Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a publicat, pe site-ul oficial, un document acre cuprinde principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control, in sem. II 2022.
Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control
Pentru realizarea obiectivului privind prevenirea si combaterea evaziunii fiscale s-au intreprins o serie de actiuni de catre directiile de specialitate din cadrul Agentiei. Astfel, institutia prezinta mai jos principalele deficiente constatate de aceste directii ca urmare a actiunilor de control.
1. Directia generala antifrauda fiscala
Principalele deficiente constatate pe linia descoperirii si combaterii evaziunii fiscale pot fi sintetizate astfel:
1.1. Cazuri in care contribuabilii au evidentiat, in actele contabile sau in alte documente legale, cheltuieli care nu au avut la baza operatiuni reale ori au evidentiat alte operatiuni fictive in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:
A) Inregistrarea de achizitii/livrari fictive succesive de bunuri si/sau servicii, in care sunt interpuse mai multe societati pe diferite paliere, pe baza unor scheme financiare (de cele mai multe ori extrem de complexe) concepute si puse in aplicare cu scopul de a sustrage sume importante de la plata catre bugetul general consolidat al statului si/sau a crea avantaje fiscale unor contribuabili.
B) Inregistrarea de livrari intracomunitare fictive, scutite de TVA, cu scopul de a justifica iesirea din gestiune a marfurilor, in fapt, marfurile fiind comercializate pe teritoriul national fara ca aceste operatiuni sa fie inregistrate/declarate si fara a se colecta TVA pentru aceste tranzactii.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
In multe dintre situatiile investigate, persoanele si societatile implicate in fapte de evaziune fiscala au dat o aparenta de legalitate activitatilor desfasurate prin indeplinirea formala a obligatiilor declarative si/sau intocmirea unor documente justificative care respecta formal prevederile legale incidente.
Dincolo de aceste aparente, din verificarea modului in care au fost derulate operatiunile intre entitatile de pe lantul de tranzactionare au fost constatate imprejurari privind savarsirea unor fapte de evaziune fiscala si au fost sesizate organele de urmarire penala competente, iar pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor au fost instituite masuri asiguratorii.
C) Inregistrarea in mod direct, fara interpunerea altor societati, a unor documente care figurau emise de entitati cu un comportament fiscal inadecvat.
Tratamentul acestor situatii a constat, de asemenea, in constatarea imprejurarilor in care au fost savarsite faptele, cuantificarea prejudiciului cauzat bugetului general consolidat al statului si sesizarea organelor de urmarire penala.
Este important de evidentiat faptul ca prin inregistrarea unor documente (facturi, borderouri de achizitie, file din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol etc) se disimuleaza adevarata provenienta a bunurilor mentionate in aceste documente, acestea putand proveni din contrabanda, productie nedeclarata, evaziune fiscala sau furt si, in acelasi timp, se ascunde beneficiarul real al venitului corespunzator al acestor marfuri.
1.2. Cazuri in care contribuabilii nu au evidentiat, in tot sau in parte, in actele contabile ori in alte documente legale, operatiunile comerciale efectuate sau veniturile realizate in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale, respectiv:
Persoane fizice au realizat de-a lungul mai multor ani (perioade fiscale) activitati comerciale, respectiv livrari prin intermediul unor site-uri si societati care presteaza servicii de curierat, fara a-si indeplini obligatiile declarative (mai ales in contextul intensificarii actiunilor care vizeaza comertul electronic).
Reconstituirea activitatii acestora s-a realizat pe baza informatiilor/datelor disponibile la nivelul ANAF, inclusiv a celor furnizate de societatile care asigura serviciile de curierat.
In multe cazuri instrumentate, contribuabilii au ales sa isi corecteze situatia fiscala, insa au fost si cazuri in care s-a constatat uzitarea furturilor de identitate, respectiv incheierea de contracte de prestari servicii cu firmele de curierat, in numele unor persoane care nu au cunostinte despre activitatea derulata in numele lor, cu scopul de a se sustrage de la indeplinirea obligatiilor fiscale.
1.3. Cazuri in care au fost inregistrate livrari fictive (facturi emise) catre societati care nu recunosc achizitia ori au fost emise bonuri fiscale pentru livrari nereale, aceste operatiuni fictive fiind efectuate cu scopul de a disimula valoarea reala a bunurilor comercializate, in fapt bunurile fiind comercializate la o valoare mai mare decat cea inscrisa in documente (facturi, bonuri fiscale), catre beneficiari a caror identitate este disimulata. Specificul acestor fraude este incasarea in numerar a acestor livrari fictive facand dificila identificarea beneficiarului real, mai ales in cazul in care descarcarea fictiva a gestiunii se realizeaza pe baza unor bonuri fiscale.
De asemenea, exista situatii in care marfurile sunt comercializate fara intocmirea de documente, in timpul controalelor fiind identificata lipsa din gestiune a unor marfuri dar si sume de bani a caror existenta nu poate fi justificata cu documente si/sau creditarea societatii de catre persoane (de regula asociati) care nu au surse de venit corespondente.
1.4. Cazuri in care societati inregistrate in scopuri de TVA, emit facturi in baza carora alte societati (aparent clienti) isi deduc TVA, fara ca emitentul sa isi indeplineasca obligatiile declarative si/sau de plata.
1.5. Tipologia faptelor pentru care au fost aplicate principalele sanctiuni contraventionale
- nedotarea cu aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic;
- neconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF;
- neutilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale potrivit reglementarilor legale, respectiv neemiterea de bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate;
- neintocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase din unitatile de vanzare;
- nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor distruse;
- incasari/plati fragmentate in numerar de la/catre beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei;
- achizitionarea produselor accizabile de la persoane care desfasoara activitati de distributie si comercializare angro a bauturilor alcoolice si tutunului prelucrat fara a detine atestat de comercializare emis de autoritatea competenta;
- detinerea in afara antrepozitului fiscal sau comercializarea pe teritoriul Romaniei a produselor accizabile supuse marcarii, fara a fi marcate sau marcate necorespunzator ori cu marcaje false sub limitele prevazute de lege.
1.6. Deficiente privind stabilirea corecta a situatiei fiscale a contribuabililor/platitorilor
- nedeclararea veniturilor obtinute din activitatile de comert electronic (e-commerce) de catre persoane fizice, fara respectarea prevederilor legale in materie;
- nedeclararea veniturilor obtinute din tranzactiile cu criptomenede;
- nedeclararea/declararea partiala a veniturilor de natura salariala a conducatorilor auto care realizeaza activitati de transport alternativ pentru sau in numele unor societati care actioneaza prin intermediul unor platforme avizate;
- nedeclararea/declararea partiala a orelor efectiv lucrate de catre angajatii societatilor care presteaza servicii de livrare alimente prin intermediul platformelor online;
- neinregistrarea din punct de vedere fiscal a persoanelor fizice care desfasoara activitate de comert online in mod continuu si nedeclararea veniturilor obtinute din aceasta activitate;
- nedeclararea veniturilor obtinute de persoane fizice din activitatea de creare de continut online si promovarea pe diferite platforme media;
- comercializarea de substante din categoria suplimentelor alimentare folosindu-se cota redusa de TVA fara ca acestea sa fie notificate conform legii;
- disimularea unor venituri de natura salariala prin acordarea sistematica a tichetelor cadou catre angajati ai unor firme (partenere/afiliate) de distributie a marfurilor, in functie de vanzarile realizate de catre acestia;
- existenta unor diferente semnificative intre numerarul existent in casierie si soldul scriptic al contului 5311 ”Casa in lei” si/sau 5314 ”Casa in valuta”. in cele mai multe situatii s-a constatat ca sumele de bani au fost ridicate din casierie de persoane cu functii de decizie in societate care au dispus in interes personal de aceste sume, fara a evidentia in contabilitate operatiunea si fara a aplica tratamentul fiscal adecvat;
- identificarea de contribuabili (inregistrati in scopuri de TVA) care au declarat la organul fiscal competent achizitii de bunuri si servicii de la parteneri care in perioada fiscala respectiva erau declarati inactivi din punct de vedere fiscal. Controalele operative au confirmat faptul ca achizitiile declarate au fost inregistrate in contabilitatea societatilor, acestea exercitandu-si in mod nelegal dreptul de deducere a TVA si a cheltuielilor, dupa caz;
- existenta unor contribuabili care potrivit datelor financiare din situatiile financiare, au depasit plafonul special de scutire de TVA si care, pana in prezent, nu si-au indeplinit obligatiile legale privind inregistrarea in scopuri de TVA;
- identificarea de persoane fizice care figureaza cu incasari de la entitati externe care administreaza site-uri web de tipul motoarelor de cautare sau retelelor de socializare. Urmare analizarii si compararii informatiilor exportate din aplicatiile informatice cu veniturile declarate la organul fiscal de respectivele persoane fizice, au rezultat venituri nedeclarate.
- realizarea achizitiilor intracomunitare de autovehicule prin intermediul unor societati de tip fantoma create in alte state membre, interpuse, care factureaza direct catre persoane fizice;
- utilizarea unei societati romanesti ”tampon” pentru pentru realizarea achizitiilor intracomunitare de autovehicule, ce isi mareste artificial TVA deductibila cu tranzactii in lant, ce nu au la baza operatiuni reale;
- utilizarea de societati de tip fantoma romanesti pentru realizarea achizitiilor intracomunitare; - utilizarea unei societati in insolventa pentru realizarea achizitiilor intracomunitare.
2. Directia generala coordonare control fiscal
Deficiente identificate de organele cu atributii de inspectie fiscala:
- nerespectarea prevederilor legale de catre persoanele care realizeaza venituri din activitati independente care au si calitatea de contribuabili la sistemul de asigurari sociale de sanatate;
- nedeclararea si neplata TVA aferenta livrarilor efectuate in perioada in care codul de TVA a fost anulat. Contribuabilul verificat ar fi trebuit sa declare si sa platesca TVA aferenta, in baza formularului 311 - ”Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat”;
- nerespectarea limitarii la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice;
- nerespectarea preturilor de transfer aferente tranzactiilor derulate cu societatile afiliate avand drept consecinta fiscala ajustarea veniturilor din exploatare;
- nejustificarea cu documentele prevazute de lege, a scutirii de TVA aferenta livrarilor intracomunitare de bunuri si servicii catre clienti din state membre UE, care au comunicat un cod valid de TVA;
- inregistrarea eronata a unor cheltuieli deductibile, reprezentand cheltuieli cu provizioanele constituite din valoarea creantelor asupra furnizorilor debitori, fiind astfel stabilite majorari ale veniturilor neimpozabile, urmare reconsiderarii acestor cheltuieli ca fiind cheltuieli nedeductibile;
- efectuarea de catre societate a platilor integrale pentru redeventele realizate din Romania, fara a retine impozitul datorat de catre nerezident, avand drept consecinta suportarea impozitului de catre platitorul de venit, acesta avand obligatia legala de a calcula, retine, declara si vira la bugetul de stat impozitul pentru veniturile brute realizate din Romania de persoana nerezidenta;
- neincadrarea indicatorului financiar (RRCT) calculat pentru societatea verificata, in intervalul de piata stabilit pentru societatile incluse in es?antionul de comparabilitate, determinand astfel ajustarea preturilor de transfer in cazul vanzarilor de produse finite catre afiliati, tinandu-se cont de valoarea mediana a intervalului de comparare;
- neinregistrarea in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului de scutire, respectiv 300.000 lei pentru intreprinderile mici;
- completarea eronata a decontului de TVA, prin declararea eronata a sumei taxei deductibile pentru care a luat nastere dreptul de deducere in perioada fiscala de raportare si, dupa caz, a sumei taxei pentru care s-a exercitat dreptul de deducere, in conditiile prevazute de lege, respectiv declararea eronata a sumei taxei colectate a carei exigibilitate a luat nastere in perioada fiscala de raportare;
- evidentierea in actele contabile sau in alte documente legale, a unor cheltuieli care nu au avut la baza operatiuni reale, ori evidentierea unor operatiuni fictive, in scopul sustragerii de la plata obligatiilor fiscale;
- nerespectarea conditiilor pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA, respectiv deducerea taxei in cazul achizitiilor care nu erau destinate utilizarii in folosul operatiunilor taxabile.
3. Directia generala control venituri persoane fizice
Principalele deficiente identificate se refera la:
- modul de completare a situatiilor financiare depuse de persoanele juridice/persoanele juridice in cadrul carora persoanele fizice detin calitate de asociat/actionar;
- modul de organizare si conducere a evidentei contabile la persoanele juridice detinute/administrate de catre persoanele fizice verificate, cu privire la raporturile economice/juridice derulate intre acestea; de exemplu inregistrarea imprumuturilor acordate de catre actionari/asociati in contul 462- Creditori diversi si nu in contul 4551- Actionari/ asociati – conturi curente;
- neindeplinirea, de catre birourile notariale implicate, a obligatiilor declarative privind
operatiunile de vanzare-cumparare de bunuri imobile;
- modul de completare a declaratiei de patrimoniu si de venituri (prin necompletarea/completarea eronata a rubricilor prevazute), pe care persoana fizica verificata are obligatia sa o depuna in termen de 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare conform art.138, alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare si al carei model este aprobat prin OPANAF nr.3704/2015;
- modul de completare a declaratiei unice (prin completarea eronata a rubricilor prevazute/ nedeclararea tuturor veniturilor) depuse de persoanele fizice;
- nedeclararea la autoritatile fiscale romane a veniturilor obtinute din orice surse pe teritoriul altor state de catre persoanele fizice rezidente fiscal in statul roman.
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
CONTROALE ANAF. Cine va primi Notificarea de conformare inaintea inspectiei fiscale, conform OUG 188/2022?In atentia comerciantilor ONLINE! Toate firmele care obtin venituri din aceste vanzari vor fi controlate de ANAF in perioada urmatoareInspectii fiscale: 4 schimbari importante aduse de OG 31/2022Este OFICIAL! ANAF va desfasura controale la operatorii de platforme online, pentru verificarea respectarii obligatiei de raportare DAC7Arhivare electronica a facturilor. Cum se va proceda in cazul unui control fiscal?Ultimele articole
CONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiCONTROALE ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustInspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiColectare venituri in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiCONTROALE ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalArticole similare
Controale ANAF. Ce deficiente privind aplicarea legislatiei fiscale au identificat inspectorii in sem. I 2023Sfaturi de la experti
Diferente la cantarire deseuri
Intrebare: Societatea trimite deseurile pe baza unei cantariri, insotite de un aviz (care contine cantitatea cantarita in societate), catre societatea care recicleaza deseurile. La societatea de reciclare, aceste deseuri sunt recantarite,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Extindere activitate Uber/Bolt
Intrebare: Am o societate platitoare de impozit pe profit, cu cod special de TVA, care efectueaza transport de persoane pe platforma Bolt. Firma aceasta doreste sa isi mareasca numarul de masini inscrise in platforma Bolt, adaugand masini...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar
Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?
10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea
E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA