
Raportul Special
realizat de specialisti
Prin cele ce urmeaza, in cazul lichidatorilor judiciari organizati sub forma de profesie liberala, vom vedea care este modalitatea corecta de emitere a facturilor (pentru verificarea plafonului de TVA) lunar pentru fiecare dosar in care au fost numiti de catre instanta in aceasta calitate pentru onorariul lunar si la sfarsitul procedurii valorificarea bunurilor pentru onorariul de succes. De asemenea, vom stabili cum se procedeaza cu facturile emise pentru onorariul lunar care nu mai poate fi incasat din cauza falimentului clientului.
Totodata, stabilim daca se storneaza facturile, precum si la ce data se considera corecta din punct de vedere fiscal stornarea la fiecare termen din dosar cand exista sentinta in acest sens.
Avand in vedere faptul ca procedurile dureaza in instanta ani de zile exista un risc semnificativ ca lichidatorul sa depaseasca plafonul de TVA din cauza unor servicii pe care nu le va incasa niciodata, dar se vor storna abia peste 3-4 ani. Vom vedea daca este corect sa devina platitor de TVA din acest motiv sau daca acestia au un regim special de facturare avand in vedere faptul ca incasarea este incerta, iar ei recupereaza de la UNPIR sume pentru onorariile pe care nu le mai pot incasa.
Lichidatorul judiciar este o persoana impozabila care trebuie sa emita factura fie la data incasarii unui avans, fie la data prestarii serviciului ca fapt generator. Aceasta obligatie este reglementata in mod expres prin art. 319 "Facturarea", alin. (6) lit. a) si lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016 "Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:
a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile prevazute la art. 275 alin. (2) si (3);
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) - c);
Cartea Verde a Contabilitatii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Astfel, factura de prestari servicii nu se emite la data numirii de catre instanta, ci la data prestarii efective a serviciului, pe masura desfasurarii procedurii de valorificare a bunurilor . De asemenea, factura pentru onorariul de succes se emite la sfarsitul misiunii lichidatorului judiciar, la data confirmarii printr-o hotarare judecatoreasca, definitiva si irevocabila a pronuntarii falimentului unui beneficiar sau a emiterii unui plan de reorganizare, in functie de motivul pentru care lichidatorul a fost numit de catre instanta.
Pentru facturile emise care nu mai pot fi incasate datorita pronuntarii falimentului clientului printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila poate fi efectuata ajustarea bazei de impozitare a TVA, prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin care se anuleaza factura emisa initial. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare a TVA" lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016
"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate; "
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, in cadrul termenului de prescriere.
Ajustarea bazei de impozitare TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin aplicarea aceluiasi regim de taxare si a aceleiasi cote de TVA aplicate initial, la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi de corectie, conform prevederilor art. 330 alin. (2) din Codul fiscal aplicabil din 1 ianuarie 2016 "In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ….. ". Astfel, factura trebuie emisa cu toate informatiile reglementate prin art. 319 alin. (20) din Codul fiscal.
Deci, obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 330 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea " (2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).. ". In situatia in care clientul este deja radiat, furnizorul/prestatorul nu mai transmite copia facturii de ajustare.
In concluzie, chiar daca exista riscul ca un lichidator judiciar sa nu mai incaseze factura emisa pe numele sau, este corect sa devina platitor de TVA dupa depasirea cifrei de afaceri de 220.000 lei intr-un an calendaristic deoarece nu exista exceptii d.p.d.v. al TVA pentru exercitarea acestei profesie. Pentru sumele neincasate datorita falimentului beneficiarului, legiuitor permite anularea facturilor emise pe numele acestuia.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Finantele modifica Legea 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguratilor. Au fost actualizate contraventiile si sanctiunileMinistrul Finantelor Publice: Ordonanta privind insolventa, o masura de stopare a practicilor abuziveCabinet de insolventa. Ce reguli se aplica privind semnarea bilantului de lichidare?ANAF a publicat procedura prin care va desemna practicienii in insolventa cu care va colabora. Ordinul ANAF 1451/2015Articole similare
Documentar fiscal: Procedura stabilirii rezidentei fiscale in Romania a persoanelor fiziceDreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor efectuateObligatii fiscale persoane care desfasoara activitati independente in anul 2016. PFA: plata CAS si CASS 2016De la 1 ianuarie 2022 se aplica noi reguli pentru organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabiliDeclaratia 204 a fost actualizata in luna martie 2015Ultimele articole
Impozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiTaxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscaleIntreprinderi legate. Cum se calculeaza plafonul microLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Venituri din chirii. Care este baza calcul CASS si cum se completeaza D. UnicaArticole similare
Declaratia informativa cod 394. Cum procedam in cazul operatiunilor supuse masurilor de simplificare?PFA. Cum procedam in ce priveste cumulul cu venituri din salarii?Tratamentul fiscal-contabil al operatiunilor economice. Tot ce trebuie sa stie contabilii incepatoriAntifrauda va monitoriza unele societati 24 de ore din 24. Operatiunea Cristal a inceput!Noul portret ANAF, vazut de MFPUltimele articole
Impozitul pe venit. Obligatii pentru firme in cazul salariatilor SCUTITI de la plata impozitului pe venitOfertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITRaportare SAF-T. Reprezentantul fiscal al firmelor este obligat sa depuna D406?Lista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025E-Factura. 3 pasi pe care sa ii urmati daca facturile NU apar in SPVArticole similare
Capcana contractelor fara TVA...inclusiv! - apr. 2008Banca data in judecata de mii de clienti nemultumiti de actele aditionaleDespagubiri obtinute in urma executarii silite. Care este tratamentul contabil si fiscal?Impozit drepturi de autor. Cum tratam cheltuielile in favoarea persoanei nerezidente?Declaratia fiscala pe gospodarie va fi completate de un consultant fiscal, platit de MFPUltimele articole
[INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2024. Ce tip de firma este mai avantajosCodul Muncii a fost modificat! Legea 213/2020 prevede noi dispozitii pentru activitatea de resurse umane. Conflicte individuale de muncaOperatiuni de sponsorizare, mecenat sau donatii efectuate. Tratament fiscalNoi beneficii pentru angajati: Pensiile ocupationale. S-a adoptat proiectul de lege care reglementeaza cadrul legalGuvernul schimba regulile insolventii. Firmele nu mai pot scapa asa usor de datoriile catre FiscArticole similare
Scutire TVA. Declarare in Formularul 390Contract de subantreprenoriat. Cum procedam la declararea sediilor secundare?Unele formulare vor cere si date referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii contribuabililorAcordarea de reduceri comerciale neevidentiate pe factura. Cum procedam?Contract de PRESTARI SERVICII privind consultantaUltimele articole
GHID PRACTIC pentru implementarea legii privind auditul internIntocmire bilant contabil. Poate fi semnat de un consultant fiscal?Erori contabile. Cum se pot corecta in mod legalControale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustE-Factura: Cand poate fi ANULATA factura intocmita in mod eronatSfaturi de la experti
Plata despagubiri asociat decedat
Intrebare: Ca urmare a decesului unui asociat, in baza prevederilor actului constitutiv, s-a stabilit diminuarea capitalului social, proportional cu partile sociale detinute de defuncta si despagubirea sotului mostenitor. La data decesului,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu fara salariu. Microintreprindere
Intrebare: Societatea are 2 salariati, unul cu norma intreaga si salariu minim si unul cu ore lucrate pe luna. Cel cu norma intreaga are 3-4 zile lunar de concediu de odihna (CFP) timp de trei luni, iar veniturile lunare brute ale celor doi...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA