
Raportul Special
realizat de specialisti
UPDATE: Legea 265/2022 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 750 din 26.07.2022.
Un nou Proiect de Lege care a fost adoptat de Camera Deputatilor prevede simplificarea Legii ONRC. Inregistrarea in Registrul Comertului se va face in baza controlului de legalitate facut de un registrator.
Proiectul de Lege privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului trebuie sa fie publicat in Monitorul Oficial pentru a putea fi aplicat.
Printre modificarile propuse apare si reglementarea procedurii de inregistrare in registrul comertului in baza controlului de legalitate, realizat de registrator:
- procedura de control prealabil inregistrarii realizata de registratori, pe baza de inscrisuri;
- daca exista suspiciuni de fals cu privire la identitatea solicitantului, a reprezentantului acestuia sau a oricarei persoane a carei identitate se verifica in procesul de inregistrare, registratorul poate solicita prezenta fizica a acestora;
- generalizarea competentei de solutionare a registratorului prin includerea altor proceduri care nu au caracter contencios (ex: fuziuni, inclusiv transfrontaliere, divizari);
- se elimina posibilitatea formularii cererilor de interventie in procedura de inregistrare, tertii - ca si solicitantul inregistrarii avand un remediu ulterior solutionarii cerere de inregistrare, si anume plangerea impotriva incheierii registratorului;
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Reglementarea statutului registratorului de registru al comertului:
- personal de specialitate juridica, investit sa exercite un serviciu public de interes general;
- accesul in profesie se face pe baza de examen sau concurs;
- registratorul este numit si eliberat din functie de directorul general al registrul comertului, iar in exercitarea functiei nu este supus controlului ierarhic, cu privire la solutiile pronuntate;
- registratorul este supus anumitor interdictii si incompatibilitati, pentru a asigura impartialitatea in exercitarea controlului prealabil inregistrarii;
- registratorul raspunde disciplinar (procedura disciplinara este prevazuta de prezenta lege), civil si penal; - remunerarea se realizeaza in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 153/207 privind remunerarea personalului platit din fonduri publice
Alte obiective pe care prezenta lege le urmareste precum si cele mai importante solutii de reglementare pe care aceasta le propune sunt urmatoarele:
Infiintarea firmelor:
Accesibilitatea online a tuturor formalitatilor pentru constituirea unei societati si inregistrarea unei sucursale prin utilizarea mijloacelor de identificare electronica si a mijloacelor electronice de comunicare:
in acest sens, potrivit noii legi:
- actul constitutiv se poate intocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu optiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC; actul constitutiv formular-tip sau, dupa caz, cel individualizat, se semneaza de catre toti fondatorii sau de reprezentantii acestora cu semnatura electronica calificata;
- cererile de inregistrare si inscrisurile depuse in sustinerea acestora intocmite de avocati sau de notari publici se pot semna de catre acestia cu semnatura electronica calificata si se pot transmite prin mijloace electronice;
- procedura de inregistrare a sucursalelor companiilor cu sediul principal intr-un stat membru UE se simplifica prin eliminarea documentelor si informatiile ce sunt/vor putea fi obtinute/verificate prin sistemul de interconectare a registrelor comertului - BRIS;
- folosirea unei platforme electronice centrale, tinuta de registrul comertului, pentru publicarea actelor si faptelor inregistrate/mentionate/depuse/vizate in/la/de registrul comertului, Buletinul electronic al registrului comertului;
- in considerarea interconectarii registrelor comertului din statele membre, se uniformizeaza efectul inregistrarii in toate registrele ca fiind cel de la care actele, faptele persoanelor fizice si juridice inregistrate devin opozabile tertilor pentru a oferi un punct de referinta general atat pentru utilizatorii nationali, cat si pentru cei transfrontalieri;
- certificatele de inmatriculare si certificatele constatatoare vor putea fi emise si in format electronic semnate cu semnatura electronica calificata/sigiliul electronic calificat.
Simplificarea procedurii de inregistrare in registrul comertului pentru a permite depunerea de documente in format electronic, verificarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege realizand-se prin comunicarea intre autoritati si utilizarea informatiilor/documentelor aflate deja la dispozitia acestora.
Astfel, prin noua lege se elimina:
- cerinta de efectuare a varsamantului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii; proiectul prevede o etapizare, ulterioara momentului constituirii, a varsarii capitalului social subscris (30% in 3 luni, iar restul in 12 luni, cu exceptia aportului in natura, care poate fi efectuat in 2 ani de la data inmatricularii);
- acordul Secretariatului General al Guvernului si al autoritatilor locale pentru folosirea anumitor cuvinte in denumire, registratorul urmand sa consulte in procedura de inregistrare Registrul de evidenta a autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, ce va fi creat si tinut de SGG;
- depunerea dovezii rezervarii denumirii se elimina;
- depunerea unor declaratii pe propria raspundere, prin includerea lor, intr-o forma simplificata, in actul constitutiv;
- cerinta depunerii specimenului de semnatura pentru reprezentantii legali.
