Raportul Special
realizat de specialisti
Se poate face bilant de lichidare pentru o societate cu datorii la bugetul de stat? Dupa demersurile la ONRC, care ar fi pasii urmatori, cum pot fi inchise conturile de datorii la BS, astfel ca toate soldurile sa fie 0? Ce formulare de bilant se folosesc in acest caz, pentru lichidare?
Specialistul nostru arata ca dizolvarea este procedura prin care societatea isi inceteaza existenta. Dizolvarea voluntara a societatii comerciale, adica cea initiata de catre asociati, are loc in temeiul art. 227 si urmatoarele din Legea societatilor nr. 31/1990. Potrivit art. 233 alin.(1),ca regula generala, dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii.
Lichidarea este etapa ce urmeaza dizolvarii in cadrul careia lichidatorul desfasora activitatile de transformare a bunurilor societatii in bani si incasarea creantelor detinute de catre aceasta. In acelasi timp procedura lichidarii are in vedere si plata datoriilor societatii urmata de intocmirea bilantului de lichidare si repartizarea activului net intre asociati. Finalizarea procedurilor de dizolvare si lichidare este reprezentata de radierea societatii din registrul comertului moment de la care societatea comerciala isi inceteaza existenta.
Pe de alta parte, dizolvarea fara lichidare intemeiata pe dispozitiile art. 235 din Legea nr. 31/1990 are loc in situatia in care asociatii convin asupra repartizarii si lichidarii patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii. Spre deosebire de lichidare in care bunurile sunt valorificate, in cazul dizolvarii fara lichidare acestea pot fi transferate catre asociati.In aceasta situatie nu este nevoie sa se numeasca un lichidator.
Din punct de vedere procedural trebuie avute in vedere prevederile OMFP nr. 897/2015 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA este valabila de la data incetarii activitatii economice. Odata cu solicitarea anularii, se depun si declaratiile pentru TVA;
La ONRC in etapa II sunt solicitate urmatoarele documente:
1. Cerere de radiere (original) ;
2. Hotararea de repartizare a activelor ramase dupa plata creditorilor luata prin votul unanim al asociatilor/membrilor (original) ;
3. Situatia financiara de lichidare si de repartizare a activului aprobata de asociati/membri (copie) ;
4. Certificatul de inregistrare si anexa/anexele la acesta (originale) ;
5. Certificatul emis de organul fiscal competent din care sa rezulte ca societatea nu are datorii la bugetul de stat consolidat(original).
Certificatul de atestare fiscala se solicita inaintea intocmirii bilantului de lichidare, dar trebuie sa se tina cont de valabilitatea acestuia la depunerea lui la registrul comertului. Daca societatea inregistreaza datorii scadente la bugetul de stat, acestea trebuiesc achitate fie din fondurile societatii, fie din fondurile personale ale asociatilor(daca este vorba de dizolvare fara lichidare), altfel ANAF-ul va deveni un creditor ca oricare altul care va face opozitie la dizolvarea respectiva.
Numai daca datoriile restante bugetare sunt prescrise, veti putea sa inchideti conturile respective.
Nu omiteti faptul ca, pana la data radierii societatii din Registrul Comertului (data incetarii existentei persoanei juridice) aveti obligatia de a depune toate declaratiile fiscale (100, 112, 300) inclusiv Declaratia 101 si Declaratia 010.
Se va urmari succesiunea operatiunilor prezentate la exemplele din ordin, care se refera la falimentul unei societati, in situatia in care disponibilitatile banesti rezultate in urma lichidarii nu asigura achitarea datoriilor.
Referitor la situatiile financiare care se depun:
Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe la data incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
Data inceperii lichidarii este data depunerii hotararii AGA privind lichidarea voluntara la Registrul Comertului.
Situatiile financiare intocmite pentru lichidare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor, dupa caz.
Conform precizarilor ANAF cu privire la situatiile financiare anuale, potrivit art. 28 alin. (1 1) si art. 36 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) din aceeasi lege, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale,in cazul fuziunii,divizarii sau lichidarii, in conditiile legii.
Situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau a lichidarii persoanelor respective au aceleasi componente si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in conditiile prevazute de reglementarile contabile emise in acest sens. Potrivit Ordinului 897/2015, aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor,cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile,si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Astfel, la deschiderea procedurii de lichidare, persoanele juridice intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare (cod S1039).Situatiile financiare cod S1039 sunt de fapt un capac (o fila) la care se anexeaza situatiile financiare intocmite in format Word (bilant, contul de profit si pierdere, etc) si hotararea AGA de aprobare a acestora.
Pe parcursul lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare potrivit legii,depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic,o raportare contabila anuala (cod S1004), asa cum prevede art.36, alin.(3) al Legii contabilitatii:
“Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice”.
Acelasi lucru este prevazut si in ultimul ordin dat de M.F.P.-OMFP nr.10/03.01.2019, privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, precum si pentru modificarea si completarea unor reglementari contabile, care mentioneaza:
Art. 9
(1) Potrivit prevederilor art. 36 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, in structura prevazuta in anexa nr. 2.
1.2. Sistemul de raportare contabila anuala cuprins in prezenta anexa se aplica si persoanelor juridice aflate in lichidare, potrivit legii, precum si subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, potrivit prevederilor art. 9 din ordin si cu respectarea conditiilor prevazute la art. 7 din ordin.
2.1. Entitatile prevazute la pct. 1.1 si 1.2 intocmesc si depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice raportari contabile anuale la 31 decembrie, care cuprind urmatoarele formulare:
a)Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (cod 10), in structura prevazuta la pct. 4.2;
b)Situatia veniturilor si cheltuielilor (cod 20), in structura prevazuta la pct. 4.3;
c)Date informative (cod 30), in structura prevazuta la pct. 7 din anexa nr. 4 la ordin;
d)Situatia activelor imobilizate (cod 40), in structura prevazuta la pct. 8 din anexa nr. 4 la ordin.
Potrivit art.263 si 268 din Legea societatilor nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,dupa terminarea lichidarii, in vederea radierii, lichidatorii intocmesc Situatia financiara dupa terminarea lichidarii (cod S1039).
La finalizarea operatiunilor de lichidare se vor intocmi situatii financiare.
Potrivit dispozitiilor art. 27 (9) din Legea nr. 82/1991, republicata, “perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa”.
In vederea radierii, dupa terminarea lichidarii, se intocmeste situatia financiara cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1039. Aceasta situatie financiara se depune si la unitatile teritoriale ale Ministerului finantelor Publice, odata cu depunerea la oficiul registrului comertului. Situatiile financiare S1039 sunt un capac (o pagina) la care se anexeaza situatiile financiare intocmite in format Word (bilant de lichidare avand toate conturile cu sold zero).
Acestea se intocmesc tot pe formatul S1004, cu bifarea casutei 2 - persoane juridice aflate in lichidare.Soldurile coloanei 2 la bilant vor fi 0. Situatiile financiare astfel intocmite se depun impreuna cu S1039, cu bifarea casutei 2 - situatii financiare dupa terminarea lichidarii.
In concluzie:
Exista cazuri in care o companie nu poate fi lichidata. Una dintre aceste situatii este atunci cand asociatii firmei nu cad de comun acord asupra distribuirii bunurilor comune sau nu se achita datoriile la buget, deci creditorii la care exista datorii nu isi dau explicit acordul in ceea ce priveste lichidarea,(inclusiv ANAF), caz in care lichidarea nu poate avea loc.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Lichidare firma. Proceduri si aspecte contabile pentru lichidarea si dizolvarea unei societatiLICHIDARE SOCIETATE. Deductibilitate cheltuiala cu pierderea capitalului social. Cum se procedeaza?VIDEO: LICHIDARE SOCIETATE. Depunere acteLICHIDARE SOCIETATE. Cum procedam la radierea firmei si pentru efectuarea procedurilor de lichidare?Radiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLUltimele articole
Ce se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileImpozitarea veniturilor realizate de nerezidenti din lichidarea unei societatiLICHIDARE SOCIETATE. Cesiune parti sociale detinute la alta societate catre asociati. Cum procedam?LICHIDARE SOCIETATE. Transfer drepturi de proprietate. Ce regim TVA se aplica?Lichidare microintreprindere. Transfer imobil catre asociat. Cum procedam?Articole similare
E-Factura: Are ONRC obligatia de a trimite facturile catre firme prin SPV?Noul regulament ONPCSB a fost aprobat prin Ordinul 215/2023. Cum se vor inregistra in portal expertii contabili si contabilii autorizatiPatronii condamnati si firmele inactive "ies la lumina"Clarificari ONRC cu privire la aplicarea Legii 208/2020. Au fost modificate mai multe acte normativePlata impozite si restituire imprumut catre asociati. Cum procedam la lichidarea societatii?Ultimele articole
Fuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileDeschidere punct de lucru firma. Etape si acte necesareRO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistemInchidere punct de lucru. Legislatie si acte necesareONRC: Informatii privind noul format a numarului de ordine din registrul comertuluiArticole similare
Acordarea inlesnirilor la plata. Pentru ce sume se face esalonarea?Este OFICIAL: Persoanele fizice care au DATORII LA STAT nu vor mai fi publicate pe site-ul ANAFUGIR-1903 si CONPIROM doresc esalonarea platii obligatiilor fiscale restante ale firmelorNoutati legislatie fiscala 26 - 30 octombrie 2009 - Monitorul OficialPFA. Lichidare entitate. Ce impozit se plateste la lichidare?Ultimele articole
Aministie fiscala pentru firmele care isi platesc restantele pana pe 25 noiembrie 2024Ministrul Finantelor: Lista rusinii cu datornicii persoane fizice va dispareaMinistrul Finantelor anunta o reducere de 10% a datoriilor catre stat, in cazul platii lor pana la finalul anuluiFara poprire pe conturi! Anuntul facut de ministrul finantelorA fost publicata procedura de restituire a taxei de prima inmatriculare. Cum si cand se restituie?Sfaturi de la experti
Achizitie usi si cartele acces
Intrebare: Societatea X (hotel) achizitioneaza pentru usi: incuietoare hotel, sistem de control acces cu cartele si cartele de proximitate pentru a putea deschide usa. Care sunt monografiile contabile atat pentru incuietoare, cat si pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Tratamentul fiscal al veniturilor si cheltuielilor din vanzarea titlurilor de participare
Intrebare: O societate cumpara parti sociale de la o societate din afacerea UE in doua transe, dupa care le vinde integral, la un pret mult mai mic decat au fost achizitionate. Care este tratamentul fiscal al acestei cheltuieli rezultate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA