Lectori angajati cu contract de prestari servicii. Taxe si impozite aferente
Intrebare: Un ONG angajeaza cu contract de prestari servicii lectori pentru predare cursuri perfectionare in cadrul unui contract cu co-finantare nerambursabila, pentru toata durata contractului.
Ce taxe si impozite datoreaza atat ONG - ul cat si lectorii respectivi pentru sumele primite?
Raspuns: In situatia prezentata, veniturile realizate din contractele de prestari de servicii vor reprezenta venituri din activitati independente, persoana fizica avand obligatia de inregistrare fiscala potrivit Codului de procedura fiscala si de organizare a activitatii respectand prevederile din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 alegand una din formele de organizare, PFA, intreprindere individuala sau intreprindere familiala.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
In ceea ce priveste veniturile realizate in raport cu societatea, acestea nu vor face obiectul vreunei retineri la sursa, nici in ceea ce priveste impozitul pe venit si nici in ceea ce priveste contributiile datorate urmare incheierii unui contract de prestari de servicii.
Impozitul pe venit datorat de persoanele fizice care desfasoara activitati independente se plateste in cursul anului de catre acestea prin efectuarea de plati anticipate cu titlu de impozit urmare a depunerii declaratiei privind veniturile si cheltuielile estimate sau pe baza veniturilor din anul precedent. In cursul anul este supusa asadar platilor anticipate trimestriale potrivit art. 82 alin. (3) din Codul fiscal.
Impozitul pe venitul net anual impozabil datorat este declarat de persoana fizica prin completarea declaratiei de impunere 200. Persoana fizica autorizata are obligatia determinarii si declararii venitului net anual si a impozitului datorat pe venitul net anual impozabil si a stabilirii diferentelor de impozit anual rezultat din regularizarea impozitului anual datorat cu platile anticipate. In relatia cu persoana fizica, societatea nu va avea prin urmare obligatii cu privire la calculul, retinerea si plata impozitului pe venit datorat de persoana fizica.
In ceea ce priveste contributiile datorate de persoana fizica pentru veniturile din activitati independente realizate dupa data de 10 septembrie 2010, se revine la situatia anterioara datei de 1 iulie 2010, datorandu -se urmatoarele contributii sociale, obligatia revenind persoanei fizice:
a) contributia la asigurarile sociale
Potrivit art. 5 alin. (1) pct. IV. Lit. d) din Legea nr. 19/2000, persoane autorizate sa desfasoare activitati independente sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii in sistemul public de asigurari sociale, avand prin urmare obligativitatea contribuirii la acest sistem.
Persoane autorizate sa desfasoare activitati independente datoreaza integral cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca in care isi desfasoara activitatea, dar se excepteaza de la obligativitatea depunerii declaratiei de asigurare si de la plata CAS persoanele fizice autorizare sa desfasoare activitati independente, daca:
- beneficiaza de una dintre categoriile de pensii prevazute de Legea nr. 19/2000;
- desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca.
b) contributia la asigurarile sociale de sanatate
In temeiul art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006, persoanele care realizeaza venituri impozabile din activitati independente care se supun impozitului pe venit au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate. Daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.
Legea introduce o limita minima pentru contributia la asigurarile sociale de sanatate in situatia in care venitul din activitati independente este singurul venit asupra caruia se calculeaza contributia. Aceasta limita de venit este la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara, lunar si obliga persoanele care realizeaza pierdere din activitatea independenta sa contribuie totusi la sistemul asigurarilor sociale de sanatate la nivelul minim.
Pentru veniturile realizate din activitati independente, contributia se plateste de persoana care le realizeaza, chiar daca veniturile din activitati independente sunt cumulate cu venituri din salarii.
c) contributia pentru concedii si indemnizatii
Persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati independente (art. 1 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005) datoreaza si achita in nume propriu cota de contributie pentru concedii si indemnizatii de 0,85%. Obligatia este instituita pentru PFA care nu au incheiat un CIM. Baza lunara de calcul a contributiei pentru concedii si indemnizatii nu poate depasi plafonul a 12 salarii minime brute pe tara (garantate in plata). Pentru a beneficia de concedii si indemnizatii, persoanele mentionate mai sus sunt obligate sa depuna declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii la casa de asigurari de sanatate la care acestia sunt luati in evidenta ca platitori de contributie de asigurari sociale de sanatate.
Asigurarea acestei categorii de persoane se constituie drept o asigurare facultativa, atat timp cat prevederile legale permit retragerea declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii prin depunerea unui formular tip de solicitare de retragere a declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (model prevazut de anexa 6 la OMS si PCNAS nr. 60/32/2006).
Pentru persoanele autorizate sa desfasoare activitati independente, in mod individual sau in asociere (art. 1 alin. (2) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005), cota de contributia pentru concedii si indemnizatii de 0,85% se aplica asupra veniturilor din deciziile de impunere estimative cu regularizare dupa obtinerea deciziilor anuale eliberate de unitatile fiscale teritoriale. In functie de venitul anual din decizia de impunere anuala, casele de asigurari de sanatate vor proceda la regularizarea diferentelor.
Cu toate acestea, cu privire la veniturile obtinute din predarea cursurilor de perfectionare, in temeiul art. 7 lit. a) din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor si drepturile conexe, acestea se pot include in categoria conferintelor, predicilor, pledoariilor, prelegerilor si oricaror alte opere orale care constituie obiect al dreptului de autor in calitate de opere originale de creatie intelectuala in domeniul literar, artistic sau stiintific, oricare ar fi modalitatea de creatie, modul sau forma de exprimare si independent de valoarea si destinatia lor.
La baza desfasurarii acestei activitati trebuie sa stea un contract de cesiune a drepturilor de autor incheiat in conformitate cu prevederile Legii nr. 8/1996. Precizam ca in aceasta situatie pesoana fizica nu are obligatia autorizarii potrivit prevederilor Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 ci doar a inregistrarii fiscale.
Veniturile din drepturi de autor, in calitate de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, realizate de persoanele fizice reprezinta venituri incluse in categoria veniturilor din activitati independente realizate potrivit art. 52 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Impozitul retinut la sursa de platitor in cota de 10% aplicata la venitul brut reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual pe venit in cota de 16% datorat de persoana fizica asupra venitului net anual din activitati independente. Asadar platitorul are obligatia calcului si retinerii impozitului de 10% reprezentand plata anticipata in contul impozitului pe venit datorat de persoana fizica si sa-l vireze la bugetul de sta pana la data de 25 lunii urmatoare celi in care a fost platit venitul.
Persoana fizica nu are obligatia conducerii contabilitatii in partida simpla, putandu-si indeplini obligatiile declarative direct pe baza documentelor emise de platitorul de venit, si avand dreptul la deducerea din venitul brut a cheltuielilor forfetare in cota de 20% si a contributiilor obligatorii.
Persoana va putea opta catre o impunere finala de 16% dar fara dreptul de deducere a cheltuielilor deductibile, venitul fiind inclus in categoria veniturilor din alte surse.
In ambele cazuri platitorul de venituri are obligatia declararii si retinerii la sursa a contributiilor individuale de asigurari sociale de 10,5% si de somaj de 0,5% potrivit prevederilor din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010.
In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, obligatia revine persoanei fizice fiind aplicabile in legatura cu aceasta contributie Legea nr. 95/2006 si OPCNAS nr. 617/2007. Contribuția la asigurarile sociale de sanatate nu este datorata in situatia in care cumuleaza acest venit cu venituri din salarii și alte venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a) - e), alin. (21) si art. 213 alin. (2) lit.h) din Legea nr. 95/2006.