Reglementarea accesului online la informatiile privind societatile, inclusiv la informatiile privind societatile inregistrate in alte state membre ale Uniunii Europene si, pentru a imbunatati accesibilitatea serviciului public al registrului comertului, asigurarea disponibilitatii de informatii extinse si actualizate privind infiintarea si functionarea societatilor.
Pentru aceasta, in noua lege se prevede ca:
- documentele si informatiile referitoare la persoanele fizice si juridice inregistrate in registrul comertului se arhiveaza si in format electronic pentru a permite furnizarea mai rapida de copii in format electronic, certificate de pe actele prezentate, chiar daca acestea au fost depuse in format hartie;
- se extind categoriile de informatii care pot fi obtinute cu titlu gratuit din registrele statelor membre, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor;
- devin disponibile mai multe date in registru, de exemplu, in privinta sucursalelor (in registrul sucursalei, date despre societatea mama dintr-un alt stat membru si, invers, in registrul societatii-mama, informatii despre sucursala);
- informatii user friendly se vor fi la dispozitia publicului, pe portalul de servicii online al ONRC si pe pagina sa de internet, in limbile romana si engleza, cu privire la aspectele cele mai importante in constituirea persoanelor juridice si inregistrarea persoanelor fizice si juridice.
Codificarea legislatiei in domeniul inregistrarii in registrul comertului si sistematizarea acesteia, in raport de reglementarile in domeniul societatilor, in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor, a protectiei datelor cu caracter personal.
In concluzie, noua lege integreaza legislatia primara referitoare la procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii/desfasurarii activitatii. Totodata, coreleaza si uniformizeaza procedurile de inregistrare pentru toate categoriile de persoane fizice si juridice inregistrate in registrul comertului si contine prevederi specifice privind accesul publicului la datele cu caracter personal inregistrate in registrul comertului si in Registrul beneficiarilor reali.
Ca ultima precizare, initiativa specifica reglementarea unor aspecte privind functionarea Registrului beneficiarilor reali tinut de ONRC (privitor la persoanele juridice inregistrate in acest registru).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Noua LEGE ONRC se aplica din 26 noiembrie 2022. TOATE modificarile aduse Registrului ComertuluiLegea ONRC va fi simplificata. Toate formalitatile pentru infiintarea firmelor se vor putea face online (Legea 265/2022)Articole similare
Codul de identificare fiscala (CIF): Ce este si unde il gasestiAnunt ONRC! Contractul de mandat inceteaza in 3 ani de la incheierea lui in anumite situatiiActivitate suspendata | Impozit pe venit microintreprinderi conform OG 8 din 2013Cesiune de creanteDeclaratia anuala privind beneficiarii reali ar putea fi ELIMINATA din nou. Ce obligatii raman in vigoare pentru firmeUltimele articole
Schimbare denumire firma. Ce demersuri trebuie sa faceti la ONRCLichidare societate. Firmele au 2 obligatii fiscale cheie: depunere D101 si SAF-TMijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firmeCapital social. 5 etape pentru majorarea capitalului social din profit nerepartizatCoduri CAEN. Operatorii economici sunt obligati sa actualizeze codurile CAEN pana in septembrie 2026Articole similare
Cu 31,23% mai multe firme infiintate fata de acceasi perioada a anului precedentInregistrarea in Registrul Comertului va fi mai simpla din 26 noiembrie 2022. Au fost eliminate 5 documente importanteCum stam cu insolventele: cate 2.000 de firme au intrat lunar in insolventaNumarul insolventelor a scazut cu 15%Articole similare
Proiect: ANAF a publicat modelul Cererii de inregistrare fiscala si instructiunile de completare aferenteOUG 195/2020. Noi masuri in domeniul Registrului Comertului. O serie de reglementari prevazute de OUG 70/2020 se aplica in continuare, pe o perioada de 9 luniDeclaratia de beneficiar real: Anumite persoane sunt OBLIGATE sa depuna documentul in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anualeTermeni redefiniti prin Legea 182/2016 si noul regim pentru PFA-uriDeclaratia privind beneficiarii reali. Obligativitatea depunerii vs. Proiect legislativ de anulareUltimele articole
Actualizare cod CAEN rev 3. Anumiti contribuabili NU au obligatii suplimentare fata de ANAFSRL, PFA, II, IF care isi actualizeaza codul CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduriLegea 129/2019. Ce inseamna beneficiar real si care sunt obligatiile declarative aferenteDeclaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILEONRC: Informatii privind noul format a numarului de ordine din registrul comertuluiSfaturi de la experti
Restituire bun dupa 24 de luni
Intrebare: 1. In cazul in care pentru bunurile primite cu titlu gratuit spre folosinta este incheiat un contract de comodat intre societatea din Italia, care le trimite gratuit spre folosinta, si societatea din Romania, care desfasoara...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Revin cu rugamintea de a ma ajuta cu urmatoarele aspecte mai tehnice: * In cazul productiei, aceasta trebuie contabilizata zilnic (consum, produs finit, vanzare) sau este permisa o prezentare in contabilitate pe cumulat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA