Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificarile aduse Codului de procedura fiscala prin OUG 84/2016

22-Dec-2016
2578

Prin OUG 84 din 06 decembrie 2016 au fost aduse modificari si completari Codului de procedura fiscala aprobat prin Legea 207/2015.

Vom reda in continuare principalele modificari ce au intrat in vigoare de la data de 06 decembrie 2016:

1. Reactivarea contribuabililor inactivi

Pentru reactivare, toti contribuabilii declarati inactiv trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) isi indeplineste toate obligatiile declarative prevazute de lege;
b) nu inregistreaza obligatii fiscale restante.

In cazul contribuabililor care au fost declarati inactivi pentru sustragerea de la controale si cei care nu functionau la domiciliul fiscal declarat, pe langa aceste conditii, organul fiscal central care a propus reactivarea trebuie sa constate ca acesta functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

Astfel, pentru reactivarea contribuabililor declarati inactivi se mentin conditiile privind indeplinirea obligatiilor declarative precum si achitarea obligatiilor fiscale restante insa, conform modificarilor aduse prin OUG 84, doar in cazul contribuabililor declarati inactivi pentru sustragerea de la controale si cei care nu functionau la domiciliul fiscal declarat, pentru reactivare organul fiscal central care a propus reactivarea trebuie sa constate ca acesta functioneaza la domiciliul fiscal declarat.

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Autofactura depasire plafon cheltuieli de protocol Nu imi este clar, eu nu ma refeream la cadourile pana in limita sumei de 100 lei, ma refeream la cafele, suc, apa, produse patiserie, pizza si alte astfel de produse oferite in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie intracomunitara de la furnizor fara cod valid de TVA S-a achizitionat prin EMAG o piesa de schimb de la un furnizor din Franta fara cod valid de TVA (HERMAN INNOVATION TECHNOLOGY SAS -C.I.F. 66904247210 si nr.EORI FR90424721000019)....citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Acordare vocuhere in mod gratuit Din punct de vedere fiscal, ce reprezinta voucherele de combustibil pentru persoana juridica care le ofera? Cum trebuie tratate din punct de vedere al TVA sau impozit pe profit?...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie intracomunitara, curs valutar si NIR Revin asupra intrebarii: La intrebarea 1, cursul valutar va fi cel de la data facturii, nirul il pot inregistra cu data sosirii marfii? (curs din data de 02.06.2025, iar data nir...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Amenajare spatiu sediu social Suntem un SRL care are activitate servicii de inmatriiculare auto, asigurari auto, precum si comert cu piese de schimb pt autovehicule si am urmatoarea intrebare. -daca au fost...citeste mai mult

 
2. Completarea prevederilor privind momentul platii obligatiilor fiscale si reglementarea documentelor prin care se justifica efectuarea platii si data platii.


In cazul stingerii prin plata a obligatiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de institutii publice, in conditiile legii, momentul platii este:
a) in cazul platilor in numerar, data inscrisa in documentul de plata eliberat de organul fiscal, unitatile Trezoreriei Statului, institutiile publice beneficiare care colecteaza sume in conditiile legii sau institutii de credit care au incheiate conventii cu institutiile publice sau cu Trezoreria Statului in conditiile prevazute prin acte normative specifice;
b) in cazul platilor in numerar efectuate la terminale si echipamente de plata puse la dispozitia debitorilor de catre institutiile de credit, in cadrul serviciilor bancare oferite pentru achitarea obligatiilor fiscale, bugetare sau a altor sume colectate de institutii publice, in contul tranzitoriu deschis conform conventiilor incheiate cu Ministerul Finantelor Publice, data inscrisa in documentul de plata eliberat de terminalele sau echipamentele respective;
c) in cazul platilor efectuate prin mandat postal, data postei, inscrisa pe mandatul postal. In cazul mandatelor postale transmise de unitatile postale in sistem electronic, momentul platii este data postei astfel cum este aceasta transmisa prin sistemul electronic catre Trezoreria Statului, potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala si al ministrului finantelor publice;
d) in cazul platilor efectuate prin decontare bancara, inclusiv internet banking, home banking, mobile banking sau alte mijloace de plata la distanta puse la dispozitia debitorilor de institutiile de credit, inclusiv tranzactiile efectuate prin intermediul contului tranzitoriu, data la care bancile debiteaza contul persoanei care efectueaza plata pe baza instrumentelor de decontare specifice, astfel cum aceasta informatie este transmisa prin mesajul electronic de plata de catre institutia bancara initiatoare, potrivit reglementarilor specifice in vigoare, cu exceptia situatiei prevazute la art. 177;
e) in cazul platilor efectuate prin intermediul cardurilor bancare, data la care a fost efectuata tranzactia, astfel cum este confirmata prin procedura de autorizare a acesteia. In cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central, procedura si tipurile de creante fiscale care pot fi platite prin intermediul cardurilor bancare se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.

Efectuarea platii si data platii pot fi dovedite, daca legea nu prevede altfel, pe baza urmatoarelor documente:
a) documentul de plata pe suport hartie, cum ar fi ordin de plata, chitanta sau mandat postal, in original sau in copie certificata prin semnatura olografa de catre institutia prin care s-a efectuat plata;
b) extrasul de cont, in original, emis de institutia de credit sau de unitatea Trezoreriei Statului sau copia extrasului de cont certificat prin semnatura olografa de catre institutia prin care s-a efectuat plata;
c) documentul eliberat de terminalele si echipamentele de plata puse la dispozitia debitorilor de institutiile de credit in cadrul serviciilor bancare oferite pentru achitarea obligatiilor fiscale in contul tranzitoriu deschis conform conventiilor incheiate cu Ministerul Finantelor Publice in conditiile legii, semnate de catre debitor cu semnatura olografa. In acest document debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat;
d) documentul de plata sau extrasul de cont pe suport hartie, semnate de catre debitor cu semnatura olografa, in cazul platilor efectuate prin internet banking, home banking, mobile banking sau alte mijloace de plata la distanta, continand toate informatiile aferente platii efectuate. In acest document debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat;
e) documentul de plata editat pe suport hartie continand toate informatiile aferente platii efectuate, semnat de catre debitor cu semnatura olografa, in cazul platilor efectuate online utilizand cardul bancar in cadrul sistemelor de plata apartinand institutiilor publice sau in cadrul altor sisteme de plata reglementate de acte normative in vigoare. In acest document debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat;
f) mandatul postal editat pe suport hartie, continand toate informatiile aferente platii efectuate, semnat de catre debitor cu semnatura olografa. In acest document debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat;
g) declaratia pe propria raspundere completata pe suport hartie in formatul solicitat de institutia publica, continand toate informatiile aferente platii efectuate si semnata de catre debitor cu semnatura olografa, in cazul platilor efectuate prin mijloacele de plata prevazute la lit. c)-f), in care debitorul isi va completa adresa de domiciliu, adresa de e-mail si numarul de telefon la care poate fi contactat.

 

3. Stingerea obligatiilor fiscale

In scopul stingerii obligatiilor fiscale, pentru diferentele de obligatii fiscale principale stabilite de organul fiscal competent, precum si pentru obligatiile fiscale accesorii vechimea se stabileste in functie de data comunicarii. Anterior, vechimea acestora se stabilea in functie de termenul de plata.

4. Inspectia fiscala pentru solutionarea deconturilor de TVA

In cazul inspectiei fiscale anticipate, efectuate pentru solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA perioada supusa inspectiei fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale in care s-au derulat operatiunile care au generat soldul sumei negative a TVA, cu exceptia situatiei in care se constata indicii privind nerespectarea legislatiei fiscale ori stabilirea incorecta a obligatiilor fiscale, caz in care inspectia fiscala se extinde corespunzator.


5. Contestatia impotriva deciziei de instituire a masurilor asiguratorii

Impotriva deciziei prin care se dispune instituirea masurilor asiguratorii cel interesat poate face contestatie, in termen de 30 de zile de la comunicare, la instanta de contencios administrativ competenta, fara a fi necesara parcurgerea procedurii prealabile.


6. Executarea silita

Pe toata perioada suspendarii executarii silite, pentru creantele fiscale ce fac obiectul suspendarii organul fiscal nu emite si nu comunica decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii.
Eliminarea prevederilor potrivit carora vanzarea bunurilor sechestrate se face numai catre persoane fizice sau juridice care nu au obligatii fiscale restante.
Modificari cu privire la competenta.


Incepand cu 01 ianuarie 2017 se aduc completari schimbului automat de informatii in domeniul fiscal. Astfel cum se arata in Nota de fundamentare a OUG 84/2016 prin aceste prevederi se urmareste transpunerea Directivei 2015/2376/UE de modificare a Directivei 2011/16/UE in ceea ce priveste schimbul automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal, adoptata in data de 8 decembrie 2015 si, potrivit careia statele membre adopta si publica pana la 31 decembrie 2016 actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma acesteia, avand totodata obligatia de a comunica Comisiei textul acestor masuri. Totodata, statele membre urmeaza sa aplice masurile respective de la 1 ianuarie 2017, cresterea transparentei utilizarii fondurilor publice prin extinderea ariei entitatilor publice care utilizeaza Sistemul national de verificare, monitorizare, raportare si control al situatiilor financiare, angajamentelor legale si bugetelor entitatilor publice (Forexebug)

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

  • Permis de Antreprenor - Avantaj competitiv pentru afaceri din toate industriile

    • Permis de Antreprenor se consolideaza ca cel mai dinamic ecosistem dedicat antreprenorilor din Romania, aducand laolalta studii de caz reale, dezbateri cu lideri din business si solutii aplicabile pentru fiecare etapa a dezvoltarii unui business. Intr-o economie in continua schimbare, antreprenorii cauta permanent surse de inspiratie, idei inovatoare si modele de rezilienta pentru a-si pastra competitivitatea. Ecosistemul Permis de Antreprenor raspunde acestor nevoi printr-o oferta unica pe...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016