Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

MFP dezminte stirile din presa cu privire la datoria publica

20-Iul-2016
698

Referitor la stirea Digi24 "Datoria publica a Romaniei atinge pragul la care pietele devin nervoase" si la cea aparuta in Capital.ro "Datoria statului a crescut, intr-un an, cu aproape 17.000 Euro pe minut! Cresterea economica e pe imprumut!" va comunicam urmatoarele:

1. Datoria publica a Romaniei conform metodologiei UE s-a situat la un nivel sustenabil de 38,5% din PIB la sfarsitul lunii mai 2016, cu mult sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht. De altfel, pe intreaga perioada, inclusiv cea de criza financiara si economica, Romania s-a situat printre statele membre UE cel mai putin indatorate. Astfel, la nivelul tarilor membre ale Uniunii Europene, la sfarsitul lui 2015, Romania s-a situat pe locul 5 intre statele membre UE cu cel mai scazut nivel de indatorare dupa Estonia (9,7%), Luxemburg (21,4%), Bulgaria (26,7%) si Letonia (36,4%). si tot la finalul lui 2015, media celor 28 de state ale UE se situa la 85,2%.

Este important de mentionat ca necesarul anual de finantare in perioada 2012-2015, care reprezinta nivelul deficitului bugetar si refinantarea datoriei publice, a avut o evolutie descrescatoare. In fapt, in anul 2014 a fost pentru prima data cand acesta s-a situat sub 10% din PIB (9% din PIB) de la inceputul crizei economice si financiare, iar in anul 2015 a reprezentat 8,8% din PIB. si pe termen mediu necesarul de finantare va continua tendinta descrescatoare de la 9% din PIB cat se estimeaza pentru anul 2016 la 6% din PIB in anul 2019. In acest context, nivelul estimat al datoriei guvernamentale brute pentru sfarsitul anului 2016 este sustenabil de 39,1% din PIB, iar pe termen mediu se estimeaza ca se va situa sub 40% din PIB. Perspectiva de crestere moderata a datoriei guvernamentale si de mentinere la un nivel sustenabil se datoreaza atat cresterii economice estimate la o medie anuala de cca 4,5%, mentinerii cursului leu/Euro relativ stabil, dar si a unor deficite bugetare calculate conform metodologiei UE de pana la 3,0 % din PIB, in perioada 2017-2019.

2. Cresterea anuala a datoriei publice se datoreaza atat datoriei contractate pentru finantarea deficitului bugetar si refinantarea datoriei publice, cat si incepand cu anul 2010 pentru crearea si consolidarea rezervei financiare (buffer-ului) in valuta la dispozitia Trezoreriei Statului, care constituie o masura de siguranta impotriva eventualelor socuri externe. Astfel, la sfarsitul lunii mai 2016 rezerva in valuta la dispozitia Trezoreriei Statului a fost de 5,9 miliarde euro, reprezentand 3,5 % din PIB. Daca se are in vedere aceasta rezerva in valuta, datoria publica neta (conform metodologiei UE) a reprezentat 35 % PIB.

3. Afirmatia potrivit careia pietele au devenit nervoase, tinand cont de nivelul datoriei guvernamentale de sub 40% din PIB, nu se jutifica. Randamentele la care se imprumuta statul roman sunt in scadere semnficativa, chiar si dupa rezultatul referendumului din Marea Britatie din iunie - Brexit, iar cererea in cadrul licitatiilor la titlurile de stat este foarte mare. Astfel, randamentele titlurilor de stat emise pe piata interna sunt in prezent (19 iulie 2016) de cca 0,5-0,7% pe termen scurt (6 luni si 1 an) si de 2,4-3,2% pe termen lung (5 si 10 ani).

Mai mult, pe fondul unui climat de redresare din criza datoriilor suverane europene si al unei perioade de calm pe pietele financiare, conditiile de finantare din Romania s-au imbunatatit semnificativ. Performanta economica buna, in special in sectorul fiscal, a contribuit la imbunatatirea perspectivei de rating la “pozitiv" de catre Moody’s in decembrie 2015. De asemenea in luna martie 2016 agentia de rating JCRA a imbunatatit rating-ul de tara acordat Romaniei de la BBB- la BBB confirmand astfel perspectivele unei cresteri economice sustenabile, cat si nivelul scazut al datoriei publice.

De subliniat faptul ca aceste evolutii au favorizat imbunatatirea sentimentului investitorilor fata de Romania, ceea ce a condus la reducerea costurilor de finantare pe piata interna, in conditiile mentinerii obligatiunilor romanesti in indicii de referinta ai pietelor emergente (Barclays si JP Morgan), dar si pe pietele financiare externe, la extinderea maturitatilor si la diversificarea bazei de investitori.

4. Totodata, atragem atentia ca la sfarsitul lunii mai 2016 datoria publica conform legislatiei nationale a fost in valoare de 322 miliarde de lei si nu de 332 miliarde de lei, dupa cum se mentioneaza in stirea publicata pe Capital.ro.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "MFP dezminte stirile din presa cu privire la datoria publica":
Rating:

Nota: 3.17 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • UPDATE! S-a prelungit perioada de achizitie a titlurilor de stat CENTENAR
    • UPDATE, 13.12.2018 "Avand in vedere interesul crescut al investitorilor, MFP prelungeste cu inca o saptamana perioada de subscriere, iar titlurile de stat pot fi achizitionate de la Unitatile operative ale Trezoreriei Statului si prin reteaua de oficii postale ale Companiei Nationale Posta Romana", arata MFP intr-un comunicat remis joi, 13 decembrie. Titlurile pot fi achizitionate astfel: pana pe 21 decembrie 2018 de la unitatile Trezoreriei Statului; pana pe 20 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Top 5 modificari fiscale care vor intra in vigoare in 2019
    • Daca anul 2018 a fost unul plin din punct de vedere al modificarilor fiscale, cu introducerea unor noi Declaratii (Declaratia Unica), cu reducerea cotei de TVA pentru mai multe domenii HoReCa, cu intorducerea casei de marcat cu jurnal electronic fiscal s.a.m.d, se pare ca nici anul 2019 nu va fi unul mai relaxat. Numai pana in prezent s-au stabilit cateva modificari care vor intra in vigoare de anul viitor. Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca a lucrat in Comisia de...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere: Diferenta dintre cifra de afaceri si veniturile realizate
    • In analiza propusa astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de un cititor, in urmatoarea situatie: "Societate este platitoare de impozit pe venit microintreprindere si are activitate agricola. Subventia pe suprafata incasata de la APIA in anul curent, aferenta anului trecut, dar si subventia incasata in anul curent pentru anul curent intra in cifra de afaceri? Raspunsul specialistului Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o...» citeste mai departe aici

  • Legea bugetului pentru 2019: Posibil sa fie adoptat pana la finalul anului
    • Legea bugetului pentru anul 2019 ar putea fi adoptata pana la finalul lui 2018, in situatia in care impasul de la CSAT va fi rezolvat, a declarat, miercuri, presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu. „Bugetul urmeaza sa fie prezentat in cateva zile. stiu acum ca este un impas la CSAT. Le tratam pe rand. Probleme, vad ca nu scapam de ele, apar in fiecare zi, dar datoria noastra este sa le rezolvam. (...) Am vazut-o aseara (marti, n.r) pe doamna Dancila, am si vorbit cu dansa, dar nu...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016