Masuri europene pentru imbunatatirea aprovizionarii cu alimente
In fiecare zi, peste 500 de milioane de consumatori europeni beneficiaza, in conditii de siguranta, de gama variata de produse alimentare si bauturi furnizate de numerosi operatori (din UE si din afara UE) care fac parte din lantul de aprovizionare cu alimente, ceea ce reprezinta, in medie, 15% din cheltuielile gospodariilor. Sectorul agroalimentar este o forta motrice vitala pentru economia UE, cuprinzand peste 17 milioane de intreprinderi din agricultura, din industria alimentara si din sectorul serviciilor conexe. Forumul la nivel inalt pentru imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente, infiintat in 2010, si-a prezentat pe 5 decembrie raportul, in care se arata ca 80% dintre initiativele incluse in Foaia sa de parcurs au fost implementate in mod satisfacator. Forumul spera ca se va ajunge la un consens cu privire la modalitatea optima de a implementa principiile de buna practica prezentate anul trecut in scopul imbunatatirii relatiilor dintre intreprinderi (IP/11/1469).
Toate partile si-au manifestat vointa clara de a continua discutiile intr-un mod constructiv, iar Comisia incurajeaza partile interesate sa prezinte cat mai curand o solutie satisfacatoare. in paralel, Comisia va evalua toate optiunile posibile privind combaterea practicilor comerciale neloiale din cadrul lantului alimentar, inclusiv legislatia, si va initia o evaluare a impactului.
Intr-o declaratie comuna, vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, comisarul pentru industrie si antreprenoriat, si colegii sai, comisarii Michel Barnier, Tonio Borg si Dacian Ciolos, au declarat: "Aceasta activitate ilustreaza modul in care reunirea tuturor sectoarelor din cadrul lantului alimentar poate da rezultate si poate arata calea de urmat pentru politica viitoare in acest domeniu. Suntem multumiti, in special, de faptul ca toti membrii Forumului s-au angajat in cautarea de solutii pentru acest sector vital al economiei UE. Partile interesate si-au demonstrat angajamentul de a imbunatati eficienta si competitivitatea lantului de aprovizionare cu alimente. Regretam ca nu s-a ajuns inca la un acord cu privire la practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi, dar consideram ca acest lucru este inca posibil. Partile interesate ar trebui sa ramana activ si ferm angajate in acest sens. In cadrul reuniunii noastre de astazi, am cazut cu totii de acord ca trebuie sa ne angajam sa lucram in continuare in beneficiul tuturor actorilor implicati in lantul de aprovizionare cu alimente.in paralel, Comisia va examina, de asemenea, toate optiunile disponibile, inclusiv cea de reglementare, pentru a solutiona aceasta problema. Dorim ca, pana in toamna anului viitor, sa avem o viziune clara a caii de urmat. Obiectivul nostru este de a promova increderea de-a lungul intregului lant alimentar, in beneficiul tuturor - al producatorilor, al fabricantilor, al detailistilor si al consumatorilor. "
Progrese realizate in mai multe domenii Cei trei piloni principali in jurul carora s-a structurat abordarea holistica a lucrarilor Forumului au fost practicile contractuale dintre intreprinderi, competitivitatea industriei agroalimentare si monitorizarea preturilor alimentelor. Raportul din 5 decembrie evidentiaza progresele realizate pana in prezent:
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
Douasprezece initiative si-au atins integral obiectivele. Printre acestea se numara: - acte legislative la nivelul UE: Directiva privind emisiile industriale; adoptarea regulilor de origine revizuite si implementarea tuturor aspectelor revizuirii SBA (Small Business Act);
- initiative care isi urmeaza in prezent propriul program de lucru: Comitetul european pentru dialog social, Masa rotunda privind sustenabilitatea productiei si consumului de produse alimentare;
- proceduri de lucru:analizarea impactului asupra competitivitatii, continuarea publicarii cererilor anuale de propuneri legate de cercetarea in domeniul alimentar;
- schimbul periodic de informatii si de bune practici in Europa: lantul alimentar a beneficiat de normele europene in materie de concurenta (IP/12/502), Grupul la nivel inalt privind logistica a inregistrat progrese; sunt in curs de desfasurare actiuni in cadrul forurilor internationale (de exemplu, actiuni de promovare a adoptarii standardelor internationale); informatiile cu privire la produsele alimentare si educatia in acest sens au progresat considerabil, atat la nivel legislativ, cat si la nivelul initiativelor voluntare, inclusiv prin instrumente si studii educative si de sensibilizare;
- identificarea celor mai importante bariere comerciale pentru exportatorii de produsealimentare din UE: acordul de liber schimb cu Coreea de Sud si cu Marocul, extinderea dialogurilor in materie de reglementare, continuarea participarii sectorului alimentar la misiunile pentru crestere ale Comisiei (MEMO/12/920).
In cazul a 14 initiative s-au inregistrat progrese majore, insa mai sunt inca multe de facut pentru a profita de pe urma acestora. Printre ele se numara acte legislative care fac obiectul unor proceduri legislative in curs sau care trebuie sa fie implementate (de exemplu, revizuirea Directivei privind pietele instrumentelor financiare, informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare); progrese semnificative inregistrate in mai multe state membre, dar nu in toate (de exemplu, in ceea ce priveste dezvoltarea de observatoare ale preturilor alimentelor).
In cazul celorlalte 6 initiative, mai sunt inca necesare progrese considerabile. In majoritatea cazurilor activitatea este in curs, insa sunt necesare masuri suplimentare, fie din partea institutiilor UE (de exemplu, cu privire la alimentele noi), fie din partea autoritatilor nationale si a partilor interesate (de exemplu cu privire la raportarea de catre organizatiile nationale a cazurilor de falsificare a indicatiilor geografice). in cazul mai multor initiative, se poate astepta, in mod rezonabil, sa se realizeze progrese in viitorul apropiat, cu o singura exceptie: avand in vedere intarzierile din cadrul Agendei de dezvoltare de la Doha, este putin probabil sa se incheie in curand un acord comercial ambitios la nivel mondial.
Eforturile trebuie continuate Forumul a recomandat mentinerea unui dialog multipartit cu privire la prioritati precum analizarea rezultatelor proiectului-pilot in curs privind un bilant al calitatii pentru lantul de aprovizionare cu alimente; imbunatatirea instrumentului european de monitorizare a preturilor alimentelor si a altor initiative, precum initiativele emblematice din cadrul Strategiei Europa 2020.
Rolul economic important al sectorului alimentar Sectorul agroalimentar joaca un rol central in economia, societatea si mediul Uniunii. Este vorba despre un lant de aprovizionare complex, care include agricultura, industria alimentara si serviciile conexe. in ansamblu, acest sector genereaza o valoare adaugata de 715 de miliarde EUR pe an - aproape 6% din produsul intern brut al UE - si cuprinde aproximativ 17 milioane de exploatatii si intreprinderi (dintre care 82% sunt exploatatii agricole), multe dintre ele de mici dimensiuni, care ofera locuri de munca unui numar de peste 48 de milioane de europeni. Industria alimentara este primul sector productiv din UE din punctul de vedere al valorii adaugate si al ocuparii fortei de munca.
Mai mult, UE este cel mai mare exportator si importator de produse agricole si alimentare din lume, reprezentand aproximativ 19% din totalul fluxurilor mondiale de export. Cu toate acestea, pozitia de lider a UE in acest domeniu este afectata tot mai mult de concurenta din partea partenerilor comerciali consacrati (SUA, Australia, Noua Zeelanda) si a economiilor emergente (Brazilia, China).
Context Comisia Europeana a infiintat Forumul in 20101 (IP/10/1510) pentru a fi asistata in sprijinirea competitivitatii si a cresterii sustenabile in cadrul lantului european de aprovizionare cu produse agroalimentare. Forumul ofera consultanta Comisiei in vederea implementarii comunicarii sale intitulate "imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente in Europa" [COM(2009) 591].
Forumul are 45 de membri care reprezinta mai multe state membre, societati europene implicate in productia, prelucrarea sau distributia de alimente, precum si asociatii profesionale si organizatii neguvernamentale care reprezinta interesele cetatenilor. Forumul este prezidat de vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, impreuna cu comisarii Michel Barnier (Piata Interna si Servicii), Dacian Ciolos (Agricultura si Dezvoltare Rurala) si Tonio Borg (Sanatate si Consumatori). Mandatul Forumului expira la 31.12.2012.
Sursa: Comisia Europeana
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie bunuri de la furnizor cu cod TVA anulat din oficiu
Intrebare: Societatea (A) deruleaza un contract de furnizare produse cu operatorul economic (B), caruia i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din oficiu, conform dispozitiilor art. 316, alin. 11, litera c) din Legea 227/2015. (Mentionam ca, la data acestei solicitari, B figureaza in continuare cu inregistrarea anulata, iar valoarea contractului incheiat intre A si B este cu TVA inclus, conform prevederilor legale). In urma furnizarii produselor, B emite factura catre A cu aplicarea cotei de TVA,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regularizare dividende interimare
Intrebare: In anul 2023, asociatul a retras dividende in suma de 400.000 lei, suma inregistrata in debitul contului 463. La 31.12.2023, firma a inregistrat un profit de doar 300.000 lei si au fost efectuate urmatoarele inregistrari contabile: 121 = 1171 300.000 lei 1171 = 457 300.000 lei 457 = 463 300.000 lei In debitul contului 463 a ramas suma de 100.000 lei, suma care ar fi trebuit acoperita din profitul anului 2024. Insa, la 31.12.2024, firma a inregistrat un profit de doar 70.000 lei, practic firma ar...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Regimul TVA pentru refacturarea taxelor achitate la ONRC in numele si contul beneficiarului
Intrebare: O societate, platitoare de TVA, desfasoara activitate de consultanta, in mare parte constand in infiintari/raderi firme, obtinerea certificatelor de la ONRC, alte servicii in relatia cu Registrul Comertului. Pe langa serviciile de consultanta facturate cu TVA, prestatorul mai refactureaza taxele platite la ONRC, care sunt scutite de TVA si nu reprezinta servicii accesorii. Serviciile refacturate constand in taxele platite la ONRC pentru beneficiar pot fi in regim de scutire din punctul de vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Livrare bun second-hand. Regim TVA si e-Transport
Intrebare: Societatea FLY vinde catre o societate din Portugalia (cod valid de TVA - VIES) un autovehicul second-hand achizitionat de la persoana fizica. Mentionam ca societatea FLY aplica regimul marjei pentru bunuri second-hand (notificare ANAF). Pe factura emisa mentionam si regimul marjei (TVA inclus si nedeductibil) si taxare inversa? In aceste conditii, emitem si factura pentru depozit TVA (aplicat la regimul marjei) si restituim TVA cand primim dovada inmatricularii? Cum sau daca declaram factura in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Amortizare autoturisme reducere activitate
Intrebare: O societate are in stocul de imobilizari 5 autoturisme pentru care a dedus integral TVA si a inregistrat amortizare fiscala integrala, intrucat acestea au fost utilizate in scopul desfasurarii activitatii economice pentru departamentele de achizitii si vanzari. Autoturismele au fost achizitionate in anul 2022. In anul 2024, s-a redus atat activitatea economica, cat si numarul persoanelor angajate. In aceste conditii, amortizarea autoturismelor mai este deductibila din punct de vedere fiscal? Cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<