Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea speciala in scopuri de TVA

05-Mai-2011
5878
Principalele obligatii pe care le au contribuabilii persoane impozabile neinregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) si persoanele juridice neimpozabile in vederea inregistrarii in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri, prestari si achizitii intracomunitare de servicii.


Reglementare
Inregistrarea speciala in scopuri de TVA este reglementata de articolul 153 indice 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pct. 67 din Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal (Codul fiscal).
 
Persoanele obligate sa se inregistreze conform art. 153 indice 1 Codul fiscal

Au obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform articolului mentionat, numai persoanele impozabile care au sediul activitatii economice in Romania, respectiv:


- persoanele impozabile care au sediul activitatii economice in Romania si persoanele juridice neimpozabile stabilite in Romania, neinregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze conform art. 153 Codul fiscal, care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare, daca valoarea achizitiei intracomunitare respective depaseste plafonul pentru achizitii intracomunitare in anul calendaristic in care are loc achizitia intracomunitara (10.000 euro la cursul de schimb de la data aderarii, respectiv 3,3817 lei/euro);

- persoanele impozabile care au sediul activitatii economice in Romania, neinregistrate si care nu au obligatia sa se inregistreze conform art. 153 Codul fiscal, daca presteaza servicii care au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru al art. 150 alin. (2) Codul fiscal, inainte de prestarea serviciului;

- persoanele impozabile care isi au stabilit sediul activitatii economice in Romania, care nu sunt inregistrate si nu au obligatia sa se inregistreze conform art. 153, daca primesc de la un prestator, persoana impozabila stabilita in alt stat membru, servicii pentru care sunt obligate la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) Codul fiscal, inaintea primirii serviciilor respective.

Important! Inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 indice 1 Codul fiscal pentru prestari si achizitii de servicii intracomunitare se solicita numai de persoanele care nu sunt deja inregistrate normal in scopuri de TVA conform art. 153 Codul fiscal sau pentru achizitiile intracomunitare de bunuri conform art. 153 alin. (1) lit. a) Codul fiscal si numai in cazul serviciilor intracomunitare pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) Codul fiscal (operatiuni desfasurate intre persoane impozabile), sau echivalentul acestui articol din legislatia altui stat membru, altele decat cele scutite de taxa.

Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania, daca nu este inregistrata si nu este obligata sa se inregistreze conform art. 153 Codul fiscal, si persoana juridica neimpozabila stabilita in Romania pot solicita sa se inregistreze, conform art. 153 indice 1 Codul fiscal, in cazul in care realizeaza achizitii intracomunitare.

Persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila care nu este inregistrata conform art. 153 din Codul fiscal si care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri accizabile nu are obligatia sa se inregistreze conform art. 153 indice 1 din Codul fiscal, pentru plata taxei aferente respectivei achizitii intracomunitare.

De asemenea, orice persoana care efectueaza achizitii intracomunitare de mijloace noi de transport, care nu este inregistrata conform art. 153 Codul fiscal, nu are obligatia sa se inregistreze conform art. 153 indice 1 Codul fiscal, pentru plata taxei aferente respectivei achizitii intracomunitare.

 
Formulare utilizate

Contribuabilii care au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 153 indice 1 vor depune ?Declaratia de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratia de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii?, cod 091, conform Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 7/2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de TVA.

Declaratiile se depun, direct sau prin imputernicit/reprezentant legal/reprezentant fiscal, la registratura organului fiscal unde contribuabilul isi are sediul activitatii economice.

De retinut! La data solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art. 153 indice 1 Codul fiscal, persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile vor solicita organului fiscal competent si inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari, daca intentioneaza sa efectueze una sau mai multe operatiuni intracomunitare pentru care au obligatia inregistrarii in scopuri de TVA.

Valabilitatea inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 153 indice 1

In cazul in care o persoana este obligata sa solicite inregistrarea in conditiile art. 153 indice 1 Codul fiscal, inregistrarea respectivei persoane conform acestui articol va fi considerata valabila de la data solicitarii inregistrarii.

Important! Persoanele inregistrate conform articolului de mai sus din Codul Fiscal nu pot comunica acest cod pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate catre alte persoane din tara, acesta fiind comunicat altor persoane numai pentru achizitii intracomunitare de bunuri, pentru prestari de servicii intracomunitare si pentru achizitii de servicii intracomunitare.

Inregistrarea in scopuri de TVA in conditiile art. 153 indice 1 Codul fiscal nu confera persoanei impozabile calitatea de persoana inregistrata normal in scopuri de TVA, acest cod fiind utilizat numai pentru achizitii intracomunitare sau pentru serviciile prevazute la art. 133 alin. (2), primite de la persoane impozabile stabilite in alt stat membru sau prestate catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru.

Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 indice 1

Persoana inregistrata in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri poate solicita anularea inregistrarii sale oricand, dupa expirarea anului calendaristic urmator celui in care a fost inregistrata, daca valoarea achizitiilor sale intracomunitare nu a depasit plafonul de achizitii in anul in care face solicitarea sau in anul calendaristic anterior si daca nu si-a exercitat optiunea pentru inregistrare.

Persoana inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 indice 1, prin optiune, poate solicita anularea inregistrarii oricand dupa expirarea a 2 ani calendaristici care urmeaza anului in care a optat pentru inregistrare, daca valoarea achizitiilor sale intracomunitare nu a depasit plafonul de achizitii in anul in care depune aceasta solicitare sau in anul calendaristic anterior, daca nu si-a exercitat optiunea pentru inregistrare.

Persoana inregistrata conform art. 153 indice 1 pentru prestari si achizitii de servicii intracomunitare poate solicita anularea inregistrarii sale oricand dupa expirarea anului calendaristic in care a fost inregistrata, cu exceptia situatiei in care trebuie sa ramana inregistrata.

In cazul in care o persoana solicita anularea inregistrarii in conditiile de mai sus, inregistrarea respectivei persoane se va considera anulata din prima zi a anului calendaristic in care se face cererea de anulare.

Atentie! Daca dupa expirarea anului calendaristic prevazut in cazul inregistrarii obligatorie conform art. 153 indice 1 Codul fiscal sau a celor 2 ani calendaristici in cazul inregistrarii prin optiune, care urmeaza celui in care s-a efectuat inregistrarea, persoana impozabila efectueaza o achizitie intracomunitara in baza codului de inregistrare in scopuri de TVA obtinut, se considera ca persoana a optat conform art. 126 alin. (6), cu exceptia cazului in care a depasit plafonul de achizitii intracomunitare.

Obligatii declarative

Contribuabilii inregistrati conform art. 153 indice 1 pentru achizitii intracomunitare de bunuri, prestari si achizitii de servicii intracomunitare au obligatia sa depuna ?Decontul special de taxa?, cod 301, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea operatiunilor mentionate, conform Ordinul presedintelui ANAF nr. 75/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 301 ?Decont special de taxa pe valoarea adaugata?.

Decontul special de taxa trebuie depus numai pentru perioadele in care ia nastere exigibilitatea taxei.

De asemenea, contribuabilii inregistrati conform art. 153 indice 1 Codul fiscal au obligatia sa depuna pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, declaratia recapitulativa cod 390 VIES, conform Ordinul presedintelui ANAF nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 390 VIES ?Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare?.

Declaratia recapitulativa se depune pentru fiecare luna calendaristica in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru operatiunile prevazute la art. 153 indice 1 Codul fiscal pentru care exista obligativitatea inregistrarii in scopuri de TVA.

Formatele electronice ale declaratiilor mentionate mai sus se obtin prin folosirea programelor de asistenta elaborate de ANAF si se transmit organului competent pe suport electronic.

Programele de asistenta sunt puse la dispozitia persoanelor impozabile, gratuit, de unitatile fiscale sau pot fi descarcate de pe websiteul ANAF, de la adresa www.anaf.ro.

Contribuabilii care detin certificat digital pot depune formularele prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe websiteul ANAF.
*
Baza legala: art. 153 indice 1, art. 156 indice 3 si art. 56 indice 4 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pct. 67 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Ordinul presedintelui ANAF nr. 75/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 301 ?Decont special de taxa pe valoarea adaugata?, Ordinul presedintelui ANAF nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 390 VIES ?Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare?.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016