Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificari ?in serie? la sistemele de asigurari - apr. 2008

06-Iun-2008
4612

cons. jur. Daniela Stefan


Pana in prezent, angajatorii aveau obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj aplicata asupra salariului de baza lunar brut.

Hotararea Guvernului nr. 149/2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 126, din 18 februarie 2008, a modificat articolul 14 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002.

In conformitate cu acest act normativ, baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 271 alin. (1) din lege, este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 192 din lege, constituit, dupa caz, din:

a) salariul de baza lunar brut, corespunzator timpului efectiv lucrat, la care se adauga, dupa caz: indemnizatia de conducere, salariul de merit, precum si alte drepturi salariale care, potrivit actelor normative ori contractelor colective sau individuale de munca, fac parte din salariul de baza;

b) indemnizatia bruta lunara pentru persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective, precum si pentru persoanele care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti;

c) solda bruta lunara, indemnizatiile, primele, premiile, sporurile si alte drepturi ale soldatilor si gradatilor voluntari, acordate si suportate, potrivit legii, de unitati;

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

d) drepturile banesti in valoare bruta realizate lunar de persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;

e) remuneratia directorilor si membrilor directoratului societatilor pe actiuni, numiti in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

f) sporurile, adaosurile si drepturile banesti, acordate potrivit legii ori contractelor colective sau individuale de munca, sub forma de procent din elementele prevazute la lit. a)-d) ori ca sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu;

g) indemnizatiile pentru concedii, indemnizatiile pentru perioadele de incapacitate temporara de munca, suportate de unitati, conform legii, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, precum si orice alte indemnizatii acordate salariatilor si suportate de unitati, potrivit legii;

h) sumele rezultate prin plata cu ora, garzi, indemnizatii clinice;

i) drepturile banesti acordate potrivit legii ori contractelor colective sau individuale de munca sub forma de stimulente, premii si prime;

j) orice alte sume platite din fondul de salarii.

In baza de calcul nu se includ urmatoarele sume:

a) prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de munca si boli profesionale;

b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer;

c) drepturi de autor;

d) participarea salariatilor la profit;

e) compensatiile acordate in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, salariatilor concediati pentru motive care nu tin de persoana lor;

f) veniturile brute realizate de persoanele care nu se mai regasesc in situatiile prevazute la art. 19 din lege, dar incaseaza venituri ca urmare a faptului ca au detinut calitatea de asigurat obligatoriu prin efectul legii.

In temeiul art. 14 alin. (4) din normele metodologice invocate, in lunile in care raporturile de munca sau de serviciu se stabilesc, inceteaza, se suspenda, respectiv se reiau, cu exceptia suspendarii pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazuta la art. 27 din lege, se calculeaza prin aplicarea cotei prevazute de lege pentru contributia individuala asupra bazei de calcul prevazute la alin. (1), corespunzatoare timpului efectiv lucrat in luna respectiva.

Asadar, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, din punctul de vedere al platii contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru aceasta perioada de suspendare exista obligatia retinerii si virarii contributiei individuale.

De asemenea, baza lunara de calcul asupra careia angajatorul are obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj include si indemnizatiile pentru perioadele de incapacitate temporara de munca, suportate de unitati, conform legii, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 zile.

Hotararea Guvernului nr. 144/20083 privind aprobarea Normelor metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale reglementeaza modul de calcul al contributiei datorate lunar de angajator, in functie de clasa de risc si de tipul activitatii fiecarui angajator.

In temeiul art. 6 din Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, angajatorii care isi modifica activitatea principala, implicit codul CAEN aferent, vor plati cota de contributie aferenta noului tarif de risc incepand cu luna urmatoare schimbarii activitatii principale, in baza declaratiei pe propria raspundere depuse.

Tariful de risc4, respectiv co ta de contributie, are valoarea cuprinsa intre 0,4 si 2%, aplicata asupra bazei lunare de calcul.

Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale precizeaza la art. 1 lit. c) ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale este cea prevazuta la art. 1015 din Legea nr. 346/20026, fara a defini sau a detalia notiunea de ?venit brut realizat lunar?.

Conform art. 10 din Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, termenul de declarare si de plata a acestei contributii este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata drepturilor salariale.

In cazul in care nu s-a efectuat plata acestei contributii in termenul legal, cheltuielile pentru prestatiile si serviciile de asigurare prevazute de lege si efectuate de asigurator se recupereaza de la angajator, conform prevederilor legale, dupa stabilirea caracterului de munca al accidentului, respectiv caracterului profesional al bolii si primirea documentelor justificative de plata de la prestatorii de servicii.

Ordinul nr. 129/2008 a modificat normele de aplicarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Potrivit acestui act normativ, pensia de urmas se acorda copiilor daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, indiferent de nivelul ei, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani.

Referitor la calculul pensiilor, Ordinul nr. 129/2008 precizeaza ca punctajul anual al asiguratului se determina potrivit art. 787 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000, pe baza venitului brut realizat lunar8 sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care au constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale.

Beneficiaza de majorarea punctajului prevazuta la art. 78 alin. (8)9 din lege persoanele care, dupa indeplinirea cumulativa a conditiilor de pensionare pentru limita de varsta prevazute de lege, contribuie o anumita perioada la sistemul public de pensii.

Aceasta majorare se aplica numai punctajului corespunzator perioadei de stagiu de cotizare, realizata dupa indeplinirea cumulativa a conditiilor de pensionare pentru limita de varsta. Majorarea punctajului se acorda si in cazul recalcularii pensiilor, reglementata la art. 95 din lege, folosindu-se aceeasi procedura.

Note
1 Potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu
modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, a carei cota se aplica asupra bazei lunare de calcul, reprezentata de venitul brut realizat lunar, in situatia persoanelor asigurate obligatoriu prin efectul legii, prevazute la art. 19. Alin. (2) al art. 27 din Legea nr. 76/2002 stipuleaza ca prevederile alin. (1) nu se aplica pe perioada in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19, sunt suspendate potrivit legii, cu exceptia perioadei de incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile.

2 Persoanele asigurate obligatoriu, prevazute la articolul 19 din Legea nr. 76/2002, sunt: a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari; b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire; c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului; d) militarii angajati pe baza de contract; e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator; f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).

3 Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 124, din 18 februarie 2008.

4 Tariful de risc reprezinta procentul aplicat asupra bazei lunare de calcul a contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.

5 Baza lunara de calcul la care angajatorul datoreaza contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale o constituie suma veniturilor brute realizate lunar.

6 Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 454, din 27 iunie 2002.

7 Punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv din insumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna. Numarul de puncte realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile si adaosurile sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.

Pentru perioadele in care Institutul National de Statistica si Studii Economice a comunicat numai salariul mediu brut lunar pe economie la nivel anual, punctajul anual al asiguratului se determina ca raport intre media lunara din anul respectiv a salariilor brute individuale, inclusiv sporurile si adaosurile sau, dupa caz, a venitului asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale si salariul mediu brut lunar pe economie din anul respectiv, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.

8 Conform art. 19 din Normele de aplicare a Legii nr. 19, aprobate prin Ordinul nr. 340/2001, venitul brut realizat lunar reprezinta totalitatea veniturilor in bani sau in natura, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. In venitul brut realizat de aceste categorii de personae sunt incluse si acele venituri in bani sau in natura care sunt obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati remunerate, in folosul unor entitati, altele decat angajatorul/angajatorii la care deruleaza activitatea de baza.

9 Asiguratii care, dupa indeplinirea condittiilor de pensionare pentru limita de varsta, contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3% pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificari ?in serie? la sistemele de asigurari - apr. 2008":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.