Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legislatia e-Factura, neclara: Facturi dublate si amenzi nelimitate, doar cateva dintre aspectele asupra carora CCF vrea lamuriri

16-Nov-2023
2854
Legislatia e-Factura, neclara: Facturi dublate si amenzi nelimitate, doar cateva dintre aspectele asupra carora CCF vrea lamuriri

In contextul in care in mai putin de o luna jumatate sistemul RO e-Factura trebuie aplicat, specialistii CCF cer lamuriri Ministerului Finantelor cu privire la o serie de aspecte care sunt neclare in legislatie. Spre exemplu, respectarea OUG 120/2021 in cazul facturilor care includ operatiuni cu sau fara TVA ar putea duce la dublarea acestora, iar amenzile egale cu cuantumul TVA din facturi ar putea induce ideea eronata ca TVA nu este deductibila.

Problema emiterii in sistemul RO e-Factura a facturilor care cuprind si elemente in afara sferei TVA

Respectarea regulilor instituite de Ordonanta de urgenta nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, (...), impune ca structura facturii electronice (fisierul de tip XML) sa respecte, printre altele, specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice, asa cum sunt prevazute in standardul european SR EN 16931-1.

Respectarea acestor specificatii tehnice pare sa genereze dublarea facturilor care contin atat operatiuni taxabile sau scutite de TVA, cat si operatiuni care nu fac obiectul TVA (in afara sferei TVA), emise de catre contribuabili in situatii cum sunt urmatoarele:

Aveti obligatii noi in relatia cu ANAF! Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei, AICI»

- facturarea contravalorii tichetelor de masa (operatiune care nu face obiectul TVA) si a comisionului pentru emiterea tichetelor (operatiune taxabila);

- facturarea serviciului de restaurant si a bacsisul aferent (pentru un singur bon fiscal/factura);

- facturarea prestarilor de servicii sau a livrarilor de bunuri si a garantiei de buna executie aferente;

- facturarea serviciilor de cazare si a taxei hoteliere colectate de prestator in numele institutiei publice locale;

- facturarea consumului de apa si a taxei municipale de apa uzata colectata de distribuitorul de utilitati in numele institutiei publice locale;

- facturarea de catre prestatorul de servicii de telefonie a tarifului pentru abonament impreuna cu posibile penalitati datorate de consumator etc.

Astfel, respectarea specificatiilor tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice, asa cum sunt prevazute in standardul european SR EN 16931-1, conduce la emiterea a doua facturi pentru operatiuni de tipul celor exemplificate mai sus (operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA si operatiuni care nu fac obiectul TVA):

Aveti obligatii noi in relatia cu ANAF! Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei, AICI»

1. o prima factura pentru operatiunea taxabila (i.e. contravaloarea apei potabile consumate/contravaloarea comisionului emitere tichete masa/contravaloarea serviciului de restaurant..., etc.), care va contine identificatorul de TVA al Vanzatorului (BT-31),

si

2. o a doua factura pentru operatiunea care nu face obiectul TVA (i.e. contravaloare taxa municipala apa uzata/contravaloare tichete masa/contravaloare bacsis..., etc.), care nu va contine identificatorul de TVA al Vanzatorului (BT-31), conform regulii operationale BR-O-2, desi entitatea emitenta a facturii este inregistrata in scop de TVA in Romania.

CCF vrea sa stie daca totusi exista posibilitatea ca in aceste situatii sa se emita o singura factura cuprinzand operatiunile taxabile si care nu fac obiectul TVA, reflectate pe randuri distincte, factura care va contine identificatorul de TVA al vanzatorului (BT-31). Apreciem ca pentru mediul de afaceri dublarea emiterii facturilor in sistemul RO e-Factura in situatiile prezentate reprezinta o sarcina administrativa excesiva care conduce la costuri suplimentare.

