Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mijloace fixe date spre inchiriere. Care va fi tratamentul fiscal al amortizarii?

07-Iul-2016
12158

Avand ca subiect inchirierea mijloacelor fixe, vom cauta rezolvarea, cu sprijinul consultantului, cu privire la deductibilitatea amortizarii fiscale in cazul mijloacelor fixe inchiriate catre firma care este proprietara a acestor mijloace fixe. Vom vedea si in ce cuantum se deduce amortizarea la mijloacele de transport ale administratorului firmei, precum si a combustibilului aferent a acestui mijloc de transport in cazul in care se demonstreaza cu documente justificative ca el este utilizat in interesul afacerii.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, pentru stabilirea amortizarii fiscale (deductibile), un mijloc fix amortizabil, conform art. 28 alin. (2) din codul fiscal, este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

La art. 25 alin. (1) din codul fiscal
este prezentata regula generala pe baza careia se stabileste deductibilitatea cheltuielilor, si anume sa fie efectuate in scopul desfasurarii de activitati economice.



Amortizarea mijloacelor fixe date cu chirie se calculeaza, atat din punct de vedere contabil (punctul 239 alin. 1) din Reglementarile contabile), cat si fiscal (art. 28 alin. (2) lit. a) "detinut pentru a fi inchiriat tertilor" din codul fiscal) de catre proprietarul acestora.

 
In cazul in care mijloacele fixe sunt date cu chirie - deci, sunt utilizate in scopul realizarii unei activitati economice, generatoare de venituri impozabile - amortizarea calculata de catre proprietar este deductibila integral la calculul impozitului pe profit.

Amortizarea unui autoturism are o abordare fiscala un pic diferita, din punctul de vedere al deductibilitatii acesteia, fata de abordarea fiscala legata de TVA, combustibil, reparatii, impozit etc aferente acestuia.

Astfel, amortizarea unui autoturism - indiferent daca exista sau nu foaie de parcurs pentru utilizarea sa - se deduce conform art. 28 alin. (14) din codul fiscal, respectiv deducerea amortizarii este doar pana la maxim 1500 lei / luna per autoturism din amortizarea lunara calculata, daca autoturismul respectiv nu se afla intr-una din situatiile urmatoare:
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii;
c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane, transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi.
Daca autoturismul respectiv este utilizat pentru una dintre aceste activitati - desi, nu cred -, atunci amortizarea este deductibila integral, nu numai pana la nivelul sumei de 1500 lei/lunar per autoturism.

Autoturismul respectiv apartine societatii si este utilizat de catre administratorul acesteia, nicidecum nu este al administratorului.

Regula generala pentru deducerea TVA in cazul achizitionarii, combustibilului, reparatiilor, ITP-ului etc aferente autoturismelor este cea prevazuta la art. 298 alin. (1) din codul fiscal, respectiv de 50%, daca respectivele autoturisme nu sunt utilizate exclusiv in scopuri economice.

Evident, sunt exceptate de la deducerea limitata a TVA autoturismele regasite in anumite situatii (utilizate pentru servicii de urgenta, paza, protectie, curierat, utilizate de catre agentii de vanzari si de achizitii, utilizate pentru transportul de persoane cu plata, taxi, servicii cu plata, la scoli de soferi, date cu chirie etc) - conform alin. (3) al art. 298 din codul fiscal.

In normele de aplicare a art. 298, la punctul 68 alin. (2) se arata ca in cazul vehiculelor utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului autivehiculului si a cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila integral, nefiind aplicata limitarea de 50%, dar cu conditia sine qua non ca societatea sa demonstreze utilizarea exclusiva in scopuri economice.

In continuarea alineatului, sunt prezentate cateva exemple - neexhaustive - de utilizare a vehiculului in scopuri economice: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto etc.

De asemenea, la acelasi alineat se mentioneaza obligatia persoanei impozabile sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii.

In vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei orice persoana impozabila trebuie sa detina documentele prevazute de lege pentru deducerea taxei (cum ar fi: documentul original al facturii sau al facturii simplificate sau sa detina bon fiscal emis de casele de marcat pe care este inscris - cu ajutorul casei de marcat - codul fiscal al cumparatorului) si sa intocmeasca foaia de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

La alin. (4) al punctului 68 din norme se arata: "Daca vehiculul este utilizat atat pentru activitatea economica, cat si pentru uz personal, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si a taxei aferente cheltuielilor legate de acesta. Persoana impozabila care aplica deducerea limitata de 50% nu trebuie sa faca dovada utilizarii vehiculului in scopul activitatii economice sau pentru uz personal cu ajutorul foii de parcurs prevazute la alin. (2)."

Pentru deductibilitate limitata de 50% nu este necesara intocmirea foii de parcurs.

Asadar, pentru a beneficia de deducere integrala la TVA-ul aferent cheltuielilor legate de vehicul (combustibil, reparatii, ITP etc), societatea trebuie sa faca dovada utilizarii acestuia exclusiv in scop economic, prin intocmirea foii de parcurs, care trebuie sa contina cel putin elementele mentionate.
Foaia de parcurs trebuie sa fie completata in mod onest, sa contina date reale si care sa corespunda cu realitatea, astfel incat cantitatea de combustibil inregistrat in contabilitatea societatii intr-o luna, si la achizitia caruia s-a dedus integral TVA, sa corespunda cu numarul de kilometri inscrisi in foaia de parcurs aferenti scopului economic inmultiti cu norma proprie de consum din cartea tehnica a masinii.

In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor, se aplica prtevederile art. 25 alin. (3) lit. l) din codul fiscal, respectiv se limiteaza deducerea cheltuielilor la 50% (in care s-a inclus TVA nededus de 50%), daca autovehiculul nu este utilizat exclusiv in scop economic.

La acest alineat se mentioneaza in mod expres faptul ca amortizarea nu intra sub incidenta acestor prevederi, fiind aplicabile, asa cum am aratat, regulile de deductibilitate prevazute la art. 28 alin. (14) din codul fiscal
.
La punctul 16 alin. (2) sunt prezentate conditiile de deductibilitate integrala a acestor cheltuieli, care corespund cu cele de la TVA, respectiv detinerea de documente financiar-contabile justificative (factura, factura simplificata, bon fiscal cu codul fiscal al cumparatorului inscris cu ajutorul casei de marcat, chitanta, bon fiscal simplu caruia i s-a atast un decont de cheltuieli si / sau NIR etc) si, evident, intocmirea foii de parcurs, care trebuie sa contina cel putin elementele prevazute la TVA: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

Nedetinerea documentelor precizate de catre textul legal sau intocmirea lor necorespunzatoare conduce la anularea integrala a deductibilitatii TVA si a cheltuielilor legate de autovehicul.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Mijloace fixe date spre inchiriere. Care va fi tratamentul fiscal al amortizarii?":
Rating:

Nota: 2.5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • D208, modificata prin Ordinul 253/2024. Ce schimbari au fost aduse formularului

    • ANAF aduce in atentia contribuabililor modificarile aduse formularului 208 „Declaratie informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal". Formularul 208 “Declaratie informativa privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal" reglementat de O.P.A.N.A.F. nr. 253/2024 se utilizeaza pentru declararea informatiilor privind tranzactiile de proprietati imobiliare din patrimonial...» citeste mai departe aici

  • Depunere D212 in 2024. La ce salariu se raporteaza PFA-urile pentru stabilirea CAS si CASS aferente veniturilor din 2023?

    • In cazul unui PFA infiintat in 2023 sau un PFA care nu a estimat venituri pe 2023, cand depune Declaratia Unica cu realizatul lui 2023, ce salariu foloseste in vederea calcularii CAS si CASS, 3.000 sau 3.300 lei? Multumesc. Declarare CAS si CASS in D212 in cazul PFA – raspunsul specialistului: Potrivit art. LXI alin. (1) din OUG nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Reducerea impozitelor pe terenuri si cladiri pentru donatorii de sange

    • Conform unei Propuneri Legislative care a si fost adoptata recent de Senat, se vor aplica reduceri ale impozitelor pe terenuri si cladiri pentru cetatenii care doneaza sange de cel putin trei ori intr-un an. Reducerile vor fi hotarate de catre consiliile locale si se vor putea cumula cu bonificatia de 10%. Reducerea impozitelor pe terenuri si cladiri pentru donatorii de sange Consiliile locale pot hotari acordarea unei reduceri procentuale a impozitului pe cladiri si terenuri pentru persoanele...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016