
Raportul Special
realizat de specialisti
Avand ca subiect inchirierea mijloacelor fixe, vom cauta rezolvarea, cu sprijinul consultantului, cu privire la deductibilitatea amortizarii fiscale in cazul mijloacelor fixe inchiriate catre firma care este proprietara a acestor mijloace fixe. Vom vedea si in ce cuantum se deduce amortizarea la mijloacele de transport ale administratorului firmei, precum si a combustibilului aferent a acestui mijloc de transport in cazul in care se demonstreaza cu documente justificative ca el este utilizat in interesul afacerii.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, pentru stabilirea amortizarii fiscale (deductibile), un mijloc fix amortizabil, conform art. 28 alin. (2) din codul fiscal, este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
La art. 25 alin. (1) din codul fiscal
este prezentata regula generala pe baza careia se stabileste deductibilitatea cheltuielilor, si anume sa fie efectuate in scopul desfasurarii de activitati economice.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Cartea verde a contabilitatii - Editie revizuita Stick USB
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In cazul in care mijloacele fixe sunt date cu chirie - deci, sunt utilizate in scopul realizarii unei activitati economice, generatoare de venituri impozabile - amortizarea calculata de catre proprietar este deductibila integral la calculul impozitului pe profit.
Amortizarea unui autoturism are o abordare fiscala un pic diferita, din punctul de vedere al deductibilitatii acesteia, fata de abordarea fiscala legata de TVA, combustibil, reparatii, impozit etc aferente acestuia.
Astfel, amortizarea unui autoturism - indiferent daca exista sau nu foaie de parcurs pentru utilizarea sa - se deduce conform art. 28 alin. (14) din codul fiscal, respectiv deducerea amortizarii este doar pana la maxim 1500 lei / luna per autoturism din amortizarea lunara calculata, daca autoturismul respectiv nu se afla intr-una din situatiile urmatoare:
a) vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
b) vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii, precum si pentru test drive si pentru demonstratii;
c) vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
d) vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchiriere catre alte persoane, transmiterea dreptului de folosinta, in cadrul contractelor de leasing operational sau pentru instruire de catre scolile de soferi.
Daca autoturismul respectiv este utilizat pentru una dintre aceste activitati - desi, nu cred -, atunci amortizarea este deductibila integral, nu numai pana la nivelul sumei de 1500 lei/lunar per autoturism.
Autoturismul respectiv apartine societatii si este utilizat de catre administratorul acesteia, nicidecum nu este al administratorului.
Regula generala pentru deducerea TVA in cazul achizitionarii, combustibilului, reparatiilor, ITP-ului etc aferente autoturismelor este cea prevazuta la art. 298 alin. (1) din codul fiscal, respectiv de 50%, daca respectivele autoturisme nu sunt utilizate exclusiv in scopuri economice.
Evident, sunt exceptate de la deducerea limitata a TVA autoturismele regasite in anumite situatii (utilizate pentru servicii de urgenta, paza, protectie, curierat, utilizate de catre agentii de vanzari si de achizitii, utilizate pentru transportul de persoane cu plata, taxi, servicii cu plata, la scoli de soferi, date cu chirie etc) - conform alin. (3) al art. 298 din codul fiscal.
In normele de aplicare a art. 298, la punctul 68 alin. (2) se arata ca in cazul vehiculelor utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului autivehiculului si a cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila integral, nefiind aplicata limitarea de 50%, dar cu conditia sine qua non ca societatea sa demonstreze utilizarea exclusiva in scopuri economice.
In continuarea alineatului, sunt prezentate cateva exemple - neexhaustive - de utilizare a vehiculului in scopuri economice: deplasari in tara sau in strainatate la clienti/furnizori, pentru prospectarea pietei, deplasari la locatii unde se afla puncte de lucru, la banca, la vama, la oficiile postale, la autoritatile fiscale, utilizarea vehiculului de catre personalul de conducere in exercitarea atributiilor de serviciu, deplasari pentru interventie, service, reparatii, utilizarea vehiculelor de test-drive de catre dealerii auto etc.
De asemenea, la acelasi alineat se mentioneaza obligatia persoanei impozabile sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii.
In vederea exercitarii dreptului de deducere a taxei orice persoana impozabila trebuie sa detina documentele prevazute de lege pentru deducerea taxei (cum ar fi: documentul original al facturii sau al facturii simplificate sau sa detina bon fiscal emis de casele de marcat pe care este inscris - cu ajutorul casei de marcat - codul fiscal al cumparatorului) si sa intocmeasca foaia de parcurs care trebuie sa contina cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.
La alin. (4) al punctului 68 din norme se arata: "Daca vehiculul este utilizat atat pentru activitatea economica, cat si pentru uz personal, se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si a taxei aferente cheltuielilor legate de acesta. Persoana impozabila care aplica deducerea limitata de 50% nu trebuie sa faca dovada utilizarii vehiculului in scopul activitatii economice sau pentru uz personal cu ajutorul foii de parcurs prevazute la alin. (2)."
Pentru deductibilitate limitata de 50% nu este necesara intocmirea foii de parcurs.
Asadar, pentru a beneficia de deducere integrala la TVA-ul aferent cheltuielilor legate de vehicul (combustibil, reparatii, ITP etc), societatea trebuie sa faca dovada utilizarii acestuia exclusiv in scop economic, prin intocmirea foii de parcurs, care trebuie sa contina cel putin elementele mentionate.
Foaia de parcurs trebuie sa fie completata in mod onest, sa contina date reale si care sa corespunda cu realitatea, astfel incat cantitatea de combustibil inregistrat in contabilitatea societatii intr-o luna, si la achizitia caruia s-a dedus integral TVA, sa corespunda cu numarul de kilometri inscrisi in foaia de parcurs aferenti scopului economic inmultiti cu norma proprie de consum din cartea tehnica a masinii.
In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor, se aplica prtevederile art. 25 alin. (3) lit. l) din codul fiscal, respectiv se limiteaza deducerea cheltuielilor la 50% (in care s-a inclus TVA nededus de 50%), daca autovehiculul nu este utilizat exclusiv in scop economic.
La acest alineat se mentioneaza in mod expres faptul ca amortizarea nu intra sub incidenta acestor prevederi, fiind aplicabile, asa cum am aratat, regulile de deductibilitate prevazute la art. 28 alin. (14) din codul fiscal
.
La punctul 16 alin. (2) sunt prezentate conditiile de deductibilitate integrala a acestor cheltuieli, care corespund cu cele de la TVA, respectiv detinerea de documente financiar-contabile justificative (factura, factura simplificata, bon fiscal cu codul fiscal al cumparatorului inscris cu ajutorul casei de marcat, chitanta, bon fiscal simplu caruia i s-a atast un decont de cheltuieli si / sau NIR etc) si, evident, intocmirea foii de parcurs, care trebuie sa contina cel putin elementele prevazute la TVA: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.
Nedetinerea documentelor precizate de catre textul legal sau intocmirea lor necorespunzatoare conduce la anularea integrala a deductibilitatii TVA si a cheltuielilor legate de autovehicul.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple

Articole similare
Amortizare calculata proportional cu suprafata utilizataRetragere asociat dintr-o societate cu raspundere limitata. Aspecte fiscaleIn atentia participantilor la Seminarul de Fiscalitate si ContabilitateSocietate profil agricol. Cum facem amortizarea fiscala si contabila?Fonduri nerambursabile. Care sunt inregistrarile contabile?Ultimele articole
MIJLOACE FIXE. Daca mijlocul fix este neutilizat, amortizarea NU poate fi deductibila fiscalMIJLOACE FIXE. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?MIJLOACE FIXE neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?Catalog MIJLOACE FIXE. Cum sa le incadrati daca in HG 2139/2004 NU exista denumirea lor?MIJLOACE FIXE. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE contabila utilaArticole similare
Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAFGhidul Antreprenorului: PFA sau SRL ? Cum facem alegerea corecta?Contracte de comodat. Regimul fiscal al cheltuielilorVeniturile neimpozabile cuprinse in plafonul de 33% vor fi inregistrate in statul de salarii?Ce trebuie sa stie firmele care inchiriaza spatii de la persoane fizice in 2024Ultimele articole
Mijloace fixe. Implicatii fiscale in cazul modificarii perioadei de amortizare a mijloacelor fixeCresterea profitabilitatii in servicii: 4 Puncte cheie de optimizare prin digitalizareMijloc fix neutilizat. Tratament fiscal in cazul vanzarii luiTaxe PFA: Impozit, CAS si CASS pentru un PFA cu activitate de make-up artist in 2025Cum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerArticole similare
Obligatii declarare venituri din chirii. Ce riscati daca nu declarati si cum va puteti inscrie la ANAF?Tratament penalitati de intarziere. Care e regimul fiscal?La 25 noiembrie platim impozit pe veniturile obtinute din inchirieriImpozitul pe venit pe scurt in 2014. Partea IDin 1 ianuarie 2023 redevine OBLIGATORIE inregistrarea la ANAF a contractelor de INCHIRIEREUltimele articole
Mijloace fixe. Implicatii fiscale in cazul modificarii perioadei de amortizare a mijloacelor fixeMijloc fix neutilizat. Tratament fiscal in cazul vanzarii luiContract INCHIRIERE apartament. 3 cazuri in care este OBLIGATORIE depunerea C168INCHIRIEREa in scop turistic 2025. Obligatii fiscale si reglementari cheie pentru persoanele fizice care inchiriaza camere in scop turistic[MODEL] Fisa capacitatii de cazare si reglementari cheieArticole similare
Reevaluare efectuata in anul 2006. Tratament fiscalStudiu de caz: Inchiderea contului 105 - Rezerve din reevaluareCaz practic: Subventiile pentru motorina si pentru teren arabilContabilizarea unui contract de LeasebeakEchipament in conservare. Cum calculam AMORTIZAREA fiscala?Ultimele articole
Mijloace fixe. Daca mijlocul fix este neutilizat, AMORTIZAREA NU poate fi deductibila fiscalMijloace fixe neutilizate. AMORTIZAREA lor este sau nu deductibila?Mijloace fixe. AMORTIZAREA poate fi deductibila daca mijloacele fixe NU sunt utilizate?Mijloace fixe. Implicatii fiscale in cazul modificarii perioadei de amortizare a mijloacelor fixeMijloc fix neutilizat. Tratament fiscal in cazul vanzarii luiArticole similare
Scutire impozit pentru profitul reinvestit. Ce regim fiscal se aplica?Luna ianuarie 2013 obliga la o serie de declaratii fiscaleFacilitati fiscale la exportul de bunuri si livrarile intracomunitare (I) - apr. 2008Contravaloare serviciu medical suportata de un tert. Tratament fiscalFacturarea cu ajutorul tehnicii de calcul. Ce conditii sunt obligatorii pentru a tipari facturile?Ultimele articole
Regim special de scutire TVA pentru intreprinderile miciTratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilorDecontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileControale antifrauda 2024: Mai multe bunuri cu risc fiscal au fost CONFISCATE de inspectoriE-Factura: Exemplu de monografie pentru facturile de avans si storno avansSfaturi de la experti
Societate nou infiintata. Repartizare dividende
Intrebare: Pentru o societate infiintata anul acesta, administratorul doreste sa retraga dividende si sa plateasca impozitul de 10% aferent acestora. * Ce este necesar de facut in aceasta directie?
* Se depune bilant interimar la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Ajustare tva dedusa la vanzarea unei cladiri
Intrebare: In octombrie 2022 am achizitionat un imobil nou, de la dezvoltator, cu o valoare de achizitie de 550.000 lei, fara TVA.
La achizitie s-a aplicat taxarea inversa la TVA. Acum dorim sa-l vindem unei persoane fizice, potrivit art....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA