Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inventar. Casare marfa

12-Ian-2012
25707
Intrebare: In intervalul 13-23 decembrie 2011 s-a efectuat inventarul de final de an. In data de 5 ianuarie 2012 s-a intocmit procesul verbal de inventariere, iar administratorul l-a aprobat cu aceeasi data.

Pe langa plusurile si minusurile mentionate in acest proces verbal, s-au constatat si cateva marfuri defecte care au fost mentionate intr-o lista separata si atasata procesului verbal. De asemenea, in procesul verbal de inventariere, comisia propune casarea acestora.

a) Pentru casarea marfurilor defecte este suficient acest proces verbal de inventariere sau va trebui intocmit un proces verbal de casare?
b) Daca casarea efectiva va avea loc in ianuarie 2012, cheltuiala cu casarea acestor marfuri va trebui inclusa in rezultatul anului 2011 sau in rezultatul anului 2012?

Raspuns:

a) Pentru casarea marfurilor, pe langa PV de inventariere, trebuie intocmit si Procesul Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale (Cod 14-2-3/aA). Modelul acestui document, precum si instructiunile de utilizare se regasesc in OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile. Pe langa aceste documente, se mai intocmesc anumite documente specifice, in functie de modalitatea de scoatere din gestiune a bunurilor deteriorate:
1) daca bunurile nu mai pot fi valorificate (adica vandute sub forma desurilor) sau nu sunt imputate, atunci acestea trebuie distruse. Distrugerea acestora are rolul de a dovedi faptul ca bunurile respective nu vor reintra in activitatea economica.

Distrugerea se realizeaza ori de catre firma, printr-o comisie stabilita in acest sens, care va intocmi un proves verbal in consecinta si in care se va stabili, printre altele, modalitatea de distrugere, ori prin predarea bunurilor catre firme specializate - recomandat - (de exemplu, firma de salubritate, firme care se ocupa de distrugerea prin procedee specifice a bunurilor medicale - cum ar medicamentele - sau firme care colecteaza produse electronice). In acest din urma caz, se va intocmi un Aviz de insotire a marfii (Cod 14-3-6A), pe care se va face mentiunea "Fara factura - Bunuri predate pentru distrugere".

2) daca bunurile mai pot fi valorificate (vandute) sub forma deseurilor, atunci, propun sa fie intocmit si Bonul de predare, transfer, restituire (cod 14-3-3A), stabilit de acelasi OMFP 3512/2008 , in care se mentioneaza cantitatea de deseuri, felul (hirtie, carton, plastic etc), pretul si valoarea. Pe baza acestui bon se inregistreaza in contabilitate obtinerea de deseuri si scoaterea din gestiune a bunurilor degradate.

La vanzarea acestora catre firme specializate in colectare de deseuri veti intocmi Factura, in regim de taxare inversa la TVA (daca atit dvs, cit si colectorul sunt inregistrati in scop de tva, conform art. 160 din Codul fiscal ).

3) daca bunurile degradate se imputa, atunci se va intocmi si Decizie de imputare (cod 14-8-2) - stabilita tot in OMFP 3512/2008.

b) casarea bunurilor (scaderea din gestiune a acestora) se va inregistra in contabilitate la data cind au loc operatiunile de la punctele 1 la 3, respectiv in 2012.

In anul 2011, avind in vedere faptul ca bunurile respective, desi exista fizic, si-au pierdut din valoare fiind defecte, se poate inregistra o cheltuiala de ajustare a valorii acestor bunuri (nedeductibila fiscal, neregasindu-se in art. 22 din codul fiscal ), astfel incit si in contabilitate (respectiv in situatiile financiare anuale) aceste bunuri sa fie reflectate la valoarea lor de piata (mai mica decit pretul de achizitie, din cauza defectiunilor). In anul 2012, odata cu scoaterea bunurilor din gestiune, aceasta ajustare va fi reluata pe un venit neimpozabil, conform art. 20 litera c) din codul fiscal.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025

    • Impozitul pe dividende a fost modificat prin OUG 156/2024 iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 creste de la 8%, la 10%. Acesta cota majorata se aplica insa doar dividendelor distribuite incepand cu anul in curs, NU si celor distribuite inainte de 1 ianuarie. Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025 Sa luam cazul urmator. O societate are dividende nedistribuite la nivelul anului 2023 si aferente anului 2024. Ar mai avea...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare

    • ANAF a pus in dezbatere un nou Proiect de Ordin prin care va modifica declaratiile D101 pentru impozit pe profit si D101 Grup fiscal, conform noutatilor din anul 2024. Vor fi actualizate si instructiunile de completare a formularelor. Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularelor 101"Declaratie privind impozitul pe profit" si 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de...» citeste mai departe aici

  • Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile

    • Ajustarea de TVA este un proces fiscal ce presupune recalcularea taxei pe valoarea adaugata deduse initial, atunci cand apar modificari semnificative in destinatia bunurilor sau serviciilor achizitionate. Aceasta ajustare poate interveni in diverse situatii, precum schimbarea utilizarii bunurilor, pierderi sau distrugeri, ori atunci cand bunurile devin inutilizabile. In acest articol vom explica ce inseamna ajustarea de TVA, vom detalia principalele cazuri in care aceasta intervine si vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri

    • Modelul, continutul si modalitatea de depunere a Declaratiei Unice in 2025 au fost reglementate prin Ordinul 7015/2024. Formularul poate fi depus online de PFA-uri pana pe data de 26 mai 2025. Iar in acest context ANAF a actualizat PDF-ul inteligent. Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri Noul formular 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" se utilizeaza de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016