
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Antreprenoriatului si Turismului a pus recent in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect care prevede implementarea unui Program de accelerare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii.
Programul reprezinta o masura de incurajare si de stimulare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii in sectoarele prioritare de productie si are ca obiectiv sustinerea investitiilor in sectoarele economice prioritare, cresterea volumului de activitate si a competitivitatii IMM din aceste sectoare, promovarea productiei interne, precum si incurajarea digitalizarii proceselor de productie si folosirea tehnologiilor verzi nepoluante.
Programul se implementeaza in baza unei scheme transparente de ajutor de minimis, schema se aplica pe intreg teritoriul Romaniei, in toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
Perioada de implementare a programului: 2023 – 2027 (5 ani), bugetul estimat pentru implementarea masurii in anul 2023 este de 52.835.000 lei, numarul estimat de 500 beneficiari in anul 2023.
Pot beneficia de prevederile Programului societatile (intreprinderi mici si intreprinderi mijlocii) care indeplinesc cumulativ, la data inscrierii in program, urmatoarele criterii de eligibilitate:
sunt inregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societatile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sau in baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei sau in baza Ordonantei de Urgenta a Guvernului Romaniei nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri, cu modificarile si completarile ulterioare;
Finantarea se acorda pe cod CAEN eligibil autorizat de cel putin 12 luni la momentul inscrierii, intreprinderilor mici si intreprinderilor mijlocii care desfasoara urmatoarele activitati:
10 Industria alimentara
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
11 Fabricarea bauturilor: eligibil doar codul CAEN 1107 – Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate;
13 Fabricarea produselor textile;
14 Fabricarea articolelor de imbracaminte;
15 Tabacirea si finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj si marochinarie, harnasamentelor si incaltamintei; prepararea si vopsirea blanurilor;
16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn si pluta, cu exceptia mobilei; fabricarea articolelor din paie si din alte materiale vegetale impletite;
17 Fabricarea hartiei si a produselor din hartie;
20 Fabricarea substantelor si produselor chimice cu exceptia 2011, 2051, 2053, 2059.
21 Fabricarea produselor farmaceutice de baza si a preparatelor farmaceutice;
22 Fabricarea produselor din cauciuc si mase plastice;
23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;
24 Industria metalurgica;
25 Industria constructiilor metalice si a produselor din metal, exclusiv masini utilaje si instalatii - cu exceptia societatilor care desfasoara activitati pe codurile CAEN aferente grupei 254 Fabricarea armamentului si munitiei;
26 Fabricarea calculatoarelor si a produselor electronice si optice;
27 Fabricarea echipamentelor electrice;
28 Fabricarea de masini, utilaje si echipamente n.c.a.;
29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor si semiremorcilor;
30 Fabricarea altor mijloace de transport cu exceptia codului CAEN 3040;
31 Fabricarea de mobila;
32 Alte activitati industriale n.c.a.
Prin program se finanteaza cererile de finantare in urmatoarele conditii:
- Credit pentru investitii eligibile acordat prin program de minim 500.000 mii lei, din care maxim 100.000 de lei ajutor nerambursabil prima de capital, pentru diminuarea si reesalonarea creditului.
Obiectul finantarii trebuie sa se incadreze in una sau mai multe din urmatoarele categorii eligibile:
-echipamente tehnologice sub forma activelor corporale din categoria mijloacelor fixe descrise in grupele 2.1, 2.2. si 2.3. din H.G. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe;
-echipamente/tehnologii/solutii/ sisteme/ specifice economisirii de energie, care utilizeaza sau genereaza energie regenerabila, pentru a desfasura activitatea pentru care solicita finantare;
-tehnologii / echipamente / sisteme / solutii / servicii, etc. de colectare, reciclare, reutilizare (achizitionare si instalare) care vizeaza productivitatea intreprinderii;
-echipamente digitale/tehnologii/solutii/sisteme/aplicatii (achizitionare si instalare) cu impact asupra economisirii de resurse/productivitatii intreprinderii – vizeaza productivitatea intreprinderii;
-pachet digital care sa contina minimum un site de prezentare a activitatii sau magazin on-line, cheltuieli inregistrare domeniu fara hosting, pentru operatorii economici care nu detin alt site si care trebuie sa fie functional la data depunerii cererii de decontare a ajutorului de minimis si pe toata perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfasurarii activitatii si semnatura electronica.
Optional si suplimentar, pachetul digital poate contine si echipamente IT tehnica de calcul tip PC, format din: unitate centrala, server, monitor, imprimanta /copiator /multifunctionala, inclusiv sisteme portabile, licente necesare desfasurarii activitatii, telefoane smart, tablete. Pachetul digital si/sau cheltuielile specificate la pct. b), c) sau d) reprezinta cheltuieli obligatorii in cadrul programului si sunt eligibile in procent minimum de 25 % din valoarea grantului solicitat.
MAT in calitate de administrator al Programului va semna cu institutiile de credit interesate de participarea la program si selectate in cadrul perioadei de selectie, conventii de colaborare in conformitate cu legislatia schemelor de ajutor de minimis si prezentei proceduri de implementare;
MAT impreuna cu institutiile de credit partenere selectate vor asigura publicitatea programului;
Cererile de creditare si finantare vor fi depuse de catre aplicanti la sediul institutiei de credit pentru care opteaza, intr-o perioada de inscriere de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii pina la epuizarea bugetului alocat masurii de sprijin;
Banca va emite tuturor aplicantilor inscrisi un numar de inregistrare al cererii de creditare si finantare care va contine data si coodonatele depunerii (ora, minutul depunerii) si va afisa la sfarsitul fiecarei zile de inscriere pe site-ul institutiei lista aplicantilor in ordinea inscrierii;
Institutia de credit va face o analiza a bancabilitatii aplicantului si va transmite catre MAT in termenele specificate in conventia de colaborare, informatiile aplicantilor acceptati de principiu la creditare, in vederea verificarilor administrative si de eligibilitate in cadrul programului de catre MAT;
In functie de numarul de aplicanti acceptati de principiu la creditare de catre banca si admisi de principiu la finantare de catre MAT, bugetul alocat programului pentru anul 2023 va fi repartizat proportional fiecarei institutii de credit;
In cazul in care, bugetul repartizat fiecarei institutii de credit depaseste valoarea solicitata de catre aplicantii aferenti bancii, principiul accesului la finantare va fi primul venit-primul servit, conform lit.d)
MAT va transfera sumele aferente granturilor in conturi distincte de tranzit deschise la bancile partenere pe numele ministerului.
Banca va acorda beneficiarului creditul contractat intr-un cont al beneficiarului deschis special pentru operatiuni pe program, cont de unde beneficiarul nu poate plati facturi emise de furnizori, decat dupa acceptul bancii.
Banca va analiza va emite bun de plata din contul dedicat programului asigurandu-se de plata doar a cheltuielilor eligibile aprobate.
Perioada de creditare va fi stabilita intre banca si beneficiar, insa fara a depasi perioada de implementare a Programului (5 ani). Banca partenera va acorda creditele din resurse proprii, conform procedurilor si normelor interne proprii, cu o perioada de gratie de 12 luni pentru rambursarea creditului, la solicitarea beneficiarului;
Dupa finalizarea investitiei eligibile de catre beneficieri, MAT va face vizite de certificare la fata locului si/sau online si va emite acordul de plata final al primei de capital institutiilor de credit;
Modalitatea de diminuare si/sau reesalonare a creditului investitional acordat va fi stabilita intre banca si beneficiar;
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Contestatie rezultat inspectie fiscala
Intrebare: Perioada inspectiei fiscale este anul 2023, 2024 si lunile ianuarie, februarie, martie 2025. Suma respinsa pentru anul 2025 este de 22.480 lei. Cum pot contesta aceasta suma?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: 1. Pentru actionarul cu domiciliul in Scotia, care primeste dividende din Romania, ce declaratie trebuie sa depuna societatea noastra: D205 sau D207? Daca am depus deja D205 pentru 2024, ce se mai poate face? 2. Ce documente...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA