Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Lichidare voluntara SRL cu asociat unic. Monografie contabila + pasii pentru dizolvarea societatii

06-Feb-2020
12141

Un asociat unic al unei SRL doreste inchiderea firmei (microintreprindere), voluntar, fara lichidator. Care este monografia contabila si care sunt pasii pentru dizolvarea societatii? 

Soldurile din ultima balanta de verificare (31.12.2019) sunt:
1. Sfc 1012=200 lei
2. Sfc 1061=40 lei
3. Sfd 1171= 68.408,86 lei
4. Sfd 121 = 2403.09 lei
5. Sfd 201= 519.10 lei
6. Sfd 208= 4762.16 lei


7. Sfd 213 = 10.119,98 lei
8. Sfd 214 = 6829,96 lei
9. Sfd 267= 1000 lei
10. Sfc 280 = 2499.34 lei
11. Sfc 281 = 11.434,44 lei
12. Sfd 302 = 29,75 lei
13. Sfd 331= 743.02 lei
14. Sfc 401= 595.34 lei
15. Sfd 409= 874.97 lei
16. Sfd 411=1200 lei
17. Sfc 4313 = 1 lei
18. Sfc 455 = 72.598,48 lei
19. Sfc 462=4.980 lei
20. Sfd 473=3382.81 lei
21. Sfc 475=4.268,51 lei
22. Sfd 5121 = 1149.59 lei

Cand se depune bilantul de lichidare? Se plateste impozit din lichidare? Unde se declara?

In cele ce urmeaza redam analiza realizata de unul dintre specialistii nostri pentru Portal Codul Fiscal:

In primul rand, din datele prezentate de dumneavoastra, se remarca faptul ca totalul soldurilor debitoare (87489.51 lei) este diferit fata de totalul soldurilor creditoare (82683.33 lei). Presupun ca Sfd 121 = 2403.09 lei este, de fapt, sold creditor (87489.51 – 82683.33 = 4806.18 : 2 = 2403.09 lei, rezulta SFD = SFC 85086.42 lei). Astfel, pentru a continua cu prezentarea raspunsului, in acest context, voi considera SFC 121 = 1403.90 lei in loc de Sfd, cum ati trecut dvs.

In al doilea rand, pentru a pastra o succesiune cat mai corecta a operatiunilor, va recomand ca, inainte de a demarara operatiunile privind “inchiderea firmei”, acum, cat mai repede, sa intcomiti si sa depuneti la ANAF bilantul contabil aferent anului 2019 (deja s-au publicat pe site-ul ANAF formularele in pdf-ul inteligent si le-a actualizat si SAGA – daca utilizati acest soft de contabilitate).

Apoi, dupa depunerea bilantului (situatiilor financiare) pentru anul 2019, incepeti “lucrarile” pentru inchiderea firmei, mai cu seama ca, la un moment dat, o sa utilizati soldurile finale de la 31.12.2019, care, evident, trebuie inscrise in bilantul aferent acestui an.

In al treilea rand, nu inteleg de ce statusul fiscal al firmei precizat de dvs este de platitor de impozit pe profit si nu de impozit micro (“Platitoare Impozit pe profit: Da”). Pentru elaborarea raspunsului, vor considera ipoteza, care mie mi se pare cea corecta, ca firma este, de fapt, platitoare de impozit micro (are capital social de 200 lei si nici un salariat).

OK, dupa depunerea biletului pentru 2019, se trece la inchiderea firmei (lichidarea voluntara a firmei).

Legislatia pe scurt privind lichidarea voluntara a SRL-urilor este urmatoarea:

1) Legea nr. 31/1990 a societatilor – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:

“Art. 235

In societatile in nume colectiv, in comandita simpla si in cele cu raspundere limitata, asociatii pot hotari, o data cu dizolvarea, cu cvorumul si majoritatea prevazute pentru modificarea actului constitutiv, si modul de lichidare a societatii, atunci cand sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii.

(2) Prin votul unanim al asociatilor se poate hotari si asupra modului in care activele ramase dupa plata creditorilor vor fi impartite intre asociati.”

2) Noul cod civil:

“SUBSECTIUNEA 5: Lichidarea societatii

Art. 1945: Plata datoriilor sociale

Asociatii sau, dupa caz, lichidatorul sunt tinuti a plati creditorii societatii, a consemna sumele necesare pentru plata creantelor exigibile la o data ulterioara, contestate sau care nu au fost infatisate de creditori, si a inapoia cheltuielile ori avansurile facute in interesul social de unii asociati.”

“Comentariu la articolul 1.945 din Noul Cod Civil:
Comentariu

1.

Lichidarea societatii impune efectuarea unor operatiuni specifice care au drept rezultat lichidarea patrimoniului social. Operatiunile constau in lichidarea activului si pasivului societatii. Scopul lor este transformarea bunurilor societatii in bani si achitarea datoriilor societatii.

(AFRASINEI Madalina;colectiv, Noul Cod Civil comentat din 20-feb-2013, Hamangiu)”

Nota: comentariul este preluat din programul de legislatie Sintact.

3) ANEXA nr. 1: Norme Metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor – aprobate prin OMFP nr. 897 din 3 august 2015:

“5.In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1 1) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor.

Aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor, cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile, si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.

Situatiile financiare intocmite potrivit prevederilor prezentului punct reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor.

6. In vederea intocmirii situatiilor financiare prevazute la pct. 5, se procedeaza la efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, si a evaluarii acestor elemente, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in contabilitatea societatilor, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

8. In scopul intocmirii situatiilor financiare prevazute la art. 263 alin. (1) [….] din legea societatilor, se vor evidentia in contabilitate operatiunile efectuate pe parcursul lichidarii si se va intocmi balanta de verificare.”

4) Legea nr. 82/1991 a contabilitatii – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare:

“Art. 28

(1)Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale.
(1 1)Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale.”

In cazul in care se doreste radierea unei societati, apar doua mari stari juridice pentru societatea respectiva si, implicit, o serie de notiuni noi, care trebuie foarte bine intelese si uzitate, deoarece neintelegerea sensului juridic al acestora ar putea conduce la formulari incorecte si la consecinte fiscale neconforme cu legislatia.

Radierea (lichidarea) voluntara a unei societati de tip SRL reprezinta, de fapt, in termeni juridici, dizolvarea cu lichidare simultana. Acest procedeu este prevazut la art. 235 din legea societatilor nr. 31/1990 – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Acest lucru inseamna ca asociatii (asociatul unic), odata ce s-au inteles (odata ce a stabilit, a hotarat) in legatura cu lichidarea activelor si stingerea datoriilor societatii, dupa admiterea dizolvarii societatii de catre ONRC (etapa obligatorie) nu mai apeleaza la un lichidator pentru efectuarea acestor operatiuni, toate acestea efectuandu-se de catre societatea insasi, prin contabilul ei.

Dizolvarea cu lichidare simultana (etapa I) are ca efect radierea societatii din Registrul Comertului (etapa a II-a).

Procedura de dizolvare cu lichidare simultana (denumita si lichidare voluntara) urmata de radierea societatii presupune parcurgerea a doua etape la ONRC (a doi pasi importanti).

Prima etapa (primul pas):

Prima etapa consta in depunerea la ONRC a unei cereri de dizolvare simultana cu lichidarea – model pretiparit de la registru (cod: 11-10-150), in care, la punctul 4.6, se bifeaza atat casuta “dizolvare”, cat si casuta “lichidare”.

Aceasta cerere trebuie insotita de o serie de documente juridice, intre care hotararea AGA de aprobare a dizolvarii cu lichidare simultana, imputernicire notariala pentru persoana care depune actele, dovada platii taxelor la ONRC si de publicare a hotararii AGA in Monitorul Oficial partea a IV-a (taxele se achita direct la ONRC).

Dupa cateva zile de la depunerea acestor documente, ONRC elibereaza societatii certificatul de mentiuni privind dizolvarea cu lichidare.

Dar acest lucru nu desemneaza automat faptul ca societatea este desfiintata, ci semnaleaza faptul ca societatea a intrat intr-un proces juridic de dizolvare, care va avea efect radierea societatii.

Procedura efectiva de lichidare si, implicit, de radiere poate incepe abia dupa trecerea unei perioade obligatorii de 30 de zile calendaristice de la data publicarii in Monitorul Oficial partea a IV-a a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana, perioada in care eventualii creditori / opozanti pot ataca decizia (pot face opozitie la dizolvarea si lichidarea societatii), potrivit art. 234 din legea nr. 31/1990. Atentie, publicarea in Monitorul Oficial partea a IV-a poate avea loc si la o luna-o luna jumatate de la depunerea actelor in aceasta prima etapa la ONRC. Numararea celor 30 de zile se face dupa apartitia in monitor a AGA de dizolvare.

Insa, daca juridic societatea nu trebuie sa intreprinda nimic de la data depunerii actelor la ONRC in prima etapa pana la implinirea celor 30 de zile de la data Monitorului Oficial in care este publicata AGA, din punct de vedere fiscal, incepand cu data certificatului de mentiuni, societatea are obligatia depunerii doar la ANAF (nu si la ONRC) a bilantului de lichidare (atentie, nu este vorba de bilantul de radiere, pe zero).

Bilantul de lichidare se intocmeste pe baza soldurilor existente intr-o balanta intocmita la data eliberarii de catre ONRC a certificatului de mentiuni de dizolvare cu lichidare, din etapa I, indiferent de informatiile inscrise in acea balanta (trebuie inchise, la acel moment, conturile de venituri si cheltuieli, pentru stabilirea rezultatului, repetam, doar in scop informativ pentru eventualii creditori – aceasta este formalitatea).

Acest bilant de lichidare este unul intocmit doar in scop informativ, avand un caracter special.

Datele concrete fata de care societatea se raporteaza si intreprinde anumite demersuri privind decizia sa de a se radia sunt doar cele de pe documentele legale: certificatele de mentiuni eliberate de ONRC, data Monitorului Oficial partea a IV-a in care s-a publicat AGA de dizolvare cu lichidare simultana si de la care se calculeaza cele 30 de zile de opozitie si alte asemenea.

Bilantul de lichidare este reprezentat de formularul S1039 (se descarca de pe site-ul ANAF – declaratii electronice – situatii financiare 2019), in care se bifeaza prima casuta din stanga sus “SITUATII FINANCIARE ANUALE INTOCMITE IN VEDEREA EFECTUARII OPERATIUNILOR DE FUZIUNE, DIVIZARE SAU LICHIDARE CONF. ART.28 SI 36 ALIN.(4) DIN LEGEA CONTABILITATII NR.82/ 1991”, la care se anexeaza o arhiva zip ce contine scanuri de pe aceleasi documente ca pentru orice situatii financiare (F10, F20, F30, F40, declaratia conform art. 30, raportul administratorului, notele explicative si hotararea asociatilor / asociatului unic de aprobare a bilantului de lichidare). Formularele de bilant (F10, 20, 30 si 40) sunt cele pe baza carora s-a intocmit bilantul de la 31.12.2019, cu mentiunea ca perioada precedenta este cea de la 01.01.2020 (sau de la 31.12.2019 ca solduri finale din bilantul de final an 2019) si perioada curenta este data la care se intocmeste bilantul de lichidare (data rezolutiei de pe certificatul de mentiuni din etapa I).
Situatiile financiare in vederea lichidarii se intocmesc exact pe acelasi model de formulare (PDF inteligent) pe care ati intocmit situatiile financiare anuale la 31.12.2019 (10, 20, 30, 40), doar ca:
mentionati de mana, pe acestea, “Situatii financiare in vederea lichidarii la data de …. “(data certificatului de mentiuni);
la F10, soldurile initiale sunt cele de la 01.01.2020 – taiati cu o linie 01.01.2019 si scrieti de mana, cu pixul, deasupra, data de 01.01.2020 – si, la solduri finale, taiati data de 31.12.2018 si treceti deasupra, cu pixul, data certificatului de mentiuni; la solduri initiale treceti soldurile finale de la 31.12.2019 din bilantul depus pentru 2019, iar soldurile finale sunt cele de la data certificatului de mentiuni, care pot fi egale cu cele din bilantul de final de an 2019, cu mentiunea ca, in 2020, trebuie inchis contul 121 prin 1171;
la F20, taiati in prima coloana 2018 si treceti 2020 si in a doua coloana taiati 2019 si treceti data certificatului de mentiuni (care este data de care se intocmesc aceste situatii in vederea radierii); in prima coloana se preiau rulajele din F20 aferent anului 2019, din ultima coloana, iar la coloana a doua se trec rulajele de venituri si cheltuieli existente (daca exista) in balanta intocmita la data certificatului de mentiuni de la ONRC;
similar procedati si pentru F30 si F40.

In cadrul acestor formulare, soldurile initiale (rulajele precedente) sunt cele ale sfarsitului de an 2019, iar soldurile (rulajele) curente sunt cele pentru perioada ianuarie 2020 pana la data certificatului de mentiuni, cand intocmiti acest set special de situatii financiare de lichidare.
Raportul administratorului si notele explicative vor purta mentiunea “in vederea lichidarii”, in declaratia conform articolului 30, dupa sintagma“situatii financiare anuale”, se include sintagma “in vederea lichidarii", iar la lit. c) se va incrie textul “Persoana juridica se dizolva cu lichidare simultana."

Bilantul de lichidare (S1039 la care s-a atasat arhiva zip cu scanurile de pe documentele anterior specificate, semnate de catre conducatorul societatii) se depune online la ANAF in termen de 30 de zile de la data aprobarii sale de catre adunarea generala asociatilor / asociatului unic (de la data AGA de aprobare a acestor situatii financiare de lichidare, care este o data ulterioara sau egala cu data de pe certificatul de mentiuni). Acest bilant nu se depune la ONRC, avand doar scop special, de informare a eventualilor creditori ai societatii, asa cum am precizat mai sus.

Baza legala pentru depunerea bilantului de lichidare este reprezentata de: art. 28 alin. (1 1) si art. 36 alin. (4) din legea nr. 82/1991 a contabilitatii – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare – si punctul 5 din Anexa nr. 1 din OMFP nr. 897/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.

Din punct de vedere economic si comercial, societatea isi urmeaza cursul activitatii sale, efectuand operatiuni specifice activitatii sale. In acest sens, la art. 233 din legea societatilor nr. 31/1990 se arata:

“Art. 233

(4)Societatea isi pastreaza personalitatea juridica pentru operatiunile lichidarii, pana la terminarea acesteia.”

Operatiunile sunt cele comune oricarei activitati, care au loc pe toata durata de activitate a societatii, indiferent ca a depus sau nu cererea de dizolvare la ONRC. Acestea se realizeaza, evident, oricand, insa numai pana la data depunerii la ONRC a cererii de radiere (care este etapa a Ila-, intr-o etapa ulterioara), care, oricum, nu se poate depune decat la finalizarea inchiderii tuturor conturilor (adica dupa soldarea tuturor conturilor).

Operatiunile pot fi:
poate face retur de marfa sau poate primi ea insasi retur de marfa;
vanzare / casare / transmitere catre firme specializate elemente de imobilizari si / sau de stocuri;
incasare / inchidere pe cheltuiala clienti / alti debitori / avansuri / alte creante;
plata / inchidere pe venit furnizori / alti creditori (cum ar fi imprumutul de la asociati) / alte datorii;
inchidere venituri in avans;
calcul si plata taxe catre buget conform vectorului fiscal si depunerea declaratiilor aferente sau al altor taxe care apar ca urmare a acestei operatiuni, cum ar fi calculul si plata unui eventual impozit din lichidarea societatii, datorat de asociati pentru sumele care li se cuvin ca urmare a faptului ca, la finalul lichidarii (adica la finalul inchiderii tuturor conturilor), societatea obtine un excedent pentru capitalul social (adica societatea are profituri, indiferent de forma lor: 1061, 1171, 121;
plata catre asociati a capitalului social si a profitului din lichidare, din care societatea a dedus acest impozit.

Abia dupa efectuarea tuturor acestor demersuri, se obtine o balanta cu solduri zero, pe baza careia se intocmeste si se depune la ANAF si ONRC asa numitul bilant pe zero (care este, de fapt, de radiere si nu de lichidare).

Bilantul de lichidare este un alt document, pe care societatea trebuie sa-l depuna doar la ANAF, asa cum am specificat mai sus, dupa admiterea cererii de dizolvare a societatii de la ONRC, bilant care are sume atat pe precedent, cat si pe coloana de curent.

Operatiunile respective se analizeaza si se gestioneaza din punct de vedere contabil si fiscal fara a se tine cont de starea juridica a societatii – in curs de dizolvare cu lichidare.

In toata aceasta perioada nu intervine absolut nici o modificare in activitatea financiar-contabila si fiscala a societatii.

Dupa trecerea a 30 de zile (calendaristice) de la publicarea in Monitorul Oficial partea a IV-a a hotararii de dizolvare cu lichidare simultana (AGA ce a fost depusa la ONRC in etapa I, inainte de eliberarea certificatului de mentiuni) – perioada in care eventualii creditori pot depune opozitie la dizolvarea societatii –, urmeaza indeplinirea formalitatilor din etapa a II-a.

A doua etapa (al doilea pas):

Aceasta etapa este etapa imediat premergatoare radierii societatii.
In aceasta etapa, pana la depunerea documentelor la ONRC pentru radiere, in contabilitate trebuie valorificate activele, platite datoriile, inchise soldurile, calculate si platite eventuale impozite ce rezulta din lichidare si depuse unele declaratii fiscale. Documentul contabil final care se intocmeste si se depune atat la ANAF, cat si la ONRC este bilantul de radiere (pe zero), intocmit dupa inchiderea tuturor conturilor din balanta, dupa efectuarea tuturor operatiunilor.

Monografia contabila privind lichidarea are la baza, pe langa inchiderea contabila a unor conturi, si documente privind valorificarea bunurilor (a mijloacelor fixe si a stocurilor), decizii ale administratorului privind neachitarea creditului catre acestia, de neincasare a clientilor.

Insa atentie, in informatiile dvs rezulta ca societatea detine mijloace fixe importante, care trebuie scoase din evidenta societati si, implicit, din evidenta contabila, dar numai pe baza unor operatiuni concrete si documente justificative, gen vanzare, casare si predare deseuri catre firme specializate sau chiar preluare de catre asociati.

Fiecare dintre aceste operatiuni genereaza diverse articole contabile privind scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe si valori care se inregistraza in contabilitate si care conduc la anumite rezultate financiar-contabile si, implicit, fiscale. Cum putem noi acum, fara aceste informatii, sa decidem ce se intampla cu aceste bunuri? Care sunt inregistrarile contabile pe care sa le prezentam, atat timp cand nu stim ce decizie a luat administratorul societatii privind aceste bunuri? Societatea a constatat ca detine utilaje si alte active, probabil ceva mobilier (conturi 213 si 214). Ce sunt acestea? Mai exista fizic? Ce decizie a luat administratorul in privinta lor? 

In privinta stocurilor, ce sunt acestea, sunt perimate? In mod similar, soldul acestui cont nu se poate inchide asa, din condei, pe baza a ceea ce va spunem noi acum, ci trebuie intreprinse masuri privind scaderea lor din gestiune (daca mai exista) si din contabilitate. Daca sunt lipsa, atunci trebuie imputate administratorului, colecntandu-se (ajustandu-se) TVA in acest sens.
Daca se vand, apare un venit, care se impoziteaza cu impozit micro.

De asemenea, societatea detine o imobilizare financaira, in contul 267. Ce reprezinta, se vor mai incasa banii sau administratorul decide inchiderea ei pe o cheltuiala?
Clientii neincasati se vor inchide pe o cheltuiala, iar contul 4551 se va inchide pe un venit, in baza unei decizii a administratorului.

Asadar, pana la inchiderea conturilor care ar mai ramane si intocmirea bilantului de lichidare pe zero, aveti de intocmit si depus la ANAF bilantul de lichidare (cu sume), de efectuat demersurile si de intocmit documentele aferente valorificarii / scaderii din gestiune a activelor (mijloace fixe si stocuri) si de efectuat inregistrarile contabile normale aferente operatiunilor, de intocmit decizia pentru inchiderea clientilor si furnizorilor, a altor creante si datorii si abia apoi, in urma tuturor rezultatelor acestor operatiuni (profit, pierdere, porift din lichidare etc) se purcede la inchiderea conturilor finale (capital social, rezerve legale, rezultat reportat si rezultat curent, care sunt ultimele conturi care se inchid).

Ca urmare, pana la radierea societatii din ONRC, aceasta are personalitate juridica si poate sa intreprinda absolut toate operatiunile normale, obisnuite ale unei societati, inclusiv vanzarea mijloacelor fixe. Faptul ca societatea este in dizolvare cu lichidare simultana nu reprezinta nici un impediment ca societatea sa-si valorifice / scadea din evidenta bunurile, dimpotriva, chiar trebuie efectuate aceste operatiuni.

Poate voi repeta ceea ce am precizat mai sus, insa lichidarea trebuie privita ca o serie de demersuri care au ca scop final inchiderea conturilor din balanta.

Denumirea de “lichidare” nu trebuie sa va sperie, ci trebuie s-o ignorati si sa aveti in vedere ca in aceasta perioada trebuie efectuate operatiunile obisnuite deja specificate de mine mai sus, dar pe care le voi relua si aici:
lichidarea activelor, sub orice forma: 
> fie incasarea clientilor / creantelor financiare / / avansurilor / debitorilor, fie trecerea acestora pe cheltuiala (6588);
> vanzarea, prin emiterea de factura / casarea / predare catre firme de specialiate / preluarea de catre asociati a imobilizarilor / elementelor de stoc;
> inchiderea contului 473 pe o cheltuiala (cont 6588) – care trebuia, oricum, lamurit in termen de trei de la data crearii lui, potrivit punctului 352 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 - 

stingerea datoriilor, sub orice forma:
> fie plata furnizorilor / altor creditori, chiar si catre asociati, fie inchiderea lor pe un cont de venit (7588);
> inchiderea contului 475 pe venit – nu stim de ce mai exista acest cont …;
> plata taxelor la buget sau inchiderea acestora pe cont de venit (7588);
- plata si declararea taxelor curente rezultate din operatiunile de inchidere active si datorii;
inchiderea veniturilor si cheltuielilor curente prin 121;
in balanta, in final, ar trebui sa ramana, dupa efectuarea acestor operatiuni, doar solduri ale conturilor de capitaluri proprii (1012, 1061, 1175, 1171 cu plus sau minus, 121 cu plus sau minus etc) si, eventual, un cont de activ, in special de trezorerie (5121 / 5311), in cazul in care capitalurile proprii sunt pozitive;

Apoi are loc, daca vreti, de fapt, lichidarea propriu zisa, care reprezinta, in final, plata catre asociati a capitalului social si, daca exista, a profitului rezultat din inchiderea tuturor conturilor (acest profit din lichidare este, de fapt, format din suma soldurilor conturilor de capital propriu, fara capitalul social, cum ar fi: SFC 1061 SF 1171 SF 121). Se observa ca, in aceste conturi, s-a acumulat de-a lungul duratei de activitate a societatii, profitul acesteia, repartizat pe aceste destinatii, in loc sa ramana, sa spunem, doar in contul 1171.

Acest profit din lichidare cuvenit asociatilor are loc doar daca suma acestor conturi este pozitiva (adica rezulta profit).

In aceasta situatie, societatea, inainte de a plati asociatilor aceasta suma, calculeaza si retine un impozit in numele asociatilor de 10% aplicat asupra acestui profit, il declara prin D100 si il plateste la buget pana la data de 25 a lunii urmatore celei in care l-a retinut.
Din contul de trezorerie se achita acest impozit si profitul net din lichidare si capitalul social catre asociati.

Astfel, toate soldurile devin zero.

Daca, insa, suma acestor conturi de capitaluri proprii este negativa, atunci inseamna ca s-a obtinut pierdere din lichidare si, evident, asociatii nu mai primesc nimic, nici macar capitalul social, care este suportat din aceasta pierdere (aceasta situatie are loc atunci cand capitalurile proprii sunt negative). In aceasta ultima situatie, este posibil (de fapt, mai mult ca sigur), nu va exista nici cont de trezorerie (de bani), dupa cum se observa si la dvs.

Taxele, impozitele si declaratiile pe toata durata de la depunerea cererii de dizovare pana la radiere sunt exact cele obisnuite ale socieatii (decont TVA la perioada fiscala respectiva, declaratia 100 trimestriala pentru micro si, la finalul lichidarii, adica dupa ce s-au inchis toate conturile, numai dupa parcurgerea operatiunilor prezentate anterior, are loc depunerea declaratiei 100 pentru raportarea si plata impozitului din lichidare, mentionat mai sus, calculat de catre societate in numele asociatilor, potrivit Codului fiscal art. 91 lit. c), art. 94 alin. (11) si punctul 23 alin. (2) din normele de aplicare si art. 97 alin. (5) si punctul 25 din normele de aplicare din codul fiscal).
Impozitul din lichidare astfel calculat se vireaza de societate la bugetul de stat, in contul unic, si se declara prin declaratia 100 pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost calculat.

Asadar, este foarte greu, pe baza datelor transmise de dvs sa prezint o monografie completa, aceasta fiind in stransa dependenta cu operatiunile decise de administrator si derulate de societate.

In baza informatiilor transmise de dvs, voi prezenta inchiderea conturilor aferente elementelor care nu necesita valorificare / casare, insa pentru acestea voi prezenta doar scaderea din evidenta, fara a lua in seama daca sunt sau nu vandute, daca sunt sau nu predate catre firme specializate de deseuri sau daca sunt sau nu preluate de catre asociati, mai cu seama, ca, asa cum am mentionat, pentru vanzarea cladirii nu oferiti nici un pret de vanzare. Deci, ce nota contabila sa prezentam?

Hai sa impartim monografia pe toata aceasta perioada in doua mari submonografii, in functie de cele doua mari tipuri de operatiuni derulate in toata aceasta perioada, pana la final, adica pana exact inainte de radiere:
un prim set de inregistrari contabile aferente operatiunilor de lichidare active / stingere datorii;
al doilea set de inregistrari contabile de la final, dupa ce toate activele si datoriile au fost inchise si au mai ramas doar conturile de capitaluri proprii: 1012, 1061, 1171 , 121 .

I)

1) inchiderea contului de mijloace fixe (alte active si utilaje – nu stim ce se intampla cu ele, insa pentru a va prezenta, totusi o monografie, consideram doar scaderea lor din evidenta): 

 % = 213 / 214 16949.94
281 11434.44
6583 5515.50

Insa, aici trebuie facuta o analiza.
Ce bunuri sunt incluse in acest cont?
Ce se intampla fizic cu aceste bunuri? Mai exista in societate?
Chiar daca, din punct de vedere contabil, cele doua conturi se inchid (mijlocul fix si amortizarea aferenta), fizic trebuie sa decideti cum se scot din entitate.
Pentru a rezolva dilema (exista / nu exista fizic aceste bunuri si ce fac cu ele), va propun sa le vindeti catre asociat, evident, cu asumarea TVA-ului colectat si a impozitului micro.
Pretul de vanzare trebuie sa fie un pret de piata (conform definitiei acestuia prevazuta in codul fiscal la art. 7 punctul 32 si art. 286 alin. (2)).

Pretul de piata poate fi obtinut de pe internet, pentru un produs similar ca tip, natura, uzura morala / fizica etc.

Se intocmeste factura de vanzare catre asociat, cu acest pret de piata, la care se adauga TVA.
Atentie: acest pret de piata nu se compara cu pretul de achizitie. Da, in general pretul de piata este mai mic decat cel de cumparare.

Puteti sa lasati si asa inchiderea acestor conturi, fara sa mai faceti vreo vanzare ….. !!!!!!!!

De asemenea, se pune problema TVA-ului.

Pentru a continua raspunsul, lasam aceste mijloace fixe nevandute, dar colectam TVA in procent de 19%, considerand ca au fost date in mod gratuit altor persoane, potrivit art. 270 alin. (4) din codul fiscal. Operatiunea este denumita livrare catre sine.

TVA colectata se calculeaza prin aplicarea cotei de 19% asupra valorii ramase a mijlocului fix, in cazul de fata, asupra valorii globale ramase pentru cele doua conturi de mijloace fixe, de 5515.50 lei, (213 214), deoarece nu ne dati amortizarea defalcata pentru cele doua conturi:

TVA colectata = 5515.50 * = 1048 lei.
Inregistrare TVA colectata, prin emiterea, de catre societate, a unei autofacturi, conform art. 319 alin. (8) din codul fiscal si punctului 92 alin. (3) din normele de aplicare:

6588 = 4427 1048 lei.

2) scoaterea din evidenta a imobilizarilor necorporale:

% = 201 / 208 5281.26
280 2499.34
6583 2781.92

Ar trebui si la contul 208 sa fie calculata un TVA colectata la valoarea lui ramasa, dar lasam asa.

3) inchidere imobilizare financiara:

663 = 267 1000

4) inchidere conturi de materiale si productie in curs (in mod sigur acestea nu mai exista fizic in unitate) – acestea cu ce cota de TVA au fost achizitionate / produse?

6588 = 302 29.75
6588 = 331 743.02 (pentru inchiderea contului 331, nu va mai complicati cu debit cont 711, ci lasati contul 6588, deoarece efectul asupra rezultatului contabil si cel fiscal este acelasi).

De asemenea, si la materiale se face analiza similara cu cea de la mijlocul fix.
Ce se intampla fizic cu aceste bunuri? Mai exista acestea in societate?
Chiar daca, din punct de vedere contabil, toate conturile aferente marfurilor se inchid, fizic trebuie sa decideti ce se intampla cu aceste bunuri.
Daca bunurile exista fizic in unitate si nu mai pot fi valorificate (vandute), fiind degradate / deteriorate, atunci fie pot fi predate catre o firma colectoare, care va elibera un document de in acest sens, fie pot fi distruse de societate, care va face dovada acestui fapt.
Dar, oare, bunurile mai exista in unitate? Nu cred.
Deci, se considera lipsa in gestiune.
In mod normal, orice lipsa in gestiune se imputa gestionarului.
Dar daca societatea nu a avut / nu are gestionar desemnat?
Atunci imputarea este adresata gestionarului suprem al societatii, si anume administratorului acesteia.

Valoarea la care se face imputarea este o valoare de piata a bunurilor respective, rezultand un venit pentru societate, care se impoziteaza cu micro.

Daca s-ar face vanzare, ar fi rezolvata si problema impozitarii cu impozit micro si a colectarii TVA-ului pentru aceste stocuri.

Ar putea exista varianta de a nu se colecta TVA si de a nu se inregistra un venit doar daca marfurile exista fizic in unitate si sunt predate, pe baza de documente, ca deseuri, la firme colectoare in acest scop.

Astfel, daca bunurile sunt predate pe baza de documente, nu se face ajustarea TVA dedusa, in baza art. 304 alin. (2) lit. a) din codul fiscal si punctului 78 alin. (10) lit. d) din normele de aplicare. 

In aceasta situatie, societatea trebuie sa tina cont de prevederile alin. (11) si (12) de la punctul 78, care stipuleaza:

“(11) Situatiile mentionate la alin. (10) nu sunt exhaustive, in orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei. De asemenea, situatiile mentionate la alin. (9) pot fi aplicate cumulativ, de exemplu, pentru un stoc de produse exista o pierdere datorata unor perisabilitati, dar stocul respectiv poate fi distrus ca urmare a degradarii calitative, ceea ce conduce la neajustarea taxei.
(12) Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. in situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei.

Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.”

Insa, pentru a continua raspunsul, lasam aceste stocuri nevandute, dar colectam TVA in procent de 19%, considerand ca au fost date in mod gratuit altor persoane, potrivit art. 270 alin. (4) din codul fiscal. Operatiunea este denumita livrare catre sine.
TVA colectata:
pentru cont 302 = 29.75 * 19% = 6 lei
pentru cont 331 = 743.02 * 19% = 141 lei
Total TVA colectata = 147 lei

Inregistrare TVA colectata, prin emiterea, de catre societate, a unei autofacturi, conform art. 319 alin. (8) din codul fiscal si punctului 92 alin. (3) din normele de aplicare:

6588 = 4427 147 lei.

5) inchidere cont de avansuri furnizori:

6588 = 409 874.97

6) inchidere cont clienti:

6588 = 4111 1200

7) inchidere cont 473:

6588 = 473 3382.81

8) inchidere cont creditare (455):

4551 = 7588 72598.48

9) inchidere cont 4313:

4313 = 7588 1

10) inchidere cont 401:

401 = 7588 595.34

11) inchidere cont 462:

462 = 7588 4980

12) inchidere cont 475:

475 = 7588 4268.51 (nu stim de ce acest cont 475 mai are sold, il consideram inchis prin 7588 si nu prin 7584).

Venitul din contul 7588 intra, evident, in baza de impozitare cu impozit micro.

13) inchidere tva colectata:

4427 = 4423 1195

14) inchidere conturi de venituri :
% = 121 82443.33 lei
7583 - pentru acest cont nu avem sume – am presupus ca mijloacele fixe nu se vand
7588 - 82443.33 lei 

15) inchidere conturi de cheltuieli:

121 = % 16722.97 lei
6583 8297.42
6588 8425.55 

16) se calculea si se inregistreaza impozit micro 3% aplicat asupra sumei veniturilor = 82443.33 * 3% = 2473 lei

698 = 4418 2473

17) inchidere cont 698:

121 = 698 2473

18) In acest moment, societatea are de plata TVA , de 1195 lei, si impozit micro, de 2473 lei, in total 3668 lei.
Societatea are obligatia de a depune decontul de TVA – pentru raportarea operatiunilor respective – si a declaratiei 100 pentru raportarea impozitului micro pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului in care s-au efectuat aceste operatiuni.

De asemenea, pana la aceeasi data trebuie sa achite cele doua obligatii catre bugetul de stat.
Insa societatea nu are suficient disponibil in banca (are doar 1149.59 lei fata de 3668 lei).
In aceste conditii, ar mai trebui facuta o creditare de la asociat, in cont 455 (5121 / 5311 = 455), efectuata plata taxelor, insa si noua suma de creditare trebuie inchisa pe venit asupra caruia trebuie calculat si platit impozit micro si tot asa, se intra intrun cerc vicios.

Va propun urmatoarea solutie, pentru a se rezolva cat se poate de legal si onorabil aceasta situatie.

Solutia propusa de mine este urmatoarea:
- in ceea ce priveste inchiderea TVA colectata (de la punctul 13 de mai sus), sa nu se mai faca prin cont 4423, ci pe cont 7588 (da, cu asumarea impozitului micro, dar atentie, se retine faptul de este un TVA de plata de 1195 lei, deoarece decontul de TVA se va face normal, ca pentru orice operatiuni cu TVA, de unde va rezulta TVA de plata de 1195 lei, care, insa, nu va fi reflectat si in contabilitate – nici nu conteaza, deoarece aceste solduri din balanta nu se vor raporta niciunde, ultimul bilant depus fiind cel de radiere, cu zero).

Deci, inchidere TVA colectata:
4427 = 7588 1195

- in ceea ce priveste impozitul micro (care, prin inregistrarea acestui nou venit, de la inchiderea tva colectata, devine 2509 lei in loc de 2473 lei) sa nu se mai faca deloc inregistrarea lui prin nota clasica 698 = 4418 (adica inregistrarile de la punctele 17 si 18 sa nu se mai efectueze), dar sa se intocmeasca si sa se depuna declaratia 100 pentru raportarea acestui impozit micro de 2509 lei.

- achitarea TVA si impozitului micro sa se faca numerar, direct la ANAF, din banii asociatului, insa chitanta respectiva NU se va inregistra in contabilitate, deoarece nu exista sume (TVA si micro) de inchis inregistrate.

19) inchidere cont venit, de la inchiderea TVA colectata, de la punctul 18:

121 = 7588 1195

Dupa toate aceste operatiuni, in balanta trebuie sa mai ramana, pe pasiv, doar conturi de capitaluri proprii: 1012, 1061, 1171 , 121 , (in total 1149.59 lei), iar pe activ contul bancar 5121, de 1149.59 lei.

Atentie, in contul 121 avem urmatoarele sume, daca se tine cont de solutia prevazuta la punctul 18 de mai sus:
- cheltuieli totale (debit cont 121) = 16722.97 lei (nu am mai luat in calcul contul 698, de 2473 lei, de la punctul 16);
- venituri totale (credit cont 7588) = 83638.33 lei (am luat in calcul si venitul de 1195 lei, reprezantand inchiderea tva colectata, de la punctul 18 de mai sus);
- sold final creditor 121 = 66915.36 lei (doar din aceste operatiuni, efectuate in 2020, tinand cont de faptul ca soldul initial al contului 121, de 2403.09 lei s-a inchis prin contul 1171, in luna ianuarie 2020: 121 = 1171 2403.09 lei)

Dupa efectuarea acestor inregistrari, pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului, trebuie sa depuneti:
- decontul de TVA 300 pentru operatiunea de colectare TVA, de 1195 lei, rezultand in decont tva de plata de 1195 lei – care, dupa cum am mai mentionat, nu mai este evidentiat si in balanta, dar care trebuie achitat, din banii asociatului;
- declaratia 394
- declaratia 100 – cu raportarea impozitului micro, de 2509 lei, care, la randul lui, nu mai este evidentiat si in balanta, dar care trebuie achitat, din banii asociatului;

II)

Acum se intra in etapa de inregistrari contabile aferente inchiderii societatii, mai exact de soldare a conturilor, prin inchiderea conturilor de capitaluri si, eventual, plata profitului din lichidare si a capitalului social catre asociati.

Acest set de inregistrari este cel care genereaza balanta cu solduri zero si a bilantului de radiere “pe zero”, care, repetam, se depune atat la ANAF, cat si la ONRC.

Toate elementele de capital propriu se deconteaza asociatilor, in sensul ca se inchid prin intermediul contului 456:

1) decontarea capitalului social asupra asociatilor (inchiderea contului de capital social):

1012 = 456 200 lei

2) decontarea rezervei legale asupra asociatilor (inchiderea contului de rerzerva legala):

1061 = 456 40 lei

La contul 1061 Rezerve legale se face analiza momentului constituirii lor:
- daca este constituit in perioada in care societatea a fost tot micro, atunci aceasta suma, acum, cand societatea este micro, nu se impoziteaza;
- daca este constituit in perioada in care societatea a fost platitoare de impozit pe profit si a dedus aceasta suma din baza impozabila, atunci aceasta suma se include in calculul micro prevazut la punctul I – 18) de mai sus.

(baza legala: art. 53 alin. (2) lit. c) din codul fiscal si punctul 5 alin. (2) din normele de aplicare).
Presupunem ca nu este impozabila.

3) acoperirea pierderii precedente, cont sold cont 1171, de 66005.77 lei (68408.86 – 2403.09) cu profitul rezultat din aceste operatiuni de lichidare, de 66915.36:

121 = 1171 66005.77 lei

Rezulta rest profit de 909.59 lei (66915.36 – 66005.77).

4) decontarea asupra asociatilor a soldului contului 121, de 909.59 lei:

121 = 456 909.59 lei

5) Daca se face un T la contul 456, avem:
rulaj creditor = 1149.59 lei (200 40 909.59)
sold final creditor 1149.59 lei.

Rezulta un sold creditor, care este corespunzator soldului de banca, de 1149.59 lei.

Remarca:

Inianite de demararea tuturor operatiunilor de lichidare, va propun sa retrageti banii din banca si sa-i depuneti in casa, avand, asadar, sold debitor la contul 5311, de 1149.59 lei, in loc de contul 5121.

Soldul creditor al contului 456, de 1149.50 lei, denota ca trebuie repartizat (platit) asociatilor.
Insa, trebuie efectuat un calcul pentru determinarea excedentului din lichidare, al asociatului unic, astfel:
- din acest sold se scade valoarea capitalului social, de 200 lei:
Rezulta o suma peste (care excede) capitalul social, de 949.59 lei (1149.59 – 200).

Acest excedent peste capitalul social se numeste venit din lichidarea unei persoane juridice, fiind reglementat in codul fiscal ca venit din investitii realizat de o persoana fizica – asociat –, la art. 91 lit. e), art. 94 alin. (11) si punctul 23 din normele de aplicare, art. 97 alin. (5) si punctul 25 din normele de aplicare.

De aici rezulta ca venitul reprezentand, pentru asociat, excedent din lichidarea persoanei juridice, de 949.59 lei, se stabileste extracontabil se impoziteaza prin retinere la sursa, de catre societate, cu 10%, impozit care se inregistreaza:

456 = 446 95 lei (949.59 lei * 10%).

Impozitul se declara prin 100 la codul “606--Impozit pe venit din lichidarea unei persoane juridice” si se achita la bugetul de stat, in contul unic, pana la data de 25 a lunii urmatoare numerar, direct la ANAF (e bine sa-l platiti instant, sa nu mai asteptati 25 urmator).

La data platii, se inregistreaza:
446 = 5311 95 lei.

Apoi, catre asociati se plateste diferenta dintre SFC cont 456 din T si acest impozit, de 1054.59 lei (1149.59 - 95), prin formula:

456 = 5311 1054.59 lei.

Astfel, acum, trebuie sa aveti absolut toate conturile soldate, cu zero.
In acest moment, se intocmeste bilantul de radiere pe zero.

Acestea sunt doar inregistrari orientative ce trebuie efectuate in legatura cu operatiunea juridica de lichidare voluntara a societatii.

Acestea trebuie adaptate in functie de situatiile concrete existente in cadrul societatii si de deciziile luate de catre administrator in legatura cu mijloacele fixe si cu stocurile.

Dupa aceasta ultima operatiune, pentru demararea etapei a II-a la ONRC, se procedeaza la intocmirea altui set de situatii financiare, denumite situatii financiare de radiere (sau situatii financiare, bilant, dupa lichidare), sau asa numitul bilant pe zero, care se depune atat la ANAF, cat si la ONRC.

Baza legala: 

Legea societatilor nr. 31 din 1990 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare: art. 260 alin. (6), art. 263 alin. (1) si (1 1), art. 268 alin. (1) si (2);
OMFP 897 din 2015, anexa 1, punctul 9.

Acest bilant pe zero se intocmeste identic cu cel despre care am vorbit mai sus – in vederea lichidarii, S1039 – in sensul ca se intocmeste exact pe aceleasi formulare ca cele de la 31.12.2019, pe modelul PDF inteligent pe care ati intocmit bilantul la 31.12.2019 si bilantul de lichidare, din prima etapa, procedand identic cu cel in vederea lichidarii, insa pe coloana de curent (a doua) se trece data la care se intocmeste efectiv, care trebuie sa fie o data ulterioara implinirii termenului de 30 de zile de la data publicarii in Monitor a dizolvarii, de la etapa I si cu cateva zile inainte de data depunerii la ONRC.

In coloana a doua toate sumele sunt zero, pe toate cele 4 formulare: F10, F20, F30 si F40 – din acest motiv se numeste bilant pe zero.

Coloanele 1 au aceleasi date ca cele din situatia financiara in vederea lichidarii (de la finalul anului 2019 sau la inceputul anului 2020).

Se intocmesc: hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere si in care se mentioneaza, obligatoriu, ca societatea nu detine active si pasive raportul administratorului de radiere notele explicative de radiere declaratia conform art. 30 in care se specifica faptul ca situatiile financiare sunt intocmite in vederea radierii si, la lit. c), ca societatea se radiaza.

Toate aceste documente se semneaza de administrator si de contabil, se scaneaza si se formeaza arhiva zip.

Apoi se descarca iarasi formularul S1039, in care se bifeaza, de aceasta data, casuta a doua din stanga sus “SITUATII FINANCIARE INTOCMITE DUPA TERMINAREA LICHIDARII CONF. ART.263 SI 268 DIN LEGEA 31/ 1990”, se completeaza cu toate informatiile si i se anexeaza arhiva zip care contine toate elementele constitutive ale bilantului pe zero (respectiv formularele F10, F20, F30 si F40, hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere, raportul administratorului de radiere, notele explicative de radiere si declaratia conform art. 30).

Acest bilant pe zero de radiere se depune online la ANAF si, apoi, la ONRC, in termen de 15 zile de la data AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere (inclusa in zip).

Documentatia care se depune in etapa a II-a, la ONRC, pentru radierea efectiva, cuprinde urmatoarele documente:
- cererea tip de radiere – formular tip ONRC (cod 11-10-183)
- bilantul de radiere – cu toate componentele (S1039 bifat in casuta a doua, dupa depunerea la ANAF, listuri pentru F10 F20 F30 F40, AGA de aprobare radiere si bilant de radiere, raport administrator in vederea radierii, note pe zero, declaratia conform art. 30 de radiere, care au fost incluse si in arhiva zip), plus validarea de depunere la ANAF (cele enumerate mai sus);
- CUI-ul si certificatul constatator de infiintare in original;
- imputernicire notariala, daca documentele se depun de alta persoana decat administratorul societatii;
- dovada platii taxelor la ONRC – daca exista.
Dupa cateva zile de la depunere, ONRC elibereaza certificatul de mentiuni privind radierea societatii.

Asadar, de la inceputul dizolvarii cu lichidare simultana (lichidare voluntara) si pana la radiere, avem urmatoarele documente legate strict de aceasta operatiune:
- 3 hotarari AGA: una de aprobare a dizolvarii cu lichidare – care se depune la ONRC –, una de aprobare a situatiilor financiare in vederea lichidarii (nu se depune la ONRC, ci doar in cadrul arhivei zip a bilantului de lichidare) si una la final, de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere, care se depune si la ONRC, si in cadrul arhivei zip a bilantului de radiere;
- 2 seturi distincte de situatii financiare: un set in vederea lichidarii (care se depune doar la ANAF in 30 de zile de la aprobarea lor de catre AGA (S1039, in care este bifata prima casuta de sus – stanga) si un set de radiere (pe zero), care se depune atat la ANAF, cat si la ONRC (S1039, in care se bifeaza casuta a doua sus stanga) – in etapa a II-a, in termen de 15 de zile de la AGA de aprobare, dar numai dupa trecerea celor 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial a AGA de dizolvare;
- declaratia 100 – deoarece am stabilit ca societatea este platitoare de impozit microintreprinderilor – se depune la ANAF pana la depunerea la ONRC a documentelor pentru etapa a II-a; de fapt, se depune la ANAF pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului / lunii in care s-a calculat impozitul micro si impozitul din lichidare, dar maxim pana se depun actele la ONRC, in vederea radierii;
- decontul de tva 300 – care se depune pana la data de 25 a lunii urmatoare trimestrului in care efectuati operatiunile de colectare TVA;
- plata impozitului pe micro / din lichidare, daca exista, pana la data depunerii declaratiei 100.

Dupa primirea certificatului de radiere de la ONRC, o copie a acestuia, impreuna cu CIF-ul in original (certificatul de TVA in original) si cu declaratia 010 – in care se mantioneaza, pe ultima pagina, data radierii societatii – se depun la ANAF pentru anularea inregistrarii in scop de TVA.
Aceasta este procedura generala pentru dizolvarea cu lichidare simultana in vederea radierii a unei societati.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Lichidare voluntara SRL cu asociat unic. Monografie contabila + pasii pentru dizolvarea societatii":
Rating:

Nota: 3.53 din 18 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016