Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Mijloace fixe date spre inchiriere. Care va fi tratamentul fiscal al amortizarii?

07-Iul-2016
3583

Avand ca subiect inchirierea mijloacelor fixe, vom cauta rezolvarea, cu sprijinul consultantului, cu privire la deductibilitatea amortizarii fiscale in cazul mijloacelor fixe inchiriate catre firma care este proprietara a acestor mijloace fixe. Vom vedea si in ce cuantum se deduce amortizarea la mijloacele de transport ale administratorului firmei, precum si a combustibilului aferent a acestui mijloc de transport in cazul in care se demonstreaza cu documente justificative ca el este utilizat in interesul afacerii.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, pentru stabilirea amortizarii fiscale (deductibile), un mijloc fix amortizabil, conform art. 28 alin. (2) din codul fiscal, este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

La art. 25 alin. (1) din codul fiscal


este prezentata regula generala pe baza careia se stabileste deductibilitatea cheltuielilor, si anume sa fie efectuate in scopul desfasurarii de activitati economice.

Amortizarea mijloacelor fixe date cu chirie se calculeaza, atat din punct de vedere contabil (punctul 239 alin. 1) din Reglementarile contabile), cat si fiscal (art. 28 alin. (2) lit. a) "detinut pentru a fi inchiriat tertilor" din codul fiscal) de catre proprietarul acestora.

 
In cazul in care mijloacele fixe sunt date cu chirie - deci, sunt utilizate in scopul realizarii unei activitati economice, generatoare de venituri impozabile - amortizarea calculata de catre proprietar este deductibila integral la calculul impozitului pe profit.

Amortizarea unui autoturism are o abordare fiscala un pic diferita, din punctul de vedere al deductibilitatii acesteia, fata de abordarea fiscala legata de TVA, combustibil, reparatii, impozit etc aferente acestuia.

Astfel, amortizarea unui autoturism - indiferent daca exista sau nu foaie de parcurs pentru utilizarea sa - se deduce conform art. 28 alin. (14) din codul fiscal, respectiv deducerea amortizarii este doar pana la maxim 1500 lei / luna per autoturism din amortizarea lunara calculata, daca autoturismul respectiv nu se afla intr-una din situatiile urmatoare:
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii;
c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane, transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi.
Daca autoturismul respectiv este utilizat pentru una dintre aceste activitati - desi, nu cred -, atunci amortizarea este deductibila integral, nu numai pana la nivelul sumei de 1500 lei/lunar per autoturism.

Autoturismul respectiv apartine societatii si este utilizat de catre administratorul acesteia, nicidecum nu este al administratorului.

Regula generala pentru deducerea TVA in cazul achizitionarii, combustibilului, reparatiilor, ITP-ului etc aferente autoturismelor este cea prevazuta la art. 298 alin. (1) din codul fiscal, respectiv de 50%, daca respectivele autoturisme nu sunt utilizate exclusiv in scopuri economice.

Evident, sunt exceptate de la deducerea limitata a TVA autoturismele regasite in anumite situatii (utilizate pentru servicii de urgenta, paza, protectie, curierat, utilizate de catre agentii de vanzari si de achizitii, utilizate pentru transportul de persoane cu plata, taxi, servicii cu plata, la scoli de soferi, date cu chirie etc) - conform alin. (3) al art. 298 din codul fiscal.

In normele de aplicare a art. 298, la punctul 68 alin. (2) se arata ca in cazul vehiculelor utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului autivehiculului si a cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila integral, nefiind aplicata limitarea de 50%, dar cu conditia sine qua non ca societatea sa demonstreze utilizarea exclusiva in scopuri economice.

In continuarea alineatului, sunt prezentate cateva exemple - neexhaustive - de utilizare a vehiculului in scopuri economice: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto etc.

De asemenea, la acelasi alineat se mentioneaza obligatia persoanei impozabile sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii.

In vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei orice persoana impozabila trebuie sa detina documentele prevazute de lege pentru deducerea taxei (cum ar fi: documentul original al facturii sau al facturii simplificate sau sa detina bon fiscal emis de casele de marcat pe care este inscris - cu ajutorul casei de marcat - codul fiscal al cumparatorului) si sa intocmeasca foaia de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

La alin. (4) al punctului 68 din norme se arata: "Daca vehiculul este utilizat atat pentru activitatea economica, cat si pentru uz personal, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si a taxei aferente cheltuielilor legate de acesta. Persoana impozabila care aplica deducerea limitata de 50% nu trebuie sa faca dovada utilizarii vehiculului in scopul activitatii economice sau pentru uz personal cu ajutorul foii de parcurs prevazute la alin. (2)."

Pentru deductibilitate limitata de 50% nu este necesara intocmirea foii de parcurs.

Asadar, pentru a beneficia de deducere integrala la TVA-ul aferent cheltuielilor legate de vehicul (combustibil, reparatii, ITP etc), societatea trebuie sa faca dovada utilizarii acestuia exclusiv in scop economic, prin intocmirea foii de parcurs, care trebuie sa contina cel putin elementele mentionate.
Foaia de parcurs trebuie sa fie completata in mod onest, sa contina date reale si care sa corespunda cu realitatea, astfel incat cantitatea de combustibil inregistrat in contabilitatea societatii intr-o luna, si la achizitia caruia s-a dedus integral TVA, sa corespunda cu numarul de kilometri inscrisi in foaia de parcurs aferenti scopului economic inmultiti cu norma proprie de consum din cartea tehnica a masinii.

In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor, se aplica prtevederile art. 25 alin. (3) lit. l) din codul fiscal, respectiv se limiteaza deducerea cheltuielilor la 50% (in care s-a inclus TVA nededus de 50%), daca autovehiculul nu este utilizat exclusiv in scop economic.

La acest alineat se mentioneaza in mod expres faptul ca amortizarea nu intra sub incidenta acestor prevederi, fiind aplicabile, asa cum am aratat, regulile de deductibilitate prevazute la art. 28 alin. (14) din codul fiscal
.
La punctul 16 alin. (2) sunt prezentate conditiile de deductibilitate integrala a acestor cheltuieli, care corespund cu cele de la TVA, respectiv detinerea de documente financiar-contabile justificative (factura, factura simplificata, bon fiscal cu codul fiscal al cumparatorului inscris cu ajutorul casei de marcat, chitanta, bon fiscal simplu caruia i s-a atast un decont de cheltuieli si / sau NIR etc) si, evident, intocmirea foii de parcurs, care trebuie sa contina cel putin elementele prevazute la TVA: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

Nedetinerea documentelor precizate de catre textul legal sau intocmirea lor necorespunzatoare conduce la anularea integrala a deductibilitatii TVA si a cheltuielilor legate de autovehicul.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Mijloace fixe date spre inchiriere. Care va fi tratamentul fiscal al amortizarii?":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF impoziteaza nuntile! Te casatoresti? Nu uita sa completezi formularul dat de Fisc
    • Abia te-a cerut in casatorie si deja ai inceput sa te gandesti la ce ai de facut: inchirierea salonului pentru marele eveniment, gasirea celui mai bun fotograf si, mai ales, a unei formatii care sa iti tina invitatii pe ring toata noaptea. Nu uita insa de ANAF! Fiscul vrea si el sa faca parte din planurile tale de nunta. Cuplurile de proaspeti casatoriti vor primi formulare de la ANAF in care vor trebui sa declare toate relatiile economice cu partenerii de… nunta. Daca nu ai participat...» citeste mai departe aici

  • Tratament TVA pentru factura primita cu intarziere
    • Care este tratamentul TVA care se aplica unei societati care a primit cu intarziere o factura? Aceasta este una dintre intrebarile la care va raspunde unul dintre specialistii nostri. O societate primeste de la o firma platitoare de TVA o factura cu data din iulie in luna septembrie. Este o factura de stornare, TVA-ul (4426) fiind de -52000 RON. Marfa a fost livrata in septembrie, dar ei insista cu aceasta factura si nu vor sa emita alta in septembrie. Cum trebuie procedat in acest caz? Se face...» citeste mai departe aici

  • Proiect de Ordin MFP: Modificari si completari aduse legislatiei contabile
    • Potrivit unui Proiect de Ordin pus in dezbatere publica, marti, 16 octombrie, de Ministerul Finantelor Publice (MFP), se propun o serie de masuri privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Proiectul de Ordin si Reperatul de aprobare au fost publicate pe site-ul Ministerului si se afla in dezbatere publica pentru 10 zile calendaristice. Mai jos veti regasi cele mai importante modificari aduse planurilor de conturi, amortizarii, raportarii nefinanciare, tratamentului...» citeste mai departe aici

  • Venituri din activitati independente: Pragul pentru calcularea CAS si CASS se modifica de la 1 ianuarie 2019
    • Odata cu modificarea salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2019, va creste si pragul pentru calcularea CAS si CASS in cazul persoanelor care obtin venituri din activitati independente. In Codul Fiscal, Cap. II - Venituri din activitati independente (art. 67 - art. 75), la art. 67, veniturile independente sunt definite astfel: “(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii si veniturile din profesii liberale,...» citeste mai departe aici

  • PFA: Obligatii privind dotarea cu casa de marcat si emitere bon fiscal
    • Obligativitatea dotarii cu aparat de marcat electronic fiscal revine si profesorilor care ofera meditatii contra cost elevilor? Aceasta este intrebarea la care va raspunde unul dintre consultantii nostri fiscali. Concret, un profesor - persoana fizica autorizata (PFA) care preda ore copiilor (meditatii) vrea sa stie daca are obligatia detinerii si utilizarii casei de marcat pentru incasarile in numerar de la elevi? Raspunsul specialistului Potrivit art 1 alin (1) din Ordonanta de urgenta nr....» citeste mai departe aici

  • Sesiune de asistenta ANAF: Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a organizat, miercuri – 17 octombrie, o noua sesiune de asistenta online, pe tema "Esalonarea la plata a obligatiilor fiscale". Specialistii ANAF au stat la dispozitia contribuabililor pentru a le oferi asistenta in ceea ce priveste aceasta tema. Iata unele dintre intrebarile care si-au gasit raspuns de la specialistii ANAF. Intrebare contribuabil “Buna dimineata. Pot sa vad online daca am obligatii de plata? Multumesc anticipat!”,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016