Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

MFP intra in actiune: ANAF, reorganizata din temelii (Proiect de Hotarare)

19-Feb-2020
1532

Ministerul Finantelor Publice a publicat un Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr.520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Proiectul de Hotarare publicat marti-18 februarie – vine in aplicarea masurilor aprobate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2020 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii ANAF.

De asemenea, se doreste continuarea unei restructurari mai profunde a ANAF, in scopul evitarii unor posibile efecte negative directe asupra colectarii veniturilor bugetare aflate in competenta de administrare a ANAF. 

La momentul actual, conform structurii organizatorice a ANAF exista patru vicepresedinti care coordoneaza: 
- activitatea de colectare - aparat central si teritorial
- activitatea de inspectie fiscala - aparat central si teritorial
- activitatea vamala - aparat central si teritorial
- activitatea Directiei generale antifrauda fiscala (care include structura centrala si structuri teritoriale). 

In conditiile in care intreaga coordonare a activitatilor de control se impune a fi realizata dintr-un singur punct, astfel incat intregul proces de control (inspectie fiscala si antifrauda fiscala) sa fie privit in ansamblu, nu se mai justifica existenta a doua posturi de vicepresedinte care sa coordoneze activitatile de control in mod separat – se arata in Nota de Fundamentare unde se precizeaza ca “la nivelul managementului superior” al ANAF se impune coordonarea activitatilor de control si inspectie fiscala de catre un singur vicepresedinte. 

O alta modificare vizeaza structura din cadrul aparatului propriu al Agentiei - Directia generala antifrauda fiscala - care va fi reorganizata prin diminuarea numarului de directii din cadrul aparatului propriu al aparatului central, a numarului de servicii atat de la nivel central cat si teritorial, ceea ce conduce la reducerea numarului de posturi cu 45% fata de numarul actual de posturi de conducere, dar si la fluidizarea procesului decizional. Astfel, se au in vedere atat prevederile Legii nr. 199/2019, cat si recomandarile misiunii FMI - FAD din perioada 28 ianuarie - 11 februarie 2020, 

Prezentul act normativ preia reglementarea OUG nr. 24/2020 cu privire la stabilirea incadrarii personalului DGAF in cadrul general aplicabil functionarilor publici, aspecte care presupun desfiintarea functiilor publice specifice din cadrul DGAF si infiintarea unor functii publice

Proiectul de Hotarare prevede si Infiintarea Directiei generale de management al riscului, in subordinea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, ca urmare a preluarii activitatii de analiza de risc de la structurile cu atributii in acest domeniu. Noua structura va contribui “in mod semnificativ” la stimularea conformarii fiscale voluntare a contribuabililor prin programe vizand riscurile critice identificate, la sustinerea procesului decizional al conducerii ANAF cu privire la prioritatile strategice ale institutiei, asigurand de la nivel central optimizarea procesului de alocare a resurselor Agentiei. 

“Prin infiintarea acestei structuri centralizate pentru managementul riscului se va avea in vedere identificarea si abordarea unitara a riscurilor, tinta fiind reducerea decalajului fiscal”, se subliniaza in Nota de Fundamentare. 

Totodata, este vizata includerea inspectiilor fiscale cu tinte clar definite si transmiterea cazurilor catre instantele care se ocupa de cazurile penale, precum si colectarea arieratelor si a sumelor stabilite suplimentar. 

MFP mai propune si infiintarea Directiei generale de strategie si monitorizare a proceselor in directa subordonare a presedintelui ANAF, prin reorganizarea Directiei generale de strategie si relatii internationale. In cadrul acestei Directii va functiona o structura pentru reforme, la nivel de serviciu, “avand in vedere ca de o reforma de succes depinde de un bun management al proiectelor la nivel central”. 

