Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Masuri europene pentru imbunatatirea aprovizionarii cu alimente

07-Dec-2012
1880
In fiecare zi, peste 500 de milioane de consumatori europeni beneficiaza, in conditii de siguranta, de gama variata de produse alimentare si bauturi furnizate de numerosi operatori (din UE si din afara UE) care fac parte din lantul de aprovizionare cu alimente, ceea ce reprezinta, in medie, 15% din cheltuielile gospodariilor. Sectorul agroalimentar este o forta motrice vitala pentru economia UE, cuprinzand peste 17 milioane de intreprinderi din agricultura, din industria alimentara si din sectorul serviciilor conexe. Forumul la nivel inalt pentru imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente, infiintat in 2010, si-a prezentat pe 5 decembrie raportul, in care se arata ca 80% dintre initiativele incluse in Foaia sa de parcurs au fost implementate in mod satisfacator. Forumul spera ca se va ajunge la un consens cu privire la modalitatea optima de a implementa principiile de buna practica prezentate anul trecut in scopul imbunatatirii relatiilor dintre intreprinderi (IP/11/1469).

Toate partile si-au manifestat vointa clara de a continua discutiile intr-un mod constructiv, iar Comisia incurajeaza partile interesate sa prezinte cat mai curand o solutie satisfacatoare. in paralel, Comisia va evalua toate optiunile posibile privind combaterea practicilor comerciale neloiale din cadrul lantului alimentar, inclusiv legislatia, si va initia o evaluare a impactului.

Intr-o declaratie comuna, vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, comisarul pentru industrie si antreprenoriat, si colegii sai, comisarii Michel Barnier, Tonio Borg si Dacian Ciolos, au declarat: "Aceasta activitate ilustreaza modul in care reunirea tuturor sectoarelor din cadrul lantului alimentar poate da rezultate si poate arata calea de urmat pentru politica viitoare in acest domeniu. Suntem multumiti, in special, de faptul ca toti membrii Forumului s-au angajat in cautarea de solutii pentru acest sector vital al economiei UE. Partile interesate si-au demonstrat angajamentul de a imbunatati eficienta si competitivitatea lantului de aprovizionare cu alimente. Regretam ca nu s-a ajuns inca la un acord cu privire la practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi, dar consideram ca acest lucru este inca posibil. Partile interesate ar trebui sa ramana activ si ferm angajate in acest sens. In cadrul reuniunii noastre de astazi, am cazut cu totii de acord ca trebuie sa ne angajam sa lucram in continuare in beneficiul tuturor actorilor implicati in lantul de aprovizionare cu alimente.in paralel, Comisia va examina, de asemenea, toate optiunile disponibile, inclusiv cea de reglementare, pentru a solutiona aceasta problema. Dorim ca, pana in toamna anului viitor, sa avem o viziune clara a caii de urmat. Obiectivul nostru este de a promova increderea de-a lungul intregului lant alimentar, in beneficiul tuturor - al producatorilor, al fabricantilor, al detailistilor si al consumatorilor. "

Progrese realizate in mai multe domenii

Cei trei piloni principali in jurul carora s-a structurat abordarea holistica a lucrarilor Forumului au fost practicile contractuale dintre intreprinderi, competitivitatea industriei agroalimentare si monitorizarea preturilor alimentelor. Raportul din 5 decembrie evidentiaza progresele realizate pana in prezent:
Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Douasprezece initiative si-au atins integral obiectivele. Printre acestea se numara:

- acte legislative la nivelul UE: Directiva privind emisiile industriale; adoptarea regulilor de origine revizuite si implementarea tuturor aspectelor revizuirii SBA (Small Business Act);
- initiative care isi urmeaza in prezent propriul program de lucru: Comitetul european pentru dialog social, Masa rotunda privind sustenabilitatea productiei si consumului de produse alimentare;
- proceduri de lucru:analizarea impactului asupra competitivitatii, continuarea publicarii cererilor anuale de propuneri legate de cercetarea in domeniul alimentar;
- schimbul periodic de informatii si de bune practici in Europa: lantul alimentar a beneficiat de normele europene in materie de concurenta (IP/12/502), Grupul la nivel inalt privind logistica a inregistrat progrese; sunt in curs de desfasurare actiuni in cadrul forurilor internationale (de exemplu, actiuni de promovare a adoptarii standardelor internationale); informatiile cu privire la produsele alimentare si educatia in acest sens au progresat considerabil, atat la nivel legislativ, cat si la nivelul initiativelor voluntare, inclusiv prin instrumente si studii educative si de sensibilizare;
- identificarea celor mai importante bariere comerciale pentru exportatorii de produsealimentare din UE: acordul de liber schimb cu Coreea de Sud si cu Marocul, extinderea dialogurilor in materie de reglementare, continuarea participarii sectorului alimentar la misiunile pentru crestere ale Comisiei (MEMO/12/920).

In cazul a 14 initiative s-au inregistrat progrese majore, insa mai sunt inca multe de facut pentru a profita de pe urma acestora. Printre ele se numara acte legislative care fac obiectul unor proceduri legislative in curs sau care trebuie sa fie implementate (de exemplu, revizuirea Directivei privind pietele instrumentelor financiare, informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare); progrese semnificative inregistrate in mai multe state membre, dar nu in toate (de exemplu, in ceea ce priveste dezvoltarea de observatoare ale preturilor alimentelor).

In cazul celorlalte 6 initiative, mai sunt inca necesare progrese considerabile. In majoritatea cazurilor activitatea este in curs, insa sunt necesare masuri suplimentare, fie din partea institutiilor UE (de exemplu, cu privire la alimentele noi), fie din partea autoritatilor nationale si a partilor interesate (de exemplu cu privire la raportarea de catre organizatiile nationale a cazurilor de falsificare a indicatiilor geografice). in cazul mai multor initiative, se poate astepta, in mod rezonabil, sa se realizeze progrese in viitorul apropiat, cu o singura exceptie: avand in vedere intarzierile din cadrul Agendei de dezvoltare de la Doha, este putin probabil sa se incheie in curand un acord comercial ambitios la nivel mondial.

Eforturile trebuie continuate

Forumul a recomandat mentinerea unui dialog multipartit cu privire la prioritati precum analizarea rezultatelor proiectului-pilot in curs privind un bilant al calitatii pentru lantul de aprovizionare cu alimente; imbunatatirea instrumentului european de monitorizare a preturilor alimentelor si a altor initiative, precum initiativele emblematice din cadrul Strategiei Europa 2020.

Rolul economic important al sectorului alimentar

Sectorul agroalimentar joaca un rol central in economia, societatea si mediul Uniunii. Este vorba despre un lant de aprovizionare complex, care include agricultura, industria alimentara si serviciile conexe. in ansamblu, acest sector genereaza o valoare adaugata de 715 de miliarde EUR pe an - aproape 6% din produsul intern brut al UE - si cuprinde aproximativ 17 milioane de exploatatii si intreprinderi (dintre care 82% sunt exploatatii agricole), multe dintre ele de mici dimensiuni, care ofera locuri de munca unui numar de peste 48 de milioane de europeni. Industria alimentara este primul sector productiv din UE din punctul de vedere al valorii adaugate si al ocuparii fortei de munca.

Mai mult, UE este cel mai mare exportator si importator de produse agricole si alimentare din lume, reprezentand aproximativ 19% din totalul fluxurilor mondiale de export. Cu toate acestea, pozitia de lider a UE in acest domeniu este afectata tot mai mult de concurenta din partea partenerilor comerciali consacrati (SUA, Australia, Noua Zeelanda) si a economiilor emergente (Brazilia, China).

Context

Comisia Europeana a infiintat Forumul in 20101 (IP/10/1510) pentru a fi asistata in sprijinirea competitivitatii si a cresterii sustenabile in cadrul lantului european de aprovizionare cu produse agroalimentare. Forumul ofera consultanta Comisiei in vederea implementarii comunicarii sale intitulate "imbunatatirea functionarii lantului de aprovizionare cu alimente in Europa" [COM(2009) 591].

Forumul are 45 de membri care reprezinta mai multe state membre, societati europene implicate in productia, prelucrarea sau distributia de alimente, precum si asociatii profesionale si organizatii neguvernamentale care reprezinta interesele cetatenilor. Forumul este prezidat de vicepresedintele Comisiei Europene, Antonio Tajani, impreuna cu comisarii Michel Barnier (Piata Interna si Servicii), Dacian Ciolos (Agricultura si Dezvoltare Rurala) si Tonio Borg (Sanatate si Consumatori). Mandatul Forumului expira la 31.12.2012.

Sursa: Comisia Europeana

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Masuri europene pentru imbunatatirea aprovizionarii cu alimente":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OANAF 2927/2017: Explicatii privind procedura de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA
    • Prin OANAF 2.927/2017 publicat in MOF nr. 813 din 13 octombrie 2017 a aprobata Procedura de transfer a sumelor din contul de TVA. Concret, este vorba de transferul urmatoarelor sume din contul de TVA in contul curent al persoanei impozabile: 1. sume rezultate ca urmare a unor corectii in urma unor erori materiale in procesul de plata, pentru care restituirea se efectueaza intr-un alt cont decat un cont de TVA; 2. sume rezultate ca urmare a corectarii facturilor sau ca urmare a ajustarii bazei de...» citeste mai departe aici

  • EY Romania considera Split TVA departe de a fi perfect si cere eliminarea aplicarii obligatorii a acestuia
    • Aplicarea obligatorie a platii defalcate a TVA trebuie eliminata, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atentia reprezentantii EY Romania, intr-un comunicat de presa recent. "Sistemul de plata defalcata a TVA este departe de a fi perfect, dar in momentul de fata este in vigoare. Exista in prezent discutii pentru modificarea lui, in sensul aplicarii doar in cazul firmelor care intra in insolventa, in faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY Romania...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 octombrie 2017
    •  ANAF a publicat un nou buletin informativ, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, in care a inclus noutatile legislative cu incidenta fiscala din perioada 9-15 octombrie 2017. 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.68/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Actualizarea Normelor metodologice de aplicare a ordonantei privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale
    • Normele metodologice de aplicare a OUG nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale ar putea fi actualizate, potrivit unui proiect legislativ pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Proiectul de hotarare vizeaza corelarea normelor de aplicare a OUG nr. 28/1999 cu prevederile ordonantei, avand in vedere modificarile pe care le-a suferit actul normativ, se mentioneaza in nota de fundamentare ce insoteste propunerea...» citeste mai departe aici

  • Diferente favorabile de curs valutar. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza urmatoare, avem ca subiect o societate comerciala care in 2017 este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In trimestrul II 2017 a avut diferente nete favorabile de curs pe care nu le-a impozitat conform Codului fiscal. In trimestrul IV realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro si trece la impozit pe profit. Vom vedea ce se intampla cu diferenta neta favorabila de curs din trimestrul II neimpozitata. Iata raspunsul specialistului: In situatia expusa nu trebuie...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"