In acelasi context, intrucat de la 1 ianuarie 2024 prin Legea nr. 296/2023 s-a extins obligatia de a transmite facturi in sistemul RO e-Factura pe relatia B2B daca locul livrarii sau prestarii este in Romania (intelegand ca se refera numai la facturi ce cuprind livrari sau prestari), iar art. 319 alin. (11) din Codul fiscal permite emiterea de facturi si in cazul operatiunilor pentru care nu exista aceasta obligatie (i.e. operatiuni in afara sferei TVA cum ar fi transferul neimpozabil de active prevazut de art. 270 alin. (7) C.fisc., incasarea de despagubiri care nu sunt in sfera TVA), consultantii fiscali cer o opinie cu privire la situatiile in care operatorii economici vor opta pentru emiterea de facturi pentru operatiuni in afara sferei TVA, daca se impune transmiterea acestora prin Sistemul RO e- Factura, sau va fi optionala transmiterea in sistem a acestor facturi.

Problema emiterii de facturi in sistemul RO e-Factura de catre persoanele impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale

Legislatia nu prevede, in momentul de fata, daca persoanele impozabile care au codul de TVA anulat de organele fiscale au sau nu obligatia de a emite facturi cu TVA pentru operatiunile taxabile. Singura obligatie a acestora este prevazuta de art. 11 alin. (8) din Codul fiscal, respectiv obligatia de plata a TVA pentru operatiunile taxabile.

CCF vrea sa stie daca aceste persoane vor avea obligatia de a emite facturi in sistemul RO e-Factura si, in cazul unui raspuns pozitiv, ce cod al categoriei de TVA (S – Cota normala/redusa sau O – Nu face obiectul TVA) va fi folosit de catre furnizor/prestator pentru generarea facturii electronice, astfel incat aceasta sa fie validata de sistem.

Problema emiterii de facturi de catre beneficiar in numele si in contul furnizorului sau de catre un tert

In cadrul specificatiilor tehnice nu regasim reguli specifice/termeni operationali specifici pentru situatiile in care, conform prevederilor Codului fiscal art. 319 alin. (18) si (19), facturile sunt emise de beneficiar/sau de un tert in numele si in contul furnizorului/prestatorului in baza unui acord semnat in prealabil sau in urma unei notificari adresate organului fiscal competent.

Min. Finantelor este rugat sa indice daca facturile electronice (fisierele de tip XML) pot fi emise de beneficiari/terti in numele si in contul furnizorilor/prestatorilor, iar in cazul unui raspuns pozitiv, care sunt specificatiile tehnice pe care o astfel de factura electronica va trebui sa le respecte si care este modalitatea efectiva de transmitere a unei astfel de facturi.

Aveti obligatii noi in relatia cu ANAF! Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei, AICI»

Referitor la prevederile art. LXV din Legea nr. 296/2023 prin care se introduce de la data de 1 iulie 2024 la art. 13 2 din OG 120/2021 o amenda aplicabila beneficiarului, persoana impozabila stabilita in Romania, egala cu cuantumul TVA inscrisa intr-o factura emisa de un operator economic stabilit in Romania, care este primita si inregistrata de beneficiar altfel decat prin intermediul sistemului RO e-Factura, consultantii reitereaza pozitia Camerei Consultantilor Fiscali, subliniata si la sedinta de dialog social in care a fost dezbatut proiectul de lege, cu privire la caracterul disproportionat al acestei sanctiuni in raport cu scopul urmarit, care, apreciem noi, poate conduce la o procedura de infringement.

Consultantii Fiscali considera rezonabil si corect, din perspectiva juridica, sa fie sanctionata fapta, indiferent de suma facturata, cu o amenda al carei cuantum se stabileste in functie de imprejurarile si circumstantele savarsirii acesteia, respectiv gradul de pericol social al faptei, asa cum de altfel prevede si principiul general reglementat in materie contraventionala (art. 5 din OG 2/2001). Ori in cazul de fata, amenda aplicata beneficiarului este proportionala cu suma facturata de furnizor, prin urmare nu se sanctioneaza fapta ci mai degraba este reglementat un altfel de mecanism care poate induce ideea eronata ca TVA nu este deductibila.

CCF a constatat ca vointa legiuitorului a fost insa tocmai aceea de a nu respecta principiile de baza ale stabilirii cuantumului amenzii, astfel ca in articolul nou introdus (LXV ref. 13 2 din OG 120/2021) acesta face derogare de la art. 8 alin. (2) lit. a) din OG 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, in scopul ca nivelul acestei amenzi sa poata depasi chiar si nivelul maxim al amenzilor contraventionale de 100.000 lei, prevazut la aceasta litera a). De fapt nivelul amenzii fiind egal cu valoarea TVA din factura, acesta este practic nelimitat.

Avand in vedere insa ca derogarea nu s-a facut si de la art. 28 care prevede posibilitatea contravenientului de a achita 1⁄2 din nivelul minim al amenzii aplicate, in termen de 15 zile de la comunicarea procesului verbal, ramane neclara aplicarea acestui articol, mai ales ca este neclar si daca nivelul minim al amenzii, acela de 25 lei prevazut la art. 8 alin. (2) partea dispozitiva, de la care nu s-a facut derogare, precum si dispozitiile art. 13 3 nou introdus prin care se stabileste ca toate celelalte dispozitii ale OG 2/2001, de la care nu se face derogare expresa, sunt aplicabile in cazul contraventiilor de la art.13 2 din OG 120/2021.

In masura in care totusi aceasta prevedere va fi pastrata, se intelege din textul de lege ca amenda va fi aplicabila oricarei persoane impozabile, indiferent daca este mica intreprindere sau o persoana inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, ceea ce desigur este de natura sa aduca prejudicii majore micilor intreprinderi pentru care conformarea fiscala este mai dificila, daca luam in considerare accesul la digitalizare, inclusiv internet in unele zone ale tarii, dar si capacitatea acestora redusa de a aloca resursele materiale si umane pe care le impune conformarea fiscala in acest caz.

In cazul persoanelor care au drept de deducere integral, masura constituie o dubla sanctiune. Pe de o parte, coroborand prevederile nou introduse de la 1 iulie 2024 ale art. 319 alin.(1 1) cu cele ale art. 299 alin. (1) lit. a) C.fisc., s-ar putea interpreta ca acestea sunt private de dreptul de deducere a TVA (chiar daca vor indeplini conditiile de fond pentru exercitarea acestui drept, conform jurisprudentei constante a CJUE). Daca acestia nu vor deduce TVA, vor fi dublu sanctionati si prin aplicarea amenzii egale cu valoarea TVA inscrisa in factura (plecand de la presupunerea ca au primit o factura cu TVA, dar nu prin intermediul sistemului RO e-Factura). Totusi, subliniem ca dreptul de deducere nu poate fi conditionat numai de continutul facturii sau de modul ei de transmitere de catre furnizor, respectiv de primire de catre beneficiar, intrucat aceasta ar contraveni flagrant jurisprudentei CJUE.

Aveti obligatii noi in relatia cu ANAF! Va oferim informatii complete despre sistemele e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite, cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei, AICI»


Sursa: CCF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Cu ce data se inregistreaza in contabilitate facturile electronice primite

    • Cu ce data se inregistreaza in contabilitate factura primita? Dar factura transmisa prin SPV? Data de inregistrare in contabilitate a facturilor electronice – raspunsul specialistului: Conform OUG 120 /2021-art. 2: (1) In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: - factura electronica - factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata; Art. 10...» citeste mai departe aici

  • Bonificatiile de 3% pentru contribuabilii buni platnici se vor acorda din oficiu

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse cateva facilitati speciale pentru contribuabilii buni platnici precum bonificatia de 3% care se acorda din oficiu. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita aduce la cunostinta contribuabililor interesati, ca in Monitorul Oficial nr. 905 din 6 septembrie 2024 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru...» citeste mai departe aici

  • Seminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024: E-Factura, E-Transport, E-TVA, impozite, salarii, TVA

    • In data de 14 octombrie 2024 se va transmite live seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, Editia 148. Seminar national de Fiscalitate si Contabilitate Lectori de exceptie pun in discutie modificarile legislative si implicatiile acestora in activitatea dvs. si vin sa raspunda intrebarilor dvs. Printre subiectele discutate amintim E-Factura (Legislatia explicata Intrebari si Raspunsuri), E-Transport(CE s-a schimbat si CUM trebuie sa aplicam noua lege), E-TVA(ultimele modificari...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016