
Raportul Special
realizat de specialisti
Persoanele juridice au obligatia sa efectuezeinventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.
Inventarierea se efectueaza potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009, pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Lista de inventariere este un document care serveste la:
- inventarierea bunurilor aflate in gestiunile entitatii;
- stabilirea lipsurilor si plusurilor de bunuri (imobilizari, stocuri materiale) si a altor valori (elemente de trezorerie etc.);
- inregistrarea in evidenta magaziilor (depozitelor) si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate;
- intocmirea Registrului-inventar;
- determinarea ajustarilor pentru depreciere/pierdere de valoare;
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Cartea Verde a Contabilitatii
Toate bunurile ce se inventariaza se inscriu in listele de inventariere care trebuie sa se intocmeasca pe locuri de depozitare, pe gestiuni si pe categorii de bunuri eventual grupe sau subgrupe. Completarea listelor de inventariere se efectueaza fie folosind sisteme informatice de prelucrare a datelor automat prin programul de prelucrare automata a datelor, fie prin inscrierea elementelor de active identificate, fara spatii libere si fara stersaturi.
Potrivit prevederilor art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii:
Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei! Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal, click AICI»
-societatile comerciale;
-societatile/companiile nationale;
-regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
-societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;
-institutiile publice;
-asociatiile, fundatiile, organizatiile non-guvernamentale si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial;
-subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
-organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital;
-fondurile de pensii facultative;
-fondurile de pensii administrate privat;
-persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri
-asociatiile de proprietari.
Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.
Materialele, obiectele de inventar, produsele finite si ambalajele se inscriu in listele de inventariere pe feluri, indicandu-se codul, unitatea de masura, unii indici calitativi (tarie alcoolica, grad de umiditate la cereale etc.).
Listele de inventariere astfel completate se semneaza de catre comisia de inventariere, gestionar si contabilitate. Gestionarul semneaza fiecare fila, mentionand pe ultima fila a listei de inventariere ca toate cantitatile au fost stabilite in prezenta sa, ca bunurile respective se afla in pastrarea si raspunderea sa.
In cazul unei gestiuni colective, cu mai multe schimburi, listele de inventariere se semneaza de catre toti gestionarii, iar in cazul predarii-primirii gestiunii, acestea trebuie semnate atat de persoana care preda gestiunea, cat si de gestionarul care primeste gestiunea.
De asemenea, acesta mentioneaza daca are obiectii cu privire la modul de efectuare a inventarierii. In acest caz, comisia de inventariere este obligata sa analizeze obiectiile, iar concluziile la care a ajuns se vor mentiona la sfarsitul listelor de inventariere.
Listele de inventariere se semneaza pe fiecare fila de catre presedintele si membrii comisiei de inventariere, de catre gestionar, precum si de catre specialisti solicitati de catre presedintele comisiei de inventariere pentru participarea la identificarea bunurilor inventariate.
In cazul bunurilor primite in custodie si/sau consignatie, pentru prelucrare etc. se intocmeste in doua exemplare, iar copia se inainteaza unitatii in a carei evidenta se afla bunurile respective.
Listele de inventariere se transmit la compartimentul financiar-contabil, pentru calcularea diferentelor valorice si semnarea listei de inventariere privind exactitatea soldului scriptic, precum si pentru verificarea calculelor efectuate.
Listele de inventariere sunt prezentate si conducatorului compartimentului financiarcontabil si la compartimentul juridic, impreuna cu procesele-verbale cuprinzand cauzele degradarii sau deteriorarii bunurilor, inclusiv persoanele vinovate, precum si cu procesulverbal al rezultatelor inventarierii pentru avizarea propunerilor facute de catre comisia de inventariere.
Listele de inventariere purtand semnaturile persoanelor care le-au intocmit sau vizat dupa caz sunt prezentate administratorului, ordonatorului de credite impreuna cu procesulverbal al rezultatelor inventarierii, pentru a decide asupra solutionarii propunerilor facute.
Listele de inventariere cuprinzand bunurile apartinand tertilor se trimit acestora in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la terminarea inventarierii, urmand ca proprietarul bunurilor sa comunice eventualele nepotriviri in termen de 5 zile lucratoare de la primirea listelor de inventariere.
Inventarierea se efectueaza:
-la inceputul activitatii, cu scopul de a stabilii si evalua elementele de natura activelor ce constituie aport la capitalul entitatii. Elementele de natura activelor care constituie aport la capitalul social al entitatilor si la patrimoniul institutiilor publice se inscriu in Registrul-inventar, grupate pe conturi.
-cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar
-in cazul fuziunii sau incetarii activitatii. Cu ocazia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii fiecare societate comerciala are obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale conform prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In vederea intocmirii situatiilor financiare in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau incetare a activitatii, se procedeaza la efectuarea inventarierii.
Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei! Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal, click AICI»
Modelul listei de inventariere este cel prevazut in Ordinul ministrului finantelor publice nr.2.634/2015, (Cod 14-3-12).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?Profesie liberala. Aspecte contabile si fiscaleNorme privind inventarierea activelor si datoriilorActivitate de expert contabil in relatia cu o societate. Intra in atributiile lui efectuarea inventarierii?Sinteza: Recuperarea codului de TVA, recalcularea platilor anticipate 2017 si contributii dublate pentru firmeUltimele articole
Registrul inventar: Cum se completeaza documentul pentru PFA-uri si care este modelul utilizat in 2023?Inventarierea creantelor si a datoriilor la sfarsit de an. Aspecte specificeArhivare si eliminare documente financiar-contabileContabilitatea in partida dubla. Registre si formulare obligatorii ale operatorilor economiciContabilitatea in partida simpla. Norme generale si registre obligatoriiArticole similare
Sunt deductibile bonurile fiscale cu valori mai mici de 100 euro?Aspecte privind modernizarea unui spatiu detinut in chirie. Ce obligatii avem si cum inregistram?Bon fiscal pierdut. Studiu de caz util pentru pentru contabiliE-Factura: Arhivarea facturilor se face in format PDF sau XML?Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesareUltimele articole
Fisa de magazie. Ce este, model si care este rolul unei fise de magazieCum se deconteaza cheltuielile cu combustibilul in cazul microintreprinderilor? Documente necesareII in 2022 cu cod CAEN de comert cu amanuntul. Evidenta contabila se realizeaza prin metoda cantitativ-valorica sau global-valorica?Reglementari privind emiterea si intocmirea documentelor financiar-contabile in 2021Facturi clasice vs. Facturi electronice. Ce spune specialistulArticole similare
Subventii aferente activelor. Norme actualeFirma in reorganizare. Cum tratam deducerea provizioanelor?Important pentru microintreprinderi: impozitul si baza impozabila conform HG 150Creste pretul graului, in 2014NU mai este relevant anul in care au fost distribuite dividendele. Impozitul se va plati pana pe 25 ianuarieUltimele articole
Fuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileCe se intampla cu stocul de marfa la inchiderea unei societati. Studii de caz utileValabil inca din 1 ianuarie 2024! Modificari IMPORTANTE privind cheltuielile deductibile si nedeductibileMicrointreprindere in 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorArticole similare
Regimul fiscal al dreptului de folosinta adus ca aport la capitalul socialRevista Romana de Fiscalitate nr. 40, Iunie 2009Revine impozitul forfetar. Noile formule de calcul duc la taxe de 10.000 lei/anIntocmirea raportarilor contabile - Nou termen limita de depunere pentru operatorii economici (Proiect de Ordin MFP)Titlul II, Capitolul II pct. 71 - 861Ultimele articole
Mijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 IMOBILIZARI + obligatia platii impozitului pe constructiiMijloace fixe amortizabile. 3 conditii pe care trebuie sa le indeplineasca IMOBILIZARIle corporaleCartea Verde a Contabilitatii pentru anul 2025! Solutii pentru TOATE probleme fiscale cu care va confruntatiReevaluarea IMOBILIZARIlor corporale. Un ghid pur si simplu indispensabil pentru contabiliPolitici contabile 2025. Nerespectarea reglementarilor in vigoare este amendata cu pana la 10.000 leiSfaturi de la experti
Tratamentul contabil al echipamentelor GPS dependente de licenta anuala
Intrebare: Mentionez ca licentele vor fi reinnoite anual, pe o perioada indelungata, altfel investitia nu ar fi avut loc. Momentan s-a optat pentru plata pe un an, din cauza unui an economic nu foarte bun pentru societatea noastra. Dorim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Completare D101 - profit reinvestit in cazul pierderii fiscale
Intrebare: Dupa completarea valorii pentru facilitatea privind profitul reinvestit pa randul 42.2.1, la validarea D101 a fost generat un fisier de erori cu urmatorul continut: Eroare corel.3 - Rd.42.2>Rd.41-Rd.42.1, Eroare corel.4 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA