Raportul Special
realizat de specialisti
Ordonanta 31/2022 care va modifica Codul de procedura fiscala a adus si cateva noutati cu privire la desfasurarea inspectiei fiscale la contribuabili. Noile prevederi se aplica incepand cu data de 3 septembrie 2022.
Ordonanta 31/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 857 din 31 august 2022.
Actul normativ prevede urmatoarele modificari:
1. Contribuabilul/Platitorul are obligatia sa colaboreze la constatarea starilor de fapt fiscale.
Acesta este obligat sa dea informatii, sa prezinte la locul de desfasurare a inspectiei fiscale toate documentele, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal.
De comun acord cu organele de inspectie fiscala, colaborarea contribuabilului/platitorului la constatarea starilor de fapt fiscale se poate realiza si prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanta.
Pana acum reglementarile nu prevedeau, in mod expres, posibilitatea realizarii colaborarii contribuabilului/platitorului la constatarea starilor de fapt fiscale prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanta.
2. Durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala, in functie de obiectivele inspectiei, si nu poate fi mai mare de 180 de zile pentru contribuabilii mari, pentru contribuabilii/ platitorii care au sedii secundare, indiferent de marime, precum si pentru contribuabilii nerezidenti.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Situatia precedenta:
Potrivit prevederilor art. 126 din Codul de procedura fiscala, durata efectuarii inspectiei fiscale difera in functie de categoria contribuabililor.
Astfel, pentru contribuabilii mari si contribuabilii care au sedii secundare, indiferent de marime, durata inspectiei fiscale nu poate fi mai mare de 180 de zile, pentru contribuabilii mijlocii este stabilita la cel mult 90 de zile, iar pentru ceilalti contribuabili este stabilit un termen de maxim 45 de zile.
Pana acum, contribuabilii nerezidenti erau incadrati la categoria ”ceilalti contribuabili” si, in practica, s-a constatat ca pentru unii contribuabili nerezidenti durata pentru efectuarea inspectiei fiscale este foarte scurta (maxim 45 de zile).
De exemplu, pentru contribuabilii nerezidenti care au sediul activitatii economice intr-un stat membru al Uniunii Europene dar care, potrivit titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 22/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul sa se inregistreze fiscal direct in Romania in scop de TVA, durata de 45 de zile pentru efectuarea inspectiei fiscale este foarte scurta, intrucat:
- documentele necesare efectuarii inspectiei fiscale sunt arhivate in statul membru in care contribuabilul isi are sediul activitatii economice, motiv pentru care prezentarea explicatiilor/documentelor justificative solicitate pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale necesita o perioada mult mai mare de timp decat cea din prezent; - in majoritatea cazurilor, dupa inceperea inspectiei fiscale, acest tip de contribuabil nerezident solicita suspendarea inspectiei fiscale pentru prezentarea din statul membru a documentelor justificative necesare efectuarii inspectiei. Desi contribuabilul este informat din timp ca urmeaza sa fie supus unei actiuni de inspectie fiscala pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare (DNOR), acesta nu trimite documentele originale in Romania decat dupa solicitarea scrisa formulata de echipa de inspectie. Acest lucru se explica prin faptul ca depozitarea documentelor in Romania, presupune costuri ridicate pe zi/luna a spatiului de depozitare, avand in vedere volumul mare de documente pe care il detin aceste societati; - de regula, contribuabilii supusi inspectiei fiscale solicita suspendarea pentru 30 zile, altii pentru 60 zile, insa majoritatea solicita pentru 90 zile; - dupa reluarea inspectiei fiscale, pe masura ce se verifica documentele prezentate, in vederea stabilirii starii de fapt fiscale, echipa constata ca este necesara solicitarea de informatii sau documente justificative de la autoritati, institutii ori terti, inclusiv de la autoritati din alte state in legatura cu obiectul inspectiei fiscale, astfel procedand la suspendarea inspectiei fiscale; -in momentul in care se primesc documentele si informatiile solicitate, inainte de reluarea inspectiei fiscale la contribuabilul verificat, echipa de inspectie fiscala trebuie sa verifice aceste documente si informatii si daca nu sunt complete sa solicite documente suplimentare, verificarea acestora necesitand o perioada foarte mare de timp avand in vedere volumul documentelor prezentate; - de regula, contribuabilii nerezidenti sunt reprezentati de un imputernicit care nu poate raspunde la notele explicative fara primirea avizului si informatiilor de la firma din statul membru. De exemplu, in situatia in care sunt solicitate informatii si explicatii suplimentare, acestea sunt traduse si transmise in statul membru de catre companiile de consultanta care sunt imputernicite sa reprezinte contribuabilii pe parcursul inspectiei fiscale, deoarece aceste companii de consultanta nu cunosc in detaliu activitatea desfasurata de nerezident, fapt ce conduce la prelungirea termenului de prezentare de documente necesare stabilirii starii de fapt fiscale si/sau de raspuns la notele explicative si solicitarile de informatii; - majoritatea contribuabililor nerezidenti persoane juridice sunt companii foarte mari, activeaza in industria auto si au relatii economice cu contribuabili mari, volumul de documente de verificat fiind foarte mare, iar activitatea desfasurata de acestia pe teritoriul Romaniei este complexa (achizitii locale, achizitii intracomunitare, import, transmitere bunuri la prelucrat in Romania, livrari locale, livrari intracomunitare, export).
