Raportul Special
realizat de specialisti
"O societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor se afla in proces de lichidare voluntara (publicarea in Monitorul Oficial s-a intamplat in luna ianuarie 2019). Inainte de lichidare in balanta societatii se aflau urmatoarele sume: 1012: 200 lei , 1065 (reevaluare imobil): 293.917 lei , 105 (reevaluare imobil): 173.000 lei , 121 an 2019: 32.320 lei (profit) , 212: 406.527 lei , 2812: 138.052 lei , 5121: 230.917 lei , 5311: 45 lei.
Care este monografia contabila pentru lichidarea societatii? Care sunt impozitele datorate? Achizitia cladirii s-a intamplat in anul 2005 si s-a beneficiat de taxare inversa, terenul si cladirea sunt un corp comun conform extras de carte funciara, iar raportul de evaluare comandat in vederea lichidarii stabileste valoarea cladirii la nivelul a 150.000 euro. M-ar ajuta enorm un raspuns rapid".
Lichidarea implica, intre altele, inventarierea si evaluarea patrimoniului societatii, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii in contabilitate, valorificarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii prin vanzarea cladirii cu teren, urmata mai apoi de calcularea, retinerea si virarea impozitelor aferente operatiunii de lichidare.
Referitor la regimul TVA aferent vanzarii, desi se arata ca terenul si cladirea sunt un corp comun din punct de vedere funciar, nu se specifica cat este valoarea terenului in raport de valoarea cladirii de 150.000 euro stabilita prin raportul de evaluare pentru a se aplica prevederile pct. 55 alin. 1 lit. a-c din Normele metodologice date in aplicarea art. 292 alin. 2 lit. f din Codul fiscal conform carora, daca valoarea terenului este mai mica decat valoarea constructiei, atunci terenul urmeaza regimul constructiei si, viceversa, daca valoarea constructiei este mai mica decat valoarea terenului, atunci constructia urmeaza regimul terenului. Pentru comparatie se utilizeaza valorile rezultate din raportul de expertiza/evaluare si nu cele cu care figureaza constructia si terenul in evidentele contabile. Doar in situatia in care ar fi vorba de valori egale, regimul tranzactiei pentru corpul funciar respectiv se stabileste in functie de bunul imobil cu suprafata cea mai mare.
Presupunand ca valoarea cladirii este mai mare in raport cu valoarea terenului si ca nu au fost efectuate modernizari la cladire dupa data aderarii Romaniei la UE – 2007 (modernizari incadrate in categoria ”bunurilor de capital” din punct de vedere al TVA – art. 149 din vechiul Cod fiscal, respectiv art. 305 din noul Cod fiscal) societatea va putea vinde/instraina cladirea in regim de scutire de TVA conform art. 292 alin. 2 lit. f din Codul fiscal, fara sa fie nevoie de nicio ajustare a TVA dedusa initial la achizitie prin taxare inversa, fiind depasita perioada de ajustare specifica de 5 ani prevazuta la art. 332 alin. 8 din Codul fiscal.
Dupa vanzarea cladirii se va proceda la determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru venitul obtinut din vanzare, la care se adauga si rezerva legala, precum si rezervele din reevaluare, in masura in care aceste rezerve au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderea a fost si platitoare de impozit pe profit, asa cum se prevede la art. 53 alin. 2 lit. c din Codul fiscal.
Dupa plata impozitului pe venit se procedeaza la efectuarea partajului pe baza bilantului de partajare, respectiv la impartirea activului net rezultat din lichidare intre asociati. Se va datora impozit pe veniturile rezultate in urma lichidarii, respectiv asupra excedentului distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanelor fizice beneficiare (asociati) conform art. 94 alin. 11 din Codul fiscal. Dupa cum se expliciteaza la pct. 23 alin. 2 din Normele metodologice, baza impozabila a impozitului se calculeaza astfel: se determina suma reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii si, ulterior, se determina excedentul acestei sume peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare. Potrivit pct. 97 alin. 5 din Codul fiscal si pct. 25 din Normele metodologice obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe venit de 10% revine reprezentantului legal al persoanei juridice. Impozitul retinut este final si se achita la bugetul de stat pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de reprezentantul legal al persoanei juridice.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea Verde a Contabilitatii
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Pasii concreti de urmat din punct de vedere contabil (monografia contabila), pana la inchiderea definitiva a conturilor sunt cei de la exemplul nr. 19 din Normele metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, aprobate prin OMFP 897/2015, o monografie contabila anume neputand fi prezentata in lipsa informatiilor complete referitoare la situatia exacta a cladirii, la suma ce urmeaza a fi obtinuta in urma vanzarii si la masura in care societatea si-a dedus anterior din rezerve la calculul profitului impozabil, toate acestea influentand rezultatul lichidarii societatii si impozitele aferente si, implicit, inregistrarile contabile concrete ce trebuie efectuate.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Cadouri Craciun 2010: Impozitarea tichetelor cadouRepartizare dividende. 3 studii de caz detaliateDeterminarea impozitului pe profit, in cazul pierderilor anuale. MONOGRAFIE CONTABILAMONOGRAFII contabile in 2023. Cum se elaboreaza corect o MONOGRAFIE CONTABILA - exemple practiceDeterminarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?Ultimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileFirme care acorda cadouri de Craciun clientilor. Care este tratamentul contabilDeductibilitate cheltuieli cu combustibilul. MONOGRAFIE CONTABILAE-Factura: Exemplu de monografie pentru facturile de avans si storno avansParticularitati contabile si studii de caz utile pentru magazinele onlineArticole similare
LICHIDARE MICROINTREPRINDERE debutanta si facilitati acordate necuvenit. Ce procedura va urma SRL-D-ul?Studiu de caz: LICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Ce impozite se achita si cum procedam la reactivarea firmei?LICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Care e impozitul datorat?LICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Transfer imobil catre asociat. Cum procedam?LICHIDARE MICROINTREPRINDERE cu profit. Care este monografia contabila?Ultimele articole
Microintreprinderi in 2022. Cota de impozit aplicata de firmele ce se lichideaza in doi ani diferitiLICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Transfer imobil catre asociat. Ce obligatii de plata apar?Articole similare
PFA in 2024. Cum se face ajustarea normei de venitMicrointreprindere. Vanzare imobil reevaluat. Cand devine firma platitoare de impozit pe profit?PFA cu norme de venit. Cum trebuie completata Declaratia Unica?Declaratia 100. Cum se corecteaza sumele declarate in formular?Venituri din chirii 2016. Reguli privind decizia de impunere plati anticipate cu titlu de impozitUltimele articole
Firme cu asociati. Cum se face incadrarea societatilor la tipul de IMPOZIT DATORATProiect: Reducerea impozitelor pe terenuri si cladiri pentru donatorii de sangeImpozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utileNeachitarea obligatiilor fiscale restante cu retinere la sursa poate constitui INFRACTIUNECum se calculeaza impozitul specific pentru anul 2022 in contextul prevederilor aduse de OG 11/2022 si OG 16/2022Sfaturi de la experti
Achizitie intracomunitara de bunuri
Intrebare: In declaratia 390 ce fel de bunuri se declara? Am cumparat un acumulator de 150 lei. Il consideram bun cumparat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Am o sucursala a unei asociatii care, incepand cu 01.01.2025, nu va mai avea 5 angajati. Sucursala este in Brasov, iar societatea mama este in Bucuresti. In mod normal, ar trebui completata declaratia 010 (700) si ar trebui retras...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025
Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele
Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie
Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare
NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025
Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA