Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Persoanele juridice au obligatia sa efectuezeinventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.
Inventarierea se efectueaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009, pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Lista de inventariere este un document care serveste la:
- inventarierea bunurilor aflate in gestiunile entitatii;
- stabilirea lipsurilor si plusurilor de bunuri (imobilizari, stocuri materiale) si a altor valori (elemente de trezorerie etc.);
- inregistrarea in evidenta magaziilor (depozitelor) si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate;
- intocmirea Registrului-inventar;
- determinarea ajustarilor pentru depreciere/pierdere de valoare;
Examen Consultant Fiscal 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Toate bunurile ce se inventariaza se inscriu in listele de inventariere care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, pe gestiuni si pe categorii de bunuri eventual grupe sau subgrupe. Completarea listelor de inventariere se efectueaza fie folosind sisteme informatice de prelucrare a datelor automat prin programul de prelucrare automata a datelor, fie prin inscrierea elementelor de active identificate, fara spatii libere si fara stersaturi.
Potrivit prevederilor art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii:
Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei! Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal, click AICI»
-societatile comerciale;
-societatile/companiile nationale;
-regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
-societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;
-institutiile publice;
-asociatiile, fundatiile, organizatiile non-guvernamentale si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial;
-subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
-organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital;
-fondurile de pensii facultative;
-fondurile de pensii administrate privat;
-persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri
-asociatiile de proprietari.
Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.
Materialele, obiectele de inventar, produsele finite si ambalajele se inscriu in listele de inventariere pe feluri, indicandu-se codul, unitatea de masura, unii indici calitativi (tarie alcoolica, grad de umiditate la cereale etc.).
Listele de inventariere astfel completate se semneaza de catre comisia de inventariere, gestionar si contabilitate. Gestionarul semneaza fiecare fila, mentionand pe ultima fila a listei de inventariere ca toate cantitatile au fost stabilite in prezenta sa, ca bunurile respective se afla in pastrarea si raspunderea sa.
In cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de inventariere se semneaza de catre toti gestionarii, iar in cazul predarii-primirii gestiunii, acestea trebuie semnate atat de persoana care preda gestiunea, cat si de gestionarul care primeste gestiunea.
De asemenea, acesta mentioneaza daca are obiectii cu privire la modul de efectuare a inventarierii. In acest caz, comisia de inventariere este obligata sa analizeze obiectiile, iar concluziile la care a ajuns se vor mentiona la sfarsitul listelor de inventariere.
Listele de inventariere se semneaza pe fiecare fila de catre presedintele si membrii comisiei de inventariere, de catre gestionar, precum si de catre specialisti solicitati de catre presedintele comisiei de inventariere pentru participarea la identificarea bunurilor inventariate.
In cazul bunurilor primite in custodie si/sau consignatie, pentru prelucrare etc. se intocmeste in doua exemplare, iar copia se inainteaza unitatii in a carei evidenta se afla bunurile respective.
Listele de inventariere se transmit la compartimentul financiar-contabil, pentru calcularea diferentelor valorice si semnarea listei de inventariere privind exactitatea soldului scriptic, precum si pentru verificarea calculelor efectuate.
Listele de inventariere sunt prezentate si conducatorului compartimentului financiarcontabil si la compartimentul juridic, impreuna cu procesele-verbale cuprinzand cauzele degradarii sau deteriorarii bunurilor, inclusiv persoanele vinovate, precum si cu procesulverbal al rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor facute de catre comisia de inventariere.
Listele de inventariere purtand semnaturile persoanelor care le-au intocmit sau vizat dupa caz sunt prezentate administratorului, ordonatorului de credite impreuna cu procesulverbal al rezultatelor inventarierii, pentru a decide asupra solutionarii propunerilor facute.
Listele de inventariere cuprinzand bunurile apartinand tertilor se trimit acestora in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la terminarea inventarierii, urmand ca proprietarul bunurilor sa comunice eventualele nepotriviri in termen de 5 zile lucratoare de la primirea listelor de inventariere.
Inventarierea se efectueaza:
-la inceputul activitatii, cu scopul de a stabilii si evalua elementele de natura activelor ce constituie aport la capitalul entitatii. Elementele de natura activelor care constituie aport la capitalul social al entitatilor si la patrimoniul institutiilor publice se inscriu in Registrul-inventar, grupate pe conturi.
-cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar
-in cazul fuziunii sau incetarii activitatii. Cu ocazia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii fiecare societate comerciala are obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale conform prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In vederea intocmirii situatiilor financiare in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau incetare a activitatii, se procedeaza la efectuarea inventarierii.
Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei! Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal, click AICI»
Modelul listei de inventariere este cel prevazut in Ordinul ministrului finantelor publice nr.2.634/2015, (Cod 14-3-12).
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Registrul inventar: Cum se completeaza documentul pentru PFA-uri si care este modelul utilizat in 2023?Sinteza: Recuperarea codului de TVA, recalcularea platilor anticipate 2017 si contributii dublate pentru firmeProfesie liberala. Aspecte contabile si fiscaleCabinet avocat. Registre si cheltuieli deductibileArhivare si eliminare documente financiar-contabileUltimele articole
Activitate de expert contabil in relatia cu o societate. Intra in atributiile lui efectuarea inventarierii?Inventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specificeContabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economiciContabilitatea in partida simpla. Norme generale si registre obligatoriiInregistrare plus de inventar. Implicatii fiscaleArticole similare
E-Factura: Arhivarea facturilor se face in format PDF sau XML?Evidenta comert cu amanuntul si en-gros. Ce regim fiscal se aplica?Cum se deconteaza cheltuielile cu combustibilul in cazul microintreprinderilor? Documente necesareProfesie liberala. Aspecte contabile si fiscaleNota de intrare receptie si bon de consum. Cand sunt obligatorii?Ultimele articole
Sunt deductibile bonurile fiscale cu valori mai mici de 100 euro?Fisa de magazie. Ce este, model si care este rolul unei fise de magazieII in 2022 cu cod CAEN de comert cu amanuntul. Evidenta contabila se realizeaza prin metoda cantitativ-valorica sau global-valorica?Reglementari privind emiterea si intocmirea documentelor financiar-contabile in 2021Facturi clasice vs. Facturi electronice. Ce spune specialistulArticole similare
Mijloace fixe. Ce sunt, clasificare, valoare, amortizare si catalogPFA. Stoc de marfa in inventarSuspendarea activitatii unei firme, fara regim derogatoriu. Aspecte fiscaleIncasare client incert pentru care s-a constituit provizion deductibil fiscal 30 la sutaVeniturile aferente stocurilor de produse. Monografia contabila si baza impozabila corectaUltimele articole
Cum se scot din evidenta clientii radiati la 31.12.2023Firme care primesc facturi in mai multe monede. Cum trebuie tinuta evidenta contabilaNedepunerea la timp sau completarea incorecta a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de leiCheltuieli nedeductibile: ce conditii indeplinesc si lista cheltuielilor care fac parte din aceasta categorieCheltuieli deductibile: ce sunt, cum se calculeaza si cheltuieli care intra in aceasta categorieArticole similare
Impozitare veniturilor din vanzarea de obligatiuni. Cum stabilim corect baza?Reglementarile contabile, modificate prin Ordinul 2649/2023. 7 schimbari importanteReflectarea contabila si fiscala a dreptului limitat de deducere a TVAOperatiuni legate de terenuri si imobile? Cum reusesc unele firme sa le rezolve fara problemeVeniturile care se scad la calcularea impozitului minimUltimele articole
Impozitul minim pe cifra de afaceri. Exemplu de calculMijloace fixe. Ce sunt, clasificare, valoare, amortizare si catalogProfit reinvestit 2024. 3 studii de caz utile pentru specialistiRadiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLTotul despre Contractul de Comodat: Conditii, Riscuri si Model ContractSfaturi de la experti
Chirie de la persoana fizica si juridica. Completare declaratia unica. Plata CASS. Depunere C168
Intrebare: 1. O persoana fizica inchiriaza un apartament unei persoane juridice incepand cu 01.08.2023 pana in 31.08.2024. In luna septembrie 2024, intocmeste un act aditional de prelungire pentru perioada 01.09.2024 - 01.09.2025. Chiria...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cesiune creanta. Monografie contabila
Intrebare: Societatea noastra a incheiat cu o banca un contract de cesiune pentru creantele detinute de aceasta (banca) impotriva unui debitor. Dupa achitarea contractului catre banca, societatea noastra doreste cesionarea creantei cumparate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA