Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Limitarea cheltuielilor cu sponsorizarea in cazul microintreprinderilor/societatilor platitoare de impozit pe profit

28-Dec-2018
6053

"O microintreprindere doreste sa faca o sponsorizare.

Conform art. 56`1 - Cod fiscal - ce inseamna sau cum probam ca o entitate nonprofit este furnizor de servicii sociale acreditat cu cel putin un serviciu social licentiat, potrivit legii?
(1`1) Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati cu cel putin un serviciu social licentiat, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microintreprinderilor pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul in care au inregistrat cheltuielile respective.

Aceasta prevedere privind furnizorii de servicii sociale acreditati se aplica doar microintreprinderilor? In cazul unui platitor de impozit pe profit e suficient sa indeplineasca prevederile art 4 din legea 32/1994 privind sponsorizarea?"

Raspunsul specialistului

Operatiunea de sponsorizare este reglementata de prevederile Legii nr. 32/1994, cu modificarile ulterioare.

Potrivit dispozitiilor art. 1 din acest act normativ, sponsorizarea reprezinta "actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.”

Sponsorul poate fi orice persoana fizica sau juridica romana (platitoare de impozit pe profit sau de impozit pe veniturile microintreprinderilor) sau din strainatate.

La alin. (4) din legea sponsorizarii este prevazut ca poate fi sponsorizata orice persoana juridica sau fizica (in conditiile expres prevazute) care ”desfasoara sau urmeaza sa desfasoare o activitate cu caracter direct umanitar, filantropic, cultural, artistic, educativ, stiintific, religios, sportiv sau care este destinata protectiei drepturilor omului si educatiei civice ori calitatii mediului inconjurator."



Sponsorizarea se efectueaza in baza unui contract care se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor.

In ceea ce priveste recunoasterea cheltuielilor cu sponsorizarea si, implicit scaderea sumelor din impozitele datorate (pe profit si pe venitul microintreprinderilor) prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, sunt diferite.

A. Pentru o persoana juridica platitoare de impozit pe profit, cheltuielile cu sponsorizarea sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal, dar suma respectiva poate fi scazuta din impozitul pe profit calculat, in limita minima dintre 0,5% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit datorat.

In formularul 101 privind impozitul pe profit anual suma privind sponsorizarea inregistrata in contul de cheltuieli se trece la rd. 2 si rd. 27, iar la rd. 44 se inscrie valoarea care se incadreaza in limitele de mai sus. Acest mod de completare a declaratiei privind impozitul pe profit anual, respecta regula fiscala potrivit careia,cheltuielile cu sponsorizarea efectuate in baza Legii nr. 32/1994, cu modificarile ulterioare, inregistrate in evidenta contabila proprie,sunt nedeductibile cand se stabileste rezultatul fiscal, conform prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, dar suma sponsorizarii este deductibila din impozitul pe profit datorat.

Daca mai ramane o parte din suma care nu poate fi scazuta, aceasta se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi, in aceleasi conditii de deductibilitate.

Recuperarea sumelor se face in ordinea inregistrarii lor in conditiile in care se incadreaza in limita de 0,5% din cifra de afaceri si 20% din impozitul pe profit.

Dupa trecerea celor 7 ani consecutivi sumele nu mai pot fi deduse.

B. Pentru o persoana juridica platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, art. 56 din Codul fiscal prevede posibilitatea scaderii din impozitul pe venit datorat a sumei reprezentand 20% din cheltuielile cu sponsorizarea, efectuate in perioada pentru care se calculeaza impozitul.
In acest caz ca este vorba numai de actiunea de sponsorizare a activitatilor nonprofit si a unitatilor de cult care sunt ”furnizori de servicii sociale acreditati” (cu cel putin un serviciu social licentiat).

Lista furnizorilor de servicii sociale acreditati si a serviciilor sociale licentiate in baza Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calitatii in domeniul serviciilor sociale, cu modificarile ulterioare,se regaseste in Registrul electronic unic al serviciilor sociale.

Acestea se refera la servicii de ingrijire la domiciliu pentru persoanele cu dizabilitati, la servicii de adapost de noapte, de acordare a hranei, servicii de recuperare in regim de zi pentru copii fara parinti si/sau cu dizabilitati,cantine municipale etc. si pe site-ul : http://www.mmuncii.ro/j33/images/Documente/Familie/2018/Furnizori_10-04-2018R.pdf.

Sumele care depasesc aceasta limita se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive (7 ani). Scaderea se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora,in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

Formularul 100 se completeaza trimestrial astfel:
- la rd. 1 "Suma datorata" se inscrie impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat inainte de scaderea sumelor reprezentand sponsorizarile,
- la rd. 1.1. "Suma deductibila" se trece suma reprezentand sponsorizarile pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditati pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat,
- la rd. 2 "Suma de plata" se inscrie diferenta dintre suma inscrisa la randul 1 si suma inscrisa la randul 1.1.

In trimestrul urmator, daca au ramas sume care nu au putut fi scazute, se fac aceleasi calcule, se stabileste cat reprezinta 20% din impozitul datorat si la rd. 2 se trece diferenta de plata (cheltuielile cu sponsorizarea ramase se scad atat cat se poate deduce din impozitul pe venit datorat).

Chiar daca in cuprinsul titlului III nu se prevede existenta unui registru in care sa se inscrie ce sume se scad din impozitul datorat, este necesar sa aveti separat o evidenta a cheltuielilor cu sponsorizarea care nu s-au dedus si un scadentar al acestora.
Din anul 2018 simbolul contului privind sponsorizarea este 6584 "Cheltuieli cu sumele sau bunurile acordate ca sponsorizare".

Atat persoanele juridice platitoare de impozit pe profit cat si cele platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor trebuie sa completeze si sa depuna la sfarsitul anului in care au efectuat cheltuieli cu sponsorizarea, formularul 107 "Declaratia informativa privind beneficiarii sponsorizarilor/mecenatului/burselor private", aprobata prin OPANAF nr. 1825/2018.
Pentru microintreprinderi termenul este 25 ianuarie a anului urmator celui incheiat, iar pentru platitorii de impozit pe profit este 25 februarie sau 25 martie, dupa caz, al anului urmator celui pentru care se depune declaratia 101 privind impozitul pe profit anual.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noi OBLIGATII pentru anumiti contribuabili care obtin venituri din chirii, incepand cu 1 ianuarie 2025

    • Incepand cu data de 1 ianuarie 2025 anumite persoane care obtin venituri din chirii vor avea o noua obligatie catre ANAF: depunerea unei cereri de inregistrare pentru contractele de locatiune. Este vorba despre contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun, pentru a se desemna proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care sa indeplineasca obligatia inregistrarii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum arata noua cerere pe care proprietarii trebuie sa o depuna la ANAF

    • ANAF a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin, pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de locatiune, precum si a modelului si continutului formularului „Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune". Reamintim ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.128/2024 s-a stabilit ca pentru contractele de inchiriere incheiate incepand cu data de 1 ianuarie 2025, precum si pentru actele de modificare a acestora, in cazul in care bunul este detinut in comun,...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • Prescriere datorii ANAF. Cand si cum se prescriu datoriile fiscale

    • Prescrierea datoriilor fiscale este un subiect de interes major pentru contribuabili, fie ca sunt persoane fizice sau juridice. Aceasta procedura reglementata de legislatia fiscala defineste termenul in care ANAF poate recupera obligatiile fiscale restante si conditiile in care acestea devin nule din punct de vedere juridic. In acest articol, vom analiza ce inseamna prescrierea datoriilor fiscale, in cat timp se prescriu datoriile fiscale.» citeste mai departe aici

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016