In acest articol vom discuta pe larg despre intreprinderile individuale. Ce este intreprinderea individuala, cum se infiinteaza, ce acte trebuie sa depuna contribuabilii, dar si cum se tine contabilitatea in acest caz, vom explica in randurile care urmeaza.
Ce este o intreprindere individuala (II)
Intreprinderea individuala este un tip de activitate economica, fara personalitate juridica, efectuata de un intreprinzator persoana fizica. Intreprinzatorul II-ului este cel care organizeaza activitatea in mod sistematic si se foloseste atat de forta sa de munca, dar si de propriile resurse financiare sau materii prime.
Cum se infiinteaza intreprinderea individuala (II)?
In cazul afacerilor mici, persoanele fizice pot opta pentru infiintarea unei Intreprinderi Individuale care se face fara niciun ban.
Ca sa deschideti o intreprindere individuala, sunteti obligat sa aveti un sediu profesional pe teritoriul tarii( trebuie sa detineti un drept de folosinta asupra imobilului respectiv), un nume de afacere, dar si dosarul pentru inregistrare si autorizare la Registrul Comertului( vedeti putin mai jos documentele de care aveti nevoie).
Intregul dosar trebuie depus la Oficiul National al Registrului Comertului pentru a functiona in mod legal.
Atentie! Numele dat II-ului trebuie sa porneasca de la numele persoanei care vrea sa infiinteze o intreprindere individuala. Numele poate fi compus din numele titularului persoana fizica scris in intregime sau din nume si initiala prenumelui, etc. Numele trebuie sa fie urmat de denumirea ,,Intreprindere Individuala”.
Nu uitati ca trebuie depusa si o cerere pentru a vedea daca numele este disponibil. Gasiti cererea de verificare disponibilitate si rezervare denumire firma (original) - formular AICI<<
*Firma unui profesionist, titular al unei intreprinderi individuale cuprinde numele si prenumele acestuia, precum si forma de exercitare a activitatii si anume „intreprindere individuala”.
Sediul social poate fi si propria casa/apartament, dar puteti alege si un spatiu inchiriat, comodat, etc.. In cazul in care vreti sa lucrati chiar de acasa, aveti grija sa cereti aprobare de la vecinii care au pereti comuni cu respectivul apartament.
Inainte ca dosarul cu toate documentele sa fie depus la Registrul Comertului, persoana care vrea sa infiinteze II-ul trebuie sa aiba deja codurile CAEN pe care vrea sa lucreze. Alegerea codurilor CAEN trebuie facuta insa in stransa legatura cu pregatirea profesionala a solicitantului.
Dupa ce a fost inregistrat la ONRC, II-ul trebuie inregistrat si in scopuri fiscale sau de TVA ( unde este cazul) la Agentia Nationala de Administrare Fiscala ( ANAF).

Cartea Verde a Contabilitatii

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Manual de politici contabile - Stick USB
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSuspiciune de neregula O societate are domeniu principal de activitate acvacultura in ape dulci si a beneficiat in anul 2022 de fonduri nerambursabile POPAM pentru construirea de bazine pentru cresterea...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulImprumutuile intre firme O societate cu raspundere limitata poate credita o alta societate cu raspundere limitata? Dar in cazul in care cele doua societati sunt afiliate?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulMentionarea prefixului RO pentru platitorii de TVA Va rugam sa ne precizati daca la intocmirea facturii este obligatoriu trecerea "RO" pentru platitorii de TVA. De asemenea este obligatoriu ca deductibilitatea TVA-ului sa fie doar...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDetasarea transnationala. Formularul A1 Va rugam sa ne ajutati cu ce conditii trebuie sa indeplineasca o societate din RO pentru a trimite in detasare salariati in Spania pentru a face servicii in constructii pe un...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDeductibilitatea cheltuielilor cu leasingul auto pentru PFA Pentru un PFA, profesie liberala, va rog sa imi spuneti din punctul de vedere al impozitului pe venit daca cheltuielile cu rata si dobanda de la un contract de leasing pentru...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
In cazul in care II-ul are angajati, nu uitati sa trebuie sa va inregistrati si la Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) de pe raza judetului in care activati, dar si sa intocmiti contractul individual de munca.
Inmatricularea unei intreprinderi individuale dureaza aproximativ 3 zile ( nu depaseste acest termen).
Infiintare intreprindere individuala - documente necesare
La infiintarea unei intreprinderi individuale aveti nevoie de urmatoarele documente, asa cum este precizat pe site-ul oficial al Registrului Comertului ( unde regasiti si formularele necesare):
- Cererea de inregistrare - formular - detalii;
- Anexa privind inregistrarea fiscala - formular, instructiuni de completare a formularului "Cerere de inregistrare fiscala";
- Declaratia-tip pe propria raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii pentru sediul profesional si/sau sedii secundare sau, dupa caz, la terti - formular -;
- Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii denumirii firmei, in original;
- Actul de identitate al titularului intreprinderii individuale (in copie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
- Dovada care atesta dreptul de folosinta asupra sediului profesional si, daca este cazul, inscrisul care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de punct de lucru;
- Verificarea unicitatii calitatii de persoana fizica autorizata/titular al intreprinderii individuale/membru al intreprinderii familiale, obtinuta prin grija personalului ORCT
- Informatiile din cazierul fiscal, in original;
- Daca este cazul:
-Art. 7 1 din OUG nr. 44/2008: Declaratia persoanei fizica titulara a persoanei fizice autorizate, ca sotia/sotul participa in mod obisnuit la activitatea desfasurata de persoana fizica autorizata, in original - formular;
-declaratie pe propria raspundere privind patrimoniul de afectatiune, in original;
-copii certificate olograf de pe documentele care atesta pregatirea profesionala, daca aceasta este ceruta, potrivit unor prevederi legale speciale;
-dovada privind imputernicirea persoanei desemnate sa indeplineasca formalitatile legale (original);
10. In cazul in care cererea de inregistrare este semnata de persoana imputernicita, se va depune si declaratia pe proprie raspundere data sub semnatura privata de titularul II, din care sa rezulte ca acesta indeplineste conditiile legale privind detinerea si exercitarea acestei calitati.
Ce este o intreprindere familiala?
Spre deosebire de o Intreprindere Individuala, Intreprinderea familiala poate fi infiintata doar daca sunt asociati cel putin doi membri ai unei familii, si nu poate avea angajati. Un membru al familiei va fi insa delegat sa reprezinte aceasta forma (IF-ul) in mai multe situatii: la infiintare sau in cazul anumitor relatii cu terti, etc..
In plus, in acest caz nu exista numar maxim de coduri CAEN ( in cazul IF exista o limita de 10 coduri CAEN).
Important! Toti membrii familiei care fac parte din respectivul IF trebuie sa aiba calificare/certificare pentru activitatile autorizate.
Intreprindere individuala vs. PFA
Atunci cand vrei sa lucrezi pentru tine sau sa deschizi o afacere mica ai putea sa alegi fie un PFA, II sau chiar IF. In cazul in care nu te hotarasti ce sa alegi, iti vom face o mica descriere asupra diferentelor dintre II si PFA:
Ce trebuie sa stii despre PFA:
-poate avea maxim 3 angajati;
-poate activa pe maxim 5 coduri CAEN;
-mostenitorii nu pot prelua activitatea in cazul decesului titularului;
Ce trebuie sa stii despre II:
-poate avea maxim 8 angajati;
-poate activa pe maxim 10 coduri CAEN
-mostenitorii pot continua activitatea.
Asemanarile dintre Intreprindere Individuala si PFA:
-se pot infiinta fara costuri prea mari;
-inregistrarea lor se face la Registrul Comertului;
-pot avea angajati ( cu CIM);
-trebuie sa se inregistreze fiscal la ANAF;
-contabilitatea este identica;
-platesc aceleasi taxe, impozite si contributii la stat;
-pot fi radiate relativ usor.
Cum se tine contabilitatea unei intreprinderi individuale
Cum se tine contabilitatea unei intreprinderi individuale va explica in randurile care urmeaza expertul contabil Alexandru Palaghia.
Intreprinderile individuale se infiinteaza, isi desfasoara activitatea si se radiaza in baza O.G. nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale.
Principalele diferente intre cele 2 forme de desfasurare a activitatilor economice de catre o persoana fizica, respectiv ca intreprindere individuala (II) sau ca persoana fizica autorizata (PFA), se rezuma la numarul de angajati si la numarul de CAEN-uri ce se pot autoriza in acelasi timp.
1. Asadar, din punct de vedere fiscal-contabil II urmeaza regimul PFA/PFI.
2. Da, daca II-ul desfasoara activitati pentru care exista obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF-urilor) in acord cu O.G. nr. 28/1999, atunci aceasta trebuie sa achizitioneze, sa inregistreze la ANAF si sa utilizeze casa de marcat in vederea eliberarii de bonuri fiscale clientilor sai.
3. Conform art. 1 alin. (3) si (31 ) din O.G. nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata:
„(3) Persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, asa cum acestea sunt definite de Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ul terioare, precum si cele care des - fasoara activitati de prestari de servicii, care realizeaza in cursul unui an incasari in numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, inclusiv aplicatii ce faciliteaza acceptarea platilor electronice.
Prin activitatea de prestari de servicii, in sensul prezentului alineat, se intelege operatiunea definita la art. 271 alin. (1) din Legea nr. 227/ 2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(31) Obligatia de acceptare de catre per soanele juridice prevazute la alin. (3) a cardurilor de debit, de credit sau preplatite, prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare, se naste incepand cu trimestrul urmator celui in care incasarile in numerar din cursul anului respectiv au depasit pragul de 50.000 lei.
" O.G. nr. 99/2000 privind comerciali zarea produselor si serviciilor de piata defineste la art. 4 comerciantul astfel: „in intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel: (...) b) comerciant – persoana fizica sau juridica autorizata sa desfasoare activitati de comercializare a produselor si serviciilor de piata;".
In concluzie, daca incasarile in cursul anului depasesc suma de 50.000 lei, atunci si II-ul va avea obligatia acceptarii platilor cu cardul, implicit montarea unui POS la fiecare punct de lucru in care desfasoara activitate economica.
Documente obligatorii in contabilitatea unei Intreprinderi individuale
Potrivit OMFP nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla, pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile obligatorii:
- Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si
- Registrul-inventar (cod 14-1-2/b).
Impreuna cu aceste doua registre, printre documentele care trebuie constituite se mai numara si urmatoarele, prevazute la CAPITOLUL V Registrele si documentele financiar-contabile utilizate in scopul conducerii contabilitatii in partida simpla:
- Fisa mijlocului fix 14-2-2;
- Factura (se intocmeste si se utilizeaza conform cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal);
- Aviz de insotire a marfii 14-3-6A;
- Lista de inventariere 14-3-12;
- Chitanta 14-4-1;
- Chitanta pentru operatiuni in valuta 14-4-1/a;
- Dispozitia de plata/incasare catre casierie 14-4-4;
- Statul de salarii 14-5-1/k.
In functie de necesitati, persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla pot utiliza si alte formulare financiar-contabile prevazute in Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, cu completarile ulterioare.
Atentie! Intreprinderea individuala trebuie sa justifice cheltuielile efectuate cu documentele prevazute de OMFP nr. 170/2015, alte documente prevazute de OMEF nr. 3512/2008 (bonuri de consum, bonuri de predare, transfer, restituire, etc) dar si alte documente pentru evidenta activitatii de comert cu amanuntul.
Nota de receptie si constatare de diferenta si Raport de gestiune zilnica pentru urmarirea stocului de marfa nu sunt documnete obligatorii in conducerea contabilitatii in partida simpla, dar pentru o evidenta corecta a activitatii sunt utile.
Intreprindere individuala - spete utile
In randurile care urmeaza vom prezenta 3 spete utile necesare contribuabililor, explicate de expertii contabili ai Rentrop& Straton. Le puteti regasi si aici>> portalcodulfiscal. Va puteti autentifica si puteti pune, la randul dumneavoastra, intrebari pentru problemele fiscale cu care va confruntati, la care va vor raspunde specialistii nostri.
Speta 1. Intreprindere Individuala. Deductibilitate cheltuieli
Titularul unei intreprinderi individuale cu obiect de activitate 7022 urmeaza sa faca deplasari in tara si in strainatate cu scopul realizarii unor workshopuri / sustinerii de prezentari la conferinte internationale. Care ar fi cheltuielile pe care le va putea considera deductibile, limitele acestora, si ce documente vor sta la baza acestor deduceri?
Este necesara completarea unui ordin de deplasare si a unui decont de cheltuieli (tinand cont ca ele se vor achita direct din contul intreprinderii, cu cardul intreprinderii, nu cu cel personal)? Este necesar ca ordinul de deplasare sa fie stampilat de unitatea unde va fi cazata persoana?
In cazul in care deplasarea pe teritoriul tarii se va face cu autoturismul pentru care exista un contract de comodat, deductibilitatea combustibilului este de 50% sau de 100% (nu este folosit exclusiv in scopul activitatii economice)? Ma gandesc la situatia in care ar alege un alt mijloc de transport, acea cheltuiala este 100% deductibila.
Pentru transportul international cu avionul, unele companii (straine) nu emit facturi fiscale pe numele firmei, cu datele de identificare (cod fiscal, etc), ci pun la dispozitie numai biletul de avion si dovada platii (pe numele persoanei). Cum se procedeaza pentru deducerea acestor cheltuieli?
Raspuns:
Potrivit art. 76 din Codul fiscal:
(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica rezidenta ori nerezidenta ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca acordate persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
Norme metodologice:
(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:
m) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare primite pe perioada deplasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii, astfel cum este prevazut in raportul juridic, de catre administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de catre directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, de catre membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si de catre manageri, in baza contractului de management prevazut de lege, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice, in limita a 3 remuneratii prevazute in raportul juridic;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna, prin hotarare a Guvernului, pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, in limita a 3 remuneratii prevazute in raportul juridic (valoare diurnal externa pe zi, conform Hotararii nr. 518 din 10 iulie 1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar cu modificarile ulterioare).
Plafonul aferent valorii a 3 remuneratii prevazute in raportul juridic se calculeaza distinct pentru fiecare luna in parte, prin raportarea celor 3 remuneratii la numarul de zile lucratoare din luna respectiva, iar rezultatul se multiplica cu numarul de zile corespunzator fiecarei luni din perioada deplasarii.
Avand in vedere reglementarile mentionate mai sus, pentru decontarea contravalorii cazarii si transportului, titularul trebuie sa intocmeasca un decont de cheltuieli la care sa ataseze documentele justificative pentru serviciile turistice si pentru transport, efectuate in interesul II,semnate si stampilate de catre unitatea emitenta.
Asadar, II poate sa suporte cheltuielile de transport si cazare efectuate in perioada in care se deplaseaza in interesul intreprinderii. Intrucat textul face referire la cheltuieli inseamna ca acestea trebuie sa fie dovedite cu documente justificative.
Sumele de bani acordate fara document justificativ al efectuarii platii urmeaza tratamentul fiscal al remuneratiei salariatului fiind taxate cu toate taxele salariale.
In concluzie, titularul poate beneficia de diurna, transport si cazare in aceeasi limita de deductibilitate ca toti salariatii.
Baza legala aplicabila este art 25 (1) si art 76 (2) lit m). pentru deductibilitate si partea care e nedeductibila (se impoziteaza la fel ca veniturile din salarii pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil de 2.5 ori nivelul pentru institutii publice).
Conform art. 25 alin.3 litera l) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata (...): 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului.
Asadar, in situatia de fata consideram ca sunt deductibile cheltuielile de cazare si transport (se deplaseaza in scopul activitatii societatii), conform pct. 13 alin. (1) lit. b) din normele date in aplicarea art. 25 din Codul fiscal, potrivit caruia sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice:
b) cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate si pentru alte persoane fizice in conditiile in care cheltuielile respective sunt efectuate in legatura cu lucrari executate sau servicii prestate de acestea in scopul desfasurarii activitatii economice a contribuabilului.
Pe baza contractului de comodat, puteti deduce cheltuielile legate de masina.
Cheltuielile se deduc 100% doar in cazul in care se intocmesc foi de parcurs, adica se dovedeste ca masina a fost utilizat EXCLUSIV in scopul desfasurarii activitatii.
In cazul in care nu se intocmesc foile de parcurs, cheltuielile sunt deductibile 50%.
ART. 68 Cod fiscal
Nu sunt cheltuieli deductibile:
…………………………………………………………
k) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.>>
Nu uitati sa soliciti mentionarea codului unic de inregistrare pe bonul fiscal eliberat cu ocazia achizitiei de combustibil.
Asadar, daca autoturismul este folosit si in interes personal, deductibilitatea cheltuielilor este de 50%.
Biletul de avion tine loc de document justificativ.
Documente justificative
a) Se considera documente justificative:
– biletul de avion sau chitanta, ori dovada rezervarii si a platii unui bilet electronic si tichetele de imbarcare
b) Documentele justificative trebuie sa contina urmatoarele indicatii:
– denumirea transportatorului;
– data emiterii si cea a expirarii documentului de transport, precum si pretul acestuia si moneda in care este exprimat
Din punctul de vedere al TVA, transportul international de persoane este scutit de TVA conform art. 294 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal.
Biletul de avion poate fi recunoscut ca si cheltuiala de transport deductibila, in situatia in care acesta apartine unui decont intocmit de titular, ce calatoreste in scop de serviciu.
Speta 2. E-factura pentru Intreprinderea Individuala
Titularul unei intreprinderi individuale realizeaza deplasari in strainatate. Pentru transportul pe teritoriul Romaniei catre aeroport la plecare si de la aeroport spre casa la intoarcere apeleaza la servicii de ridesharing (Uber, Bolt). Facturile sunt intocmite cu datele intreprinderii individuale si sunt achitate folosind cardul acesteia. Aceste facturi sunt emise de Bolt / Uber in numele unei firme din Romania.
Intrebarea este daca acestea ar trebui transmise in e-Factura de catre prestator (firma din Romania) sau daca se pot inregistra in contabilitate fara sa fie transmise in e-Factura.
Raspuns:
Potrivit art. LIX alin. (1) si (4) din Legea 296/2023:
(1) Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278-279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2B, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
(4) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1)-(3):
a) livrarile de bunuri prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare:
b) livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate catre persoane impozabile care nu sunt stabilite si nici inregistrate in scopuri de TVA in Romania, conform art. 266 alin. (2) si, respectiv, art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care se emit facturi simplificate conform prevederilor art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) prestarile de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare aplicabile in Romania conform art. 319 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
De la 1 ianuarie 2024, transmiterea facturilor prin sistemul national e-factura este obligatorie pentru toti agentii economici din Romania in relatia cu institutiile statului (B2G) si cu ceilalti agenti economici (B2B) inclusiv pentru PFA, II, IF, Profesii Liberale.
De asemenea, protrivit art. 319 alin. (1ind1) din Codul fiscal:
Incepand cu data de 01.07.2024, potrivit Legii nr. 296/2023, se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
(11)Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru operatiunile realizate intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2), sunt considerate facturi numai facturile care indeplinesc conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, cu modificarile si completarile ulterioare.
In concluzie, facturile emise de catre Bolt/Uber in numele altei societati trebuie sa fie transmise prin SPV catre I.I., in speta catre dvs.
REVENIRE:
Cand am solicitat un punct de vedere de la Bolt, mi-au spus urmatoarele:
Articolul LXVIII, punctul 14 din OUG 115/2023 prevede urmatoarele:
_La articolul LXV punctul 4, alineatul (1) al articolului 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:(1) In relatia comerciala B2B, intre persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, emitentul facturii electronice are obligatia de transmitere a acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art.? 4? alin.? (1).
Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Mai exact, in art. 319, alin 12 din Legea nr. 227/2015 este specificat:
Persoana impozabila care are obligatia de a emite facturi conform prezentului articol, precum si persoana impozabila care opteaza pentru emiterea facturii potrivit alin. (11) pot emite facturi simplificate in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 290;
In baza noilor reglementari facturile sunt incarcate in portalul E factura de catre administratorii flotelor doar daca valoarea facturii depaseste 100 euro. Cum pentru majoritatea curselor suma este mai mica de 100 euro, facturile nu vor fi incarcate. Din moment ce pe factura nu scrie "Factura simplificata", este normal sa le considere facturi simplificate?
Raspuns:
Din speta prezentata nu am stiut ce valoare au facturile primite de la Bolt. In raspunsul anterior, am prezentat exceptiile de la incarcarea facturilor in SPV.
Asadar, factura simplificata cu o valoare egala sau sub 100 euro reglementata prin art. 319 alin. (12) nu se transmite prin sistemul national RO e-factura, acest tip de factura fiind o exceptie de la prevederile art. 10 alin. (1) din O.U.G. nr. 120/2021.
Conform cerintelor de la art. 319 alin. (21)
"(21) Facturile emise in sistem simplificat in conditiile prevazute la alin. (12) si (13) trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:
a) data emiterii;
b) identificarea persoanei impozabile care a livrat bunurile sau a prestat serviciile;
c) identificarea tipului de bunuri sau servicii furnizate;
d) suma taxei colectate sau informatiile necesare pentru calcularea acesteia;
e) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura in conformitate cu prevederile alin. (2), o referire specifica si clara la factura initiala si la detaliile specifice care se modifica."
Asa cum se poate constata, pe factura care indeplineste conditiile de la art. 319 alin. (12) si/sau alin. (13) nu trebuie sa se regaseasca mentiunea "factura simplificata", fiind suficient sa includa, strict, toate elementele si informatiile impuse prin Codul fiscal.
Inregistrarea unei cheltuieli de exploatare in baza unei facturi emise in sistem simplificat nu afecteaza exercitarea dreptului de deducere la determinarea rezultatului fiscal al cumparatorului (profit impozabil sau pierdere fiscala) fiind suficient ca:
- factura simplificata sa fie emisa conform prevederilor art. 319;
- bunurile si serviciile achizitionate sa fie destinate desfasurarii activitatii economice;
- emitentul facturii sa nu aiba un cod de TVA anulat din oficiu, fiind declarat inactiv.
Practic, chiar daca este emisa in sistem simplificat, factura respectiva/bonul fiscal reprezinta:
- un document justificativ d.p.d.v. contabil;
- un document fiscal d.p.d.v. TVA si impozit pe profit.