Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Lichidator judiciar si cifra de afaceri. Ce regim de facturare se aplica?

08-Apr-2016
1339

Prin cele ce urmeaza, in cazul lichidatorilor judiciari organizati sub forma de profesie liberala, vom vedea care este modalitatea corecta de emitere a facturilor (pentru verificarea plafonului de TVA) lunar pentru fiecare dosar in care au fost numiti de catre instanta in aceasta calitate pentru onorariul lunar si la sfarsitul procedurii valorificarea bunurilor pentru onorariul de succes. De asemenea, vom stabili cum se procedeaza cu facturile emise pentru onorariul lunar care nu mai poate fi incasat din cauza falimentului clientului.

Totodata, stabilim daca se storneaza facturile, precum si la ce data se considera corecta din punct de vedere fiscal stornarea la fiecare termen din dosar cand exista sentinta in acest sens.

 Avand in vedere faptul ca procedurile dureaza in instanta ani de zile exista un risc semnificativ ca lichidatorul sa depaseasca plafonul de TVA din cauza unor servicii pe care nu le va incasa niciodata, dar se vor storna abia peste 3-4 ani. Vom vedea daca este corect sa devina platitor de TVA din acest motiv sau daca acestia au un regim special de facturare avand in vedere faptul ca incasarea este incerta, iar ei recupereaza de la UNPIR sume pentru onorariile pe care nu le mai pot incasa.


Lichidatorul judiciar este o persoana impozabila care trebuie sa emita factura fie la data incasarii unui avans, fie la data prestarii serviciului ca fapt generator. Aceasta obligatie este reglementata in mod expres prin art. 319 "Facturarea", alin. (6) lit. a) si lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016 "Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:

a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile prevazute la art. 275 alin. (2) si (3);
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) - c);
d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b). "

Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Agricultura. Monografii contabile specifice
Agricultura. Monografii contabile specifice
Vezi detalii
Fisa sintetica pe platitor
Fisa sintetica pe platitor
Vezi detalii

Astfel, factura de prestari servicii nu se emite la data numirii de catre instanta, ci la data prestarii efective a serviciului, pe masura desfasurarii procedurii de valorificare a bunurilor . De asemenea, factura pentru onorariul de succes se emite la sfarsitul misiunii lichidatorului judiciar, la data confirmarii printr-o hotarare judecatoreasca, definitiva si irevocabila a pronuntarii falimentului unui beneficiar sau a emiterii unui plan de reorganizare, in functie de motivul pentru care lichidatorul a fost numit de catre instanta.

Pentru facturile emise care nu mai pot fi incasate datorita pronuntarii falimentului clientului printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila poate fi efectuata ajustarea bazei de impozitare a TVA, prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin care se anuleaza factura emisa initial. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare a TVA" lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016

 "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate; "

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, in cadrul termenului de prescriere.

Ajustarea bazei de impozitare TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin aplicarea aceluiasi regim de taxare si a aceleiasi cote de TVA aplicate initial, la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.

Ajustarea bazei de impozitare a TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi de corectie, conform prevederilor art. 330 alin. (2) din Codul fiscal aplicabil din 1 ianuarie 2016 "In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ….. ". Astfel, factura trebuie emisa cu toate informatiile reglementate prin art. 319 alin. (20) din Codul fiscal.

Deci, obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 330 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea " (2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).. ". In situatia in care clientul este deja radiat, furnizorul/prestatorul nu mai transmite copia facturii de ajustare.

In concluzie, chiar daca exista riscul ca un lichidator judiciar sa nu mai incaseze factura emisa pe numele sau, este corect sa devina platitor de TVA dupa depasirea cifrei de afaceri de 220.000 lei intr-un an calendaristic deoarece nu exista exceptii d.p.d.v. al TVA pentru exercitarea acestei profesie. Pentru sumele neincasate datorita falimentului beneficiarului, legiuitor permite anularea facturilor emise pe numele acestuia.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Lichidator judiciar si cifra de afaceri. Ce regim de facturare se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

  • CNIPMMR nu este de acord cu introducerea unei taxe de solidaritate de 2%
    • Avand in vedere intentia de introducere a unei taxe de solidaritate de 2% din fondul de salarii, platite de angajator, in contextul mutarii contributiilor de la angajator la angajat. CNIPMMR face urmatoarele precizari: I. In prezent contributiile platite exclusiv de angajator, sunt urmatoarele - Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale - 0,25% - Concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate - 0,85% - Asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale - 0,15%-0,85%...» citeste mai departe aici

  • La 25 octombrie 2017 e termenul pentru plata primei rate din impozitul pe venitul din activitati agricole si a CASS
    • Va aducem la cunostinta ca miercuri, 25 octombrie 2017, este termenul limita de plata a 50% din impozitul pe venit si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabilii care obtin venituri din activitati agricole stabilite pe baza de norma de venit. Veniturile din activitati agricole sunt veniturile obtinute din desfasurarea, in mod individual sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica, a: cultivarii produselor agricole vegetale, exploatarii...» citeste mai departe aici

  • Veniturile aferente stocurilor de produse. Monografia contabila si baza impozabila corecta
    • In analiza de mai jos, societatea este persoana juridica romana. Productia se vinde drept marfa catre persoane fizice cu raport de gestiune si casa de marcat. Monografia folosita este urmatoarea: 601=301 x 345=711 x+2 371=345 x +2 (omit nota contabila de adaos comercial) 411 = 707 x+5 607 = 371 x+2 La sfarsitul lunii stocul in raportul de gestiune este zero. Contul 707 si 711 se inchid prin contul 121. Stabilim daca in baza de impozitare pentru venitul microintreprinderii intra doar contul 707...» citeste mai departe aici

  • Loteria bonurilor fiscale continua cu o noua extragere in data de 22 octombrie
    • Extragerea bonurilor fiscale castigatoare emise intre 1 si 30 septembrie 2017 este programata duminica, 22 octombrie 2017. Fondul de premiere este de 1 milion de lei, suma din care vor fi acordate cel mult 100 de premii. Selectia castigatorilor va fi realizata in doua etape. Duminica, 22 octombrie 2017, va fi organizata prima etapa, care va consta din extragerea bilelor care vor determina ziua emiterii si valoarea bonurilor castigatoare. Daca numarul cererilor de revendicare este mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"