Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ministerul Economiei propune noi masuri pentru accelerarea privatizarii

24-Aug-2021
1798
Ministerul Economiei propune noi masuri pentru accelerarea privatizarii

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului a pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect de Ordonanta de urgenta a Guvernului privind modificarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii.

Conform Notei de fundamentare, se abroga prevederile din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, referitoare la procedura de administrare speciala si de supraveghere financiara.

Se prevede totodata posibilitatea ca dupa incetarea procedurii de administrare speciala si supraveghere financiara in termenul maxim de o luna, societatile comerciale vizate sa poata beneficia in continuare de suspendarea executarii silite pentru creantele bugetare in conditiile aplicabile tuturor debitorilor publici sau privati in temeiul Ordonantei nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.

Pe cale de consecinta se vor abroga si prevederile (art. 180-189) din Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, referitoare la masurile speciale dispuse in procesul de privatizare, aprobate prin Hotararea nr. 577/2002.

Descrierea situatiei actuale:

Institutia administrarii speciale este reglementata in prezent de Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare in aplicarea caruia a fost emisa Hotararea Guvernului nr. 577/2002 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii. Potrivit acestui cadru legislativ, administrarea speciala in perioada de privatizare se instituie la societatile la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale detine un pachet majoritar de actiuni si la filialele acestora aflate in procesul de privatizare, prin ordin al conducatorului institutiei publice implicate sau prin hotararea autoritatii administratiei publice locale.

Pe perioada administrarii speciale se instituie si procedura de supraveghere financiara a societatii de catre institutia publica implicata, constand in obligatia societatii de a efectua toate platile catre creditorii bugetari, furnizorii de utilitati, creditorii comerciali, dupa un grafic intocmit de aceasta si administratorul special, in scopul reducerii gradului de indatorare.

Avand in vedere acest aspect, este necesara abrogarea dispozitiilor care reglementeaza administrarea speciala si supravegherea financiara la societatile cu capital de stat aflate in proces de privatizare.

Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare presupune administrarea societatii de catre un administrator special, in baza mandatului acordat de catre institutia publica implicata; prin acest mandat se stabilesc, in functie de situatia economico-financiara a societatii si de strategia de privatizare, masurile exceptionale care trebuie luate la societate in perioada premergatoare anuntului de oferta, cu referire la:

a) divizari, fuziuni, vanzari de active;
b) aplicarea unor programe de restructurare cu/sau fara reducere de personal;
c) externalizari/transferuri de activitati si/sau active cu caracter social;
d) conversia in actiuni a unor creante certe, lichide si exigibile;
e) respectarea disciplinei economico-financiare si a graficelor de reesalonare a datoriilor restante catre furnizorii de servicii;
f) orice alte masuri care duc la sporirea atractivitatii societatilor comerciale la privatizare.

De la data instituirii procedurii de administrare speciala in perioada de privatizare, la societate se aplica urmatoarele masuri exceptionale:

- creditorii bugetari, la solicitarea administratorului special, ridica toate sarcinile care greveaza asupra activelor societatii care urmeaza a fi vandute, externalizate sau transferate, in scopul cresterii atractivitatii la privatizare, iar sumele incasate din vanzarea activelor se distribuie proportional creditorilor bugetari care au instituit sarcinile, potrivit normelor metodologice emise in aplicarea Legii nr. 137/2002 privind unele masuripentru accelerarea privatizarii;
- creditorii bugetari vor suspenda, pana la transferul dreptului de proprietate asupra actiunilor, aplicarea oricarei masuri de executare silita inceputa asupra societatii si nu vor face nici un demers pentru instituirea unor noi astfel de masuri. Aceleasi dispozitii sunt aplicabile si institutiei publice implicate, daca are calitatea de creditor.

Procedura de administrare speciala in perioada de privatizare inceteaza la data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor, in situatia unei privatizari finalizate sau la data stabilita prin ordin ori prin decizie.

Masurile instituite in cadrul procedurilor de administrare speciala si de supraveghere financiara a societatilor favorizeaza societatile cu capital de stat in detrimentul altor operatori economici si sunt de natura a reprezenta masuri de ajutor de stat.

Trebuie subliniat ca incidenta prevederilor legale referitoare la protectia impotriva executarii silite se rezuma la „creditorii bugetari” asa cum se stipuleaza la art. 16. alin. 5), lit. b) si c) din Legea 137/2002, astfel incat oricare din creditori, altii decat cei indicati mai sus, poate executa silit societatea sau poate solicita insolventa acesteia. 

Aria de protectie in materia administrarii speciale este relativ redusa, in masura in care institutiile statului dau dovada de precautie inainte de a lua masuri radicale, de genul executarii silite. 

Avand in vedere acest aspect, este necesara abrogarea dispozitiilor care reglementeaza administrarea speciala si supravegherea financiara la societatile cu capital de stat aflate in proces de privatizare.

Procedura de administrare speciala si supraveghere financiara reglementata de Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii a fost criticata in mod constant de catre Comisia Europeana ca una din cele mai problematice elemente ale procedurilor de privatizare din cadrul normativ romanesc. Statutul de administrare speciala instituie un regim care favorizeaza companiile care intra in aceasta procedura, si lasa loc de acordare a unor potentiale ajutoare de stat neautorizate, protejand companiile de stat de la plata obligatiilor lor bugetare.

Urmare recomandarilor facute de reprezentanti ai Comisiei Europene a rezultat ca exista posibilitatea ca forul comunitar sa initieze o procedura de investigatie a cazurilor in care nu s-au modificat aceste prevederi. Mai mult, in cursul vizitei la Bucuresti vicepresedintele Comisiei Europene a atras atentia asupra riscului de infringement in masura in care legislatia in domeniul privatizarii nu este modificata in sensul eliminarii procedurii de administrare speciala.

Comisia a solicitat in mod repetat gasirea unei solutii conforme cu regulile privitoare la ajutorul de stat. O astfel de solutie exista deja in vigoare si general aplicabila tuturor debitorilor, respectiv restructurarea obligatiilor bugetare in temeiul Ordonantei nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale.

 

Sursa: MEAT

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • SAF-T. Ce amenzi se aplica pentru contribuabilii mici care NU depun D406 din ianuarie 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, firmele mici capata si ele obligatia de a depune fisierul SAF-T (Declaratia 406), asa cum s-a stabilit prin Ordinul ANAF nr. 1.783/2021. Practic, vorbim de ultima etapa majora a calendarului de implementare a raportarii SAF-T in Romania, obligatia fiind deja in vigoare pentru contribuabilii mari si cei mijlocii, din 2022, respectiv 2023. Ce amenzi se aplica pentru nerespectarea legii? Reamintim ca SAF-T este un fisier in format electronic, standardizat international,...» citeste mai departe aici

  • Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele

    • Conform legislatiei in vigoare, salariul minim brut pe tara a crescut de la 1 ianuarie 2025 si a ajuns la suma de 4.050 lei. In acest context ITM Caras Severin aduce mai multe precizari importante pentru firme. Salariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmele In raport de dispozitiile art.1 din HG nr. 1506/2024 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, de la 1 ianuarie 2025, salariul de baza minim brut pe ? ara...» citeste mai departe aici

  • Din ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatie

    • Un nou sistem de calcul al impozitului pe constructii, care se aplica asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor inca din data de 31 decembrie a anului anterior, este un vigoare incepand cu 1 ianuarie 2025. Cum se va stabili impozitul, pana cand se va plati acesta, si cine are aceasta obligatie, vedem in randurile care urmeaza. Mentionam insa ca pentru a putea aplica aceste reglementari Ministerul Finantelor trebuie sa emita normele metodologice corespunzatoare. Din...» citeste mai departe aici

  • Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare

    • Angajatii sau administratorii firmelor care se deplaseaza in afara tarii in interes de serviciu sau pentru diverse misiuni sunt remunerati de angajatori cu diurna externa. Este extrem de important ca acesta sa fie calculata corespunzator, nu doar pentru respectarea reglementarilor fiscale, dar si pentru a evita posibile erori care ar putea afecta atat drepturile salariatului, cat si contabilitatea companiei. Diurna externa. Cum se calculeaza si ce documente justificative sunt necesare In acest...» citeste mai departe aici

  • NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025

    • Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. NOI OBLIGATII pentru contribuabilii nerezidenti din ianuarie 2025 Incepand cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii nerezidenti care detin cod de TVA in Romania vor trebui sa depuna declaratia 406 (SAF-T), insa intr-o forma simplificata. Obligatia vizeaza companiile inregistrate direct, prin reprezentant fiscal sau cele cu sedii fixe in...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an

    • Inca din data de 1 ianuarie 2025 se aplica mai multe modificari in privinta impozitului pe veniturile microintreprinderii, pe care le vom enunta in continuarea articolului. Printre cele mai importante apare schimbarea cu privire la plafon, care a scazut de la 500.000 euro la 250.000 euro. Impozit pe veniturile micro in 2025. Ce schimbari au aparut pentru acest an 1. Scade plafonul de venituri pentru a aplica pentru acest sistem de impozitare Astfel, o microintreprindere este o persoana juridica...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016