Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrari contracte la fisc. Contract de mandat

07-Apr-2011
21721
Problema:
Ce contracte trebuie sa inregistram la Fisc? Cum se impoziteaza contractul de mandat? Plafonul de casa adevarat?


Solutie:
Intrebarile fiind foarte generale, este posibil ca raspunsurile sa nu atinga problematica concreta care a generat aceste intrebari, motiv pentru care va sugeram sa ?personalizati? intrebarile cu aspectele concrete care va intereseaza, astfel incat si raspunsurile sa fie cat mai la obiect.

Punctual, putem preciza:

1. In general, contractele economice nu se inregistreaza la fisc, cel putin cele incheiate intre persoanele juridice romane.

De la aceasta regula sunt putine exceptii, spre exemplu:

- contractele de inchiriere incheiate de persoanele fizice care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor, indiferent de calitatea chiriasului ? persoana fizica sau persoana juridica, care se inregistreaza in termen de 15 zile de la data incheierii contractului, o data cu depunerea declaratiei privind venitul estimat (art. 81 alin. 1 din Codul fiscal si pct. 163 din Normele metodologice de aplicare);

- contractele incheiate intre persoane juridice romane si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror alte activitati care pot constitui sediu permanent in Romania, care trebuie inregistrate in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor, prin depunerea la organul fiscal a "Declaratiei de inregistrare a contractelor initiale/aditionale (conexe) incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente" (art. 8 alin. 71 din Codul fiscal + OPANAF 2310/2007).

2. Impozitarea contractului de mandat depinde de natura (obiectul) mandatului si de calitatea partilor implicate:

- daca este un contract de mandat incheiat cu directorul unei societati comerciale pe actiuni, in baza art. 152 alin. 2 si 3 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile ulterioare, remuneratia acordata este asimilata salariului si impozitata ca atare, atat din punct de vedere al impozitului (ca venit salarial), cat si din punct de vedere al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, inclusiv dreptul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, legislatia privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, precum si din legislatia privind asigurarile de sanatate;

- daca este un contract de mandat pentru administratori, remuneratia (indemnizatia) acordata se supune impozitului pe veniturile din salarii (art. 55 alin. 2 lit. j coroborat cu art. 57 alin. 2 lit. b din Codul fiscal ) si contributiilor sociale obligatorii CASS angajat 5,5% si CASS angajator 5,2% (art. 2965 alin. 2 coroborat cu art. 2964 alin. 1 lit. j din Codul fiscal ) si CCI angajator 0,85% (art. 29616 alin. 3 lit. b din Codul fiscal ). Separat, administratorul se poate asigura pentru somaj si poate avea obligatia sa se asigure si in sistemul public de pensii, in functie de situatia sa personala (nu este salariat la o alta entitate, mu este pensionar, veniturile obtinute depasesc plafonul prevazut la art. 6 alin. 1 pct. IV lit. a din Legea 263/2010 );

- daca este un contract de mandat incheiat cu o persoana fizica care se obliga sa trataeze afaceri in numele si pe socoteala persoanei care i-a dat imputernicirea, atunci veniturile obtinute de persoana fizica mandatara sunt tratate ca venituri din activitati independente, mandantul (platitorul de venit) avand obligatia retinerii la sursa a impozitului sub forma de plati anticipate sau de impozit final, in conformitate cu art. 52 sau art. 521 din Codul fiscal . In plus, daca mandatarul nu este PFA pentru aceasta activitate si nu este inregistrat la organele fiscale pentru aceasta activitate, mandatul este considerat din punct de vedere fiscal ca un contract civil, iar platitorul de venit are obligatia retinerii CAS 10,5% si ajutorului de somaj 0,5%, potrivit dispozitiilor art. III din OUG 58/2010 , astfel cum a fost modificata prin OUG 82/2010 coroborate cu art. 2963 lit. c , art. 29614, art. 29618 alin. 7 si art. 29619 alin. 2 din Codul fiscal . Suplimentar, mandatarul beneficiar de venit are propriile obligatii de natura fiscala (impozit pe venit ? daca impozitul retinut nu a fost final, ci sub forma de plata anticipata, obligatia virarii CASS in conformitate cu prevederile art. 257 alin. 2 lit. b din Legea 95/2006 , obligatia asigurarii in sistemul public de pensii in conformitate cu prevederile art. 6 alin. 1 pct. IV lit. c din Legea 263/2010 );

- daca mandatul este incheiat intre doua persoane juridice, atunci veniturile obtinute de mandatar se impoziteaza potrivit legislatiei specifice (cu impozit pe profit sau impozit pe veniturile microintreprinderilor, dupa caz).

3. In prezent, nu exista plafon pentru numerarul existent in casieria unitatii (?plafon de casa?). Sunt insa plafonate incasarile si platile cu numerar intre persoanele juridice. Astfel, in temeiul art. 5 alin. 2 lit. c si art. 6 alin. 1 din OG 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, cu modificarile si completarile ulterioare se pot face incasari cu numerar care sa depaseasca, pe cumulat, suma de 5.000 lei, dar nu mai mult de 5.000 lei de la un partener si se pot face plati de pana la 5.000 lei catre un partener, dar totalul platilor astfel efectuate intr-o zi nu poate depasi plafonul de 10.000 lei.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrari contracte la fisc. Contract de mandat":
Rating:

Nota: 3.38 din 8 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Incepand cu data de 29 IUNIE 2021 va fi activ formularul electronic de inscriere in cadrul Schemei HoReCa
    • Ministerul Economiei anunta ca incepand cu data de 29 iunie 2021 va fi activ formularul electronic de inscrier in cadrul Schemei HoReCa. Confom unui comunicat de presa MEAT, va fi lansata etapei de inscriere in cadrul schemei “Horeca” prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 1008/2021 privind schema de ajutor HoReCa. Codurile CAEN care pot obtine sprijinul financiar
    • Ordinul nr. 1008/2021 pentru modificarea Procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, alimentatiei publice si organizarii de evenimente, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, aprobata prin Ordinul ministrului economiei, antreprenoriatului si turismului nr. 991/2021 a fost publicat in...» citeste mai departe aici

  • OUG 51/2021 proroga mai multe termene prevazute de Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
    • Ordonanta de urgenta nr. 51/2021 privind prorogarea termenelor prevazute la art. II pct. 9 si art. III din Legea nr. 295/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si aprobarea unor masuri fiscal-bugetare a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 606 din 17 iunie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare in data de 17 iunie 2021, termenele pentru activitatea de solutionare a contestatiilor formulate impotriva...» citeste mai departe aici

  • Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori
    • Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri. Bonuri de masa Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si...» citeste mai departe aici

  • Formularele fiscal-contabile pot fi gata in 2 minute!
    • Stii cate formulare trebuie sa completezi daca firma ta detine o casa de marcat electronica dotata cu jurnal fiscal? Nu mai putin de 8! Dar pentru registrul de casa, stii cate formulare iti cere legea sa completezi zilnic, in dublu exemplar? Minimum 4: chitanta, dispozitia de plata / incasare, imputernicirea, decontul de cheltuieli / deplasare. Sa mai vorbim de sutele de formulare SSM obligatorii ori de formularele GDPR? Din pacate, traim in Romania si activitatea legala a unei firme, mica...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici Conform proiectului, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pâna cel mai târziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din legea contabilitatii....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016