Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Monografie transport si servicii legate de transport

23-Aug-2010
3746

 

Monografie transport si servicii legate de transport

Locul prestarii serviciilor de transport

Dupa 1 ianuarie 2010 locul prestarii acestor servicii catre persoane impozabile este locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila: serviciile de transport de bunuri, altele decat transportul intracomunitar.

Regula B2B ? Locul unde este stabilit beneficiarul (fac exceptie serviciile de transport national prestate catre beneficiari persoane impozabile nestabilite in Comunitate pentru care locul este in Romania).

Persoana obligata la plata TVA:

? Clientul: in cazul in care este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila stabilita in Romania, iar furnizorul din Bulgaria nu este stabilit in Romania ? art. 150, alin. (1), lit. (g);

? Furnizorul: daca este inregistrat, conform prevederilor art. 153, Codul fiscal, in Romania sau daca clientul este o persoana neimpozabila ? art. 150, alin. (1), lit. (a).

Rambursarea si restituirea TVA
Rambursarea si restituirea TVA
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii

In situatia unei livrari Bulgaria ? Romania, daca clientul din Romania este o persoana impozabila, va face plata TVA prin aplicarea procedeului taxarii inverse, respectiv:

- pe baza facturii primite de la furnizorul din Bulgaria (fara TVA), va face calculul TVA aplicand cota de 19% sau 9%, dupa caz;

- baza impozabila transformata in lei utilizand cursul prevazut la art.1.391 si taxa aferenta se inscriu in jurnalul pentru cumparari;

- se face inregistrarea contabila 4426 = 4427;

- TVA se inscrie in decontul de TVA ca taxa colectata si ca taxa deductibila.

TVA privind cheltuielile de transport

Cheltuielile de transport constituie, in mod normal, un element al pretului de vanzare si sunt supuse TVA. Transportul poate constitui uneori o operatiune independenta de vanzare, daca este realizat cu mijloace proprii. In situatia in care factura de la furnizor cuprinde si transportul, acesta devine o cheltuiala accesorie supusa TVA.

Exemplu

Un transportator din Bulgaria realizeaza un transport de bunuri din Bulgaria la Timisoara. Locul operatiunii este in Romania (locul unde bunurile sunt puse la dispozitia clientului).

- Valoarea produselor finite 5.000 lei

- Cheltuieli de transport 750 lei

- Total 5.750 lei

 Inregistrarea in contabilitatea furnizorului:

4111 = 701 5.750 lei

?Clienti? ?Venituri din vanzarea produselor finite?

 Inregistrarea in contabilitatea clientului:

371 = 401 5.750 lei

?Marfuri? ?Furnizori?

4426 = 4427 1.092,5 lei

?TVA deductibila? ?TVA colectata?

Activitatea de intermediere in turism

Activitatea de intermediere in turism are un regim specific, iar baza de impozitare privind TVA o constituie diferenta intre pretul total, inclusiv TVA, platita de client agentilor de turism si pretul efectiv, inclusiv TVA facturata de prestatorii serviciilor de transport.

Art. 1521, din Codul fiscal prevede regimul special pentru agentiile de turism. Agentia de turism trebuie sa tina, in plus fata de evidentele care trebuie tinute, conform prezentului titlu, orice alte evidente necesare pentru stabilirea taxei datorate, conform prezentului articol.

Agentia de turism aplica regimul special de TVA pentru agentiile de turism reglementat de art. 1521, din Codul fiscal, articol care prevede la alin. (9):

Agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente legale care se transmit calatorului, pentru serviciile unice carora li se aplica regimul special.

Potrivit alin. (7) din acelasi articol:

Agentia de turism poate opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa pentru operatiunile prevazute la alin. (2), cu urmatoarele exceptii, pentru care este obligatorie taxarea in regim special:

a) cand calatorul este o persoana fizica;

b) in situatia in care serviciile de calatorie cuprind si componente pentru care locul operatiunii se considera ca fiind in afara Romaniei.

Alin. (2) se refera la serviciile/bunurile prestate/livrate de terti si facturate de agentia de turism sub forma unui serviciu unic prestat de agentie in Romania.

Alin. (4) la acelasi articol precizeaza ca:

Baza de impozitare a serviciului unic prevazut la alin. (2) este constituita din marja de profit, exclusiv taxa, care se determina ca diferenta intre suma totala care va fi platita de calator, fara taxa, si costurile agentiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in beneficiul direct al calatorului, in cazul in care aceste livrari si prestari sunt realizate de alte persoane impozabile.

Potrivit prevederilor de mai sus, in cazul unui client persoana impozabila, din punct de vedere al TVA, agentia de turism poate opta intre regimul normal si regimul special de TVA. In situatia aplicarii regimului special, taxa achitata de beneficiarul serviciilor facturate astfel nu este deductibila deoarece TVA nu poate fi practic determinata. Cu toate ca se cunoaste cota, baza impozabila nu este cunoscuta de beneficiar, aceasta fiind marja de profit a agentiei stabilita potrivit prevederilor art. 152, din Codul fiscal si precizarilor suplimentare din Normele metodologice de aplicare.

