organizare a gestiunii, colectarea TVA se efectueaza prin aplicarea cotei standard TVA 20%.
De asemenea, se va exercita si dreptul de deducere, suma TVA dedusa fiind raportata prin decontul de TVA cod 300 la randul 30“Regularizari taxa dedusa".

In alta ordine de idei, in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA pentru perioada respectiva, daca suma TVA colectata va fi mai mare decat cea dedusa, pentru suma TVA nevirata bugetului de TVA pentru perioada 25 iulie 2016 (termen pentru luna iunie 2016) – 25 septembrie 2016 (termen pentru luna august 2016) vor fi calculate accesorii constand in majorari, dobanzi, penalitati.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrarea intarziata in scopuri de TVA. Care vor fi consecintele fiscale?":
Rating:

Nota: 4.19 din 8 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"