
Raportul Special
realizat de specialisti
1. Daca la un bilant am atasat din greseala un alt zip, cum se poate corecta eroarea? Am inteles ca se depune fizic, dar si in format electronic numai la Registratura ANAF pe stick sau...?
2. Va rog sa ma ajutati cu inregistarile contabile pentru: somajul tehnic, ajutor 41.5, ore libere supraveghere copii.
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
1) Potrivit prevederilor pct. 4 lit. b) din Procedura de corectare a erorilor cuprinse in situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial, reprezinta erori ce pot face obiectul corectiei si transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind un format de raportare cuprins in programul de asistenta, diferit de cel corespunzator tipului de entitate sau netransmiterea electronica a tuturor documentelor prevazute de lege (raportul administratorilor, declaratia pe propria raspundere, raportul auditorului statutar etc.).
Transmiterea unor note explicative atasate arhivei zip eronate echivaleaza cu netransmiterea acestora si se poate incadra la tipul de eroare prevazut la pct. 4 lit. b) din procedura.
In conditiile in care situatia financiara anuala cu eroarea respectiva a fost deja depusa, corectia se realizeaza prin depunerea numai la registratura unitatilor teritoriale ale MFP a unui alt set de situatie financiare anuala, care sa contina in arhiva zip notele explicative corecte.
Depunerea se realizeaza in format electronic (pe stick, CD, DVD), insotit de un format listat si semnat al situatiei financiare anuale corectate. Concomitent, dupa cum se prevede la pct. 6 din Procedura, administratorul trebuie sa depuna si o declaratie pe propria raspundere, din care sa rezulte ca documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectarii erorilor constatate, cu indicarea naturii erorii corectate, precum si faptul ca acestea reflecta realitatea entitatii raportoare.
Aceasta declaratie pe propria raspundere se va include in fisierul zip atasat bilantului PDF.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Manual de politici contabile - Stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Un exemplar in format tiparit al acestei declaratii va fi depus la registraturile unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, impreuna cu situatiile financiare/raportarile anuale corectate.
Potrivit prevederilor pct. 6 indice 1, situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale care cuprind informatii corectate conform pct. 4 se pot depune cel tarziu pana la termenul maxim de depunere a situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale aferente exercitiului financiar/anului urmator celui la care se refera situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la care s-au constatat erori.
Asadar, situatia financiara anuala corectata aferenta anului 2019 se poate depune cel tarziu pana la termenul maxim de depunere a situatiei financiare anuale aferenta anului 2020.
2) Ca si monografie contabila, in toate cazurile inregistrarile sunt asemanatoare, diferind doar modalitatea de decontare a acestor sume, astfel:
- Indemnizatia de somaj tehnic este decontata din bugetul asigurarilor de somaj in suma bruta, din care angajatorul are obligatia retinerii impozitelor si contributiilor sociale obligatorii (impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate), dar este exceptata de la plata contributiei asiguratorii pentru munca, datorata de angajator. Indemnizatia se trateaza ca o subventie, astfel:
Incasarea subventiei: 5121 = 4452
Inregistrarea salariilor brute:
641 Cheltuieli cu salariile personalului= 421 Personal salarii datorate
Inregistrarea retinerilor din salarii:
421 Personal salarii datorate = %
4315 Contributia de asigurari sociale (25%)
4316 Contributia de asigurari soc.de sanatate (10%)
444 Impozitul pe salarii (10%)
Recunoasterea drept venituri a cheltuielilor aferente pe care urmeaza sa le compenseze subventia (suma bruta solicitata la plata):
4452 = 7414. Venituri din subventii de exploatare pentru plata personalului
- In cazul acordarii zilelor libere, contractul individual de munca nu se suspenda, salariatii fiind evidentiati in pontaj cu zile libere pentru supravegherea copiilor. Indemnizatia pentru supravegherea copiilor ce se plateste in prima faza de catre angajator si ulterior se recupereaza de la AJOFM, este de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat (75% din 5429 lei).
Aceasta indemnizatie reprezinta un venit asimilat salariului, conform Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, astfel, se vor datora atat impozit cat si contributii sociale obligatorii.
Inregistrarea salariilor brute:
641 Cheltuieli cu salariile personalului = 421 Personal salarii datorate
Inregistrarea retinerilor din salarii:
421 Personal salarii datorate = %
4315 Contributia de asigurari sociale (25%)
4316 Contributia de asigurari soc.de sanatate (10%)
444 Impozitul pe salarii (10%)
Recunoasterea drept venituri a cheltuielilor aferente pe care urmeaza sa le compenseze subventia (doar cu suma neta solicitata la plata):
4452 = 7414 Venituri din subventii de exploatare pentru plata personalului.
Incasarea subventiei: 5121 = 4452 cu suma neta solicitata pentru supravegherea copilului
- pentru decontarea de la bugetul asigurarilor pentru somaj a cotei de 41,5% din salariu, angajatorii suporta integral contravaloarea salariilor angajatilor care beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta si ulterior, incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare careia ii sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice documentele necesare, respectiv o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere, lista persoanelor care beneficiaza de aceasta suma, asumata de reprezentantul legal al angajatorului si documente justificative (extras de cont), dupa indeplinirea de catre angajator a obligatiilor declarative si de plata.
Inregistrarile contabile sunt:
Se inregistreaza cheltuieli cu salarii brute:
641 Cheluieli cu salariile personalului= 421 Personal salarii datorate
Inregistrarea retinerilor din salarii:
421 Personal salarii datorate = %
4315 Contributia de asigurari sociale (25%)
4316 Contributia de asigurari soc.de sanatate (10%)
444 Impozitul pe salarii (10%)
- inregistrarea in luna a sumelor ce urmeaza a fi solicitate de la bugetul asigurarilor pentru somaj, pornind de la cheltuielile cu salariile deja inregistrate in contabilitate
4452 „Imprumuturi nerambursabile cu caracter de subventii” = 7414 „Venituri din subventii de exploatare pentru plata personalului”
- incasarea sumelor de la bugetul asigurarilor pentru somaj
5121 „Conturi la banci in lei” = 4452 „Imprumuturi nerambursabile cu caracter de subventii”.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Impozitare PFA in 2024: venituri din dividende, chirii si activitati independenteBugetul pe 2015 a fost anuntat. TVA-ul se reduce la 9% pentru unele domeniiBeneficiile principale pe care la acorda societatile angajatilor in 2015. Ce sisteme de recompensare motiveaza salariatii?PFA. Venituri neimpozabile din agricultura. Ce tratament fiscal se aplica?Alocatii de 750 de lei pentru asistentii care au grija de persoane cu handicapUltimele articole
Deducerea personala de baza a crescut din ianuarie 2025. Impact asupra salariilor si impozitului pe venitDeclaratia Unica 2025. 6 noutati legislative cu impact asupra completarii declaratieiSalariu minim majorat in 2025. Ce amenzi se aplica firmelor care NU transmit modificarile in REVISALSalariu minim a ajuns la 4.050 lei din 2025. 5 lucruri importante pe care trebuie sa le stie firmelePlafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Sfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA