Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrarea intarziata in scopuri de TVA. Care vor fi consecintele fiscale?

27-Iul-2016
3223

In randurile de mai jos, exemplul nostru e reprezentat de o microintreprindere (magazin mixt) care a depasit plafonul de trecere la platitor de TVA in luna aprilie 2016, dar a omis declararea la fisc pentru inregistrare ca platitor. In cazul in care va face aceasta cerere in luna august 2016 si doreste sa-si regularizeze singura in primul decont de TVA (sa calculeze TVA colectata si deductibila), vom vedea incepand cu ce luna trebuie sa faca calculul (luna mai sau luna iunie).

Societatea obtine venituri doar prin casa de marcat. Ca magazin mixt are 2 cote de TVA (9% pentru produsele alimentare si 20% pentru nealimentare). Vom stabili cum va face calculul pentru TVA-ul colectat avand in vedere ca gestiunea e doar valorica.

Daca ar fi depus la timp formalitatile de inregistrare in scopuri de TVA pana la data de 10 mai 2016, inclusiv, societatea respectiva ar fi devenit platitoare de TVA in regim normal incepand cu luna iunie 2016. Astfel, dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii, dar si obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile ia nastere incepand cu luna iunie 2016.

Trebuie sa aveti in vedere faptul ca, la depunerea formalitatilor de inregistrare in luna august 2016, organul fiscal competent va solicita balanta de verificare la data de 31.12.2015, dar si balanta la 31.07.2016 cu rulaje precedente pentru intervalul ianuarie – iunie 2016. Astfel, inspectorul care va prelua dosarul pentru inregistrarea in scopuri de TVA va constata faptul ca solicitarea inregistrarii s-a efectuat cu intarziere. In acest caz, pentru contraventia constatata, este posibil sa se aplice sanctiunea amenzii. Inregistrarea in scopuri de TVA se va efectua incepand cu luna iunie 2016, chiar daca depunerea formalitatilor s-a efectuat cu intarziere.

De la momentul inregistrarii in scopuri de TVA, va fi necesara inventarierea marfurilor pentru formarea noului pret cu amanuntul, caz in care aveti de ales una din urmatoarele doua posibilitati:
1. sa mentineti pretul de vanzare cu amanuntul, caz in care adaosul comercial va fi diminuat datorita faptului ca pretul va include si TVA care va trebui colectata in beneficiul bugetului de stat;
2. sa majorati pretul de vanzare cu amanuntul, prin includerea TVA care trebuie colectata in beneficiul bugetului de stat in noul pret de vanzare, caz in care adaosul comercial va ramane nemodificat datorita faptului TVA se va adauga la pretul cu amanuntul practicat pana la momentul inregistrarii in scopuri de TVA.

Concomitent cu inventarierea, produsele alimentare si nealimentare trebuie marcate distinct, pe coduri, pentru a se aplica, corect, cota TVA aferenta de 9% sau 20%. In acest caz, trebuie sa va adresati si distribuitorului casei de marcat pentru setarea corespunzatoare a acesteia in vederea evidentierii TVA pe bonul fiscal cota TVA aplicata si suma acesteia in total valoare de vanzare cu amanuntul.

Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
 Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar
Vezi detalii
Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii

Astfel, la aceasta data, avand in vedere faptul ca in luna iunie si iulie 2016 marfurile au fost vandute fara TVA, colectarea retroactiva a TVA este o munca laborioasa: se stabileste valoarea marfurilor alimentare si nealimentare vandute, iar cota TVA corespunzatoare fiecarei grupe de marfuri se aplica la valoarea totala incasata prin casa de marcat electronica fiscala.

Suma TVA astfel colectata, se va inregistra in evidenta contabila prin formula 635 = 4427 si se va raporta in primul decont de TVA cod 300, la randul “Regularizari taxa colectata". Daca delimitarea produselor alimentare de cele nealimentare nu poate fi efectuata datorita modului de organizare a gestiunii, colectarea TVA se efectueaza prin aplicarea cotei standard TVA 20%.
De asemenea, se va exercita si dreptul de deducere, suma TVA dedusa fiind raportata prin decontul de TVA cod 300 la randul 30“Regularizari taxa dedusa".

In alta ordine de idei, in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA pentru perioada respectiva, daca suma TVA colectata va fi mai mare decat cea dedusa, pentru suma TVA nevirata bugetului de TVA pentru perioada 25 iulie 2016 (termen pentru luna iunie 2016) – 25 septembrie 2016 (termen pentru luna august 2016) vor fi calculate accesorii constand in majorari, dobanzi, penalitati.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrarea intarziata in scopuri de TVA. Care vor fi consecintele fiscale?":
Rating:

Nota: 5 din 6 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.