Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificarile aduse Codului de procedura fiscala prin OUG 84/2016

22-Dec-2016
2317

Prin OUG 84 din 06 decembrie 2016 au fost aduse modificari si completari Codului de procedura fiscala aprobat prin Legea 207/2015.

Vom reda in continuare principalele modificari ce au intrat in vigoare de la data de 06 decembrie 2016:

1. Reactivarea contribuabililor inactivi

Pentru reactivare, toti contribuabilii declarati inactiv trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) isi indeplineste toate obligatiile declarative prevazute de lege;
b) nu inregistreaza obligatii fiscale restante.

In cazul contribuabililor care au fost declarati inactivi pentru sustragerea de la controale si cei care nu functionau la domiciliul fiscal declarat, pe langa aceste conditii, organul fiscal central care a propus reactivarea trebuie sa constate ca acesta functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

Astfel, pentru reactivarea contribuabililor declarati inactivi se mentin conditiile privind indeplinirea obligatiilor declarative precum si achitarea obligatiilor fiscale restante insa, conform modificarilor aduse prin OUG 84, doar in cazul contribuabililor declarati inactivi pentru sustragerea de la controale si cei care nu functionau la domiciliul fiscal declarat, pentru reactivare organul fiscal central care a propus reactivarea trebuie sa constate ca acesta functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

 
2. Completarea prevederilor privind momentul platii obligatiilor fiscale si reglementarea documentelor prin care se justifica efectuarea platii si data platii.


In cazul stingerii prin plata a obligatiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de institutii publice, in conditiile legii, momentul platii este:
a) in cazul platilor in numerar, data inscrisa in documentul de plata eliberat de organul fiscal, unitatile Trezoreriei Statului, institutiile publice beneficiare care colecteaza sume in conditiile legii sau institutii de credit care au incheiate conventii cu institutiile publice sau cu Trezoreria Statului in conditiile prevazute prin acte normative specifice;
b) in cazul platilor in numerar efectuate la terminale si echipamente de plata puse la dispozitia debitorilor de catre institutiile de credit, in cadrul serviciilor bancare oferite pentru achitarea obligatiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de institutii publice, in contul tranzitoriu deschis conform conventiilor incheiate cu Ministerul Finantelor Publice, data inscrisa in documentul de plata eliberat de terminalele sau echipamentele respective;
c) in cazul platilor efectuate prin mandat postal, data postei, inscrisa pe mandatul postal. In cazul mandatelor postale transmise de unitatile postale in sistem electronic, momentul platii este data postei astfel cum este aceasta transmisa prin sistemul electronic catre Trezoreria Statului, potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala si al ministrului finantelor publice;
d) in cazul platilor efectuate prin decontare bancara, inclusiv internet banking, home banking, mobile banking sau alte mijloace de plata la distanta puse la dispozitia debitorilor de institutiile de credit, inclusiv tranzactiile efectuate prin intermediul contului tranzitoriu, data la care bancile debiteaza contul persoanei care efectueaza plata pe baza instrumentelor de decontare specifice, astfel cum aceasta informatie este transmisa prin mesajul electronic de plata de catre institutia bancara initiatoare, potrivit reglementarilor specifice in vigoare, cu exceptia situatiei prevazute la art. 177;
e) in cazul platilor efectuate prin intermediul cardurilor bancare, data la care a fost efectuata tranzactia, astfel cum este confirmata prin procedura de autorizare a acesteia. In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, procedura si tipurile de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.

Efectuarea platii si data platii pot fi dovedite, daca legea nu prevede altfel, pe baza urmatoarelor documente:
a) documentul de plata pe suport hartie, cum ar fi ordin de plata, chitanta sau mandat postal, in original sau in copie certificata prin semnatura olografa de catre institutia prin care s-a efectuat plata;
b) extrasul de cont, in original, emis de institutia de credit sau de unitatea Trezoreriei Statului sau copia extrasului de cont certificat prin semnatura olografa de catre institutia prin care s-a efectuat plata;
c) documentul eliberat de terminalele si echipamentele de plata puse la dispozitia debitorilor de institutiile de credit in cadrul serviciilor bancare oferite pentru achitarea obligatiilor fiscale in contul tranzitoriu deschis conform conventiilor incheiate cu Ministerul Finantelor Publice in conditiile legii, semnate de catre debitor cu semnatura olografa. In acest document debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat;
d) documentul de plata sau extrasul de cont pe suport hartie, semnate de catre debitor cu semnatura olografa, in cazul platilor efectuate prin internet banking, home banking, mobile banking sau alte mijloace de plata la distanta, continand toate informatiile aferente platii efectuate. In acest document debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat;
e) documentul de plata editat pe suport hartie continand toate informatiile aferente platii efectuate, semnat de catre debitor cu semnatura olografa, in cazul platilor efectuate online utilizand cardul bancar in cadrul sistemelor de plata apartinand institutiilor publice sau in cadrul altor sisteme de plata reglementate de acte normative in vigoare. In acest document debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat;
f) mandatul postal editat pe suport hartie, continand toate informatiile aferente platii efectuate, semnat de catre debitor cu semnatura olografa. In acest document debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat;
g) declaratia pe propria raspundere completata pe suport hartie in formatul solicitat de institutia publica, continand toate informatiile aferente platii efectuate si semnata de catre debitor cu semnatura olografa, in cazul platilor efectuate prin mijloacele de plata prevazute la lit. c)-f), in care debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat.

 

3. Stingerea obligatiilor fiscale

In scopul stingerii obligatiilor fiscale, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organul fiscal competent, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii vechimea se stabileste in functie de data comunicarii. Anterior, vechimea acestora se stabilea in functie de termenul de plata.

4. Inspectia fiscala pentru solutionarea deconturilor de TVA

In cazul inspectiei fiscale anticipate, efectuate pentru solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA perioada supusa inspectiei fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale in care s-au derulat operatiunile care au generat soldul sumei negative a TVA, cu exceptia situatiei in care se constata indicii privind nerespectarea legislatiei fiscale ori stabilirea incorecta a obligatiilor fiscale, caz in care inspectia fiscala se extinde corespunzator.


5. Contestatia impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii

Impotriva deciziei prin care se dispune instituirea masurilor asiguratorii cel interesat poate face contestatie, in termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios administrativ competenta, fara a fi necesara parcurgerea procedurii prealabile.


6. Executarea silita

Pe toata perioada suspendarii executarii silite, pentru creantele fiscale ce fac obiectul suspendarii organul fiscal nu emite si nu comunica decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii.
Eliminarea prevederilor potrivit carora vanzarea bunurilor sechestrate se face numai catre persoane fizice sau juridice care nu au obligatii fiscale restante.
Modificari cu privire la competenta.


Incepand cu 01 ianuarie 2017 se aduc completari schimbului automat de informatii in domeniul fiscal. Astfel cum se arata in Nota de fundamentare a OUG 84/2016 prin aceste prevederi se urmareste transpunerea Directivei 2015/2376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal, adoptata in data de 8 decembrie 2015 si, potrivit careia statele membre adopta si publica pana la 31 decembrie 2016 actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma acesteia, avand totodata obligatia de a comunica Comisiei textul acestor masuri. Totodata, statele membre urmeaza sa aplice masurile respective de la 1 ianuarie 2017, cresterea transparentei utilizarii fondurilor publice prin extinderea ariei entitatilor publice care utilizeaza Sistemul national de verificare, monitorizare, raportare si control al situatiilor financiare, angajamentelor legale si bugetelor entitatilor publice (Forexebug)

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016