Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lichidarea unei societati cu datorii la bugetul de stat

06-Ian-2020
20205

Se poate face bilant de lichidare pentru o societate cu datorii la bugetul de stat? Dupa demersurile la ONRC, care ar fi pasii urmatori, cum pot fi inchise conturile de datorii la BS, astfel ca toate soldurile sa fie 0? Ce formulare de bilant se folosesc in acest caz, pentru lichidare? 

Specialistul nostru arata ca dizolvarea este procedura prin care societatea isi inceteaza existenta. Dizolvarea voluntara a societatii comerciale, adica cea initiata de catre asociati, are loc in temeiul art. 227 si urmatoarele din Legea societatilor nr. 31/1990. Potrivit art. 233 alin.(1),ca regula generala, dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii. 

Lichidarea este etapa ce urmeaza dizolvarii in cadrul careia lichidatorul desfasora activitatile de transformare a bunurilor societatii in bani si incasarea creantelor detinute de catre aceasta. In acelasi timp procedura lichidarii are in vedere si plata datoriilor societatii urmata de intocmirea bilantului de lichidare si repartizarea activului net intre asociati. Finalizarea procedurilor de dizolvare si lichidare este reprezentata de radierea societatii din registrul comertului moment de la care societatea comerciala isi inceteaza existenta.

Pe de alta parte, dizolvarea fara lichidare intemeiata pe dispozitiile art. 235 din Legea nr. 31/1990 are loc in situatia in care asociatii convin asupra repartizarii si lichidarii patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii. Spre deosebire de lichidare in care bunurile sunt valorificate, in cazul dizolvarii fara lichidare acestea pot fi transferate catre asociati.In aceasta situatie nu este nevoie sa se numeasca un lichidator.

Din punct de vedere procedural trebuie avute in vedere prevederile OMFP nr. 897/2015 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.


Operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii pentru lichidarea societatii comerciale sunt:

1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
2. Intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;
3. Stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator/administratorul desemnat cu lichidarea in numele societatii comerciale;
4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.), daca este cazul;
5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare:
8. Intocmirea bilantului de partaj;
9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:

a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social.
Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat din lichidare, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale.

Din punct de vedere fiscal, pot sa apara:
- Calculul, declararea si plata impozitului pe profit;
- Calcularea impozitului pe dividende rezultat in urma operatiunii de lichidare;
- Definitivarea si plata impozitului pe profit aferent anului fiscal respectiv;
- Conform articolului 270, orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial; 
- Regularizarea TVA(daca este cazul);
- Conform art. 316 alin. (20) din Codul fiscal si Normelor de aplicare, orice persoana impozabila stabilita in Romania si inregistrata in scopuri de TVA, care isi inceteaza activitatea economica trebuie sa solicite anularea inregistrarii in scopuri de TVA in termen de 15 zile de la data documentelor ce evidentiaza acest fapt, conform prevederilor art. 316 alin. (20) din Codul fiscal.

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA este valabila de la data incetarii activitatii economice. Odata cu solicitarea anularii, se depun si declaratiile pentru TVA; 

La ONRC in etapa II sunt solicitate urmatoarele documente:

1. Cerere de radiere (original) ;
2. Hotararea de repartizare a activelor ramase dupa plata creditorilor luata prin votul unanim al asociatilor/membrilor (original) ;
3. Situatia financiara de lichidare si de repartizare a activului aprobata de asociati/membri (copie) ;
4. Certificatul de inregistrare si anexa/anexele la acesta (originale) ;
5. Certificatul emis de organul fiscal competent din care sa rezulte ca societatea nu are datorii la bugetul de stat consolidat(original).

Certificatul de atestare fiscala se solicita inaintea intocmirii bilantului de lichidare, dar trebuie sa se tina cont de valabilitatea acestuia la depunerea lui la registrul comertului. Daca societatea inregistreaza datorii scadente la bugetul de stat, acestea trebuiesc achitate fie din fondurile societatii, fie din fondurile personale ale asociatilor(daca este vorba de dizolvare fara lichidare), altfel ANAF-ul va deveni un creditor ca oricare altul care va face opozitie la dizolvarea respectiva.

Numai daca datoriile restante bugetare sunt prescrise, veti putea sa inchideti conturile respective.

Nu omiteti faptul ca, pana la data radierii societatii din Registrul Comertului (data incetarii existentei persoanei juridice) aveti obligatia de a depune toate declaratiile fiscale (100, 112, 300) inclusiv Declaratia 101 si Declaratia 010.

Se va urmari succesiunea operatiunilor prezentate la exemplele din ordin, care se refera la falimentul unei societati, in situatia in care disponibilitatile banesti rezultate in urma lichidarii nu asigura achitarea datoriilor.

Referitor la situatiile financiare care se depun:

Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe la data incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.

Data inceperii lichidarii este data depunerii hotararii AGA privind lichidarea voluntara la Registrul Comertului.

Situatiile financiare intocmite pentru lichidare reprezinta situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor, dupa caz. 

Conform precizarilor ANAF cu privire la situatiile financiare anuale, potrivit art. 28 alin. (1 1) si art. 36 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) din aceeasi lege, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale,in cazul fuziunii,divizarii sau lichidarii, in conditiile legii.

Situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau a lichidarii persoanelor respective au aceleasi componente si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in conditiile prevazute de reglementarile contabile emise in acest sens. Potrivit Ordinului 897/2015, aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor,cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile,si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.

Astfel, la deschiderea procedurii de lichidare, persoanele juridice intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare (cod S1039).Situatiile financiare cod S1039 sunt de fapt un capac (o fila) la care se anexeaza situatiile financiare intocmite in format Word (bilant, contul de profit si pierdere, etc) si hotararea AGA de aprobare a acestora.

Pe parcursul lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare potrivit legii,depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic,o raportare contabila anuala (cod S1004), asa cum prevede art.36, alin.(3) al Legii contabilitatii:

“Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice”.

Acelasi lucru este prevazut si in ultimul ordin dat de M.F.P.-OMFP nr.10/03.01.2019, privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, precum si pentru modificarea si completarea unor reglementari contabile, care mentioneaza:

Art. 9
(1) Potrivit prevederilor art. 36 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, in structura prevazuta in anexa nr. 2.

1.2. Sistemul de raportare contabila anuala cuprins in prezenta anexa se aplica si persoanelor juridice aflate in lichidare, potrivit legii, precum si subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, potrivit prevederilor art. 9 din ordin si cu respectarea conditiilor prevazute la art. 7 din ordin.

2.1. Entitatile prevazute la pct. 1.1 si 1.2 intocmesc si depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice raportari contabile anuale la 31 decembrie, care cuprind urmatoarele formulare:
a)Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (cod 10), in structura prevazuta la pct. 4.2;
b)Situatia veniturilor si cheltuielilor (cod 20), in structura prevazuta la pct. 4.3;
c)Date informative (cod 30), in structura prevazuta la pct. 7 din anexa nr. 4 la ordin;
d)Situatia activelor imobilizate (cod 40), in structura prevazuta la pct. 8 din anexa nr. 4 la ordin.

Potrivit art.263 si 268 din Legea societatilor nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,dupa terminarea lichidarii, in vederea radierii, lichidatorii intocmesc Situatia financiara dupa terminarea lichidarii (cod S1039). 

La finalizarea operatiunilor de lichidare se vor intocmi situatii financiare.

Potrivit dispozitiilor art. 27 (9) din Legea nr. 82/1991, republicata, “perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa”.

In vederea radierii, dupa terminarea lichidarii, se intocmeste situatia financiara cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie pe portalul ANAF/Declaratii electronice/Descarcare declaratii/Situatii financiare anuale.raportari anuale cod S1039. Aceasta situatie financiara se depune si la unitatile teritoriale ale Ministerului finantelor Publice, odata cu depunerea la oficiul registrului comertului. Situatiile financiare S1039 sunt un capac (o pagina) la care se anexeaza situatiile financiare intocmite in format Word (bilant de lichidare avand toate conturile cu sold zero).

Acestea se intocmesc tot pe formatul S1004, cu bifarea casutei 2 - persoane juridice aflate in lichidare.Soldurile coloanei 2 la bilant vor fi 0. Situatiile financiare astfel intocmite se depun impreuna cu S1039, cu bifarea casutei 2 - situatii financiare dupa terminarea lichidarii.

In concluzie:

Exista cazuri in care o companie nu poate fi lichidata. Una dintre aceste situatii este atunci cand asociatii firmei nu cad de comun acord asupra distribuirii bunurilor comune sau nu se achita datoriile la buget, deci creditorii la care exista datorii nu isi dau explicit acordul in ceea ce priveste lichidarea,(inclusiv ANAF), caz in care lichidarea nu poate avea loc.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016