Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Marfa primita pe baza de aviz. Cum intocmim factura cu discount si NIR?

25-Mar-2016
3549

In randurile de mai jos, avem ca exemplu societatea X care comercializeaza produse din UE. Pe parcursul lunii primeste produsele comandate in baza "documentului de livrare" cu un pret de 250 lei. La sfarsitul lunii furnizorul emite factura centralizatoare pentru toata luna in care un produs de 250 lei are discount de volum si este facturat cu 240 lei. Societatea factureaza catre client in data primirii comenzii adica anterior facturii finale lunare.

Vom vedea cand se intocmeste NIR, ce pret de achizitie se trece pe NIR, ce note contabile se fac pe "documentul de livrare", precum si ce note contabile se fac pe factura centralizatoare.

In privinta momentului intocmirii NIR-ului, acesta se intocmeste la data receptiei bunurilor.
Ca urmare, NIR-ul se intocmeste pe baza documentului de livrare - care atesta primirea bunurilor - si nu la data facturii centralizatoare - care are, mai degraba, in aceasta situatie, rol fiscal.
Pretul de achizitie ce este mentionat pe NIR este cel de la data primirii bunurilor, respectiv cel de 250 lei / buc.
In privinta facturii finale, dupa cum mentionati, aceasta cuprinde un discount (de 10 lei / buc) acordat pe insasi factura de livrare (240 lei in loc de 250 lei).
Pretul de vanzare catre client este, probabil, cel putin egal cu cel de achizitie initial, de 250 lei, urmand ca societatea sa castige din discountul primit pe factura finala de la furnizor.


Monografia contabila este urmatoarea:
1) primirea, receptia si inregistrarea bunurilor in gestiune si in contabilitate pe baza deliverz-note-ului si a NIR-ului intocmit de societate:

371 = 408 x buc * 250 lei.
Nu se efectueaza raportari in D 300 si D 390 si nu se inregistreaza taxarea inversa.

2) vanzare bunuri catre client, pe baza de factura:
4111 = 707 x buc * 250 lei pret vanzare (cel putin)
4111 = 4427

si, concomitent, se inregistreaza descarcarea din gestiune a bunurilor vandute:
607 = 371 x buc * 250 lei.

3) primirea facturii centralizatoare, la finalul lunii:
408 = 401 valoarea de la punctul 1)
si inregistrarea discountului primit de la furnizor:
401 = 609 x buc * 10 lei/buc.

4) taxarea inversa:
4426 = 4427 (x buc * 240 lei) * 20%.
Factura se raporteaza in decontul de TVA pe randul 5 - 5.1 si 18 - 18.1 si in declaratia 390, cu simbol A.

Nota:
La punctul 76 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 se precizeaza faptul ca reducerile comerciale acordate de furnizor si inscrise pe factura de achizitie ajusteaza in sensul reducerii costul de achizitie al bunurilor.

In continuare, la alin. (2) se arata:
"(2) Reducerile comerciale primite ulterior facturarii corecteaza costul stocurilor la care se refera, daca acestea mai sunt in gestiune. Daca stocurile pentru care au fost primite reducerile ulterioare nu mai sunt in gestiune, acestea se evidentiaza distinct in contabilitate (contul 609 "Reduceri comerciale primite"), pe seama conturilor de terti."

Din texetele de lege prezentate rezulta ca, daca reducerea este acordata pe aceeasi factura cu bunurile, trebuie redus costul de achizitie al acestora.

Doar ca, in speta dvs, situatia este una diferita fata de cele prezentate in reglementare.
Bunurile sunt primite si vandute la un pret - fara factura -, iar factura, emisa ulterior livrarii bunurilor, contine si dicount. La momentul facturii, bunurile sunt deja inregistrate in gestiune si contabilitate si, poate si vandute.

Din acest motiv, am optat pentru inregistrarea distincta a venitului din reducere (cont 609) la data facturii.

Baza legala:
- instructiuni de intocmire a NIR-ului din OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile;
- art. 11 din Legea 82/1991 a contabilitatii - cu modificarile si completarile ulterioare;
- punctele 283 si 284 si functiunea conturilor 408 si 609 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Marfa primita pe baza de aviz. Cum intocmim factura cu discount si NIR?":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • 5 lucruri de care afacerea ta are nevoie ca sa sa poti face comert ambulant
    • Ascunse printre mari lanturi de magazine, supermarketuri, hipermarketuri si centre comerciale extinse pe suprafete largi, micile afaceri de comert ambulant s-au dezvoltat extrem de mult in ultimii ani in Romania. Le vedem la marile festivaluri, in pietele marilor orase in perioadele de sarbatori din timpul iernii si primavara si in zonele turistice. De la food-carturi, rulote cu produse artizanale, pana la rulote cu vin fiert sau cu inghetata si porumb fiert, toate acestea intra sub...» citeste mai departe aici

  • 5 metode eficiente pentru recuperarea datoriilor de la persoane juridice
    • Vi s-a intamplat ca in activitatea economica sa aveti cazuri de clienti care nu au platit la timp si astfel anumite facturi emise sa ramana restante? Nu sunteti singurul! Conform Raportului European al Platilor, realizat de Intrum, liderul in credit management si recuperare creante de la persoane fizice si juridice, peste 70% dintre companii s-au intalnit in activitatea lor cu acest gen de situatii neplacute. Insa cum le facem fata, astfel incat sa fim platiti la timp si sa nu inregistram...» citeste mai departe aici

  • Conditii pentru decontarea sumei reprezentand 41,5% din salariul de baza brut din bugetul asigurarilor pentru somaj
    • O persoana poate beneficia de prevederile OUG 92/2020, art. 1, alin. (3), respectiv de decontarea a 41,5% din salariul de baza brut de la bugetul asigurarilor pentru somaj in urmatoarele conditii: 1. a beneficiat de oug 30/2020 timp de 11 zile in luna aprilie 2020; 2. a fost in somaj tehnic suportat de angajator inca 5 zile, in luna iulie 2020(ulterior aparitiei oug 92/2020, dar in perioada in care inca mai era stare de alerta)? Daca da, poate solicita suma respectiva pentru salariul pe 3...» citeste mai departe aici

  • Echipe mixte de control formate din reprezentanti ai institutiilor publice continua verificarile la agentii economici
    • In contextul starii de alerta si a masurilor sanitare dispuse in scopul reducerii infectarii cu noul coronavirus, sub coordonarea directa a Institutiei Prefectului Caras-Severin, s-au constituit echipe mixte de control formate din reprezentanti ai institutiilor publice cu atributii in domeniu, cu scopul de a efectua verificari la agentii economici unde raspandirea COVID – 19 reprezinta un risc major. Din aceste echipe mixte fac parte si inspectorii de munca din cadrul Inspectoratului...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni 27 iulie - termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca 27 iulie 2020 este termenul limita de depunere a urmatoarelor documente: 1. formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; Categorii de contribuabili: - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi,...» citeste mai departe aici

  • Platforma aici.gov.ro a fost actualizata. Se pot depune actele pentru decontarea sumei de 41,5% din salariul brut
    • Platforma aici.gov.ro a fost actualizata. Incepand de astazi, angajatorii pot incepe sa depuna documentele necesare pentru a beneficia de decontarea sumei de 41,5% din salariul de baza brut pentru salariatii care au avut contractele de munca suspendate. Astfel, beneficiaza de decontarea unei parti din salariu, incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, aprobata cu modificari si...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016