De asemenea, ca urmare a reorganizarii Directiei generale de strategie si relatii internationale, in subordinea conducerii ANAF va functiona Directia generala de relatii internationale

Se mai propune:

  • Infiintarea Unitatii de management a informatiei, la nivel de directie, care sa cuprinda oameni cu experienta de business, dar si personal cu experienta in domeniul IT pentru a accelera procesul de informatizare a agentiei, prioritatile institutiei in acest domeniu si planurile aferente. Aceasta structura va functiona in subordinea secretarului general al ANAF tinand cont ca una din principalele responsabilitati ale acestui inalt functionar public este aceea de a coordona buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu caracter functional din cadrul institutiei si asigurarea unei legaturi operative dintre conducatorul institutiei si 6 conducatorii tuturor compartimentelor din institutie si unitatile subordonate, precum si legatura cu celelalte autoritati si organe ale administratiei publice . 
  • Pentru eficientizarea actului managerial, se are in vedere modificarea coordonarii unor structuri din cadrul Agentiei, respectiv: 

- Directia generala executari silite cazuri speciale va fi coordonata vicepresedintele coordonator al activitatii de colectare, urmarindu-se cresterea gradului de recuperare a creantelor care fac obiectul hotararilor judecatoresti pronuntate in materie penala, precum si in alte cazuri stabilite prin ordin al presedintelui ANAF, respectiv valorificarea bunurilor sechestrate si/sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului.
- in acelasi context, activitatea operationala de inspectie fiscala in cazul persoanelor fizice cu mari averi se va realiza la nivel regional, respectiv la nivelul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, rolul Directiei generale de control venituri persoane fizice fiind acela de a selecta cazurile de la nivel central si de a asigura indrumarea metodologica, coordonarea si monitorizarea .
- reasezarea structurilor de organizare si resurse umane, buget si contabilitate, achizitii publice, investitii si administrativ in subordinea secretarului general si a secretarului general adjunct ai ANAF, in vederea unei coordonari eficiente .

• Modificarea denumirii Directiei generale de planificare, monitorizare si sinteza in Directia generala de monitorizare venituri si sinteza, cu mentinerea coordonarii actuale si fara modificarea atributiilor, noua denumire reflectand in mod corect activitatea desfasurata de structura in cauza . 

  • Se va proceda la reanalizarea repartizarii numarului de posturi pentru fiecare administratie judeteana, in functie de anumite criterii, precum: 

- ponderea veniturilor colectate de fiecare organ fiscal in total venituri realizate, 
- numarul si dispersia in teritoriu a contribuabililor administrati de organele fiscale din subordine, 
- costul colectarii inregistrat la fiecare unitate fiscala. 

O astfel de normare a posturilor in functie de indicatori concreti ai activitatii desfasurate se va dovedi a fi extrem de utila si oportuna in contextul rezultatului unei analize care denota, la nivel teritorial, surplus de personal/posturi la nivelul unor structuri/unitati in detrimentul altora care inregistreaza deficit. Reorganizarea propusa conduce la eficientizarea activitatii institutiei si la reducerea costurilor, avand ca efect reducerea functiilor de conducere cu 150 posturi, ceea ce reprezinta aproximativ 5,5%. In acest context, proiectul de act normativ propune reducerea cu 2.000 posturi vacante a numarului actual al posturilor alocat ANAF 

Extras din proiectul de Hotarare

ART. I - Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 473 din 30 iulie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza: 

1. La articolul 5, dupa litera e), se introduce o noua litera, lit. f), cu urmatorul cuprins:
"f) performanta profesionala". 

2. La articolul 7 litera D, lit. b) se abroga.

3. La articolul 9, alineatul (6) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(6) Numarul maxim de posturi pentru aparatul propriu al Agentiei si structuri subordonate este de 25.582, inclusiv presedintele, vicepresedintii si posturile aferente cabinetelor demnitarilor."

4. La articolul 11, alineatele (5), (7), (9) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(5) Raspunderile si atributiile vicepresedintilor se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei. 
============================== 
(7) Prin ordin al presedintelui Agentiei unele atributii pot fi delegate vicepresedintilor, secretarului general, secretarului general adjunct sau functionarilor publici de conducere, in conditiile legii. Prin actul de delegare se vor preciza limitele si conditiile delegarii."
============================== 
(9) in cazul in care presedintele Agentiei, din motive intemeiate, nu isi poate exercita atributiile, il deleaga prin ordin pe unul dintre cei 3 vicepresedinti sau pe secretarul general sa exercite aceste atributii, cu informarea ministrului finantelor publice. 2 (10) in cazul in care unul dintre vicepresedintii Agentiei, din motive intemeiate, nu isi poate exercita atributiile, acestea vor fi delegate unuia dintre cei 2 vicepresedinti sau secretarului general."

