Raportul Special
realizat de specialisti
Regasiti mai jos textul de lege inclus in Ordonanta nr. 20/2017 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si prorogarea unor termene, in vigoare de la 3 septembrie 2017.
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I.3 si pct. XII din Legea nr. 161/2017 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. I. -
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 31, alineatul (5) va avea urmatorul cuprins:
"
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
2. La articolul 5, alineatul (14) va avea urmatorul cuprins:
14) Avizele privind distributia aparatelor de marcat electronice fiscale acordate distribuitorilor autorizati isi mentin valabilitatea pana la data expirarii, dar nu mai tarziu de data de 31 iulie 2018."
3. La articolul 10, litera aa) va avea urmatorul cuprins:
"
a) comercializarea de catre distribuitorii autorizati sau de catre unitatile din reteaua acestora acreditate pentru comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1), incepand cu data de 1 august 2018;".
4. La articolul 10, literele ee) si gg) se abroga.
5. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 11. -
(1) Contraventiile prevazute la art. 10 se sanctioneaza cu amenda aplicata operatorilor economici dupa cum urmeaza:
a) cele prevazute la art. 10 lit. i), s) si v), cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;
b) cele prevazute la art. 10 lit. o), p), u) si bb), cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei;
c) cea prevazuta la art. 10 lit. j), cu amenda de la 20.000 lei la 30.000 lei;
d) cele prevazute la art. 10 lit. e) si dd), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei, precum si cu:
(i) confiscarea sumelor incasate, pentru contraventia prevazuta la art. 10 lit. dd);
(ii) suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator, precum si confiscarea sumelor pentru care nu au fost emise documente justificative, pentru contraventia prevazuta la art. 10 lit. e);
e) cele prevazute la art. 10 lit. c) si d):
(i) cu avertisment, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este de pana la 300 lei inclusiv, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(ii) cu amenda in cuantum de 1.500 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este de pana la 300 lei inclusiv, dar mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(iii) cu amenda in cuantum de 2.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei inclusiv, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(iv) cu amenda in cuantum de 10.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei inclusiv, dar mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(v) cu amenda in cuantum de 5.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este mai mare de 1.000 lei, dar mai mica de 3% inclusiv din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
(vi) cu amenda in cuantum de 20.000 lei, in situatia in care suma nejustificata rezultata din savarsirea contraventiei este mai mare de 1.000 lei si mai mare de 3% din valoarea totala a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, inregistrata de aparatul de marcat electronic fiscal si/sau in registrul special la data si ora efectuarii controlului ori la sfarsitul zilei, daca fapta a fost savarsita anterior datei controlului, precum si confiscarea sumei nejustificate;
f) cea prevazuta la art. 10 lit. cc), cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si cu:
(i) confiscarea sumelor nejustificate;
(ii) suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pana la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si prezentarea dovezii de plata a amenzii sau a jumatate din cuantumul acesteia, dupa caz, organului constatator;
g) cele prevazute la art. 10 lit. k), n) si r), cu amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei;
h) cele prevazute la art. 10 lit. f), h), s), t), t) si aa), cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei, precum si cu confiscarea veniturilor obtinute, in cazul contraventiei prevazute la art. 10 lit. t);
i) cele prevazute la art. 10 lit. a), l), m), x) si y), cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si cu confiscarea veniturilor obtinute, in cazul contraventiei prevazute la art. 10 lit. a);
j) cele prevazute la art. 10 lit. z) si ff), cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei.
(2) in situatia in care, in termen de 30 de zile de la sanctionarea faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 6.000 lei.
(3) in situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei.
(4) in situatia in care, in termen de 30 de zile de la sanctionarea faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. b), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 6.000 lei la 8.000 lei.
(5) in situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. b) pentru care fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei.
(6) in situatia in care, in termen de 30 de zile de la sanctionarea faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celei prevazute la alin. (1) lit. c), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 lei la 40.000 lei.
(7) in situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celei de la alin. (1) lit. c) pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 40.000 lei la 50.000 lei.
(8) in situatia in care, in termen de 30 de zile de la sanctionarea faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (i), pentru care a fost sanctionat, se aplica o amenda in cuantum de 1.000 lei.
(9) in situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (i), pentru care a fost sanctionat, se aplica o amenda in cuantum de 1.000 lei.
(10) in situatia in care, in termen de 30 de zile de la sanctionarea faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (ii)-(vi), pentru care a fost sanctionat, se aplica amenda prevazuta la alin. (1) lit. e) pct. (ii)-(vi).
(11) in situatia in care, in termen de 12 luni de la ultima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste o noua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. e) pct. (ii)-(vi), pentru care a fost sanctionat, se aplica amenda prevazuta la alin. (1) lit. e) pct. (ii)-(vi), dupa caz, si se dispune si sanctiunea complementara constand in suspendarea activitatii operatorului economic la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, pentru 30 de zile.
(12) in situatiile prevazute la alin. (11), daca operatorul economic achita amenda contraventionala, precum si o suma egala cu de zece ori amenda aplicata, sanctiunea complementara inceteaza de drept la 24 de ore de la prezentarea dovezii achitarii la organul constatator. Suma de bani egala cu de zece ori amenda aplicata se face venit la bugetul de stat si poate fi achitata la CEC BANK - S.A. sau la unitatile Trezoreriei Statului. Termenul de 24 de ore curge de la data inregistrarii la registratura organului constatator a dovezii achitarii sau de la data confirmarii de primire daca aceasta a fost transmisa prin posta.
(13) Contraventia prevazuta la art. 10 lit. g) se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei, care se aplica persoanelor fizice.
(14) Pe durata de suspendare a activitatii, unitatea este sigilata de echipa de control constituita potrivit legii. Concomitent cu sigilarea unitatii se afiseaza la loc vizibil un anunt cu privire la aceasta situatie. Anuntul va fi scris cu litere de tipar avand inaltimea minima de 10 cm.
(15) Sumele confiscate potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta se fac venit la bugetul de stat."
6. La articolul 12, alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"
(3) Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la art. 11 alin. (1) lit. a)-d) si f)-j), precum si la art. 11 alin. (2), (4), (6) si (13) ori, dupa caz, jumatate din cuantumul amenzii aplicate potrivit dispozitiilor art. 11 alin. (1) lit. e) pct. (ii)-(vi) sau art. 11 alin. (8), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal. Contravenientul nu are aceasta posibilitate in situatiile prevazute la art. 11 alin. (3), (5), (7), (9), (10) si (11)."
Art. II. -
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 966 din 30 decembrie 2014, aprobata cu modificari prin Legea nr. 267/2015, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul II, alineatele (1) - (3) vor avea urmatorul cuprins:
"
Art. II. -
(1) Incepand cu data de 1 aprilie 2018, Comisia autorizeaza numai distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Incepand cu data de 1 august 2018 se interzice comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Incepand cu data de 1 iunie 2018, operatorii economici care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii, potrivit dispozitiilor legale, au obligatia de a utiliza numai case de marcat definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
2. La articolul II, alineatul (4) se abroga.
3. Articolul III va avea urmatorul cuprins:
Art. III. -
Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, republicata, cu modificarile ulterioare, se modifica pana la data de 30 septembrie 2017."
Art. III. -
Dispozitiile art. 5 alin. (10) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completari le ulterioare, se aplica incepand cu data de 1 decembrie 2017.
Art. IV. -
incepand cu data de 1 ianuarie 2018, Comisia prevazuta la art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, autorizeaza distribuitori pentru aparatele de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (2) din ordonanta de urgenta.
Art. V. -
Ordinul comun al ministrului finantelor publice si al ministrului comunicatiilor si societatii informationale, prevazut la art. 5 alin. (11) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se aproba pana la data de 31 octombrie 2017.
Art. VI. -
Informatiile continute in registrul prevazut la art. 31 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si metodologia si procedura de inregistrare a acestora se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la data de 30 septembrie 2017.
Art. VII. -
Articolele XVI si XVII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 98/2016 pentru prorogarea unor termene, instituirea unor noi termene, privind unele masuri pentru finalizarea activitatilor cuprinse in contractele incheiate in cadrul Acordului de imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare pentru finantarea Proiectului privind reforma sistemului judiciar, semnat la Bucuresti la 27 ianuarie 2006, ratificat prin Legea nr. 205/2006, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.030 din 21 decembrie 2016, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2017, se abroga.
Art. VIII. -
Dispozitiile art. I referitoare la stabilirea si sanctionarea contraventiilor intra in vigoare la 10 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
PRIM-MINISTRU
MIHAI TUDOSE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionut Misa
Ministrul comunicatiilor si societatii informationale,
Lucian Sova
Bucuresti, 30 august 2017.
Nr. 20.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
ANAF: Extinderea serviciului Spatiul Privat Virtual si pentru persoanele juridiceCertificarea formularului 101 de catre un consultant fiscal se amana. Afla pana la ce data!Contract de mandat. Aspecte importante de care trebuie sa tinem cont!MFP a publicat un nou Proiect pentru modificarea Nomenclatorului obligatiilor fiscale platite in contul unicOUG 20/2023: Noi reguli privind esalonarea la plata a obligatiilor fiscale in forma clasicaUltimele articole
Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularProiect: Bonificatia de 3% va creste la 5% pentru firmele bune platniceFacturi primite cu intarziere de firme. Cum sunt tratate contabil si fiscal?Amnistie fiscala 2024. Mai poti beneficia de facilitati daca NU ai depus Notificarea pana pe 25 noiembrie?Amnistie fiscala: Termenul pentru depunerea Notificarii ramane data de 25 noiembrie 2024Articole similare
Lista de inventariere. Ce este, model si cine o semneazaCine depune formularul 201? Depunerea declaratiei privind veniturile realizate din strainatate de peroanele fiziceZoom fiscal: Penalitati de nedeclarare si sanctiune contraventionalaCum se efectueaza corect inventarierea patrimoniuluiSenatul a votat! A fost ELIMINATA impozitarea cu 10% a concediilor medicaleUltimele articole
Proiect: Bonificatia de 3% va creste la 5% pentru firmele bune platniceTaxe PFA 2024. CASS de 10% intra la calculul plafonului de 6 salarii minime?Nu ai depus Declaratia Unica pentru 2023? ANAF va trimite Notificari in acest sensNoi AMENDAmente la Legea nr. 227/2015, adoptate de Guvern. Va fi ELIMINATA Declaratia Unica estimativaModificari E-Transport: Va fi infiintat un registru electronic cu date despre sanctiunile aplicate prin OUG 41/2022Articole similare
Casa de marcat poate inregistra vanazari din 2 gestiuni?CASE DE MARCAT electronice fiscale. In ce situatii trebuie sa depuna contribuabilii F4105 si F4109Persoanele fizice care dau meditatii sunt obligate sa detina CASE DE MARCAT electronice si sa se inregistreze in Registrul ComertuluiMFP: Nerespectarea termenului de dotare cu noile aparate de marcat intra sub incidenta Legii preveniriiOG 16/2022 obliga firmele care au cifra de afaceri de peste 10.000 euro sa introduca POS-uri. Exceptii de la prevedereUltimele articole
10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitateaOUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu CASE DE MARCATProiect de OUG privind casele de marcat. 3 masuri importanteProiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza CASE DE MARCAT care nu emit cod QRNoul regim al amenzilor in sistemul e-TVASfaturi de la experti
Diferente la cantarire deseuri
Intrebare: Societatea trimite deseurile pe baza unei cantariri, insotite de un aviz (care contine cantitatea cantarita in societate), catre societatea care recicleaza deseurile. La societatea de reciclare, aceste deseuri sunt recantarite,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Extindere activitate Uber/Bolt
Intrebare: Am o societate platitoare de impozit pe profit, cu cod special de TVA, care efectueaza transport de persoane pe platforma Bolt. Firma aceasta doreste sa isi mareasca numarul de masini inscrise in platforma Bolt, adaugand masini...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Legea contabilitatii, modificata prin OUG 138/2024. Balanta de verificare trebuie intocmita lunar
Inventariere anuala. Trebuie efectuata obligatoriu la data de 31 decembrie?
10+ Noutati Fiscale pentru 2025 care va vor afecta activitatea
E-TVA: Obligatiile privind Notificarea de conformare, amanate pana pe 1 iulie 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA