Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal ( tichete de cresa, tichete de masa, tichete cultural, etc)

27-Apr-2021
2979

ANAF a publicat, in data de 26 aprilie 2021, un material informativ cu privire la limitele de deductibilitate ale unor categorii la calculul rezultatului fiscal, conform articolului 25 alineatul (3) din Codul fiscal si punctul 15 din normele metodologice.

Litera a)

CHELTUIELI DE PROTOCOL in limita de 2%;

Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile de protocol. in cadrul cheltuielilor de protocol se includ si cheltuielile inregistrate cu TVA colectata, pentru cadourile oferite de contribuabil cu valoare mai mare de 100 lei.

Litera b)

CHELTUIELI SOCIALE in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:

1. ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;


2. cheltuielile pentru functionarea corespunzatoare a unor unitati aflate in administrarea contribuabililor, precum: scoli, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, camine de nefamilisti si altele asemenea
3. cheltuielile reprezentand: cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora, servicii de sanatate acordate in cazul bolilor profesionale si al accidentelor de munca pana la internarea intr-o unitate sanitara, tichete culturale si tichete de cresa (vezi tabel) acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, acordate de angajator pentru salariatii proprii si membrii lor de familie, precum si contributia la fondurile de interventie ale asociatiilor profesionale ale minerilor;
4. alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern. Cheltuielile efectuate in baza contractului colectiv de munca sunt cheltuielile de natura sociala stabilite in cadrul contractelor colective de munca la nivel national, de ramura, grup de unitati si unitati, altele decat cele mentionate in mod expres in cadrul art. 25 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal.

[punctul 15 alineatul (1) din normele de aplicare ale articolului 25 alineatul (3) litera b) din Codul fiscal]

Pentru a vedea Tabelul privind valoarea nominala a unui tichet de cresa incepand cu semestrul I 2013, click AICI >>

Tichetele cadou sunt acordate, ocazional, angajatilor, pentru cheltuieli sociale.

Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor cadou nu poate depasi suma stabilita de angajatori, impreuna cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor.

 [art. 10 si Capitolul III “Tichetele cadou” din Legea 165/2018]

Tichetele culturale

Se pot acorda angajatilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri si servicii culturale, precum:

 - abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiectii cinematografice, muzee, festivaluri, targuri si expozitii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor;
- carti, manuale scolare, albume muzicale, filme, in orice format.

[Capitolul V “Tichetele culturale” din Legea 165/2018]

PENTRU a vedeaTABELUL, click AICI»»

Litera c)

CHELTUIELI REPREZENTAND TICHETELE DE MASA si VOUCHERE DE VACANTA acordate de angajatori, potrivit legii

Tabel privind valoarea nominala a unui tichet de masa incepand cu semestrul I 2013. Pentru a vedea tabelul,click AICI»»

Voucherele de vacanta sunt reglementate de OUG 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, aprobata prin Legea 94/2014 si de Hotararea Guvernului 215/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea tichetelor de vacanta, ambele cu modificarile si completarile ulterioare. La data de 1 ianuarie 2022 se abroga OUG nr. 8/2009 prin Legea 165/2018, cu toate modificarile si completarile ulterioare.

Pana la data de 1 ianuarie 2022 prevederile legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare nu se aplica voucherelor de vacanta.

Incepand cu 1 ianuarie 2022 se aplica Legea nr. 165/2018 si HG nr. 1045/2018.

Litera d)

SCAZAMINTELE, PERISABILITATILE, PIERDERILE REZULTATE DIN
MANIPULARE/DEPOZITARE, p
otrivit HG 831/2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, cu modificarile si completarile ulterioare;

Litera e)

PIERDERILE TEHNOLOGICE care sunt cuprinse in norma de consum proprie necesara pentru fabricarea unui produs sau prestarea unui serviciu;

Litera f)

CHELTUIELILE REPREZENTAND CANTITATILE DE ENERGIE ELECTRICA
consumate la nivelul normei proprii de consum tehnologic sau, in lipsa acesteia, la nivelul normei aprobate de catre Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei, care include si consumul propriu comercial, pentru contribuabilii din domeniul distributiei energiei electrice;

Litera g)

CHELTUIELILE CU PROVIZIOANE/AJUSTARI PENTRU DEPRECIERE SI REZERVE in limita prevazuta la articolul 26 din Codul fiscal;

Litera h)

CHELTUIELILE CU DOBaNZILE si alte costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic, potrivit articolului 402 din Codul fiscal;

Litera i)

AMORTIZAREA in limita prevazuta la articolul 28 din Codul fiscal;

Litera j)

CHELTUIELILE PENTRU FUNCTIONAREA, INTRETINEREA SI REPARAREA
LOCUINTELOR DE SERVICIU, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor construite prevazute de Legea locuintei 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care se majoreaza din punct de vedere fiscal cu 10%.

In cazul locuintei de serviciu date in folosinta unui salariat sau administrator, cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea acesteia sunt deductibile in limita corespunzatoare raportului dintre suprafata construita prevazuta de Legea locuintei 114/1996, majorata cu 10%, si totalul suprafetei construite a locuintei de serviciu respective.
[punctul 15 alineatul (2) din normele metodologice date in aplicarea art. 25 alin (3) lit. j)]

Litera k)

CHELTUIELI DE FUNCTIONARE, INTRETINERE SI REPARATII AFERENTE
UNUI SEDIU AFLAT IN LOCUINTA PROPRIETATE PERSONALA A UNEI PERSOANE FIZICE, FOLOSITA SI IN SCOP PERSONAL, deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii in baza contractelor incheiate intre parti, in acest scop.


In cazul in care sediul unui contribuabil se afla in locuinta proprietate a unei persoane fizice, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafata pusa la dispozitie contribuabilului, mentionata in contractul incheiat intre parti, si suprafata totala a locuintei. Contribuabilul va justifica cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente sediului cu documente legale, cum sunt contractele incheiate cu furnizorii de utilitati si alte documente.

[punctul 15 alineatul (3) din normele metodologice date in aplicarea art. 25 alin. (3) lit. k)]

Litera l)

50% DIN CHELTUIELILE AFERENTE VEHICULELOR RUTIERE MOTORIZATE CARE NU SUNT UTILIZATE EXCLUSIV IN SCOPUL ACTIVITAtII ECONOMICE, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

 1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.

Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.
in cazul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing, limita de 50% se aplica asupra diferentei nefavorabile dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente.

Regulile de deducere, termenii si expresiile utilizate, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, sunt cele prevazute la pct. 68 din normele metodologice date in aplicarea art. 298 al titlului VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal.

[punctul 16 din normele metodologice date in aplicarea art. 25 alin. (3) lit. l)]

Litera m)
CHELTUIELILE DE FUNCTIONARE, INTRETINERE SI REPARATII, AFERENTE AUTOTURISMELOR FOLOSITE DE PERSOANELE CU FUNCTII DE CONDUCERE SI DE ADMINISTRARE ALE PERSOANEI JURIDICE, deductibile limitat potrivit literei l) mentionata mai sus, la un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.
__________________________________________________
*BAZA LEGALA:
- Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016