Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lucrari de constructii. Regimul TVA. Obligatia inregistrarii contractelor.

07-Iul-2010
21660

Lucrari de constructii. Regimul TVA. Obligatia inregistrarii contractelor.


Irina Dumitrescu,

Intrebare: O societate italiana A a incheiat un contract de lucrari de executie instalatii la hotel apartinand societatii romane B. Pentru realizarea acestor lucrari de instalatii societatea italiana A, ia in subantrepriza pentru o parte din lucrari o alta societate romana C.

Intrebare:
1) Societatea italiana A , trebuie sa se inregistreze in Romania in scopuri de TVA? Cum se trateaza din punct de vedere al TVA lucrarile executate si facturate catre societatea romana B? Trebuie declarate in 390vies?
2) Cum se trateaza din punct de vedere al TVA lucrarile de constructii facturate de catre societatea romana C, societatii italiene A? Trebuie declarate in 390 Vies?
3) Contractele trebuie inregistrate la finate? Ma refer la contractele incheiate intre societatile A si B si intre societatile A si C?

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro


Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.
Convinge-te CLICK AICI 

Raspuns: In conformitate cu prevederile art. 133 alin.(4) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile locul prestarii este considerat a fi locul unde sunt situate bunurile imobile.

Punctul 14 alin. (1) si (2) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca serviciile prevazute la art. 133 alin. (4) din Codul fiscal fac exceptie de la regulile generale prevazute la art. 133 alin. (2) si (3) din Codul fiscal in ceea ce priveste stabilirea locului prestarii.

Aceste servicii nu se declara in declaratia recapitulativa mentionata la art. 1564 din Codul fiscal, indiferent de statutul beneficiarului, si nici nu se aplica prevederile referitoare la inregistrarea in scopuri de taxa, care sunt specifice prestarilor si achizitiilor intracomunitare de servicii.


Serviciile efectuate in legatura cu bunurile imobile cuprind si lucrarile de constructii-montaj, transformare, finisare, instalare, reparatii, intretinere, curatare si demolare, efectuate asupra unui bun imobil prin natura sa, precum si orice operatiune ce se efectueaza in legatura cu livrarea de bunuri mobile si incorporarea acestora intr-un bun imobil astfel incat bunurile mobile devin bunuri imobile prin destinatia lor.

Potrivit art. 126 alin. (1) din legea mentionata, din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) operatiunile care constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte dintr-o activitate economica.

Astfel, pentru serviciile pe care le-ati descris locul prestarii se considera a fi pe teritoriul statului unde este situat bunul imobil. Daca hotelul nu este situat pe teritoriul Romaniei serviciile nu sunt impozabile in Romania.

In cazul prezentat, vom considera ca hotelul este situat pe teritoriul Romaniei.
In aceasta situatie serviciile sunt impozabile in Romania, fiind indeplinite cele patru conditii prevazute la art. 126 alin. (1).

Astfel cum prevede art. 150 alin. (1) persoana obligata la plata taxei pe valoarea adaugata, daca aceasta este datorata, este persoana impozabila care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii, cu exceptia cazurilor pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei conform alin. (2) - (6) si art. 160.

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.
Convinge-te CLICK AICI 

Alin. (6) al acestui articol stabileste ca, in alte situatii decat cele prevazute la alin. (2) - (5), in cazul in care livrarea de bunuri/prestarea de servicii este realizata de o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele livrari de bunuri/prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 1251 alin. (2) si care nu este inregistrata in Romania conform art. 153, persoana obligata la plata taxei este persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, stabilita in Romania sau nestabilita in Romania, dar inregistrata prin reprezentant fiscal, care este beneficiar al unor livrari de bunuri/prestari de servicii care au loc in Romania, conform art. 132 sau 133.

Asadar, in cazul prezentat, pentru serviciile de constructii persoanele obligate la plata TVA sunt:

- societatea B pentru serviciile prestate acesteia de catre societatea A, daca aceasta nu este inregistrata in Romania conform art. 153 si nu este stabilita in Romania sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 1251 alin. (2), potrivit caruia:

a) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania este considerata a fi stabilita in Romania;
b) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile;
c) o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si care are un sediu fix in Romania conform lit. b) este considerata persoana impozabila care nu este stabilita in Romania pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul Romaniei nu participa.

- societatea C pentru serviciile de instalatii prestate catre societatea A.
Societatea A, care nu este stabilita in Romania sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei si nu este inregistrata in scopuri de TVA in Romania, va emite factura catre societatea B fara TVA.

Societatea B este obligata la plata TVA aferenta acestor servicii, in conformitate cu prevederile art. 150 alin.(6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Acest articol este preluat din Portal Contabilitate.ro
Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns.
Convinge-te CLICK AICI 

Conform prevederilor art. 157 alin. (1) si (2), orice persoana trebuie sa achite taxa de plata organelor fiscale pana la data la care are obligatia depunerii unuia dintre deconturile sau declaratiile prevazute la art. 1562 si 1563. Prin exceptie de la aceasta regula, persoana impozabila inregistrata conform art. 153 va evidentia in decontul prevazut la art. 1562, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145-1471, taxa aferenta achizitiilor intracomunitare, bunurilor si serviciilor achizitionate in beneficiul sau, pentru care respectiva persoana este obligata la plata taxei, in conditiile art. 150 alin. (2)-(6).

Prin urmare, pentru aceste servicii societatii B ii revine obligatia sa determine valoarea taxei datorate in Romania si sa o evidentieze in decontul de TVA atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in conformitate cu prevederile art. 157 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Operatiunea se va raporta prin Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" aprobat prin OANAF 77/2010 la Randul 7 ? ?Achizitii de bunuri, altele decat cele de la rd. 5 si 6 si achizitii de servicii pentru care beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care:? (fara a prelua sumele la Randurile 7.1 si 7.1.1) si Randul 19.

Asa cum am aratat, aceste servicii nu se declara prin Formularul (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", cod MFP 14.13.01.02/r aprobat prin OANAF 76/2010.

Potrivit prevederilor art. 153 alin. (4), o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 1251 alin. (2) si nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 va solicita inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni, cu exceptia situatiilor in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 150 alin. (2) - (6).

Asadar, daca societatatea A nu este stabilita in Romania ii va reveni obligatia de a se inregistra in scopuri de TVA daca realizeaza pe teritoriul Romaniei operatiuni care dau drept de deducere al TVA, cu exceptia celor pentru care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, conform art. 150 alin. (2) - (6).

In situatia in care societatii A ii revine obligatia inregistrarii in scopuri de TVA, aceasta va fi obligata la plata TVA aferenta serviciilor prestate societatii B, in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (1).

Societatea C va emite factura catre societatea A cu TVA colectata si o va raporta prin Formularul (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" la Randul 9 ? ?Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 19%?.

Aceste servicii nu se vor raporta prin Formularul (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare".

Potrivit art. 8 alin. (71) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, persoanele juridice romane beneficiare ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei, au obligatia sa inregistreze contractele incheiate cu acesti parteneri la organele fiscale competente, potrivit procedurii instituite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Asadar, societatii B ii revine obligatia de a inregistra la organele fiscale competente contractul de constructii incheiat cu societatea A.

In cazul lucrarilor de constructii efectuate de o persoana juridica romana in beneficiul unei persoane juridice straine, prestatorul de servicii nu are obligatia inregistrarii contractului. Asadar, societatea C nu are obligatia de a inregistra la organele fiscale contractul incheiat cu societatea A.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025

    • Impozitul pe dividende a fost modificat prin OUG 156/2024 iar incepand cu data de 1 ianuarie 2025 creste de la 8%, la 10%. Acesta cota majorata se aplica insa doar dividendelor distribuite incepand cu anul in curs, NU si celor distribuite inainte de 1 ianuarie. Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025 Sa luam cazul urmator. O societate are dividende nedistribuite la nivelul anului 2023 si aferente anului 2024. Ar mai avea...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completare

    • ANAF a pus in dezbatere un nou Proiect de Ordin prin care va modifica declaratiile D101 pentru impozit pe profit si D101 Grup fiscal, conform noutatilor din anul 2024. Vor fi actualizate si instructiunile de completare a formularelor. Proiectul de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea modelului, continutului si instructiunilor de completare a formularelor 101"Declaratie privind impozitul pe profit" si 101 Grup fiscal "Declaratie consolidata privind impozitul pe profit determinat de...» citeste mai departe aici

  • Ajustarea de TVA. Ce inseamna, situatii in care intervine si studii de caz utile

    • Ajustarea de TVA este un proces fiscal ce presupune recalcularea taxei pe valoarea adaugata deduse initial, atunci cand apar modificari semnificative in destinatia bunurilor sau serviciilor achizitionate. Aceasta ajustare poate interveni in diverse situatii, precum schimbarea utilizarii bunurilor, pierderi sau distrugeri, ori atunci cand bunurile devin inutilizabile. In acest articol vom explica ce inseamna ajustarea de TVA, vom detalia principalele cazuri in care aceasta intervine si vom...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri

    • Modelul, continutul si modalitatea de depunere a Declaratiei Unice in 2025 au fost reglementate prin Ordinul 7015/2024. Formularul poate fi depus online de PFA-uri pana pe data de 26 mai 2025. Iar in acest context ANAF a actualizat PDF-ul inteligent. Declaratia Unica in 2025. ANAF a actualizat PDF-ul inteligent care poate fi depus online de PFA-uri Noul formular 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" se utilizeaza de persoanele...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016