Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MAT propune implementarea unui Program de accelerare a dezvoltarii IMM-urilor. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele?

12-Mai-2023
2122
MAT propune implementarea unui Program de accelerare a dezvoltarii IMM-urilor. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele?

Ministerul Antreprenoriatului si Turismului a pus recent in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect care prevede implementarea unui Program de accelerare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.

Programul reprezinta o masura de incurajare si de stimulare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii in sectoarele prioritare de productie si are ca obiectiv sustinerea investitiilor in sectoarele economice prioritare, cresterea volumului de activitate si a competitivitatii IMM din aceste sectoare, promovarea productiei interne, precum si incurajarea digitalizarii proceselor de productie si folosirea tehnologiilor verzi nepoluante.

Programul se implementeaza in baza unei scheme transparente de ajutor de minimis, schema se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.

Perioada de implementare a programului: 2023 – 2027 (5 ani), bugetul estimat pentru implementarea masurii in anul 2023 este de 52.835.000 lei, numarul estimat de 500 beneficiari in anul 2023.

Beneficiari si activitati eligibile

Pot beneficia de prevederile Programului societatile (intreprinderi mici si intreprinderi mijlocii) care indeplinesc cumulativ, la data inscrierii in program, urmatoarele criterii de eligibilitate:

sunt inregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei sau in baza Ordonantei de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare;

  • sunt microintreprinderi, intreprinderi mici sau intreprinderi mijlocii, definite conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii;
  • sunt infiintate inainte de 31.12.2020;
  • sunt companii 100% private, active pe piata interna (intreprinderea activa este entitatea care realizeaza bunuri sau servicii, inregistreaza cheltuieli si intocmeste bilant contabil cu date financiare pozitive si diferite de zero);
  • sunt inregistrate la Oficiul National al Registrului Comertului, au sediul social/punct de lucru si isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei;
  • sunt considerate intreprinderi autonome, legate sau partenere;
  • desfasoara o activitate autorizata de productie intr-unul din sectoarele eligibile. Codul CAEN Rev. 2 pentru care solicita finantare este autorizat la momentul inscrierii in program. Solicitarea finantarii se face pe un singur cod CAEN;
  • nu au datorii la bugetul general consolidat, atat pentru sediul social, cat si pentru toate punctele de lucru, la momentul verificarii administrative si de eligibilitate; Solicitantii care au datorii esalonate nu sunt eligibili in cadrul programului;
  • respecta legislatia europeana cu privire la cumulul ajutoarelor de minimis;
  • nu se afla in stare de dizolvare, reorganizare judiciara, lichidare, executare silita, inchidere operationala, insolventa, faliment sau suspendare temporara a activitatii la momentul inscrierii si nu intra intr-una din starile mentionate pe toata perioada de implementare a programului;
  • Contracteaza un credit de investitii la una dintre bancile partenere, in conditiile institutiei de credit si a prezentului program.

Finantarea se acorda pe cod CAEN eligibil autorizat de cel putin 12 luni la momentul inscrierii, intreprinderilor mici si intreprinderilor mijlocii care desfasoara urmatoarele activitati:

10 Industria alimentara

11 Fabricarea bauturilor: eligibil doar codul CAEN 1107 – Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate;

13 Fabricarea produselor textile;

14 Fabricarea articolelor de imbracaminte;

15 Tabacirea si finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj si marochinarie, harnasamentelor si incaltamintei; prepararea si vopsirea blanurilor;

16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn si pluta, cu exceptia mobilei; fabricarea articolelor din paie si din alte materiale vegetale impletite;

17 Fabricarea hartiei si a produselor din hartie;

20 Fabricarea substantelor si produselor chimice cu exceptia 2011, 2051, 2053, 2059.

21 Fabricarea produselor farmaceutice de baza si a preparatelor farmaceutice;

22 Fabricarea produselor din cauciuc si mase plastice;

23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;

24 Industria metalurgica;

25 Industria constructiilor metalice si a produselor din metal, exclusiv masini utilaje si instalatii - cu exceptia societatilor care desfasoara activitati pe codurile CAEN aferente grupei 254 Fabricarea armamentului si munitiei;

26 Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice;

27 Fabricarea echipamentelor electrice;

28 Fabricarea de masini, utilaje si echipamente n.c.a.;

29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor si semiremorcilor;

30 Fabricarea altor mijloace de transport cu exceptia codului CAEN 3040;

31 Fabricarea de mobila;

32 Alte activitati industriale n.c.a.

Prin program se finanteaza cererile de finantare in urmatoarele conditii:

- Credit pentru investitii eligibile acordat prin program de minim 500.000 mii lei, din care maxim 100.000 de lei ajutor nerambursabil prima de capital, pentru diminuarea si reesalonarea creditului.

Obiectul finantarii trebuie sa se incadreze in una sau mai multe din urmatoarele categorii eligibile:

-echipamente tehnologice sub forma activelor corporale din categoria mijloacelor fixe descrise in grupele 2.1, 2.2. si 2.3. din H.G. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe;

-echipamente/tehnologii/solutii/ sisteme/ specifice economisirii de energie, care utilizeaza sau genereaza energie regenerabila, pentru a desfasura activitatea pentru care solicita finantare;

-tehnologii / echipamente / sisteme / solutii / servicii, etc. de colectare, reciclare, reutilizare (achizitionare si instalare) care vizeaza productivitatea intreprinderii;

-echipamente digitale/tehnologii/solutii/sisteme/aplicatii (achizitionare si instalare) cu impact asupra economisirii de resurse/productivitatii intreprinderii – vizeaza productivitatea intreprinderii;

-pachet digital care sa contina minimum un site de prezentare a activitatii sau magazin on-line, cheltuieli inregistrare domeniu fara hosting, pentru operatorii economici care nu detin alt site si care trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de decontare a ajutorului de minimis si pe toata perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfasurarii activitatii si semnatura electronica.

Optional si suplimentar, pachetul digital poate contine si echipamente IT tehnica de calcul tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta /copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, telefoane smart, tablete. Pachetul digital si/sau cheltuielile specificate la pct. b), c) sau d) reprezinta cheltuieli obligatorii in cadrul programului si sunt eligibile in procent minimum de 25 % din valoarea grantului solicitat.

MAT in calitate de administrator al Programului va semna cu institutiile de credit interesate de participarea la program si selectate in cadrul perioadei de selectie, conventii de colaborare in conformitate cu legislatia schemelor de ajutor de minimis si prezentei proceduri de implementare;

MAT impreuna cu institutiile de credit partenere selectate vor asigura publicitatea programului;

Cererile de creditare si finantare vor fi depuse de catre aplicanti la sediul institutiei de credit pentru care opteaza, intr-o perioada de inscriere de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii pina la epuizarea bugetului alocat masurii de sprijin;

Banca va emite tuturor aplicantilor inscrisi un numar de inregistrare al cererii de creditare si finantare care va contine data si coodonatele depunerii (ora, minutul depunerii) si va afisa la sfarsitul fiecarei zile de inscriere pe site-ul institutiei lista aplicantilor in ordinea inscrierii;

Institutia de credit va face o analiza a bancabilitatii aplicantului si va transmite catre MAT in termenele specificate in conventia de colaborare, informatiile aplicantilor acceptati de principiu la creditare, in vederea verificarilor administrative si de eligibilitate in cadrul programului de catre MAT;

In functie de numarul de aplicanti acceptati de principiu la creditare de catre banca si admisi de principiu la finantare de catre MAT, bugetul alocat programului pentru anul 2023 va fi repartizat proportional fiecarei institutii de credit;

In cazul in care, bugetul repartizat fiecarei institutii de credit depaseste valoarea solicitata de catre aplicantii aferenti bancii, principiul accesului la finantare va fi primul venit-primul servit, conform lit.d)

MAT va transfera sumele aferente granturilor in conturi distincte de tranzit deschise la bancile partenere pe numele ministerului.

Banca va acorda beneficiarului creditul contractat intr-un cont al beneficiarului deschis special pentru operatiuni pe program, cont de unde beneficiarul nu poate plati facturi emise de furnizori, decat dupa acceptul bancii.

Banca va analiza va emite bun de plata din contul dedicat programului asigurandu-se de plata doar a cheltuielilor eligibile aprobate.

Perioada de creditare va fi stabilita intre banca si beneficiar, insa fara a depasi perioada de implementare a Programului (5 ani). Banca partenera va acorda creditele din resurse proprii, conform procedurilor si normelor interne proprii, cu o perioada de gratie de 12 luni pentru rambursarea creditului, la solicitarea beneficiarului;

Dupa finalizarea investitiei eligibile de catre beneficieri, MAT va face vizite de certificare la fata locului si/sau online si va emite acordul de plata final al primei de capital institutiilor de credit;

Modalitatea de diminuare si/sau reesalonare a creditului investitional acordat va fi stabilita intre banca si beneficiar;

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale iunie 2025: Cresteri de taxe, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul Guvern

    • Un nou pachet de masuri fiscale si reforme bugetare se pregateste sa redefineasca echilibrul economic al Romaniei. Potrivit unui draft al Programului de Guvernare, publicat de profit.ro, viitorul Executiv intentioneaza sa implementeze un set extins de politici care sa sporeasca veniturile statului si sa reduca deficitul bugetar. Planul include majorari de taxe si accize, largirea bazei de impozitare si o ofensiva clara impotriva evaziunii fiscale, sustinuta de digitalizare, controale riguroase...» citeste mai departe aici

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • [Declaratia unica rectificativa] Termene de depunere, reglementari cheie si studii de caz

    • Declaratia Unica rectificativa reprezinta instrumentul prin care contribuabilii persoane fizice pot corecta eventualele erori aparute in formularul initial, fie ca este vorba de venituri, contributii sociale sau alte obligatii declarate. In acest articol va oferim o prezentare clara a termenelor de depunere, a reglementarilor-cheie prevazute de legislatia fiscala, precum si studii de caz relevante care ilustreaza modul corect de completare si transmitere a declaratiei rectificative.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016