Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografie transport si servicii legate de transport

23-Aug-2010
15740

 

Monografie transport si servicii legate de transport

Locul prestarii serviciilor de transport

Dupa 1 ianuarie 2010 locul prestarii acestor servicii catre persoane impozabile este locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila: serviciile de transport de bunuri, altele decat transportul intracomunitar.

Regula B2B ? Locul unde este stabilit beneficiarul (fac exceptie serviciile de transport national prestate catre beneficiari persoane impozabile nestabilite in Comunitate pentru care locul este in Romania).

Persoana obligata la plata TVA:

? Clientul: in cazul in care este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila stabilita in Romania, iar furnizorul din Bulgaria nu este stabilit in Romania ? art. 150, alin. (1), lit. (g);

? Furnizorul: daca este inregistrat, conform prevederilor art. 153, Codul fiscal, in Romania sau daca clientul este o persoana neimpozabila ? art. 150, alin. (1), lit. (a).

In situatia unei livrari Bulgaria ? Romania, daca clientul din Romania este o persoana impozabila, va face plata TVA prin aplicarea procedeului taxarii inverse, respectiv:

- pe baza facturii primite de la furnizorul din Bulgaria (fara TVA), va face calculul TVA aplicand cota de 19% sau 9%, dupa caz;

- baza impozabila transformata in lei utilizand cursul prevazut la art.1.391 si taxa aferenta se inscriu in jurnalul pentru cumparari;

- se face inregistrarea contabila 4426 = 4427;

- TVA se inscrie in decontul de TVA ca taxa colectata si ca taxa deductibila.

TVA privind cheltuielile de transport

Cheltuielile de transport constituie, in mod normal, un element al pretului de vanzare si sunt supuse TVA. Transportul poate constitui uneori o operatiune independenta de vanzare, daca este realizat cu mijloace proprii. In situatia in care factura de la furnizor cuprinde si transportul, acesta devine o cheltuiala accesorie supusa TVA.

Exemplu

Un transportator din Bulgaria realizeaza un transport de bunuri din Bulgaria la Timisoara. Locul operatiunii este in Romania (locul unde bunurile sunt puse la dispozitia clientului).

- Valoarea produselor finite 5.000 lei

- Cheltuieli de transport 750 lei

- Total 5.750 lei

 Inregistrarea in contabilitatea furnizorului:

4111 = 701 5.750 lei

?Clienti? ?Venituri din vanzarea produselor finite?

 Inregistrarea in contabilitatea clientului:

371 = 401 5.750 lei

?Marfuri? ?Furnizori?

4426 = 4427 1.092,5 lei

?TVA deductibila? ?TVA colectata?

Activitatea de intermediere in turism

Activitatea de intermediere in turism are un regim specific, iar baza de impozitare privind TVA o constituie diferenta intre pretul total, inclusiv TVA, platita de client agentilor de turism si pretul efectiv, inclusiv TVA facturata de prestatorii serviciilor de transport.

Art. 1521, din Codul fiscal prevede regimul special pentru agentiile de turism. Agentia de turism trebuie sa tina, in plus fata de evidentele care trebuie tinute, conform prezentului titlu, orice alte evidente necesare pentru stabilirea taxei datorate, conform prezentului articol.

Agentia de turism aplica regimul special de TVA pentru agentiile de turism reglementat de art. 1521, din Codul fiscal, articol care prevede la alin. (9):

Agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente legale care se transmit calatorului, pentru serviciile unice carora li se aplica regimul special.

Potrivit alin. (7) din acelasi articol:

Agentia de turism poate opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa pentru operatiunile prevazute la alin. (2), cu urmatoarele exceptii, pentru care este obligatorie taxarea in regim special:

a) cand calatorul este o persoana fizica;

b) in situatia in care serviciile de calatorie cuprind si componente pentru care locul operatiunii se considera ca fiind in afara Romaniei.

Alin. (2) se refera la serviciile/bunurile prestate/livrate de terti si facturate de agentia de turism sub forma unui serviciu unic prestat de agentie in Romania.

Alin. (4) la acelasi articol precizeaza ca:

Baza de impozitare a serviciului unic prevazut la alin. (2) este constituita din marja de profit, exclusiv taxa, care se determina ca diferenta intre suma totala care va fi platita de calator, fara taxa, si costurile agentiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in beneficiul direct al calatorului, in cazul in care aceste livrari si prestari sunt realizate de alte persoane impozabile.

Potrivit prevederilor de mai sus, in cazul unui client persoana impozabila, din punct de vedere al TVA, agentia de turism poate opta intre regimul normal si regimul special de TVA. In situatia aplicarii regimului special, taxa achitata de beneficiarul serviciilor facturate astfel nu este deductibila deoarece TVA nu poate fi practic determinata. Cu toate ca se cunoaste cota, baza impozabila nu este cunoscuta de beneficiar, aceasta fiind marja de profit a agentiei stabilita potrivit prevederilor art. 152, din Codul fiscal si precizarilor suplimentare din Normele metodologice de aplicare.

Exemplu

O societate comerciala are ca obiect de activitate turismul, si anume vanzarea de pachete turistice, inclusiv transportul cu autocarul sau avionul.

Comanda servicii turistice in unitati cu acelasi obiect de activitate

? Pe baza de aviz primit de la furnizor sau factura proforma:

462 = 408 8.000 lei

?Creditori diversi? ?Furnizori ? facturi nesosite?

? La emiterea facturii:

408 = 401 8.000 lei

?Furnizori ? facturi nesosite? ?Furnizori?

? Comision primit de la furnizor:

401 = 704 640 lei

?Furnizori? ?Venituri din lucrari si servicii prestate?

401 = 4427 121,6 lei

?Furnizori? ?TVA colectata?

Emitere factura catre client :

 

4111 = 462 8.000 lei

?Clienti? ?Creditori diversi?

 

4111 = 704 640 lei

?Clienti? ?Venituri din lucrari si servicii prestate?

 

4111 = 4427 121,6 lei

?Clienti? ?TVA colectata?

? Comision acordat:

622 = 4111 160 lei

?Cheltuieli cu comisioanele? ?Clienti?

4426 = 4111 30,4 lei

?TVA deductibila? ?Clienti?

Emitere bilet fiscalizat transport:

 

4111 = 462 100 lei

?Clienti? ?Creditori diversi?

Inregistrarea pe venit a biletului emis:

462 = 704 100 lei

?Creditori diversi? ?Venituri din lucrari si servicii?

Taxa de rezervare, daca este cazul, 5% din valoarae biletului:

4111 = 704 5 lei

?Clienti? ?Venituri din lucrari si servicii?

Incasarea contravaloarea biletului prin casa:

5311 = 4111 105 lei

?Casa in lei? ?Clienti?

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe dividende in 2025. Cui se aplica si termen de plata

    • Dividendele sunt partea din profitul unei companii care este distribuita actionarilor ca urmare a investitiei lor in actiunile firmei respective. Dividendele se pot distribui fie anual, fie trimestrial, cu depunerea bilantului interimar si pentru ele se plateste impozit conform prevederilor legale. Afla din acest articol cat este impozitul pe dividende in 2025 si cine are obligatia de a-l plati la bugetul statului si ce alte taxe se platesc pentru dividende. » citeste mai departe aici

  • Venituri din dividende. Ce obligatii fiscale ai daca incasezi dividende

    • Veniturile din dividende reprezinta o sursa de castig pentru multi investitori, dar si o categorie fiscala care implica responsabilitati legale clare. Daca primesti dividende, este important sa cunosti obligatiile fiscale asociate acestora, inclusiv impozitul pe venit si contributiile sociale, acolo unde este cazul. In acest articol, vom detalia ce taxe trebuie sa plateasca beneficiarii de dividende in 2025, ce termene trebuie respectate si care sunt pasii necesari pentru a ramane in...» citeste mai departe aici

  • Doua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscal

    • Noi impozite au fost introduse prin Legea nr. 290/2024 si Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, aducand schimbari semnificative pentru contribuabilii din domeniile respective. Este vorba despre obligatii suplimentare pentru institutiile de credit, sub forma unui impozit suplimentar pe cifra de afaceri, precum si pentru persoanele juridice care detin constructii, care vor fi supuse unui impozit pe constructii incepand cu 1 ianuarie 2025. In acest context, ANAF actualizeaza, printr-un...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a unei notificari importante

    • Conform legislatiei in vigoare, asa cum reaminteste si ANAF contribuabililor, data de 20 ianuarie 2025 este termenul limita de depunere a notificarii pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare. Reminder ANAF! Luni, 20 ianuarie 2025, termenul limita de depunere a notificarii importante Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita reaminteste contribuabililor ca, luni 20 ianuarie 2025, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii, in scopul notificarii...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro, in anumite conditii

    • Pentru a aplica regimul microintreprinderii si in anul 2025, avand in vedere modificarile legislative recente, firmele trebuie sa indeplineasca mai multe conditii la data de 31 decembrie 2024, asa cum apar in Codul Fiscal. Insa, daca firmele au fost platitoare de impozit pe profit in anii 2023-2024, exista mai multe restrictii cu privire la posibilitatea de a reveni la impozitul pe veniturile micro. Microintreprindere in 2025. Restrictii privind aplicarea regimului micro In acest sens, este...» citeste mai departe aici

  • Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii

    • Si pentru companiile implicate in transportul de marfa anul 2025 aduce mai multe schimbari. Spre exemplu, au fost amanate sanctiunile pentru nerespectarea cerintelor de transmitere a coordonatelor GPS, pana la 31 martie 2025, oferind astfel mai mult timp operatorilor economici pentru a implementa si testa sistemele necesare. De asemenea, exisa si obligatii legate de dotarea vehiculelor cu sisteme GPS si aplicatii specifice. Noutati e-Transport pentru anul 2025. Ce trebuie sa stie contribuabilii...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016