Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Masuri fiscal-bugetare: Reducerea personalului bugetar, majorarea accizei pe tigari si taxa pe zaharul din bauturile racoritoare (proiect de ordonanta MFP)

06-Aug-2019
1146
Ministerul Finantelor Publice (MFP) a publicat un Proiect de Ordonanta privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare intre care reducerea personalului bugetar, majorarea accizei pe tigari si taxa pe zaharul din bauturile racoritoare.
 
In Nota de fundamentare care insoteste Proiectul de Ordonanta se arata ca schimbarile preconizate prin implementarea acestor masuri fiscal-bugetare sunt urmatoarele:
 
Extras din Nota de Fundamentare

- Contributii sociale obligatorii

 
Se propune includerea in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii (CAS, CASS si CAM), a biletelor de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, pentru alte situatii decat decat cele cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cele oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie. 
 
Se mentine regimul de exceptare de la plata contributiilor sociale numai pentru tichetele cadou acordate de angajator/platitor cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cele oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie, in limita plafonului de 150 lei/eveniment/persoana.
 
Se propune corelarea textului prevederilor referitoare la contributiile sociale obligatorii datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor de la angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructiilor, cu cele de la Titlul IV- Impozitul pe venit, cu privire la eliminarea sintagmei ”contract individual de munca”, ca urmare a modificarilor aduse prin OUG nr. 43/2019.
 

- Accize si alte taxe speciale

 
1. Pentru a fi evitata declansarea actiunii in constatarea neindeplinirii obligatiilor (infringement) impotriva tarii noastre, legislatia nationala, respectiv Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, trebuie modificata astfel incat sa fie conforma cu reglementarile Uniunii Europene in domeniul accizelor.
 
In acest sens, se impune adoptarea unor masuri pentru a corecta neconcordanta cu Directiva 2011/64/UE, respectiv acciza globala pe tigarete sa reprezinte cel putin 60% din pretul mediu ponderat de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum.
 
Avand in vedere ca nivelul actual al accizei totale pentru tigarete nu reprezinta cel putin 60 % din pretul mediu ponderat de vanzare cu amanuntul al tigaretelor eliberate pentru consum, se impune cresterea nivelul accizei totale pentru tigarete, incepand cu 1 septembrie 2019, de la 483,74 lei/1.000 tigarete la 503,97 lei/1.000 de tigarete. 
 
De asemenea, tinand cont ca potrivit art. 343 alin. (5) din Codul fiscal, acciza specifica pentru tigarete se determina pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si al accizei totale, precum si faptul ca incepand cu data 1 septembrie 2019 va creste nivelul accizei totale pentru tigarete, se impune actualizarea nivelului accizei specifice pentru tigarete. 
 
Totodata, avand in vedere ca nivelul accizei totale pentru tigarete stabilit pentru anul 2020 este mai mic de 503,97 lei/1.000 tigarete, precum si in vederea asigurarii respectarii prevederilor art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE se impune modificarea calendarului privind nivelul accizei totale pentru tigarete prevazut in Anexa nr. 1 de la Titlul VIII din Codul fiscal.
 
2. In Uniunea Europeana, 52% din populatia adulta este in prezent supraponderala, iar din aceasta proportie 17% sufera de obezitate. Epidemia de obezitate constituie o povara imensa asupra sistemelor de sanatate, obezitatea reprezentand, in prezent, unul din principalii factori responsabili de morbiditate la nivel mondial.
 
De asemenea, se releva cifre ingrijoratoare si in cazul obezitatii infantile, cu repercursiuni importante asupra sanatatii viitorului adult. Planul de Actiune pentru Preventia si Controlul Bolilor netransmisibile al Organizatiei Mondiale a Sanatatii arata faptul ca supraponderea si obezitatea la copii si tineri inregistreaza un trend ascendent. 
 
Organizatia Mondiala a Sanatatii recunoaste contributia alimentelor cu exces de ingrediente daunatoare in etiopatogenia bolilor cronice netransmisibile, inclusiv a obezitatii si a bolilor cardiovasculare. in aria larga a masurilor care au ca scop modificarea consumului de alimente nesanatoase exista si posibilitatea suprataxarii unor produse care contin un nivel exagerat din nutrienti considerati daunatori (zahar, sare, grasimi saturate).
 
Aceasta masura descurajeaza consumul de alimente nesanatoase si aduce venituri care pot fi investite in educatie si sanatate.
 
In ceea ce priveste alimentele cu adaos mare de zaharuri, produsele incriminate a avea un impact mai mare asupra sanatatii sunt produsele lichide, precum bauturile racoritoare indulcite cu zahar, deoarece consumatorul nu are imaginea concreta a cantitatii de calorii ingerate, spre deosebire de produsele zaharoase solide asupra carora perceptia calorica este bine cunoscuta. in plus, caloriile lichide nu au proprietati puternice de satietate si nu suprima foamea, astfel ca ele sunt consumate in cantitati mult mai mari, aportul caloric fiind in ansamblu mai mare, cu impact important asupra sanatatii consumatorilor.
 
In acest sens, se impune adoptarea unor masuri in vederea combaterii consumului de bauturi racoritoare cu continut ridicat de zaharuri libere, prin introducerea acestora in sfera produselor supuse accizelor nearmonizate.
 
In legatura cu aplicarea dispozitiilor care modifica si completeaza prevederile Codului fiscal referitoare la facilitatile fiscale din domeniul constructiilor, astfel cum au fost introduse prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, tinand cont de caracterul lunar al obligatiilor fiscale aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor, precum si al indicatorului lunar ”cifra de afaceri”, in functie de care se aplica facilitatile fiscale, pentru evitarea aplicarii neunitare a prevederilor fiscale, se propune clarificarea lunii in care se realizeaza veniturile pentru care se aplica noile prevederi, respectiv incepand cu veniturile aferente lunii iulie 2019.
 
In planul politicilor economice, Guvernul are ca obiectiv principal consolidarea si mentinerea unei cresteri economice inteligente si sustenabile, de natura a furniza premisele consolidarii unui stat puternic, proactiv si a unei societati echilibrate, cu o clasa de mijloc extinsa.
 
Politica de deficit bugetar continua sa sustina in mod direct cresterea economica in marja permisa de Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE), respectiv un deficit bugetar ESA de sub 3% din PIB.
 
Serviciile publice constituie principalul element la care cetateanul se raporteaza atunci cand evalueaza rezultatele/performantele administratiei publice. Pentru a asigura cresterea calitatii si a accesului la serviciile publice este important sa se dezvolte o administratie supla, cu viteza de reactie rapida si proactiva, consistenta in decizii si cu resurse umane motivate si profesioniste.
 
De asemenea, reducerea birocratiei si simplificarea procedurilor, atat pentru cetateni si mediul de afaceri, cat si la nivel inter si intra-institutional, sunt de natura sa eficientizeze activitatea administratiei publice (din perspectiva costurilor si timpului de reactie) si sa creasca gradul de transparenta si integritate in prestarea serviciilor.
 
Pentru a realiza aceste deziderate o prima etapa in reformarea administratiei publice centrale o reprezinta revizuirea structurilor organizatorice astfel incat sa se asigure o eficientizare a activitatii, o mai buna coordonare a politicilor sectoriale, si realizarea unor structuri administrative functionale. 
 
Se propune diminuarea numarului de posturi aferente cabinetului secretarului de stat, subsecretarilor de stat si asimilatilor acestora din cadrul ministerelor si aparatului de lucru al Guvernului, precum si cele aferente cabinetului conducatorului de organ de specialitate al administratiei publice centrale cu rang de secretar de stat. 
 
Totodata, se propune completarea alin.(2) al art.548 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, referitor la eliberarea din functie a persoanelor din cadrul cabinetului demnitarului, respectiv ca urmare a acordului partilor si a desfiintarii postului ocupat de salariat.
 
De asemenea se propune ca ministerele si Secretariatul General al Guvernului sa supuna Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative prin care numarul total de posturi de secretar de stat, subsecretar de stat si de functii asimilate functiilor de secretar de stat si subsecretar de stat la nivelul tuturor ministerelor, precum si a celorlalte institutii si autoritati publice din subordinea/coordonarea Guvernului sau a ministerelor se va reduce cu 50%.
 
Se propune modificarea art. 13 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.28/2013, in sensul ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice este responsabil de programarea, coordonarea si utilizarea fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru implementarea proiectelor de investitii din Programul national de dezvoltare locala.
 
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare. 
 
Pentru posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante a Guvernului se continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor in vigoare la acea data.
 
Dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, ordonatorii de credite pot ocupa prin concurs sau examen posturi conform principiului: ”unu la trei” din totalul posturilor ce se vor vacanta, respectiv la trei posturi ocupate devenite vacante, un post ocupat.
 
Prin exceptie, se pot organiza concursuri sau examene pentru:
- ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante de personal didactic de predare;
- ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante de personal medico-sanitar;
- posturile vacante necesare incadrarii, in conditiile legii, a promotiei de ofiteri, subofiteri, agenti de politie, maistri militari, functionari publici cu statut special din anul 2019;
- posturile vacante necesare incadrarii promotiei 2019 a Institutului National al Magistraturii.
 
Se propune ca autoritatile si institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, sa nu poata achizitiona din fonduri publice servicii de telefonie mobila pentru personalul angajat, cu exceptia demnitarilor.
 
Avand in vedere recomandarea auditorilor Curtii de Conturi a Romaniei privind armonizarea prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la predarea simultana, cu prevederile Legii nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul eliminarii obligatiei de acordare a acestei majorari personalului didactic de predare din invatamantul prescolar, se propune modificarea art. 7 din Anexa I, Capitolul I, lit. B, Reglementari specifice personalului didactic din invatamant din Legea-cadru nr. 153/2017.
 
Pentru a crea posibilitatea ca, in momentul infiintarii unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii, contributia la capitalul social sa poata fi constituita din aport in numerar sau aport in numerar si in natura la capitalul social al acestora, este necesara o interventie legislativa la nivel primar.
 
Prin aceasta interventie legislativa se are in vedere facilitarea infiintarii unor fonduri suverane de dezvoltare si investitii printr-o contributie initiala la capitalul social constituita doar prin aport in numerar, urmand sa poata beneficia si de o majorare a capitalului social initial prin contributie in natura, in functie de strategia fiecarui fond.
 
Oportunitatea privind stabilirea tipului si valorii contributiei la capitalul social initial al fiecarui Fond suveran de dezvoltare si investitii revine Guvernului si se stabileste prin hotarare de Guvern.
Infiintarea de fonduri suverane de dezvoltare si investitii se va realiza in masura in care exista resursele financiare necesare acoperirii varsamintelor in numerar in bugetul autoritatii publice centrale care va exercita, in numele statului roman, drepturile si obligatiile izvorate din calitatea de actionar unic, cu aceasta destinatie si/sau din venituri rezultate din privatizare inregistrate in contul Trezoreriei statului, in masura in care acestea nu sunt deja angajate ca sursa de finantare prin alte acte normative.
 
Astfel se propune modificarea art. 2, litera a) si a art. 4 alin (2), si introducerea unui articol nou, art. 3^1, din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.100/2018 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare si investitii.
Pentru a evita orice alte interpretari legate de faptul ca sumele alocate ar putea fi utilizate exclusiv pentru plata contributiei la capitalul social al Fondului Initiativei celor trei Mari (FI3M), fara a se lua in calcul ca aceasta operatiune poate fi insotita insa de o serie de cheltuieli care nu reprezinta contributie (aport) de capital, se propune completarea Art.12, alineatul (3ˆ1), litera a) din Legea nr. 96/2000 cu mentiunea ca fondul prevazut la art. 10 lit. f) va fi utilizat de Banca de Export-Import a Romaniei EXIMBANK - S.A. inclusiv pentru comisioane de transfer al fondurilor din Romania in Luxemburg, prime de egalizare in cazul unor eventuale majorari ale cotei de participare a Romaniei la capitalizarea FI3M, de la echivalentul sumei de 20 milioane EUR aprobata in sedinta guvernului din data de 23.05.2019 pana la concurenta expunerii maxime aprobate. Alte eventuale cheltuieli care nu reprezinta aport la capitalul social al FI3M dar sunt necesare activitatii de participare la capitalul social al FI3M se vor plati din comisionele percepute de Eximbank pentru activitatea desfasurata in numele si contul statului prevazute la art. 10, aferente fondurilor mentionate la lit. a)-e). 
 
Finantele au publicat proiectul ce prevede reducerea personalului bugetar, taxa pe zahar din bauturile racoritoare si majorarea accizei la tigarete
 
Ministerul Finantelor a publicat pentru dezbatere publica proiectul de ordonanta prin care se reduce numarul de posturi din aparatul de stat, se majoreaza acciza la tigarete si se introduce taxa pe zahar, alaturi de alte masuri fiscale si bugetare.
 
Totodata, se propune introducerea la art.12, alineatul (3ˆ1) o noua litera, lit. c), prin care se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa vireze Eximbank S.A. echivalentul in lei la cursul BNR valabil la data efectuarii platii catre Eximbank S.A, a contributiei aferente participarii Romaniei la
Fondul de Investitii al Initiativei Celor Trei Mari plus o marja de 3% pentru acoperirea unei eventuale diferente de curs valutar la data efectuarii platii la extern de catre Eximbank. Diferenta in lei ramasa neutilizata de catre Eximbank S.A. dupa efectuarea schimbului valutar pentru plata la extern va fi restituita Ministerului Finantelor Publice.
 
Pentru a nu vulnerabiliza interesele statului roman in contractul de parteneriat public-privat pentru reconversia functionala a amplasamentului “Centrul Dambovita” si de finalizare a constructiilor existente, se propune ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice sa se subroge in drepturile si obligatiile Ministerului Finantelor Publice ce decurg din acte normative, contracte, conventii, intelegeri, protocoale, memorandumuri si acorduri in care acesta este parte, in calitate de autoritate publica si in masura in care acestea se refera la activitatea de parteneriat public-privat.
 
Pentru a evita materializarea riscului crearii de disfunctionalitati in activitatea specifica a Ministerului Finantelor Publice una dintre prioritatile de resurse umane este fidelizarea si atragerea de personal calificat in domeniile specifice ministerului, o sarcina dificila, in conditiile in care nivelul de salarizare este inferior altor institutii publice de la nivelul administratiei publice centrale.
 
Astfel, se propune ca drepturile salariale aferente personalului aparatului propriu al Ministerului Finantelor Publice si institutiilor din subordine sa se recalculeza si se stabileasca, prin derogare de la art. 34 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, cu completarile ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu drepturile salariale aferente lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

Extras din Proiectul de Ordonanta

Art. I - Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul 1381, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor de la angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5, cota contributiei de asigurari sociale prevazuta la art. 138 lit. a) se reduce cu 3,75 puncte procentuale.”
 
2. La articolul 139, dupa litera s) a alineatului (1) se introduce o noua litera, lit.s), cu urmatorul cuprins:
„s) biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate, potrivit legii, in alte situatii decat cele care prevad neincluderea acestora in baza de calcul alcontributiilor sociale obligatorii conform art. 142 lit. b).”
 
3. La articolul 142, litera r) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„r) biletele de valoare sub forma tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa, tichetelor culturale, acordate potrivit legii;”
 
4. La articolul 154, alineatul (1) litera r) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„r) persoanele fizice pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor de la angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5, in perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028 inclusiv.
 
5. La articolul 157, dupa litera t) a alineatului (1) se introduce o noua litera, lit. t), cu urmatorul cuprins:
„t) biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate, potrivit legii, in alte situatii decat cele care prevad neincluderea acestora in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii conform art. 142 lit. b).”
 
6. La articolul 220^4, dupa litera l) a alineatului (1), se introduce o noua litera, lit. m), cu urmatorul cuprins:
„m) biletele de valoare sub forma tichetelor cadou acordate, potrivit legii, in alte situatii decat cele care prevad neincluderea acestora in baza de calcul alcontributiilor sociale obligatorii conform art. 142 lit. b).”
 
7. La articolul 343, alineatul (5), se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Acciza specifica exprimata in lei/1.000 de tigarete se determina anual, pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem si a accizei totale al carei nivel este prevazut in anexa nr. 1. Aceasta acciza specifica se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 1 martie. in perioada 1 septembrie 2019 - 31 martie 2020, acciza specifica pentru tigarete este de 386,377 lei/1.000 tigarete.”
 
8. La articolul 439, la alineatul (2), dupa litera b), se introduce o noua litera, lit. c), cu urmatorul cuprins:
„c) bauturi racoritoare cu continut ridicat de zaharuri libere.”
 
9. La articolul 439, dupa alineatul (2), se introduc trei noi alineate, alin. (3) - (5), cu urmatorul cuprins:
„(3) Bauturile racoritoare cu un continut ridicat de zaharuri libere prevazute la alin.(2) lit. c) reprezinta orice bauturi racoritoare cu un continut de zaharuri libere de cel putin 5 grame per 100 mililitri produs. Sunt incluse:
a) bauturile care se pot consuma direct, incadrate la codul NC 2202;
b) produsele lichide destinate a fi consumate ca bauturi dupa o diluare simpla in apa, incadrate la codurile NC 2101, 2106 si 3302 10;
c) bauturile racoritoare naturale care au zaharuri libere adaugate care impreuna cu zaharurile intrinseci depasesc limita de 5 grame per 100 mililitri produs, incadrate la codul NC 2009.
(4) in sensul alin. (3):
a) prin zaharuri libere se intelege toate monozaharidele si dizaharidele prezente in bauturi, cu exceptia poliolilor;
b) prin zaharuri adaugate se intelege glucoza, fructoza, zaharoza, hidrolizatele de amidon, respectiv sirop de glucoza, sirop cu inalt continut de fructoza si alte preparate cu zahar folosite ca atare sau adaugate in cursul prepararii bauturilor. Nu se includ zaharurile prezente in mod natural in sucurile de fructe neindulcite sau in miere.
(5) Sunt exceptate de la plata accizelor nearmonizate:
a) bauturile racoritoare naturale fara adaos de zaharuri, chiar daca zaharurile intrinseci continute de acestea depasesc limita de 5 grame per 100 mililitri produs;
b) amestecurile de bauturi nealcoolice cu sau fara adaos de zaharuri produse pe loc in cadrul unitatilor de alimentatie publica.”
 
10. La articolul 442, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Nivelul accizelor pentru produsele prevazute la art. 439 este cel prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul titlu. Nivelul accizelor aplicabil incepand cu data de 1 ianuarie a fiecarui an este nivelul actualizat calculat conform alin. (2).”
 
11. La articolul 444, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Operatorul economic care produce, achizitioneaza din alte state membre ale Uniunii Europene sau importa produse supuse accizelor de natura celor prevazute la art. 439 alin. (2) lit. a) si b) trebuie sa se autorizeze la autoritatea competenta, potrivit prevederilor din normele metodologice.”
 
12. La anexa nr. 1 de la Titlul VIII - Accize si alte taxe speciale, la numarul curent 6, coloanele 5 - 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
 
Tutun prelucrat- acciza pe tigari:
2017 - 439,94 lei/ 1.000 de tigarete
2018 - 448,74 lei/ 1.000 de tigarete
2019 - 483,74* lei/ 1.000 de tigarete
2019 - 503,97** lei/ 1.000 de tigarete
2020 - 533,97 lei/ 1.000 de tigarete
2021 - 563,97 lei/ 1.000 de tigarete
2022 - 563,97 lei/ 1.000 de tigarete
 
*Nivel aplicabil incepand cu 1 ianuarie 2019
**Nivel aplicabil incepand cu 1 septembrie 2019
 
13. La anexa nr. 2 de la Titlul VIII - Accize si alte taxe speciale, dupa numarul curent 2, se introduce un nou numar curent, numarul curent 3 cu urmatorul cuprins:
 
3. Bauturi racoritoare cu continut ridicat de zaharuri libere
 
3.1. Bauturi racoritoare cu continut ridicat de zaharuri libere al caror continut de zaharuri este intre 5-8 g zaharuri/100 ml produs - 0,8 lei/litru
 
3.2. Bauturi racoritoare cu continut ridicat de zaharuri libere al caror continut de zaharuri este peste 8 g zaharuri/100 ml produs - 1 leu/litru
 
 
Art. II - Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile art. I se aplica dupa cum urmeaza:
a) pct. 1- 6 se aplica incepand cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I a prezentului act normativ;
c) pct. 7 – 13 se aplica incepand cu 1 septembrie 2019.
 
Art. III - Prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 507 din 21 iunie 2019 se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iulie 2019.
 
Art. IV – (1) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. Dupa alineatul (3) al articolului 391 se introduce un nou alineat, alin. (4), cu urmatorul cuprins:
”(4) Prevederile alin. (1) - (3) se aplica in mod corespunzator tuturor autoritatilor si institutiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare, subordonare si de categoria de personal prevazuta in structura organizatorica/statul de functii.
 
2. Literele f), g) si h) ale art. 546, se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
”f) 2 posturi pentru cabinetul secretarului general adjunct al Guvernului, secretarului de stat si asimilatului acestuia din cadrul ministerelor si aparatului de lucru al Guvernului si consilierului de stat;
g) 2 posturi pentru cabinetul conducatorului de organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu rang de secretar de stat;
h) un post pentru cabinetul subsecretarului de stat si asimilatului acestuia din cadrul aparatului de lucru al Guvernului din cadrul ministerelor si al celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale;”
 
3. La alineatul (2) al articolului 548 se introduc trei noi litere, lit.d), e) si f), cu urmatorul cuprins:
„d) in situatiile in care intervine incetarea raporturilor juridice contractuale ca urmare a acordului partilor, la data convenita de acestea;
e) in situatia desfiintarii postului;
f) in situatia in care nu mai corespunde criteriului increderii demnitarului;”
 
4. Dupa alineatul (2) al articolului 548, se introduce un nou alineat, (2^1) cu urmatorul cuprins:
”(2^1) Eliberarea din functie a persoanelor prevazute la alin.(1) poate interveni si ca urmare a vointei unilaterale a conducatorului autoritatii sau institutiei publice.” 
(2) in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, institutiile si autoritatile publice au obligatia sa adopte/emita actele normative/administrative specifice de aprobare a structurii functionale, in conformitate cu prevederile art. 391 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, astfel cum a fost completat prin prezenta ordonanta.
 
Art. V - (1) Articolul 7 din anexa I, Capitolul I, litera B la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins :
 
”Art. 7 - Personalul didactic care asigura predarea simultana la 2 - 5 clase de elevi in invatamantul primar sau gimnazial, primeste o majorare a salariului de baza, dupa cum urmeaza:
a) pentru 2 clase de elevi, o crestere cu 7% a salariului de baza detinut;
b) pentru 3 clase de elevi, o crestere cu 10% a salariului de baza detinut;
c) pentru 4 clase de elevi, o crestere cu 15% a salariului de baza detinut;
d) pentru 5 clase de elevi, o crestere cu 20% a salariului de baza detinut.” 
 
Art. VI - Alineatul (1) al art.13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.28/2013 pentru aprobarea Programului national de dezvoltare locala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.230 din 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza :
”(1) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice este responsabil de programarea, coordonarea si utilizarea fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru implementarea proiectelor de investitii din program.”
 
Art. VII - in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, se vor supune Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative prin care numarul total de posturi de secretar de stat, subsecretar de stat si de functii asimilate functiilor de secretar de stat si subsecretar de stat la nivelul tuturor ministerelor, precum si a celorlalte institutii si autoritati publice din subordinea/coordonarea Guvernului sau a ministerelor se va reduce cu 50%.
 
Art.VIII -
(1) incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile si autoritatile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si subordonare.
 
(2) Pentru posturile pentru care au fost demarate procedurile de organizare a concursurilor anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante se continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor in vigoare la acea data.
 
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) ordonatorii de credite pot aproba ocuparea prin concurs sau examen posturi vacante conform principiului: ”unu la trei” din totalul posturilor ce se vor vacanta dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, respectiv la trei posturi ocupate devenite vacante, un post ocupat, numai in conditiile incadrarii in cheltuielile de personal aprobate prin buget.
 
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) si (3) se pot ocupa prin concurs sau examen posturile vacante sau temporar vacante pentru urmatoarele categorii de personal:
a) personal didactic de predare din institutiile de invatamant preuniversitar si universitar de stat;
b) personal medico-sanitar;
c) incadrarea promotiilor 2019 de ofiteri, subofiteri, agenti de politie, maistri militari, functionari publici cu statut special;
d) incadrarea promotiei 2019 a Institutului National al Magistraturii;
e) personalul din cadrul institutiilor publice reorganizate sau restructurate prin acte normative de cu rang de lege aprobate dupa intrarea in vigoare a prezentei ordonante. 
 
(5) Ocuparea posturilor vacante prin concurs/examen, prevazute la alin. (4) lit. a), se face numai dupa obtinerea avizului conform al Ministerului Educatiei Nationale, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justitiei si al celorlalte institutii cu atributii in domeniile apararii, ordinii publice si securitatii nationale, dupa caz, in subordinea/coordonarea carora functioneaza institutiile de invatamant, prin care se certifica existenta in bugetul aprobat a fondurilor necesare finantarii posturilor propuse a se ocupa precum si a celor ocupate la momentul solicitarii avizului.
 
(6) Ocuparea posturilor vacante prin concurs/examen, prevazute la alin. (4) lit. b), se face numai dupa obtinerea avizului conform al Ministerului Sanatatii, al ministerelor sau institutiilor cu retea sanitara proprie si/sau al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, dupa caz, prin care se certifica existenta in bugetul aprobat a fondurilor necesare finantarii posturilor propuse a se ocupa precum si a celor ocupate la momentul solicitarii avizului.
 
Art. IX- incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, autoritatile si institutiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, nu pot achizitiona din fonduri publice servicii de telefonie mobila pentru personalul angajat, cu exceptia personanelor care ocupa functii de demnitate publica.
 
Art. X - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/2018 pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare si investitii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 991 din 22 noiembrie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 
 
1. La articolul 2, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“a) fonduri suverane de dezvoltare si investitii – societati pe actiuni infiintate conform Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si prezentei ordonante de urgenta, detinute integral de stat, care au ca activitate principala operatiuni financiare, inclusiv efectuarea de investitii financiare in nume si cont propriu, atat pe piata interna, cat si pe piata externa, care indeplinesc criteriile economice si cerintele de clasificare in afara conturilor guvernamentale potrivit metodologiei Uniunii Europene. in cazul in care fondurile se clasifica in conturile guvernamentale potrivit metodologiei Uniunii Europene, fondurile trebuie sa inregistreze profit prin activitatea desfasurata. Fondurile suverane pot desfasura si alte operatiuni economice ca activitati secundare.
 
2. Dupa articolul 3 se introduce un nou articol, art. 3^1, cu urmatorul cuprins:
„Art.3^1 - (1) Capitalul social initial al Fondurilor poate fi constituit din aport in numerar sau din aport in numerar si in natura, inclusiv sub forma de actiuni detinute de stat la societati, inclusiv strategice.
(2) Pe parcursul functionarii Fondurilor, capitalul social al acestora se poate majora in conditiile legii, inclusiv prin aporturi de natura celor prevazute la alin. (1).
(3) Oportunitatea privind stabilirea tipului si valorii contributiei la capitalul social initial al fiecarui Fond revine Guvernului si se stabileste prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 4 alin. (1).”
 
3. Alineatul (2) al articolului 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) Prin hotararea Guvernului prevazuta la alin. (1) se stabilesc urmatoarele:
a) obiectul de activitate si sediul social;
b) autoritatea publica centrala care exercita, in numele statului roman, drepturile si obligatiile izvorate din calitatea de actionar unic al fiecarui Fond;
c) valoarea initiala a capitalului social si numarul actiunilor;
d) pachetele de actiuni care se transfera cu titlu de aport in natura de statul roman la capitalul social precum si metodele de evaluare a aportului in natura, dupa caz;
e) durata de functionare determinata sau nedeterminata;
f) alte aspecte prevazute de lege si care vizeaza organizarea si functionarea fiecarui Fond.”
 
Art. XI - Legea nr. 96/2000 privind organizarea si functionarea Bancii de Export-Import a Romaniei EXIMBANK - S.A. republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. Articolul 12, alineatul (3ˆ1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”a) participarea la constituirea capitalului social al Fondului de Investitii al Initiativei celor Trei Mari, constand in: aport la capitalul social al fondului si cheltuieli aferente, de tipul comisioane de transfer sau prime de egalizare. Alte cheltuieli de tipul costurilor directe necesare exercitarii mandatului de catre Eximbank se suporta din comisioanele prevazute la art. 12 alin.(3).
 
2. Articolul 12, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ (3) Pentru administrarea fondurilor mentionate la art. 10, lit. a)-e), Eximbank S.A. percepe comisioane care vor fi aprobate prin proceduri interne de Comitetul Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior si care vor fi decontate pe seama acestor fonduri.”
 
3. La articolul 12, alineatul (3ˆ1) se introduce o noua litera, lit.c), avand urmatorul cuprins:
“c) Ministerul Finantelor Publice este autorizat sa vireze Eximbank S.A. echivalentul in lei la cursul BNR valabil la data efectuarii platii catre Eximbank S.A, a contributiei aferente participarii Romaniei la Fondul de Investitii al Initiativei Celor Trei Mari plus o marja de 3% pentru acoperirea unei eventuale diferente de curs valutar la data efectuarii platii la extern de catre Eximbank. Diferenta in lei ramasa neutilizata de catre Eximbank S.A. dupa efectuarea schimbului valutar pentru plata la extern va fi restituita Ministerului Finantelor Publice, in termen de 10 zile de la data efectuarii platii la extern de catre Eximbank”.
 
