Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Modificarile aduse Codului fiscal prin Legea 72/2018

02-Apr-2018
4780

De curand Codul fiscal a fost modificat prin doua acte normative. Este vorba de OUG 18/2018 prin care s-a introdus un nou mecanism privind determinarea, declararea si plata impozitului si contributiilor sociale aferente veniturilor realizate de persoanele fizice si Legea 72/2018 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Cele doua acte normative au fost publicate in M.OF. nr. 260 din data de 26.03.2018.

Legea 72/2018 aproba cu modificari si completari O.G. nr. 25/2017 si majoreaza plafonul de scutire de TVA pentru intreprinderile mici.

Modificarile si completarile ordonantei 25/2017 vizeaza:

Impozit pe profit

Deductibilitatea cheltuielilor in cazul creantelor instrainate. Initial, prin OG 25/2017 cheltuielile reprezentand valoarea creantelor instrainate, potrivit legii, au fost incluse in categoria cheltuielilor deductibile limitat, in limita unui plafon de 30% din valoarea creantelor instrainate. Prin Legea 72 s-a reglementat ca, in cazul creantelor cesionate, pierderea neta reprezentand diferenta dintre pretul de cesiune si valoarea creantei cesionate este deductibila in limita unui plafon de 30% din valoarea acestei pierderi. In cazul in care cesionarul cedeaza creanta, pierderea neta se determina ca diferenta intre pretul de cesiune si costul de achizitie al creantei. In cazul institutiilor de credit, in situatia in care creantele cesionate sunt acoperite partial sau integral cu ajustari pentru pierderi asteptate, precum si in situatia in care creantele sunt scoase din evidenta in conturi in afara bilantului si apoi sunt cesionate, 70% din diferenta dintre valoarea creantei instrainate si pretul de cesiune reprezinta elemente similare veniturilor.

Impozit pe venit si contributii sociale

La determinarea impozitului pe venit in sistem real se includ in categoria cheltuielilor deductibile limitat, alaturi de primele de asigurare voluntara de sanatate, si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.

In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor pentru primele de asigurare si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament se elimina trimiterea la Legea 95/2006.

Cu privire la plafonul de scutire pentru intreprinderile mici prin Legea 72/2018 acesta este majorat de la 65.000 euro/220.000 lei la 88.500 euro/300.000 lei, incepand cu 01 aprilie 2018.

Legea prevede si masuri tranzitorii pentru anul 2018.

  • persoanele impozabile infiintate anterior anului 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 220.000 lei in perioada cuprinsa intre 1 ianuarie 2018 si 1 aprilie 2018. In cazul in care nu au depasit acest plafon trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018. La determinarea plafonului de 300.000 lei se ia in calcul si cifra de afaceri realizata in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018;
  • persoanele impozabile infiintate in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA daca depasesc in perioada respectiva plafonul de 220.000 lei. In cazul in care nu au depasit acest plafon trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018;
  • persoanele impozabile infiintate incepand cu data de 1 aprilie 2018 au obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA daca depasesc plafonul de 300.000 lei, de la infiintare pana la 31 decembrie 2018;
  • persoanele impozabile care au depasit plafonul de 220.000 lei in martie 2018 si obligatia solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 310 alin. (6) ar interveni incepand cu data de 1 aprilie 2018 nu trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA decat in situatia in care depasesc plafonul de 300.000 lei pana la data de 31 decembrie 2018;
  • persoanele impozabile care s-au inregistrat in scopuri de TVA in perioada 01 ianuarie 2018 – 01 aprilie 2018, ca urmare a depasirii plafonului de scutire, pot solicita incepand cu data de 1 aprilie 2018 scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire, cu conditia ca la data solicitarii sa nu fi depasit plafonul de 300.000 lei;
  • persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA anterior anului 2018 pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA dupa data de 1 aprilie 2018, inclusiv, daca nu au depasit plafonul de scutire de 220.000 lei din anul precedent, respectiv anul 2017, si daca pana la data solicitarii scoaterii din evidenta nu au depasit plafonul de 300.000 lei.

 

In situatiile de la pct. 5 si 6 solicitarea de scoatere din evidenta persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila iar anularea va fi valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Modificarile aduse Codului fiscal prin Legea 72/2018":
Rating:

Nota: 4.79 din 7 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noile conditii pentru societatile care-si trimit angajatii in somaj tehnic
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o societate si ce documente trebuie sa depuna, legal, pentru a putea trimite salariatii in somaj tehnic si a primi banii de la stat pentru acestia? Despre acest subiect vom discuta in continuare cu unul dintre consilierii nostri juridici, plecand de la urmatoarea situatie: "Societatea A cu profil de activitate transport calatori, a pierdut contractul de prestari servicii care ii aducea venituri, dupa decretarea starii de urgenta, in urma inchiderii...» citeste mai departe aici

  • Situatia contractelor de munca suspendate(somaj tehnic)/incetate, inregistrate de Inspectia Muncii
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale informeaza, printr-un comunicat de presa, care este situatia contractelor individuale de munca suspendate/incheiate la data de 2 aprilie 2020. Conform MMPS, sunt in prezent: I: 862.557 de contracte individuale de munca suspendate,din care: -239.279 – Industria prelucatoare -171.454 – Comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor -115.080 – Hoteluri si restaurante II: 173.834 de contracte individuale de...» citeste mai departe aici

  • Ghid pas cu pas pentru incarcarea documentelor necesare somajului tehnic in platforma online
    • Guvernul Romaniei a anuntat recent ca a lansat o platforma online pentru acordarea somajului tehnic. Astfel, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza ca platforma digitala poate fi consultata pe aici.gov.ro. pentru incarcarea documentelor necesare acordarii somajului tehnic pentru angajatii carora li s-a suspendat temporar contractul individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • Certificatele de Urgenta: 15 intrebari si raspunsuri. PFA-urile pot beneficia de ele?
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat o serie de intrebari si de raspunsuri legate de Certificatele de Situatii de Urgenta. Reamintim ca Guvernul a stabilit, recent, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea si completarea OUG 30/2020, ca Certificatele de Situatie de Urgenta NU mai sunt necesare pentru obtinerea somajului tehnic pentru salariatii angajatorilor care isi reduc sau isi intrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2. Totusi,...» citeste mai departe aici

  • Guvernul aloca fonduri de peste 54 milioane de lei destinate sectorului cresterii animalelor
    • Guvernul a aprobat, in sedinta de joi – 2 aprilie, o Hotarare privind instituirea unei scheme de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor, prin care s-a alocat pentru anul 2020, suma de maximum 54,048 milioane de lei. Banii vor fi suportati de la bugetul de stat, in limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru anul 2020. Intr-un comunicat remis presei, MADR arata ca din suma totala alocata, care se acorda sub forma serviciilor...» citeste mai departe aici

  • Noi informatii despre rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta(comunicat de presa ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un comunicat de presa referitor la rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta. Astfel, institutia a informat ca in luna martie 2020 a restituit TVA in valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui numar de 24.526 deconturi (fata de 1,6 miliarde de lei media rambursarilor din primele doua luni ale anului 2020). De la data declararii starii de urgenta, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin:...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016