Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MFP dezminte stirile din presa cu privire la datoria publica

20-Iul-2016
1975

Referitor la stirea Digi24 "Datoria publica a Romaniei atinge pragul la care pietele devin nervoase" si la cea aparuta in Capital.ro "Datoria statului a crescut, intr-un an, cu aproape 17.000 Euro pe minut! Cresterea economica e pe imprumut!" va comunicam urmatoarele:

1. Datoria publica a Romaniei conform metodologiei UE s-a situat la un nivel sustenabil de 38,5% din PIB la sfarsitul lunii mai 2016, cu mult sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht. De altfel, pe intreaga perioada, inclusiv cea de criza financiara si economica, Romania s-a situat printre statele membre UE cel mai putin indatorate. Astfel, la nivelul tarilor membre ale Uniunii Europene, la sfarsitul lui 2015, Romania s-a situat pe locul 5 intre statele membre UE cu cel mai scazut nivel de indatorare dupa Estonia (9,7%), Luxemburg (21,4%), Bulgaria (26,7%) si Letonia (36,4%). si tot la finalul lui 2015, media celor 28 de state ale UE se situa la 85,2%.

Este important de mentionat ca necesarul anual de finantare in perioada 2012-2015, care reprezinta nivelul deficitului bugetar si refinantarea datoriei publice, a avut o evolutie descrescatoare. In fapt, in anul 2014 a fost pentru prima data cand acesta s-a situat sub 10% din PIB (9% din PIB) de la inceputul crizei economice si financiare, iar in anul 2015 a reprezentat 8,8% din PIB. si pe termen mediu necesarul de finantare va continua tendinta descrescatoare de la 9% din PIB cat se estimeaza pentru anul 2016 la 6% din PIB in anul 2019. In acest context, nivelul estimat al datoriei guvernamentale brute pentru sfarsitul anului 2016 este sustenabil de 39,1% din PIB, iar pe termen mediu se estimeaza ca se va situa sub 40% din PIB. Perspectiva de crestere moderata a datoriei guvernamentale si de mentinere la un nivel sustenabil se datoreaza atat cresterii economice estimate la o medie anuala de cca 4,5%, mentinerii cursului leu/Euro relativ stabil, dar si a unor deficite bugetare calculate conform metodologiei UE de pana la 3,0 % din PIB, in perioada 2017-2019.

2. Cresterea anuala a datoriei publice se datoreaza atat datoriei contractate pentru finantarea deficitului bugetar si refinantarea datoriei publice, cat si incepand cu anul 2010 pentru crearea si consolidarea rezervei financiare (buffer-ului) in valuta la dispozitia Trezoreriei Statului, care constituie o masura de siguranta impotriva eventualelor socuri externe. Astfel, la sfarsitul lunii mai 2016 rezerva in valuta la dispozitia Trezoreriei Statului a fost de 5,9 miliarde euro, reprezentand 3,5 % din PIB. Daca se are in vedere aceasta rezerva in valuta, datoria publica neta (conform metodologiei UE) a reprezentat 35 % PIB.

3. Afirmatia potrivit careia pietele au devenit nervoase, tinand cont de nivelul datoriei guvernamentale de sub 40% din PIB, nu se jutifica. Randamentele la care se imprumuta statul roman sunt in scadere semnficativa, chiar si dupa rezultatul referendumului din Marea Britatie din iunie - Brexit, iar cererea in cadrul licitatiilor la titlurile de stat este foarte mare. Astfel, randamentele titlurilor de stat emise pe piata interna sunt in prezent (19 iulie 2016) de cca 0,5-0,7% pe termen scurt (6 luni si 1 an) si de 2,4-3,2% pe termen lung (5 si 10 ani).

Mai mult, pe fondul unui climat de redresare din criza datoriilor suverane europene si al unei perioade de calm pe pietele financiare, conditiile de finantare din Romania s-au imbunatatit semnificativ. Performanta economica buna, in special in sectorul fiscal, a contribuit la imbunatatirea perspectivei de rating la “pozitiv" de catre Moody’s in decembrie 2015. De asemenea in luna martie 2016 agentia de rating JCRA a imbunatatit rating-ul de tara acordat Romaniei de la BBB- la BBB confirmand astfel perspectivele unei cresteri economice sustenabile, cat si nivelul scazut al datoriei publice.

De subliniat faptul ca aceste evolutii au favorizat imbunatatirea sentimentului investitorilor fata de Romania, ceea ce a condus la reducerea costurilor de finantare pe piata interna, in conditiile mentinerii obligatiunilor romanesti in indicii de referinta ai pietelor emergente (Barclays si JP Morgan), dar si pe pietele financiare externe, la extinderea maturitatilor si la diversificarea bazei de investitori.

4. Totodata, atragem atentia ca la sfarsitul lunii mai 2016 datoria publica conform legislatiei nationale a fost in valoare de 322 miliarde de lei si nu de 332 miliarde de lei, dupa cum se mentioneaza in stirea publicata pe Capital.ro.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Erori contabile. Cum se pot corecta in mod legal

    • Contabilitatea unei firme este foarte importanta, indiferent de activitatea economica pe care o desfasoara, fiindca in acest fel se tine cont de activitatea companiei, de eventualele datorii pe care le-ar avea, dar si de toate celelalte informatii care vizeaza circuitul financiar al acesteia. Uneori insa, apar diverse erori contabile, de la cele matematice, pana la cele de aplicare a politicilor contabile sau de intepretare incorecta a noilor legi si amendamente fiscale, etc. In acest...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitare

    • Prin OUG 107/2024 a fost adoptata de Guvern amnistia fiscala care presupune facilitati pentru contribuabili precum anularea dobanzilor, penalitatilor si altor accesorii, reducerea unei parti din datorie in cazul persoanelor fizice, dar si bonificatii de 3% pentru societatile care platesc la timp obligatiile fiscale. Cum beneficiezi de anularea dobanzilor si accesoriilor Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31...» citeste mai departe aici

  • Declaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILE

    • Declaratia privind beneficiarul real NU va mai fi depusa ANUAL de catre firme, asa cum a fost stabilit prin Legea 315/2021, inca de la 1 ianuarie 2022. Insa obligatia de a depune formularul ramane in continuare in vigoare pentru anumite persoane, existand si cateva exceptii. Declaratia privind beneficiarul real este declaratia pe propria raspundere pe care o da reprezentantul unei firme sau societati. Declaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt...» citeste mai departe aici

  • Casare mijloace fixe. Reglementari cheie si studii de caz utile

    • Mijloacele fixe sunt bunuri supuse deprecierii, cu durata de viata mai mare de un an insa, pe care le folosesc firmele in diverse operatiuni si aduc numeroase beneficii. Iar cand acestea nu mai sunt utile sau functionale, societatile pot alege sa le caseze. In articolul care urmeaza vom vedea care este definitia exacta a casarii unor mijloace fixe, dar si cateva reglementari cheie in cadrul acestor operatiuni. In plus, prezentam cateva studii de caz utile explicate de specialistii nostri. Ce...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala 2024. 3 pasi pentru a beneficia de facilitati

    • Prin OUG 107/2024 a fost instituita amnistia fiscala prin care puteti beneficia de anularea obligatiilor fiscale bugetare principale restante la 31 august 2024. In continuarea articolului vom vedea care sunt cei 3 pasi prin care puteti beneficia de facilitati. Amnistie fiscala 2024. 3 pasi pentru a beneficia de facilitati 1. Depunerea Notificarii Veti depune Notificarea prin D11 pentru a informa organul fiscal despre intentia de a beneficia de anularea accesoriilor, conform Art. VI alin....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016