Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Lichidare microintreprindere. Inventariere si evaluare patrimoniu societate: Monografie contabila

28-Mar-2019
2446

"O societate platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor se afla in proces de lichidare voluntara (publicarea in Monitorul Oficial s-a intamplat in luna ianuarie 2019). Inainte de lichidare in balanta societatii se aflau urmatoarele sume: 1012: 200 lei , 1065 (reevaluare imobil): 293.917 lei , 105 (reevaluare imobil): 173.000 lei , 121 an 2019: 32.320 lei (profit) , 212: 406.527 lei , 2812: 138.052 lei , 5121: 230.917 lei , 5311: 45 lei.

Care este monografia contabila pentru lichidarea societatii? Care sunt impozitele datorate? Achizitia cladirii s-a intamplat in anul 2005 si s-a beneficiat de taxare inversa, terenul si cladirea sunt un corp comun conform extras de carte funciara, iar raportul de evaluare comandat in vederea lichidarii stabileste valoarea cladirii la nivelul a 150.000 euro. M-ar ajuta enorm un raspuns rapid".

Raspunsul specialistului

Lichidarea implica, intre altele, inventarierea si evaluarea patrimoniului societatii, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii in contabilitate, valorificarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii prin vanzarea cladirii cu teren, urmata mai apoi de calcularea, retinerea si virarea impozitelor aferente operatiunii de lichidare.

Referitor la regimul TVA aferent vanzarii, desi se arata ca terenul si cladirea sunt un corp comun din punct de vedere funciar, nu se specifica cat este valoarea terenului in raport de valoarea cladirii de 150.000 euro stabilita prin raportul de evaluare pentru a se aplica prevederile pct. 55 alin. 1 lit. a-c din Normele metodologice date in aplicarea art. 292 alin. 2 lit. f din Codul fiscal conform carora, daca valoarea terenului este mai mica decat valoarea constructiei, atunci terenul urmeaza regimul constructiei si, viceversa, daca valoarea constructiei este mai mica decat valoarea terenului, atunci constructia urmeaza regimul terenului. Pentru comparatie se utilizeaza valorile rezultate din raportul de expertiza/evaluare si nu cele cu care figureaza constructia si terenul in evidentele contabile. Doar in situatia in care ar fi vorba de valori egale, regimul tranzactiei pentru corpul funciar respectiv se stabileste in functie de bunul imobil cu suprafata cea mai mare.

Presupunand ca valoarea cladirii este mai mare in raport cu valoarea terenului si ca nu au fost efectuate modernizari la cladire dupa data aderarii Romaniei la UE – 2007 (modernizari incadrate in categoria ”bunurilor de capital” din punct de vedere al TVA – art. 149 din vechiul Cod fiscal, respectiv art. 305 din noul Cod fiscal) societatea va putea vinde/instraina cladirea in regim de scutire de TVA conform art. 292 alin. 2 lit. f din Codul fiscal, fara sa fie nevoie de nicio ajustare a TVA dedusa initial la achizitie prin taxare inversa, fiind depasita perioada de ajustare specifica de 5 ani prevazuta la art. 332 alin. 8 din Codul fiscal.

Dupa vanzarea cladirii se va proceda la determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru venitul obtinut din vanzare, la care se adauga si rezerva legala, precum si rezervele din reevaluare, in masura in care aceste rezerve au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderea a fost si platitoare de impozit pe profit, asa cum se prevede la art. 53 alin. 2 lit. c din Codul fiscal.

Dupa plata impozitului pe venit se procedeaza la efectuarea partajului pe baza bilantului de partajare, respectiv la impartirea activului net rezultat din lichidare intre asociati. Se va datora impozit pe veniturile rezultate in urma lichidarii, respectiv asupra excedentului distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanelor fizice beneficiare (asociati) conform art. 94 alin. 11 din Codul fiscal. Dupa cum se expliciteaza la pct. 23 alin. 2 din Normele metodologice, baza impozabila a impozitului se calculeaza astfel: se determina suma reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii si, ulterior, se determina excedentul acestei sume peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare. Potrivit pct. 97 alin. 5 din Codul fiscal si pct. 25 din Normele metodologice obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului pe venit de 10% revine reprezentantului legal al persoanei juridice. Impozitul retinut este final si se achita la bugetul de stat pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de reprezentantul legal al persoanei juridice.

Pasii concreti de urmat din punct de vedere contabil (monografia contabila), pana la inchiderea definitiva a conturilor sunt cei de la exemplul nr. 19 din Normele metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, aprobate prin OMFP 897/2015, o monografie contabila anume neputand fi prezentata in lipsa informatiilor complete referitoare la situatia exacta a cladirii, la suma ce urmeaza a fi obtinuta in urma vanzarii si la masura in care societatea si-a dedus anterior din rezerve la calculul profitului impozabil, toate acestea influentand rezultatul lichidarii societatii si impozitele aferente si, implicit, inregistrarile contabile concrete ce trebuie efectuate.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Lichidare microintreprindere. Inventariere si evaluare patrimoniu societate: Monografie contabila":
Rating:

Nota: 3.75 din 4 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016