Art. XII - (1) Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice se subroga in drepturile si obligatiile Ministerului Finantelor Publice ce decurg din acte normative, contracte, conventii, intelegeri, protocoale, memorandumuri si acorduri in care acesta este parte, in calitate de autoritate publica si in masura in care acestea se refera la activitatea de parteneriat public-privat,
(2) in termen de 15 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice preia toata arhiva detinuta de catre Ministerul Finantelor Publice.
 
Art. XIII - Drepturile salariale aferente personalului aparatului propriu al Ministerului Finantelor Publice si institutiilor din subordine se recalculeaza si se stabilesc, prin derogare de la art. 34 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, cu completarile ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu drepturile salariale aferente lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei ordonante. 
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Masuri fiscal-bugetare: Reducerea personalului bugetar, majorarea accizei pe tigari si taxa pe zaharul din bauturile racoritoare (proiect de ordonanta MFP)":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Salariul minim, majorat cu 100 de lei! Premierul desemnat: Aceasta decizie nu o poate lua decat un Guvern legitim
    • Asa cum a anuntat ieri - 22 octombrie - ministrul demis al Muncii, astazi a fost pus in Transparenta decizionala proiectul de Hotarare privind majorarea salariului minim brut pe economie la 2.262 de lei, fata de 2080 de lei, cat este in prezent. Cresterea de 100 de lei se aplica salariului minim net. Pentru persoanele cu studii superioare, salariul de baza minim brut pe economie se majoreaza cu aproape 300 de lei, de la de la 2.350 lei la 2.620 lei lunar. Ministrul demis al Muncii a...» citeste mai departe aici

  • OG 6/2019: Anularea obligatiilor accesorii
    • O societate a primit o decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati aferente impozitului pe profit, TVA, si fond pentru persoane cu handicap pentru trimestrul trecut (iunie 2019). Pot fi anulate printr-o solicitare catre ANAF? Iata care este opinia specialistului nostru: Prin Capitolul II din OG 6/2019 s-a instituit posibilitatea anularii unor obligatii accesorii. Conform art. 23 din ordonanta aceasta facilitate se aplica pentru debitorii - persoane...» citeste mai departe aici

  • Completarea plajei de facturi din declaratia 394
    • Va rog sa imi spuneti ce facturi se trec la plaja de facturi in Declaratia 394, daca avem si livrari in Romania cu 19%, scutite, intracomunitare si externe. Trebuie trecute doar facturile din tara si sarit peste cele ce nu fac obiectul livrarilor interne sau trec toata plaja din decizie. Completarea si depunerea declaratiei: Cartusul I Plaje de facturi 2.1 Plaja de facturi alocate _______ _______ _______ ________ de la seria _______ numarul _______ la seria _______ numarul ________ din...» citeste mai departe aici

  • Spor de noapte? Rezolvari legale pentru problemele privind retribuirea corecta a salariatilor
    • De cate ori nu v-ati aflat in situatia de a nu sti cum sa aplicati legea, a nu sti in ce categorie sa incadrati un anumit interval orar de munca sau de a nu sti cum sa retribuiti corect orele lucrate noaptea sau in weekend? Astazi vom aborda doua astfel de situatii si va vom arata cum trebuie tratate corect. Ore sulimentare in intervalul orar de noapte De exemplu, pentru un angajat care lucreaza zilnic intre 9:00 - 18:00 si care efectueaza suplimentar cate 2 ore in intervalul 22:00 - 6:00, ati...» citeste mai departe aici

  • Achizitionarea de locuinte, fara adeverinta de venit, pentru romanii din diaspora! (propunere)
    • Ilan Laufer, fost ministru al IMM-urilor si coordonatorul programului Smart Start USA, este de parere ca una dintre cele mai bune masuri de repatriere a romanilor care incearca sa isi cladeasca un viitor in afara granitelor este ca statul sa le acorde posibilitatea achizitionarii de locuinte fara adeverinta de venit. Acesta a precizat chiar ca are deja in lucru un draft de proiect de lege in acest sens. "Este nevoie de o Lege a repatrierii pentru Romania, pentru care eu o sa ma lupt in...» citeste mai departe aici

  • MFP: Disponibilitatile prevazute in OUG 114/2018 se vireaza la bugetul de stat (proiect de Ordin)
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un proiect de Ordin care completeaza Ordinul nr. 1386/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind virarea la bugetul de stat de catre Ministerul Sanatatii si Ministerul Tineretului si Sportului a disponibilitatilor prevazute la art. 57 si 59 din OUG 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016