5. La articolul 12, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Secretarul general indeplineste atributiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare. 

6. La articolul 13, alineatul (13) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(13) in cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti functioneaza, ca structuri subordonate, fara personalitate juridica, Administratia judeteana a finantelor publice Ilfov, administratiile sectoarelor 1 - 6 ale finantelor publice, Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti si Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii a municipiului Bucuresti". 

7. La articolul 13, alineatul (14) se abroga. 

8. La articolul 15 alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala functioneaza directii regionale antifrauda fiscala. Sediul principal al directiilor regionale antifrauda fiscala se stabileste in municipiile prevazute in anexa nr. 2. 
(3) Personalul Directiei generale antifrauda fiscala este imputernicit sa efectueze control pe teritoriul national."

9. Articolul 16 se abroga.

10. La articolul 17 alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "(1) Personalul Directiei generale antifrauda fiscala este compus din functionari publici care ocupa functii publice generale."

11. Alineatul (2) al articolului 17 se abroga.

12. La articolul 18, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Personalul Directiei generale antifrauda fiscala executa operatiuni de control operativ si inopinat sub forma controlului curent sau tematic." 

13. La articolul 19, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Personalul Agentiei care ocupa functii publice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala poarta in timpul serviciului, uniforma, insemne distinctive, ecusoane si, dupa caz, armament si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de aparare, protectie si comunicare, care se atribuie gratuit. Armamentul, uniforma si celelalte dotari prevazute de prezenta hotarare pot fi utilizate numai in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, in conditiile prevazute in regulamentul de organizare si functionare. in anumite situatii, in realizarea atributiilor de serviciu, functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala pot imbraca tinuta civila." 
============================== 
(4) Regulamentul privind normele generale si speciale de dotare ale personalului Directiei generale antifrauda fiscala, modelul uniformei de serviciu, al insemnelor distinctive, accesoriile care insotesc portul acesteia, durata normala de utilizare, conditiile de acordare si personalul care beneficiaza de uniforma se regasesc in anexele nr. 3 si 4."

14. La articolul 25, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Mobilitatea functionarilor publici din cadrul Agentiei si al structurilor sale subordonate se realizeaza in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare prin modificarea raporturilor de serviciu, astfel: a) pentru eficientizarea activitatii Agentiei si a unitatilor sale subordonate; b) in interesul functionarului public, pentru dezvoltarea carierei in functia publica." 

15. Dupa articolul 25 se introduce un nou articol, art. 251 , cu urmatorul cuprins: 
”Art. 251 in cazul in care persoana care ocupa sau persoana care a promovat concursul de recrutare/promovare pentru ocuparea functiei publice aferenta postului pentru care este necesara obtinerea autorizatiei de acces la informatii clasificate secret de stat in conditiile Legii nr.182/2002 privind protectia informatiilor clasificate, cu modificarile si completarile ulterioare, nu obtine aceasta autorizatie, poate fi numita, in limita posturilor vacante, pe o functie publica echivalenta sau, cu acordul persoanei in cauza, pe o functie publica de nivel inferior, cu indeplinirea conditiilor specifice prevazute in fisa postului.” 

16. Anexele nr. 1, nr. 3, nr. 4, nr. 5 si nr. 8 se modifica si se inlocuiesc cu Anexele nr. 1 - 5 la prezenta hotarare.

Art. II - Aplicarea procedurilor legale privind reorganizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala se realizeaza in termen de maximum 45 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, in conformitate cu legislatia in vigoare. 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "MFP intra in actiune: ANAF, reorganizata din temelii (Proiect de Hotarare)":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016