Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lista de inventariere. Ce este, model si cine o semneaza

15-Iun-2023
19786
Lista de inventariere. Ce este, model si cine o semneaza

Persoanele juridice au obligatia sa efectuezeinventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.

Inventarierea se efectueaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009, pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Ce este lista de inventariere?

Lista de inventariere este un document care serveste la:
- inventarierea bunurilor aflate in gestiunile entitatii;
- stabilirea lipsurilor si plusurilor de bunuri (imobilizari, stocuri materiale) si a altor valori (elemente de trezorerie etc.);
- inregistrarea in evidenta magaziilor (depozitelor) si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate;
- intocmirea Registrului-inventar;
- determinarea ajustarilor pentru depreciere/pierdere de valoare;


-centralizarea operatiunilor de inventariere.

Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei! Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal, click AICI»

Toate bunurile ce se inventariaza se inscriu in listele de inventariere care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, pe gestiuni si pe categorii de bunuri eventual grupe sau subgrupe. Completarea listelor de inventariere se efectueaza fie folosind sisteme informatice de prelucrare a datelor automat prin programul de prelucrare automata a datelor, fie prin inscrierea elementelor de active identificate, fara spatii libere si fara stersaturi. 

Cine efectueaza lista de inventariere?

Potrivit prevederilor art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii:

Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei! Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal, click AICI»

-societatile comerciale;
-societatile/companiile nationale;
-regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
-societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;
-institutiile publice;
-asociatiile, fundatiile, organizatiile non-guvernamentale si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial;
-subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
-organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital;
-fondurile de pensii facultative;
-fondurile de pensii administrate privat;
-persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri
-asociatiile de proprietari.

Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.

Cine semneaza lista de inventariere?

Materialele, obiectele de inventar, produsele finite si ambalajele se inscriu in listele de inventariere pe feluri, indicandu-se codul, unitatea de masura, unii indici calitativi (tarie alcoolica, grad de umiditate la cereale etc.).

Listele de inventariere astfel completate se semneaza de catre comisia de inventariere, gestionar si contabilitate. Gestionarul semneaza fiecare fila, mentionand pe ultima fila a listei de inventariere ca toate cantitatile au fost stabilite in prezenta sa, ca bunurile respective se afla in pastrarea si raspunderea sa. 

In cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de inventariere se semneaza de catre toti gestionarii, iar in cazul predarii-primirii gestiunii, acestea trebuie semnate atat de persoana care preda gestiunea, cat si de gestionarul care primeste gestiunea.

De asemenea, acesta mentioneaza daca are obiectii cu privire la modul de efectuare a inventarierii. In acest caz, comisia de inventariere este obligata sa analizeze obiectiile, iar concluziile la care a ajuns se vor mentiona la sfarsitul listelor de inventariere.

Listele de inventariere se semneaza pe fiecare fila de catre presedintele si membrii comisiei de inventariere, de catre gestionar, precum si de catre specialisti solicitati de catre presedintele comisiei de inventariere pentru participarea la identificarea bunurilor inventariate. 

In cazul bunurilor primite in custodie si/sau consignatie, pentru prelucrare etc. se intocmeste in doua exemplare, iar copia se inainteaza unitatii in a carei evidenta se afla bunurile respective.

Listele de inventariere se transmit la compartimentul financiar-contabil, pentru calcularea diferentelor valorice si semnarea listei de inventariere privind exactitatea soldului scriptic, precum si pentru verificarea calculelor efectuate.

Listele de inventariere sunt prezentate si conducatorului compartimentului financiarcontabil si la compartimentul juridic, impreuna cu procesele-verbale cuprinzand cauzele degradarii sau deteriorarii bunurilor, inclusiv persoanele vinovate, precum si cu procesulverbal al rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor facute de catre comisia de inventariere.

Listele de inventariere purtand semnaturile persoanelor care le-au intocmit sau vizat dupa caz sunt prezentate administratorului, ordonatorului de credite impreuna cu procesulverbal al rezultatelor inventarierii, pentru a decide asupra solutionarii propunerilor facute.

Listele de inventariere cuprinzand bunurile apartinand tertilor se trimit acestora in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la terminarea inventarierii, urmand ca proprietarul bunurilor sa comunice eventualele nepotriviri in termen de 5 zile lucratoare de la primirea listelor de inventariere.

Cand se efectueaza inventarierea?

Inventarierea se efectueaza:
-la inceputul activitatii, cu scopul de a stabilii si evalua elementele de natura activelor ce constituie aport la capitalul entitatii. Elementele de natura activelor care constituie aport la capitalul social al entitatilor si la patrimoniul institutiilor publice se inscriu in Registrul-inventar, grupate pe conturi.

-cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar

-in cazul fuziunii sau incetarii activitatii. Cu ocazia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii fiecare societate comerciala are obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale conform prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

In vederea intocmirii situatiilor financiare in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau incetare a activitatii, se procedeaza la efectuarea inventarierii.

Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei! Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal, click AICI»

Model lista de inventariere

Modelul listei de inventariere este cel prevazut in Ordinul ministrului finantelor publice nr.2.634/2015, (Cod 14-3-12).

Descarca formularul >>>

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016