Exemplu

O societate comerciala are ca obiect de activitate turismul, si anume vanzarea de pachete turistice, inclusiv transportul cu autocarul sau avionul.

Comanda servicii turistice in unitati cu acelasi obiect de activitate

? Pe baza de aviz primit de la furnizor sau factura proforma:

462 = 408 8.000 lei

?Creditori diversi? ?Furnizori ? facturi nesosite?

? La emiterea facturii:

408 = 401 8.000 lei

?Furnizori ? facturi nesosite? ?Furnizori?

? Comision primit de la furnizor:

401 = 704 640 lei

?Furnizori? ?Venituri din lucrari si servicii prestate?

401 = 4427 121,6 lei

?Furnizori? ?TVA colectata?

Emitere factura catre client :

 

4111 = 462 8.000 lei

?Clienti? ?Creditori diversi?

 

4111 = 704 640 lei

?Clienti? ?Venituri din lucrari si servicii prestate?

 

4111 = 4427 121,6 lei

?Clienti? ?TVA colectata?

? Comision acordat:

622 = 4111 160 lei

?Cheltuieli cu comisioanele? ?Clienti?

4426 = 4111 30,4 lei

?TVA deductibila? ?Clienti?

Emitere bilet fiscalizat transport:

 

4111 = 462 100 lei

?Clienti? ?Creditori diversi?

Inregistrarea pe venit a biletului emis:

462 = 704 100 lei

?Creditori diversi? ?Venituri din lucrari si servicii?

Taxa de rezervare, daca este cazul, 5% din valoarae biletului:

4111 = 704 5 lei

?Clienti? ?Venituri din lucrari si servicii?

Incasarea contravaloarea biletului prin casa:

5311 = 4111 105 lei

?Casa in lei? ?Clienti?

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Monografie transport si servicii legate de transport":
Rating:

Nota: 3.67 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Raporturi de afiliere si obligativitatea intocmirea dosarului preturilor de transfer. Opinia consultantului
    • In analiza urmatoare, societatea Alfa Alfa are doi asociati care sunt frati (F1 - 90% si F2 - 10%). In plus, societatea BETA are doi asociati (F2 - 50% si Sotia (F2) - 50%). Vom vedea daca sunt afiliate cele doua societati avand in vedere ca nu depasesc 25% din valoarea partilor sociale. Persoana juridica BETA (microintreprindere platitoare de TVA la incasare) achizitioneaza materie prima pe care o factureaza societatii ALFA (contribuabil mijlociu). De asemenea, vom vedea daca trebuie intocmit...» citeste mai departe aici

  • ANAF va transmite din 22 iunie doar online popririle pe conturi
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr.383/ 23 mai 2017 a fost publicat OMFP nr.691/2017 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare silita si a procedurii de comunicare a acestora. Actul normativ mentionat va intra in vigoare in 30 de zile de la aparitie, adica pe 22 iunie 2017. Concret, de la acea data, comunicarea actelor de executare emise de ANAF catre banci se va face numai online, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la...» citeste mai departe aici

  • Eliminarea documentelor financiar-contabile. Cum poate proceda o societate?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este modalitatea prin care o societate poate proceda la eliminarea registrelor si documentelor financiar-contabile al caror termen de pastrare prevazut in Ordinul 2634/2015 a expirat. Conform prezentului ordin termenul de pastrare a statelor de salarii este de 50 de ani, iar termenul de pastrare a registrelor si a celorlalte documente financiar-contabile este de 10 ani cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost...» citeste mai departe aici

  • Cresterea economica a Romaniei se datoreaza consumului pe gospodarie, nu dezvolaterii sau investitiilor
    • Dupa prezentarea raportului de tara al Romaniei din 2017, publicat la 22 februarie 2017, si care a evaluat progresele realizate de tara noastra in ceea ce priveste aplicarea recomandarilor adoptate de Consiliul European la 12 iulie 2016, in data de 14 iunie a fost prezentata actualizarea acestor recomandari pentru perioada imediat urmatoare. In prezentarea acestor recomandari in fata mass-mediei, mediului afaceri si oficialilor romani, Angela Cristea, reprezentanta CE la Bucuresti a vorbit...» citeste mai departe aici

  • Majorarea salariului minim ar trebui facuta dupa un sistem independent
    • Valentina Vasile, cercetator stiintific in cadrul Academiei Romane, a declarat la inceputul acestei saptamani ca, in opinia sa, majorarea salariului minim in Romania trebuie facuta dupa consultarea unui grup de experti in piata muncii din care sa faca parte reprezentanti ai mediului academic, ai institutiilor specializate, dar si din cadrul Institutului National de Statistica (INS) si Agentia Nationala pentru Administrare Fiscala (ANAF). Potrivit Agerpres, aceasta a participat la o conferinta...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.