Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intreprindere individuala. Ce obligatii avem in ce priveste organizarea contabilitatii?

10-Nov-2016
13094

Ne-am propus sa discutam, prin cele ce urmeaza, ce obligatii de organizare a contabilitatii (gestiune) are o intreprindere individuala care detine un magazin tinand cont ca plateste impozitul pe norma de veni. De asemenea, vom vedea daca trebuie sa intocmesca NIR, precum si ce registre obligatorii sunt necesare.

Din punct de vedere al impozitului pe venit, o intreprindere individuala, care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit, are obligatia sa completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala si nu au obligatii privind evidenta contabila, conform art.69 alin.(8) Cod fiscal.

Faptul ca contribuabilul nu are obligatia completarii partii cu privire la cheltuieli in Registrul de evidenta contabila nu inseamna ca nu trebuie sa aiba documente justificative cu privire la achizitia marfii vandute prin magazinul pe care acesta il detine.

Intreprinderea individuala, este o persoana inregistrata fiscal, care are calitatea de comerciant ce desfasoara activitate de comercializare a produselor in cadrul magazinului pe care il detine, asa cum se prevede prin definitie la art.4 lit.b) din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata.

Astfel, contribuabilul - intreprindere individuala, in calitatea sa de comerciant, are obligatia sa detina documente justificative cu privire la gestiunea magazinului in sensul care obligatia sa efectueze activitate de comert cu bunuri a caror provenienta sa fie dovedita, care sa insoteasca marfurile, indiferent de locul in care acestea se afla, pe timpul depozitarii sau al comercializarii: facturi, avize de insotire a marfurilor sau orice alte documente stabilite prin lege, conform art.1 lit.e) Legea 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati de productie, comert sau prestari de servicii ilicite.



Este adevarat ca intreprinderea individuala nu are obligatia completarii registrelor prevazute pentru cei care au obligatia reglementarilor privind contabilitatea in partida simpla ori in partida dubla, dar nici nu i se interzice sa completeze documentele prevazute prin OMFP 2634/2015 cu privire la documentele financiar-contabile, respectiv NIR-ul pentru tinerea situatiei intrarilor de marfa la pret de vanzare in baza facturilor de achizitie ori situatia Raportul de gestiune, cu privire la intrarile/iesirile de marfa, precum sicu privire la stocurile de marfa.

Are obligatia sa detina casa de marcat cu emitere de bonuri fiscale, sa tina evidenta vanzarilor zilnice ("Z") emis de casa de marcat) si a celor lunare ("sumar"), precum si a registrului special intocmit in conditiile defectarii caselor de marcat.

De asemenea, intreprinderea individuala, in calitatea sa de comerciant, are obligatia sa depuna la organul fiscal competent Declaratia cu privire la adaosul comercial practicat, , conform art.1 lit.f) Legea 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati de productie, comert sau prestari de servicii ilicite.

Din punct de vedere al TVA, chiar daca intreprinderea individuala nu este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, chiar daca din punct de vedere al impozitului pe venit nu are obligatia tinerii evidentelor contabile, respectiv are obligatia de a completa numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala, aceasta are in schimb obligatia completarii jurnalelor TVA (jurnalele de vanzari si de cumparari). Chiar daca aceasta obligatie pare fara sens, exista logica in aplicare ei in sensul in care intreprinderea individuala va avea obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in momentul in care atinge ori depaseste plafonul de 220.000 lei prevazut la art.310 alin.(1) Cod fiscal, conform pct.84.(1) din normele de aplicare ale art.310 Cod fiscal.

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu - Economist si expert contabil

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intreprindere individuala. Ce obligatii avem in ce priveste organizarea contabilitatii?":
Rating:

Nota: 3.53 din 17 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • Sponsorizari acordate de societate platitoare de impozit pe profit. Tratament fiscal
    • Care este tratamentul fiscal care se aplica in cazul sponsorizarii acordate de o societate platitoare de impozit pe profit? Asadar, specialistii nostri ne vor arata daca sponsorizarea este deductibila din impozitul pe profit, in situatia in care o societate romaneasca, platitoare de impozit pe profit, acorda in baza unui contract de sponsorizare o suma lunara de 400 lei catre Ambasada Bulgariei din Romania in vederea sustinerii activitatilor din domeniul educatiei, respectiv intretinerea unei...» citeste mai departe aici

  • APAPR: Din cauza nerespectarii legii, romanii au in conturile pentru Pilonul II sume mai mici cu 17,8%
    • Din cauza nerespectarii Legii 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, romanii au sume cu 17,8% mai mici in contul lor personal de Pilon II. De altfel, impactul la nivelul Pilonului II, tradus prin contributii nevirate, este de 1,9 miliarde de euro, dupa cum arata directorul general al fondului BCR Pensii si presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania (APAPR), Radu Craciun. Prezent la o conferinta de specialitate, presedintele APAPR a subliniat ca...» citeste mai departe aici

  • PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscal
    • Obligativitatea dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal revine si profesorilor care ofera meditatii contra cost elevilor? Aceasta este intrebarea la care va raspunde unul dintre consultantii nostri fiscali. Concret, un profesor - persoana fizica autorizata (PFA) care preda ore copiilor (meditatii) vrea sa stie daca are obligatia detinerii si utilizarii casei de marcat pentru incasarile in numerar de la elevi? Raspunsul specialistului Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr....» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016