Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Leasingul operational - tot ce trebuie sa stii

18-Mar-2024
921
Leasingul operational - tot ce trebuie sa stii

Utilizarea unei masini, in zilele noastre, este aproape indispensabila, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru cele juridice. Daca esti persoana fizica cu siguranta ai nevoie de masina ca sa te deplasezi in scop personal in diverse locuri, sa iti duci copiii la scoala sau chiar sa descoperi locuri noi, sa mergi in vacanta, etc. Iar ca persoana juridica cel mai des vei avea nevoie de o masina, sau de mai multe, pentru afacerea pe care o gestionezi. Poate fi vorba de transportul marfii sau deplasarea pe teren a anumitor angajati, etc. Si poti sa te bucuri de beneficiile detinerii unei masini fara sa o cumperi, printr-un leasing operational.

Ce este leasingul operational

Prin leasingul operational, la care pot apela atat persoanele fizice, cat si cele juridice, poti sa detii o masina, sau mai multe, fara sa le platesti insa integral, prin inchiriere pe termen lung, de la firmele de profil.

Adica leasingul presupune transferarea dreptului de folosinta a unui auto. Mai exact, masinile detinute de firmele de profil pot fi transferate catre o persoana fizica sau juridica. In plus, trebuie sa mentionam ca in aceasta suma intra si alte cheltuieli ale masinii pe care tu nu mai trebuie sa le achiti, precum taxe, impozite, revizii, asigurari, reparatii, etc.

Leasing operational sau financiar

Leasingul operational si cel financiar sunt doua tipuri de contracte foarte asemanatoare, in sensul ca beneficiarii platesc o anumita suma lunara pentru a inchiria si folosi masini, in scop personal sau pentru munca.

Totusi exista si o diferenta majora intre cele doua. In cazul leasingului operational, beneficiarul nu va putea intra in posesia masinii atunci cand se incheie contractul, spre deosebire de leasingul financiar, cand la finalul contractului beneficiarul va putea deveni si proprietarul autovehiculului.

Atentie! Daca alegeti leasingul financiar sunteti obligati sa achitati, la inceputul contractului, o suma reziduala.

Alte diferente intre cele doua sunt urmatoarele:

-mentenanta masinii, dar si alte reparatii, costuri si riscuri intra in responsabilitatea beneficiarului in cazul leasingului financiar;

-leasingul operational este din ce in ce mai solicitat, pentru ca beneficiarul nu va avea nicio responsabilitate legata de intretinerea/mentenanta masinii, etc.

Leasing operational persoane fizice

Asa cum am mentionat si mai sus, contractul pentru leasingul operational poate fi incheiat si de persoanele fizice, desi este mai putin popular. Acest lucru se intampla pentru ca rata pe care vor trebui sa o plateasca lunar este destul de ridicata, spre deposebire de cea pe care o presupune contractul de leasing financiar.

Mentionam insa ca rata pentru leasingul financiar este variata, nu fixa ca in cazul celui operational, insa chiar si asa, are o valoare mai mica.

Leasing auto persoane juridice

Foarte multe persoane juridice aleg optiunea unui contract de leasing operational pentru ca pot beneficia de deductibilitate cand incheie un astfel de contract. Mai exact, aceste firme( platitoare de TVA sau de impozit pe profit) pot beneficia de deductibilitate pentru cheltuilelile cu ratele de leasing, astfel:

-50% cand masina este folosita in scop personal sau de munca;

-100% cand masina este folosita in scop de munca si atat.

Cat costa o masina in leasing operational pentru persoanele fizice?

Pentru persoanele fizice contractul de leasing operational ar putea ajunge chiar si pana la cateva mii de euro pe luna daca va doriti o masina luxoasa. Insa pretul difera extrem de mult in functie de tipul de masina, brandul ei, optiunile dorite, etc.

Care este durata unui leasing operational pentru persoane fizice?

Si in cazul duratei pot exista diverse variatii, in functie de societatea cu care alegeti sa va incheiati contractul. In general, durata este cuprinsa intre 48 si 57 de luni. Mentionam insa ca uneori aveti ocazia sa negociati anumite clauze din contract.

Leasing operational - spete utile

In continuare va prezentam cateva spete utile cu privire la leasingul operational, asa cum au fost explicate de specialistii nostri de la portalcontabilitate.ro

Speta 1. Leasing operational. Tratament contabil si fiscal

Care este tratamentul contabil si fiscal al facturilor primite lunar de la o firma de leasing operational? Autovehiculele inchiriate de SRL platitoare de TVA si impozit pe profit sunt utilizate de agentii de vanzari in scopul activitatii economice si, ocazional in interes personal.

Raspuns: 

In primul rand, pentru a tine o situatie corecta, utlizarea in scop personal trebuie evidentiata separat in foile de parcurs, intr-ucat aceste cheltuieli suportate de angajator in favoarea angajatului, sunt considerate venituri asimilate salariilor si trebuie taxate(art.76 lin.3 lit.a Cod Fiscal).

Tratament contabil:

In contabilitatea locatarului(chiriasul), bunurile utilizate in leasing operational sunt evidentiate in conturi de evidenta in afara bilantului. Sumele platite sau de platit se inregistreaza in contabilitate ca o cheltuiala in contul de profit si pierdere, conform contabilitatii de angajamente(pct.218 din Ordinul 1802/2014).

Inregistrari contabile:
% = 401 - Rata de leasing(stabilita proportional cu gradul utilizarea in scopul desfasurarii activitatii)
612
4426

642 = 401 - Rata de leasing utilizata in scop personal (include si TVA-ul stabilit proportional cu gradul de utilizare in scop personal)

Tratament fiscal:

In cazul leasingului operational locatarul deduce chiria (rata de leasing) conform art. 29 alin. 3 din Codul fiscal.

Cheltuielile legate de leasing si alte cheltuieli ocazionate de utilizarea mijloacelor de transport sunt deductibile integral, daca sunt utilizate de agentii de vanzari (art. 25 alin. 3 pct. 4 lit. l).

Speta 2. Conditii leasing operational

In ce conditii poate o SRL sa desfasoare activitati de leasing operational?

Raspuns: 

Pentru a desfasura activitatea de leasing operational, in opinia mea, societatea nu trebuie sa fie organizata ca IFN conform Legii 93/2009.

Legea mentionata la art. 14 alin. (1) se prevede ca:
(1) Institutiile financiare nebancare pot desfasura urmatoarele activitati de creditare:a) acordare de credite, incluzand, fara a se limita la: credite de consum, credite ipotecare, credite imobiliare, microcredite, finantarea tranzactiilor comerciale, operatiuni de factoring, scontare, forfetare;b) leasing financiar;c) emitere de garantii, asumare de angajamente de garantare, asumare de angajamente de finantare;d) acordare de credite cu primire de bunuri in gaj, respectiv amanetare prin case de amanet;e) acordare de credite catre membrii asociatiilor fara scop patrimonial organizate pe baza liberului consimtamant al salariatilor/pensionarilor, in vederea sprijinirii prin imprumuturi financiare a membrilor lor de catre aceste entitati, organizate sub forma juridica a caselor de ajutor reciproc;f) alte forme de finantare de natura creditului.

Asadar nu se regaseste printre activitatile care pot fi desfasurate de catre un IFN si activitatea de leasing operational.

Prin urmare consider ca activitatea de leasing operational poate fi desfasurata si de catre o SRL cu codul CAEN 7739.

Intrebare: Societatea trebuie sa aiba obiect unic de activitate leasing operational? Poate face si inchiriere de masini?

Raspuns: Ordonanta 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing nu face referire la numarul obiectelor de activitate pe care trebuie sa le aiba o societate de leasing

Prin urmare, in opinia mea puteti sa desfasurati si activitate de inchiriere masini cu respectarea conditiilor referitoare la valoarea capitalului social.

La cap.V se prevede ca:
Organizarea si functionarea societatilor de leasing operational(la 24-04-2009, Titlul Cap. V a fost modificat de art. 74 din LEGEA nr. 93 din 8 aprilie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 259 din 21 aprilie 2009. )Articolul 19(1) Societatile de leasing, persoane juridice romane, se infiinteaza si functioneaza potrivit Legii nr. 31/1990, republicata.
(2) Societatile de leasing sunt societati comerciale care au ca obiect principal de activitate desfasurarea operatiunilor de leasing si au un capital social minim, subscris si varsat integral in numerar, la infiintare, egal cu echivalentul in moneda nationala - leu - al sumei de 200.000 euro*).(la 12-08-2006, Alin. (2) al art. 19 a fost modificat de pct. 20 al art. I din LEGEA nr. 287 din 6 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 606 din 13 iulie 2006. )(3) Cumularea calitatii de furnizor si finantator este permisa cu respectarea prevederilor prezentei ordonante.(la 12-08-2006, Alin. (3) al art. 19 a fost introdus de pct. 21 al art. I din LEGEA nr. 287 din 6 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 606 din 13 iulie 2006. )

Conform art. II din LEGEA nr. 287 din 6 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 606 din 13 iulie 2006, obligatia de majorare a capitalului social la nivelul echivalentului in moneda nationala - leu - al sumei de 200.000 euro, prevazuta la art. 19 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, pentru societatile de leasing existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi, trebuie indeplinita pana la data de 31 decembrie 2006.

Raspunsul a fost elaborat sub rezerva faptului ca nu sunt jurist. Pentru mai multe amanunte va rog sa solicitati consultanta juridica.

Speta 3. PFA. Autovehicul leasing operational. Deductibilitate cheltuieli. TVA

Ce fel de costuri vor fi deductibile fiscal si in ce procent (100%, 50%), in cazul unui contract de leasing operational incheiat de o PFA pentru achizitia unui autoturism? Aceeasi intrebare si in ceea ce priveste deductibilitatea si in cazul TVA aferenta acestei tranzactii. De mentionat ca autoturismul se va utiliza in regim mixt (nu se vor intocmi foi de parcurs).

Raspuns: 

La art. 7 pct. 8 din Codul fiscal, se precizeaz ca contract de leasing operational - orice contract de leasing incheiat intre locator si locatar, care transfera locatarului riscurile si beneficiile dreptului de proprietate, mai putin riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduala, si care nu indeplineste niciuna dintre conditiile prevazute la pct. 7 lit. b)-e); riscul de valorificare a bunului la valoarea reziduala exista atunci cand optiunea de cumparare nu este exercitata la inceputul contractului sau cand contractul de leasing prevede expres restituirea bunului la momentul expirarii contractului;

La art. 68 alin. (5) lit. o ) din Codul fiscal, se precizeaza ca urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
(...)
- cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria - rata de leasing - in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;

Conform prevederilor de la art. 68 alin, (7) nu sunt cheltuieli deductibile:
k)50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii si a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste 3.500 kg si nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietate sau in folosinta.

Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
1.vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2.vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3.vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4.vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5.vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.

Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.

In cazul vehiculelor rutiere motorizate, aflate in proprietate sau in folosinta, care nu fac obiectul limitarii deducerii cheltuielilor, se vor aplica regulile generale de deducere.

Modalitatea de aplicare a acestor prevederi se stabileste prin normele metodologice date in aplicarea art. 68;

La pct. 7(7) din NM, se precizeaza ca in sensul prevederilor art. 68 alin. (7) lit. k) din Codul fiscal, regulile de deducere, termenii si expresiile prevazute, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, se considera a fi utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii au semnificatiile prevazute la pct. 68 din normele metodologice date in aplicarea art. 298 alin. (6) din Codul fiscal din titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata".

Daca vehiculul respectiv nu sunt utilizate exclusiv in scopul desfasurarii activitatii, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a cheltuielilor efectuate conform art. 68 alin. (4) si (5) din Codul fiscal legate de aceste vehicule, cu exceptia cheltuielilor privind amortizarea pentru care se aplica regulile privind amortizarea prevazute la art. 28 titlul II din Codul fiscal, dupa caz.

In cadrul cheltuielilor supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile fiecarui vehicul, inclusiv cele reprezentand: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta etc.

In vederea acordarii deductibilitatii integrale la calculul venitului net anual, justificarea utilizarii vehiculelor se efectueaza pe baza documentelor justificative si prin intocmirea foii de parcurs care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

Prin urmare pentru deducerea cheltueililor in cota de 50% cu chiria, combustibil si alte cheltuieli atribuibile vehiculului , acestea trebuie sa respecte si prevederile de la art. 68 alin. 4, respectiv sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente respective sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;

Din punct de vedere al TVA se aplica aceasi regula, articolul 298 din Codul fiscal limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.

Potrivit prevederilor de la pct.68(1) din NM, in aplicarea art. 298 alin. (1) din Codul fiscal, prin cheltuieli legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile se intelege orice cheltuieli direct atribuibile unui vehicul, cum sunt cheltuielile de reparatii, de intretinere, cheltuielile cu lubrifianti, cu piese de schimb, cheltuielile cu combustibilul utilizat pentru functionarea vehiculului.

Asadar,pentru chirie, combustibil si alte cheltuieli direct atribuibile autovehiculului TVA se deduce in cota de 50%.

Speta 4. Leasing operational. Monografia contabila

In cazul unui contract de leasing operational pentru 50 masini pentru inregistrare initiala in cont extrabilantier, ce valori ar trebui sa inregistrez? Ce cont se foloseste? 8031 sau 8036 sau ambele? Lunar se inregistreaza ceva in contul extrabilantier?

Raspuns: 

In contabilitate ratele de leasing operational, presuspunand ca deductibilitatea este 50%, se inregistreaza:
% = 401 Furnizori
612.1 Chirie auto deductibila
612.2 Chirie auto nedeductibila
4426. 1 TVA deductibila -50%
4426. 2 TVA nedeductibila -50%

Inregistrare TVA nedeductibila:
% = 4426.2 TVA nedeductibila
612.1 Chirie auto deductibila
612.2 Chirie auto nedeductibila

Si concomitent diminuarea ratelor de leasing (extrabilantier):
Credit cont 8036 Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Leasingul operational - tot ce trebuie sa stii":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Situatii financiare anuale. Poate asociatul unei firme, din calitate de angajat-contabil sef, sa semneze bilantul?

    • O S.R.L. membra CECCAR are ca angajat in functia de contabil sef pe asociatul unic si administratorul societatii (expert contabil). Poate asociatul, din aceasta calitate de angajat-contabil sef, sa semneze la "intocmit" situatiile financiare? Cine poate semna situatiile financiare anuale – raspunsul specialistului: Conform prevederilor legale din Romania, semnarea situatiilor financiare este reglementata in mod clar pentru a asigura separarea responsabilitatilor si integritatea...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica 2024. Ce amenzi se aplica daca NU o depuneti pana pe 27 mai

    • Conform legisalatiei in vigoare, Declaratia Unica trebuie depusa pana pe data de 27 mai 2024. Ce amenzi se aplica pentru nedepunere la timp? Amenzi nedepunere Declaratia Unica Nedepunerea „Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, pana la data prevazuta in legislatia fiscala, se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 50 si 500 de lei, conform art. 336 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2024. Cum se completeaza D212 pentru venituri obtinute din dividende

    • O persoana fizica, ce este si salariata, trebuie sa intocmeasca Declaratia Unica pentru venituri obtinute din dividende (sunt singurele venituri extrasalariale pe care le obtine). In anul 2023 a depus Declaratia Unica cu estimat de 100.000 lei la dividende, deci peste 24 salarii minime, rezultand astfel un CASS de 7.200 lei. Dupa incheierea anului 2023 a constatat ca a ridicat dividende brute in valoare de 64.768 lei (sub 24 salarii minime), practic trebuind sa plateasca CASS in valoare de 3.600...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscal

    • Conform unui comunicat de presa al ANAF, in aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control ale fiscului care au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei. Ministerul Finantelor si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) prezinta raportul lunii aprilie al actiunilor intreprinse de catre directiile de specialitate din cadrul ANAF si rezultatele pe care acestea le-au generat. In acest sens, in vederea cresterii conformarii la declarare a contribuabililor, Agentia...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF privind E-Transport: NU se va impune nicio o taxa suplimentara contribuabililor

    • ANAF aduce, printr-un nou comunicat de presa, cateva precizari referitoare la informatiile aparute in articolele despre ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie”. Fiscul mentioneaza ca articolele de presa in care se mentioneaza ”noua taxa care loveste buzunarul romanilor de la 1 iulie” dezinformeaza mediul de afaceri, fiind redactate tendentios prin prezentarea in mod personal a cadrului legal RO e-Transport, fara aprofundarea acestuia. Astfel: prin...» citeste mai departe aici

  • D300, modificata prin Ordinul 888/2024. Nou formular se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024

    • Un nou formular pentru Declaratia 300 a fost publicat de ANAF prin Ordinul 888/2024. Acesta se utilizeaza incepand cu veniturile lunii mai 2024. OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifica OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata”, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024. Conform Referatului de aprobare, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023, publicata in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016