Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea ONRC, modificata: Inregistrarea in Registrul Comertului se va face in baza controlului de legalitate facut de un registrator

30-Iun-2022
16298
Legea ONRC, modificata: Inregistrarea in Registrul Comertului se va face in baza controlului de legalitate facut de un registrator

UPDATE: Legea 265/2022 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 750 din 26.07.2022.

Un nou Proiect de Lege care a fost adoptat de Camera Deputatilor prevede simplificarea Legii ONRC. Inregistrarea in Registrul Comertului se va face in baza controlului de legalitate facut de un registrator.

Proiectul de Lege privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului trebuie sa fie publicat in Monitorul Oficial pentru a putea fi aplicat.

Printre modificarile propuse apare si reglementarea procedurii de inregistrare in registrul comertului in baza controlului de legalitate, realizat de registrator:

- procedura de control prealabil inregistrarii realizata de registratori, pe baza de inscrisuri;
- daca exista suspiciuni de fals cu privire la identitatea solicitantului, a reprezentantului acestuia sau a oricarei persoane a carei identitate se verifica in procesul de inregistrare, registratorul poate solicita prezenta fizica a acestora;
- generalizarea competentei de solutionare a registratorului prin includerea altor proceduri care nu au caracter contencios (ex: fuziuni, inclusiv transfrontaliere, divizari);
- se elimina posibilitatea formularii cererilor de interventie in procedura de inregistrare, tertii - ca si solicitantul inregistrarii avand un remediu ulterior solutionarii cerere de inregistrare, si anume plangerea impotriva incheierii registratorului;


- dizolvarea si radierea societatii, pentru anumite cazuri ce nu au natura contencioasa, se dispune de registrator, cu posibilitatea contestarii incheierii registratorului la instanta.

Reglementarea statutului registratorului de registru al comertului:

- personal de specialitate juridica, investit sa exercite un serviciu public de interes general;
- accesul in profesie se face pe baza de examen sau concurs;
- registratorul este numit si eliberat din functie de directorul general al registrul comertului, iar in exercitarea functiei nu este supus controlului ierarhic, cu privire la solutiile pronuntate;
- registratorul este supus anumitor interdictii si incompatibilitati, pentru a asigura impartialitatea in exercitarea controlului prealabil inregistrarii;
- registratorul raspunde disciplinar (procedura disciplinara este prevazuta de prezenta lege), civil si penal; - remunerarea se realizeaza in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 153/207 privind remunerarea personalului platit din fonduri publice

Alte obiective pe care prezenta lege le urmareste precum si cele mai importante solutii de reglementare pe care aceasta le propune sunt urmatoarele:

Infiintarea firmelor:

Accesibilitatea online a tuturor formalitatilor pentru constituirea unei societati si inregistrarea unei sucursale prin utilizarea mijloacelor de identificare electronica si a mijloacelor electronice de comunicare:

in acest sens, potrivit noii legi:
- actul constitutiv se poate intocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu optiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC; actul constitutiv formular-tip sau, dupa caz, cel individualizat, se semneaza de catre toti fondatorii sau de reprezentantii acestora cu semnatura electronica calificata;
- cererile de inregistrare si inscrisurile depuse in sustinerea acestora intocmite de avocati sau de notari publici se pot semna de catre acestia cu semnatura electronica calificata si se pot transmite prin mijloace electronice;
- procedura de inregistrare a sucursalelor companiilor cu sediul principal intr-un stat membru UE se simplifica prin eliminarea documentelor si informatiile ce sunt/vor putea fi obtinute/verificate prin sistemul de interconectare a registrelor comertului - BRIS;
- folosirea unei platforme electronice centrale, tinuta de registrul comertului, pentru publicarea actelor si faptelor inregistrate/mentionate/depuse/vizate in/la/de registrul comertului, Buletinul electronic al registrului comertului;
- in considerarea interconectarii registrelor comertului din statele membre, se uniformizeaza efectul inregistrarii in toate registrele ca fiind cel de la care actele, faptele persoanelor fizice si juridice inregistrate devin opozabile tertilor pentru a oferi un punct de referinta general atat pentru utilizatorii nationali, cat si pentru cei transfrontalieri;
- certificatele de inmatriculare si certificatele constatatoare vor putea fi emise si in format electronic semnate cu semnatura electronica calificata/sigiliul electronic calificat.
Simplificarea procedurii de inregistrare in registrul comertului pentru a permite depunerea de documente in format electronic, verificarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege realizand-se prin comunicarea intre autoritati si utilizarea informatiilor/documentelor aflate deja la dispozitia acestora.

Astfel, prin noua lege se elimina:

- cerinta de efectuare a varsamantului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii; proiectul prevede o etapizare, ulterioara momentului constituirii, a varsarii capitalului social subscris (30% in 3 luni, iar restul in 12 luni, cu exceptia aportului in natura, care poate fi efectuat in 2 ani de la data inmatricularii);
- acordul Secretariatului General al Guvernului si al autoritatilor locale pentru folosirea anumitor cuvinte in denumire, registratorul urmand sa consulte in procedura de inregistrare Registrul de evidenta a autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, ce va fi creat si tinut de SGG;
- depunerea dovezii rezervarii denumirii se elimina;
- depunerea unor declaratii pe propria raspundere, prin includerea lor, intr-o forma simplificata, in actul constitutiv;
- cerinta depunerii specimenului de semnatura pentru reprezentantii legali.

Reglementarea accesului online la informatiile privind societatile, inclusiv la informatiile privind societatile inregistrate in alte state membre ale Uniunii Europene si, pentru a imbunatati accesibilitatea serviciului public al registrului comertului, asigurarea disponibilitatii de informatii extinse si actualizate privind infiintarea si functionarea societatilor.

Pentru aceasta, in noua lege se prevede ca:

- documentele si informatiile referitoare la persoanele fizice si juridice inregistrate in registrul comertului se arhiveaza si in format electronic pentru a permite furnizarea mai rapida de copii in format electronic, certificate de pe actele prezentate, chiar daca acestea au fost depuse in format hartie;
- se extind categoriile de informatii care pot fi obtinute cu titlu gratuit din registrele statelor membre, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor;
- devin disponibile mai multe date in registru, de exemplu, in privinta sucursalelor (in registrul sucursalei, date despre societatea mama dintr-un alt stat membru si, invers, in registrul societatii-mama, informatii despre sucursala);
- informatii user friendly se vor fi la dispozitia publicului, pe portalul de servicii online al ONRC si pe pagina sa de internet, in limbile romana si engleza, cu privire la aspectele cele mai importante in constituirea persoanelor juridice si inregistrarea persoanelor fizice si juridice.

Codificarea legislatiei in domeniul inregistrarii in registrul comertului si sistematizarea acesteia, in raport de reglementarile in domeniul societatilor, in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor, a protectiei datelor cu caracter personal.

In concluzie, noua lege integreaza legislatia primara referitoare la procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii/desfasurarii activitatii. Totodata, coreleaza si uniformizeaza procedurile de inregistrare pentru toate categoriile de persoane fizice si juridice inregistrate in registrul comertului si contine prevederi specifice privind accesul publicului la datele cu caracter personal inregistrate in registrul comertului si in Registrul beneficiarilor reali.

Ca ultima precizare, initiativa specifica reglementarea unor aspecte privind functionarea Registrului beneficiarilor reali tinut de ONRC (privitor la persoanele juridice inregistrate in acest registru).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016