Din aceste motive, organul de inspectie fiscala intampina dificultati in a se incadra in perioada stabilita si risca, astfel, ca inspectia fiscala sa inceteze fara a se emita actul administrativ fiscal.
3. Dupa sesizarea organelor de urmarire penala, inspectia fiscala inceteaza numai pentru obligatiile si perioadele fiscale care au facut obiectul sesizarii.
Daca, dupa sesizarea organelor de urmarire penala, procurorul, prin ordonanta, dispune clasarea ori renuntarea la urmarirea penala sau daca, dupa trimiterea in judecata, instanta lasa nesolutionata actiunea civila, organul de inspectie fiscala poate relua inspectia. in acest caz, se transmite un nou aviz de inspectie fiscala.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Controalele antifrauda ar putea fi refacute de inspectori dupa ce a fost analizat punctul de vedere al firmei, conform OG 31/2022Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 29.08.2022-02.09.2022TOATE actele administrativ fiscale emise in forma electronica se comunica contribuabililor prin SPVCum a fost modificat Codul de Procedura Fiscala prin OG 31/2022. Schimbarile, in vigoare din 3 septembrieInspectii fiscale: 4 schimbari importante aduse de OG 31/2022Ultimele articole
OG 31/2022: ANAF va publica trimestrial lista contribuabililor care nu au obligatii fiscale restanteArticole similare
A aparut Cartea Verde a TVA, editia pe 2021! Sunt explicate in detaliu inclusiv noile reguli TVA cu aplicare de la 1 iulieOrdinul 3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarareModificari privind administrarea obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfasoara activitati economice in 2022Reguli in 2016 pentru echilibrarea raportului dintre contribuabil si administratia fiscalaConditii de deductibilitate pentru cheltuielile de deplasareUltimele articole
CONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiConditii microintreprinderi 2024. Trec la plata impozitului pe profit daca NU au depus bilant interimar?Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustProcedura de corectare a erorilor materiale din deconturile de TVAInspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiArticole similare
Reminder! Pe 31 ianuarie 2022 se implineste termenul limita pentru depunerea formularului 398 Declaratie speciala de TVATermenul de depunere a declaratiilor D100 si D 101 este data de 26 iunie 2023, conform Legii 153/2020Cheltuielile bugetului de stat in Romania. Realitatea dincolo de retoricaImprumuturi intre entitati afiliate si dobanda. Care sunt conditiile pentru firmele cu sediu in Romania?Conditiile de functionare pentru sediile secundare. Obligatii declarativeUltimele articole
Bonificatie de 3% in 2025 pentru CONTRIBUABILIi bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaDeclaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uriImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareD212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Sfaturi de la experti
Profit reinvestit activitate in domeniul agricol
Intrebare: O societate comerciala, platitoare de impozit pe profit de la 01.01.2024, cu activitate in domeniul agricol (cod CAEN 0111), este inregistrata in vectorul fiscal cu impozit pe profit anual, cu termen de depunere D101 si plata...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Beneficii pentru plata in termen a impozitului pe profit
Intrebare: Va rog sa imi spuneti de ce facilitati beneficiem aferente anului 2024, mai precis la calculul impozitului pe profit, plata la termen etc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025
Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare
Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile
Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca
Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA