Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrari contabile si implicatii fiscale pentru executare silita a unui imobil

03-Aug-2018
13181

In conditiile in care o societate este executata silit si, implicit, toate bunurile mobile si imobile sunt scoase la licitatie, in contabilitatea raman inca niste semne de intrebare, mai ales din partea asociatilor.

In materialul de fata vom discuta despre situatia unei firme care a fost executata silit de Primarie pentru impozite pe cladire si teren neplatite. Cladirea a fost scoasa la licitatie si a fost adjudecata cu 38.500 lei, desi in contabilitate este prinsa cu o valoarea de 834.947 lei. Cum se procedeaza la scoaterea bunului din patrimoniu (monografie), facturare? Ce implicatii fiscale sunt?

Raspunsul specialistului

In conformitate cu prevederile art. 220 si urmatoarele din Codul de procedura fiscala referitoare la regelementarea procedurii de executare silita a creantelor fiscale in cadrul executari silite a bunurilor imobile are loc transferul proprietatii bunurilor apartinand debitorului prin intermediul procedurii de valorificare pentru care organul de executare silita opteaza. Astfel, valorificarea bunurilor sechestrate se realizeaza potrivit intelegerii partilor (cand debitorul insusi efectuaza vanzarea bunului cu acordul organului de executare, prin vanzare directa sau prin vanzare la licitatie. Asadar, daca in primul caz transferul proprietati se realizeaza prin actul incheiat direct intre debitor si cumparator, in cazul celorlalte doua modalitati procedura se realizeaza de catre organul de executare. Conform art. 232 alin. (1) inaintea valorificarii bunurilor, acestea se evalueaza.

Evaluarea se efectueaza de organul de executare silita prin experti evaluatori proprii sau prin experti evaluatori independenti. Desigur ca evaluarea poate sa determine o valoare mai mica decat cea inregistrata in evidente sau este posibil ca in cadrul procedurii de vanzare la licitatie bunul imobil sa fie adjudecat la o valoare inferioara valorii de evaluare. In acest sens art. 250 alin. (11) din Codul de procedura fiscala precizeaza ca pretul de pornire a licitatiei este pretul de evaluare pentru prima licitatie, diminuat cu 25% pentru a doua licitatie si cu 50% pentru urmatoarele licitatii.

In concluzie, din punct de vedere contabil transferul proprietatii bunului din patrimoniul debitorului supus executarii silite in cel al tertului cumparator nu difera de o vanzare a acestor bunuri efectuata chiar de catre societate fie si sub valoarea din contabilitate. Particularitatea executarii silite este inlocuirea vointei debitorului de a valorifica bunul cu cea a organului de executare care urmareste recuperarea creantei ce apartine creditorului bugetar ANAF sau autoritatea administratiei publice locale.

Pentru vanzare urmeaza a se efectua inregistrarea
461 %
7583 Venituri din vanzarea activelor si alte operatiuni de capital – Valoarea trebuie sa fie cea de vanzare determinata in cadrul procedurii de executare silita


4427 Conform pct. 96 alin. (5) din normele de aplicare ale art. 319 alin. (19) din Codul fiscal care precizeaza obligatia executorul judecatoresc sa colecteze TVA numai pentru operatiuni taxabile (este necesara analiza regimului TVA aplicabil imobilului). In cazul bunurilor supuse executarii silite care sunt livrate prin organele de executare silita, factura se intocmeste de catre organele de executare silita pe numele si in contul debitorului executat silit. In factura se face o mentiune cu privire la faptul ca facturarea este realizata de organul de executare silita.

In succesiune va fi inregistrata descarcarea din gestiune:
6583 Cheltuieli privind activele cedate si alte operatiuni de capital = 212 Constructii
2812 Amortizarea constructiilor
- la nivelul valorii de inregistrare in contabilitate a imobilului

In final urmeaza a se inregistra stingerea obligatiilor corespunzator valorii de vanzare a imobilului
446 Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate = 461 - la nivelul creantelor fata de bugetul local stinse in urma finalizarii procedurii de executare silita.

Eventualele cheltuieli de executare silita suportate de catre societate in calitate de debitor consideram ca vor fi deductibile la calculul rezultatului fiscal in cadrul impozitului pe profit, ele vor fi inregistrate prin intermediul contului 6588 si vor diminua suma alocata stingerii impozitelor si taxelor locale pentru care a fost realizata executarea silita. Consideram ca nu sunt alte implicatii fiscale ca urmare a vanzarii imobilului si a stingerii obligatiilor fiscale constand in impozite si taxe locale in afara celor semnalate mai sus.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016