Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Marfa primita cu aviz, factura neprimita

09-Iun-2011
19123

Intrebare:

Daca am primit marfa cu aviz, iar furnizorul nu emite factura fiscala, putem face

autofacturare? Precizez ca marfa a fost platita in avans pentru care ne-a emis factura de avans. Marfa se deterioreaza si avem client sa o vindem. Care este reglementarea fiscala ce-mi da drept sa o inregistrez? Pot sa fac autofacturare?

Raspuns:

Avand in vedere faptul ca furnizorul bunurilor este persoana impozabila stabilita in Romania, firma dvs. nu poate emite autofactura, asa ar fi procedat in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri pentru care furnizorul intracomunitar nu a emis factura. Emiterea autofacturii este reglementata prin art. 155 1 "Alte documente" alin. (1) care impune emiterea autofacturii doar in situatiile reglementate in mod expres prin:

- art. 150 alin. (2) - (4) si (6) care se refera la:

- achizitia serviciilor pentru care se aplica regimul de taxare inversa in baza regulii generale de taxare de la art. 133 alin. 2;

- achizitia de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare

- achizitia intracomunitara a bunurilor prin reprezentant fiscal.

- art. 151 care se refera la achizitiile intracomunitare de bunuri.

Fiind persoana impozabila romana, f urnizorul bunurilor este obligat sa respecte legislatia fiscala din Romania privind emiterea facturilor, fara a permite cumparatorului sa emita autofactura. In acest context, trebuie sa verificati mentiunea inscrisa pe factura emisa de catre furnizor cu ocazia incasarii avansului deoarece este posibil ca furnizorul sa fi emis factura inainte de livrarea bunurilor, fara sa inscrie mentiunea "avans". O astfel de situatie este permisa prin art. 1342 "Exigibilitatea pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (2) prin care se reglementeaza faptul ca exigibilitatea poate interveni in urmatoarele 2 momente inainte de faptul generator (livrarea bunurilor):

- la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;

- la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura emisa denumirea bunurilor comandate, la livrarea a-cestora ulterior emiterii facturii nu trebuie sa mai emita o noua factura.

In situatia in care furnizorul a inscris pe factura mentiunea "avans", la livrarea efectiva a bunurilor este obligat sa regularizeze operatiunea prin stornarea facturii emise pentru avans si emiterea unei alte facturi pentru bunurile livrate in care inscrie denumirea bunurilor, pretul unitar, valoarea totala a acestora si TVA colectata. Regularizarea facturii de avans trebuie efectuata chiar daca efectul fiscal este zero, adica baza de impozitare si suma TVA colectata aferenta avansului este egala cu baza de impozitare si suma TVA aferenta bunurilor livrate.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere faptul ca in lipsa facturii emise de catre furnizor se poate efectua receptia bunurilor primite doar pe baza informatiilor care pot fi preluate din contract, comanda, aviz si orice alt document din care rezulta specificatia bunurilor, cantitatea si pretul unitar al acestora.

Asa cum este reglementat prin O.M.F.P. nr. 3512 din 27 noiembrie 2008

privind documentele financiar-contabile, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente", cod 14-3-1A este un document justificativ de inregistrare in contabilitate intocmit fie pe baza facturii, fie pe baza avizului, fie pe baza oricarui alt document. Pentru a avea calitatea de document justificativ, trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii:

1) denumirea firmei dvs.;

2) denumirea, numarul si data (ziua, luna, anul) intocmirii;

3) numarul facturii sau a avizului de insotire al marfii sau a oricarui alt document;

4) numarul curent;

5) denumirea bunurilor receptionate;

6) unitatea de masura si cantitatea preluata din documentele care insotesc bunurile;

7) cantitatea receptionata, pretul unitar si valoarea;

8) numele, prenumele si semnatura membrilor comisiei de receptie;

9) data primirii in gestiune si semnatura gestionarului;

Pentru marfurile comercializate cu amanuntul, formularul "Nota de receptie si constatare de diferente" trebuie sa mai cuprinda si urmatoarele informatii:

1) pretul de achizitie al cantitatii receptionate;

2) adaosul comercial unitar si total;

3) pretul de achizitie unitar plus adaosul comercial;

4) valoarea la pret de vanzare, inclusiv TVA.

In aceasta situatie bunurile receptionate, inregistrate in evidenta contabila pot fi comercializate catre diversi clienti chiar daca nu s-a primit factura din partea furnizorului.

Inregistrarea contabila a bunurilor receptionate pentru care nu s-a primit factura furnizorului este reglementata prin O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.

Valoarea bunurilor receptionate pe baza de aviz se tine cu ajutorul contului 408 "Furnizori - facturi nesosite" prin formula contabila:

371 Marfuri = %

408 Furnizori - facturi nesosite

378 Adaos commercial

4428 TVA neexigibila

Ca regula generala, contul 408 "Furnizori - facturi nesosite" functioneaza astfel:

Debit

Credit

- valoarea facturii sosite in corespon-denta cu contul 401 sau 404.

- valoarea bunurilor aprovizionate si receptionate fara factura in corespondenta cu contul de bunuri (371, 303, 213, etc.)

Soldul creditor al contului 408 se inchide doar dupa primirea facturii emise de catre furnizor.

In concluzie, marfa poate fi receptionata si apoi vanduta, fara ca cele doua operatiuni sa fie conditionate de primirea facturii din partea furnizorului sau de emiterea unei autofacturi.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Marfa primita cu aviz, factura neprimita":
Rating:

Nota: 3.56 din 8 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2021!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Termenul de depunere pentru declaratiile fiscale 392 si 393 in 2021
    • In Monitorul Oficial, nr.72 din 31 ianuarie 2020 a fost publicata OG nr.6/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare. Ordonanta nr.6/2020 a intrat in vigoare de la 3 februarie 2020. Printre cele mai importante modificari se numara amanarea termenului de depunere a declaratiilor fiscale 392A, 392B si 393 pana la data de 31 decembrie 2022. Contribuabilii nu mai sunt obligati sa depuna declaratiile pana...» citeste mai departe aici

  • Distribuire dividende. Cum se evidentiaza in Declaratia 205 si care este termenul limita de depunere pentru 2021
    • In anul 2019 societatea a distibuit dividende aferente anului 2019. Valoarea distribuita a fost de 45000lei pentru fiecare din cei 3 asociati. In anul 2020 fiecare a incasat sume diferite din dividende. O parte din sumele incasate provine din dividendele anului 2018. La completarea Declaratiei 205 anul acesta la rubrica sume incasate se completeaza suma incasata aferenta dividentelor anului 2019 sau suma incasata pe total adica aferenta anului 2019 cat si din anii precedenti. Multumesc!...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune o noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (Proiect de Ordin)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, in data de 25 ianuarie 2021, un nou Proiect de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin Hotararea Guvernului nr.864/2020, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.956...» citeste mai departe aici

  • Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?
    • Grupul de Editura si Consultanta in Afaceri Rentrop & Straton isi extinde divizia Informatii Specializate pentru Institutii Publice. Sunteti profesionist cu experienta intr-unul dintre domeniile: Contabilitate Bugetara, Taxe si Impozite Locale, Audit Intern, Achizitii Publice, Control Intern Managerial? Daca vreti sa va alaturati echipei noastre de specialisti, asteptam cu mult interes sa ne trimiteti un scurt mesaj pe adresa institutiipublice@rs.ro. Rentrop & Straton - 25 de ani de excelenta in...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii pot beneficia de asistenta ANAF pentru a-si indeplini obligatiile fiscale in 2021
    • ANAF va pune accent, si in 2021, pe indrumarea si informarea contribuabililor, in vederea stimularii conformarii voluntare, prin derularea Proiectului pilot. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va intensifica, si in anul 2021, activitatile de indrumare si asistenta in domeniul fiscal, manifestandu-si in acest sens rolul activ pentru sprijinirea contribuabililor in vederea indeplinirii obligatiilor fiscale ce le revin. Astfel, institutia deruleaza Proiectul pilot privind stimularea...» citeste mai departe aici

  • Cum sa reusesti la Examenul de ACCES la STAGIU CECCAR 2021
    • Drag prieten, aspirant la titulatura de expert contabil Sfaturile pentru contabili sunt uneori ca loviturile unei mingi de cauciuc asupra unui perete de benton: fara “deformare plastica”. Ce inseamna asta? Ca argumentele pentru a convinge un contabil trebuie sa aiba substanta, nu gluma! In plus, un membru al comunitatitii care a trecut cu succes peste acest obstacol din activitatea sa ar fi mult mai convingator! Este motivul care m-a determinat sa-ti impartasesc experienta mea sau...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2021!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016