Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inspectia fiscala desfasurata la contribuabili a fost modificata prin OG 31/2022. De cand se aplica legea

02-Sep-2022
8478
Inspectia fiscala desfasurata la contribuabili a fost modificata prin OG 31/2022. De cand se aplica legea

Ordonanta 31/2022 care va modifica Codul de procedura fiscala a adus si cateva noutati cu privire la desfasurarea inspectiei fiscale la contribuabili. Noile prevederi se aplica incepand cu data de 3 septembrie 2022.

Ordonanta 31/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 857 din 31 august 2022.

Actul normativ prevede urmatoarele modificari:

1. Contribuabilul/Platitorul are obligatia sa colaboreze la constatarea starilor de fapt fiscale.

Acesta este obligat sa dea informatii, sa prezinte la locul de desfasurare a inspectiei fiscale toate documentele, precum si orice alte date necesare clarificarii situatiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal. 

De comun acord cu organele de inspectie fiscala, colaborarea contribuabilului/platitorului la constatarea starilor de fapt fiscale se poate realiza si prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanta.

Pana acum reglementarile nu prevedeau, in mod expres, posibilitatea realizarii colaborarii contribuabilului/platitorului la constatarea starilor de fapt fiscale prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanta.

2. Durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala, in functie de obiectivele inspectiei, si nu poate fi mai mare de 180 de zile pentru contribuabilii mari, pentru contribuabilii/ platitorii care au sedii secundare, indiferent de marime, precum si pentru contribuabilii nerezidenti.

Situatia precedenta:

Potrivit prevederilor art. 126 din Codul de procedura fiscala, durata efectuarii inspectiei fiscale difera in functie de categoria contribuabililor. 

Astfel, pentru contribuabilii mari si contribuabilii care au sedii secundare, indiferent de marime, durata inspectiei fiscale nu poate fi mai mare de 180 de zile, pentru contribuabilii mijlocii este stabilita la cel mult 90 de zile, iar pentru ceilalti contribuabili este stabilit un termen de maxim 45 de zile. 

Pana acum, contribuabilii nerezidenti erau incadrati la categoria ”ceilalti contribuabili” si, in practica, s-a constatat ca pentru unii contribuabili nerezidenti durata pentru efectuarea inspectiei fiscale este foarte scurta (maxim 45 de zile).

De exemplu, pentru contribuabilii nerezidenti care au sediul activitatii economice intr-un stat membru al Uniunii Europene dar care, potrivit titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 22/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au dreptul sa se inregistreze fiscal direct in Romania in scop de TVA, durata de 45 de zile pentru efectuarea inspectiei fiscale este foarte scurta, intrucat:

- documentele necesare efectuarii inspectiei fiscale sunt arhivate in statul membru in care contribuabilul isi are sediul activitatii economice, motiv pentru care prezentarea explicatiilor/documentelor justificative solicitate pe parcursul desfasurarii inspectiei fiscale necesita o perioada mult mai mare de timp decat cea din prezent; - in majoritatea cazurilor, dupa inceperea inspectiei fiscale, acest tip de contribuabil nerezident solicita suspendarea inspectiei fiscale pentru prezentarea din statul membru a documentelor justificative necesare efectuarii inspectiei. Desi contribuabilul este informat din timp ca urmeaza sa fie supus unei actiuni de inspectie fiscala pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare (DNOR), acesta nu trimite documentele originale in Romania decat dupa solicitarea scrisa formulata de echipa de inspectie. Acest lucru se explica prin faptul ca depozitarea documentelor in Romania, presupune costuri ridicate pe zi/luna a spatiului de depozitare, avand in vedere volumul mare de documente pe care il detin aceste societati; - de regula, contribuabilii supusi inspectiei fiscale solicita suspendarea pentru 30 zile, altii pentru 60 zile, insa majoritatea solicita pentru 90 zile; - dupa reluarea inspectiei fiscale, pe masura ce se verifica documentele prezentate, in vederea stabilirii starii de fapt fiscale, echipa constata ca este necesara solicitarea de informatii sau documente justificative de la autoritati, institutii ori terti, inclusiv de la autoritati din alte state in legatura cu obiectul inspectiei fiscale, astfel procedand la suspendarea inspectiei fiscale; -in momentul in care se primesc documentele si informatiile solicitate, inainte de reluarea inspectiei fiscale la contribuabilul verificat, echipa de inspectie fiscala trebuie sa verifice aceste documente si informatii si daca nu sunt complete sa solicite documente suplimentare, verificarea acestora necesitand o perioada foarte mare de timp avand in vedere volumul documentelor prezentate; - de regula, contribuabilii nerezidenti sunt reprezentati de un imputernicit care nu poate raspunde la notele explicative fara primirea avizului si informatiilor de la firma din statul membru. De exemplu, in situatia in care sunt solicitate informatii si explicatii suplimentare, acestea sunt traduse si transmise in statul membru de catre companiile de consultanta care sunt imputernicite sa reprezinte contribuabilii pe parcursul inspectiei fiscale, deoarece aceste companii de consultanta nu cunosc in detaliu activitatea desfasurata de nerezident, fapt ce conduce la prelungirea termenului de prezentare de documente necesare stabilirii starii de fapt fiscale si/sau de raspuns la notele explicative si solicitarile de informatii; - majoritatea contribuabililor nerezidenti persoane juridice sunt companii foarte mari, activeaza in industria auto si au relatii economice cu contribuabili mari, volumul de documente de verificat fiind foarte mare, iar activitatea desfasurata de acestia pe teritoriul Romaniei este complexa (achizitii locale, achizitii intracomunitare, import, transmitere bunuri la prelucrat in Romania, livrari locale, livrari intracomunitare, export).

Din aceste motive, organul de inspectie fiscala intampina dificultati in a se incadra in perioada stabilita si risca, astfel, ca inspectia fiscala sa inceteze fara a se emita actul administrativ fiscal.

3. Dupa sesizarea organelor de urmarire penala, inspectia fiscala inceteaza numai pentru obligatiile si perioadele fiscale care au facut obiectul sesizarii.

Daca, dupa sesizarea organelor de urmarire penala, procurorul, prin ordonanta, dispune clasarea ori renuntarea la urmarirea penala sau daca, dupa trimiterea in judecata, instanta lasa nesolutionata actiunea civila, organul de inspectie fiscala poate relua inspectia. in acest caz, se transmite un nou aviz de inspectie fiscala.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025

    • Impozitul pe dividende a fost modificat prin OUG 156/2024 iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 creste de la 8%, la 10%. Acesta cota majorata se aplica insa doar dividendelor distribuite incepand cu anul in curs, NU si celor distribuite inainte de 1 ianuarie. Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025 Sa luam cazul urmator. O societate are dividende nedistribuite la nivelul anului 2023 si aferente anului 2024. Ar mai avea...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare

    • ANAF a pus in dezbatere un nou Proiect de Ordin prin care va modifica declaratiile D101 pentru impozit pe profit si D101 Grup fiscal, conform noutatilor din anul 2024. Vor fi actualizate si instructiunile de completare a formularelor. Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularelor 101"Declaratie privind impozitul pe profit" si 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de...» citeste mai departe aici

  • Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile

    • Ajustarea de TVA este un proces fiscal ce presupune recalcularea taxei pe valoarea adaugata deduse initial, atunci cand apar modificari semnificative in destinatia bunurilor sau serviciilor achizitionate. Aceasta ajustare poate interveni in diverse situatii, precum schimbarea utilizarii bunurilor, pierderi sau distrugeri, ori atunci cand bunurile devin inutilizabile. In acest articol vom explica ce inseamna ajustarea de TVA, vom detalia principalele cazuri in care aceasta intervine si vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri

    • Modelul, continutul si modalitatea de depunere a Declaratiei Unice in 2025 au fost reglementate prin Ordinul 7015/2024. Formularul poate fi depus online de PFA-uri pana pe data de 26 mai 2025. Iar in acest context ANAF a actualizat PDF-ul inteligent. Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri Noul formular 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" se utilizeaza de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016