Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrari contracte la fisc. Contract de mandat

07-Apr-2011
27003
Problema:
Ce contracte trebuie sa inregistram la Fisc? Cum se impoziteaza contractul de mandat? Plafonul de casa adevarat?


Solutie:
Intrebarile fiind foarte generale, este posibil ca raspunsurile sa nu atinga problematica concreta care a generat aceste intrebari, motiv pentru care va sugeram sa ?personalizati? intrebarile cu aspectele concrete care va intereseaza, astfel incat si raspunsurile sa fie cat mai la obiect.

Punctual, putem preciza:

1. In general, contractele economice nu se inregistreaza la fisc, cel putin cele incheiate intre persoanele juridice romane.


De la aceasta regula sunt putine exceptii, spre exemplu:

- contractele de inchiriere incheiate de persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor, indiferent de calitatea chiriasului ? persoana fizica sau persoana juridica, care se inregistreaza in termen de 15 zile de la data incheierii contractului, o data cu depunerea declaratiei privind venitul estimat (art. 81 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 163 din Normele metodologice de aplicare);

- contractele incheiate intre persoane juridice romane si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror alte activitati care pot constitui sediu permanent in Romania, care trebuie inregistrate in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor, prin depunerea la organul fiscal a "Declaratiei de inregistrare a contractelor initiale/aditionale (conexe) incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente" (art. 8 alin. 71 din Codul fiscal + OPANAF 2310/2007).

2. Impozitarea contractului de mandat depinde de natura (obiectul) mandatului si de calitatea partilor implicate:

- daca este un contract de mandat incheiat cu directorul unei societati comerciale pe actiuni, in baza art. 152 alin. 2 si 3 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, remuneratia acordata este asimilata salariului si impozitata ca atare, atat din punct de vedere al impozitului (ca venit salarial), cat si din punct de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate;

- daca este un contract de mandat pentru administratori, remuneratia (indemnizatia) acordata se supune impozitului pe veniturile din salarii (art. 55 alin. 2 lit. j coroborat cu art. 57 alin. 2 lit. b din Codul fiscal ) si contributiilor sociale obligatorii CASS angajat 5,5% si CASS angajator 5,2% (art. 2965 alin. 2 coroborat cu art. 2964 alin. 1 lit. j din Codul fiscal ) si CCI angajator 0,85% (art. 29616 alin. 3 lit. b din Codul fiscal ). Separat, administratorul se poate asigura pentru somaj si poate avea obligatia sa se asigure si in sistemul public de pensii, in functie de situatia sa personala (nu este salariat la o alta entitate, mu este pensionar, veniturile obtinute depasesc plafonul prevazut la art. 6 alin. 1 pct. IV lit. a din Legea 263/2010 );

- daca este un contract de mandat incheiat cu o persoana fizica care se obliga sa trataeze afaceri in numele si pe socoteala persoanei care i-a dat imputernicirea, atunci veniturile obtinute de persoana fizica mandatara sunt tratate ca venituri din activitati independente, mandantul (platitorul de venit) avand obligatia retinerii la sursa a impozitului sub forma de plati anticipate sau de impozit final, in conformitate cu art. 52 sau art. 521 din Codul fiscal . In plus, daca mandatarul nu este PFA pentru aceasta activitate si nu este inregistrat la organele fiscale pentru aceasta activitate, mandatul este considerat din punct de vedere fiscal ca un contract civil, iar platitorul de venit are obligatia retinerii CAS 10,5% si ajutorului de somaj 0,5%, potrivit dispozitiilor art. III din OUG 58/2010 , astfel cum a fost modificata prin OUG 82/2010 coroborate cu art. 2963 lit. c , art. 29614, art. 29618 alin. 7 si art. 29619 alin. 2 din Codul fiscal . Suplimentar, mandatarul beneficiar de venit are propriile obligatii de natura fiscala (impozit pe venit ? daca impozitul retinut nu a fost final, ci sub forma de plata anticipata, obligatia virarii CASS in conformitate cu prevederile art. 257 alin. 2 lit. b din Legea 95/2006 , obligatia asigurarii in sistemul public de pensii in conformitate cu prevederile art. 6 alin. 1 pct. IV lit. c din Legea 263/2010 );

- daca mandatul este incheiat intre doua persoane juridice, atunci veniturile obtinute de mandatar se impoziteaza potrivit legislatiei specifice (cu impozit pe profit sau impozit pe veniturile microintreprinderilor, dupa caz).

3. In prezent, nu exista plafon pentru numerarul existent in casieria unitatii (?plafon de casa?). Sunt insa plafonate incasarile si platile cu numerar intre persoanele juridice. Astfel, in temeiul art. 5 alin. 2 lit. c si art. 6 alin. 1 din OG 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, cu modificarile si completarile ulterioare se pot face incasari cu numerar care sa depaseasca, pe cumulat, suma de 5.000 lei, dar nu mai mult de 5.000 lei de la un partener si se pot face plati de pana la 5.000 lei catre un partener, dar totalul platilor astfel efectuate intr-o zi nu poate depasi plafonul de 10.000 lei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016