Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
Dispozitiile Codului de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/20151, cu modificarile si completarile ulterioare, prevad in cadrul Titlului XI – Sanctiuni - faptele ce constituie contraventii, precizand la art. 336 alin. (1) lit. b) ca neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora constituie contraventie.
De asemenea, conform art. 339 din Codul de procedura fiscala, dispozitiile titlului mentionat anterior se completeaza cu prevederile legale referitoare la regimul juridic al contraventiilor, respectiv cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/20012 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Legea nr. 180/20023, act normativ care constituie cadrul general in materia dreptului contraventional si cuprinde norme juridice cu caracter de drept comun in legatura cu regimul general al sanctiunilor contraventionale, al aplicarii si al executarii acestora.
Prezentul demers este determinat de raportarea prevederilor art. 13 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 la cele ale art. 336 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala.
Avem in vedere faptul ca, potrivit acestor prevederi, aplicarea amenzii contraventionale se prescrie in termen de 6 luni de la data savarsirii faptei, iar in cazul contraventiilor continue, in termen de 6 luni de la data incetarii savarsirii faptei, precizandu-se faptul ca ne aflam in situatia unei contraventii continue in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in timp.
Din perspectiva problemei care face obiectul prezentului demers, un prim aspect care se cere a fi lamurit consta in faptul ca pentru stabilirea de catre organele fiscale, cu corectitudine, a termenului de prescriptie, in cazul aplicarii amenzilor contraventionale pentru faptele prevazute la art. 336 alin. (1) lit. b) din Codul de procedura fiscala, este necesara o delimitare clara a contraventiilor simple fata de cele continue.
Pentru o intelegere cat mai corecta a acestor notiuni si o aprofundare a notiunii de "contraventie continua", ne putem raporta la analiza prin analogie a infractiunii continue, intrucat dreptul contraventional imprumuta anumite trasaturi din dreptul penal, avand in vedere natura comuna a celor doua forme de ilicit (contraventia si infractiunea).
Astfel, avand in vedere faptul ca art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 ne ofera un singur element de diferentiere a contraventiei continue fata de contraventia simpla, si anume "contraventia este continua in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in asupra infractiunii continue.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Infractiunea continua este definita prin faptul ca reprezinta o forma a unitatii naturale de infractiune ce se caracterizeaza prin aceea ca elementul sau material, constand intr-o actiune sau inactiune, se prelungeste (continua, dureaza) in timp, in mod natural dupa momentul consumarii pana la incetarea activitatii infractionale, care se poate datora interventiei faptuitorului, altor persoane, ori organelor competente.
Din definitia prezentata, rezulta ca la infractiunile continue elementul material consta, intotdeauna, intr-o actiune sau inactiune care, in raport cu natura sa intrinseca, este susceptibila de a se prelungi in timp, in mod natural si dupa producerea rezultatului, adica dupa ce infractiunea a ajuns la momentul consumativ.
Ca regula generala, in cazul infractiunilor cu durata de executare, raportarea altor institutii de drept penal incidente se face la momentul epuizarii infractiunilor6, aceasta regula fiind statuata in mod expres si de catre art. 13 alin. (2) al Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 potrivit caruia "in cazul contraventiilor continue, termenul prevazut la alin. (1) curge de la data incetarii savarsirii faptei".
O alta caracteristica a infractiunilor continue consta in faptul ca este necesar ca incalcarea obligatiei legale, si anume actiunea/inactiunea, sa aiba izvorul in baza aceleiasi rezolutiuni infractionale.
Potrivit acestei interpretari, infractiunea continua poate fi comisa in forma succesiva, in sensul ca actul de executare ce se prelungeste in timp poate suferi intreruperi care insa sunt firesti, date de natura faptei savarsite, fara insa ca aceste intreruperi sa sisteze unitatea faptei care constituie infractiune.
In acest context, raportat la cele prezentate anterior, in situatia in care contribuabilul nu depune declaratiile fiscale la termenele prevazute de lege, pe parcursul a mai multe luni de zile, se pune problema incadrarii acestei fapte in contraventie simpla sau contraventie continua.
Or, raportand aceasta caracteristica a infractiunilor continue la contraventia de nedepunere a declaratiilor fiscale, observam faptul ca nu ne aflam intr-o astfel de situatie in ceea ce priveste fapta de nedepunere a declaratiilor fiscale, intrucat ea este sanctionata de lege ca infractiune simpla, avand astfel unitate contraventionala.
Cititi continuarea analizei AICI.
Mihaela IORDACHE – Consilier superior
Anca RAICIU – Expert superior
Ministerul Finantelor Publice
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti Top 5 MONOGRAFII Contabile ACTUALIZATE conform Codului fiscal
Articole similare
Prejudiciu de 50 de milioane de lei identificat de inspectorii antifrauda in domeniul comertului cu materiale de constructiiTermenul de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscaleANAF modifica formulare importante privind contributiileVom fi obligati sa ne declaram averile din 2014?Redirectioneaza 2 la suta din impozitul pe venitUltimele articole
Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscaleProcedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareAmnistie fiscala 2024: Contribuabilii trebuie sa depuna cererile pana pe 25 noiembrieLista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAFD112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrieArticole similare
Sanctiuni pentru firmele care NU au depus situatiile financiare sau declaratiile fiscale necesareNoutati Legislatie Fiscala 19-25 mai 2008Procedura inregistrarii in Registrul Operatorilor IntracomunitariControlul Garzii Financiare conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVAOUG 110/2021 prevede zile libere si INDEMNIZATII pentru parintii care stau acasa. Ce conditii trebuie sa fie indepliniteUltimele articole
Sanctiuni si Amenzi ANAF - Cum sa Eviti Problemele FiscaleConditii microintreprinderi 2024. Trec la plata impozitului pe profit daca NU au depus bilant interimar?OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatProiect OUG e-Transport: Contravaloarea marfii NU va mai fi confiscata 100% din prima. Apare un sistem gradualNoul regim al amenzilor in sistemul e-TVAArticole similare
Regimul fiscal al societatilor civile profesionale cu raspundere limitata (S.P.R.L.) ? forme de organizare ale practicienilor in insolventa - apr. 2008SRL debutant. Pierde calitatea de microintreprindere. Se achita bugetul CAS angajator pentru perioada de scutire?Impozitul pe constructii in 2015. Analiza consultantANAF propune modificarea formularului tipizat Proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilorAchizitie teren si cladire cu TVA. Cum procedam daca nu primim notificarea TVA?Ultimele articole
Firme care NU au terminale POS. Ce amenzi se aplicaFacturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateSanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor RO e-TransportE-Factura in relatia B2B: Din 1 iulie 2024 NU mai sunt utilizate facturi pe hartieE-Factura. Cum se aplica amenzile pentru netransmiterea facturilor in 5 zile calendaristice incepand cu 1.07.2024?Articole similare
Sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor RO e-TransportE-Factura. Modificari aduse prin OUG 30/2024Noi acte normative cu incidenta in materia fiscala. Pentru consultanti fiscali si oameni de afaceri informati!Ordonanta 12/2014. Modificari privind combaterea concurentei neloialeFacturi neinregistrate la timp in E-Factura. Amenzile se aplica pentru fiecare factura in parte?Ultimele articole
Firme care NU au terminale POS. Ce amenzi se aplicaFacturi neprimite in E-Factura. Cum pot fi inregistrate in contabilitateE-Factura in relatia B2B: Din 1 iulie 2024 NU mai sunt utilizate facturi pe hartieE-Factura. Cum se aplica amenzile pentru netransmiterea facturilor in 5 zile calendaristice incepand cu 1.07.2024?Plafon plati numerar 2023: Noi modificari asupra tranzactiilor in numerar, conform OUG 115/2023Sfaturi de la experti
Asigurare medicala si pensie facultativa
Intrebare: Pentru firma C. A. SRL, cu un singur angajat, care este si administrator al firmei, conform Legii nr. 204/2006 (Legea pensiilor facultative), poate avea administratorul (Georgiana Mihailovici) pensie facultativa, asigurare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Un sindicat fara salariati acorda membrilor ajutor de deces si tichete sociale pentru sarbatori, in valoare de 300 lei. Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al beneficiarului (membrilor sindicatului) pentru ajutorul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA