
Raportul Special
realizat de specialisti
Legislatia aplicabila organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare (O.P.C.V.M.) va fi modificata in sensul alinierii continutului prospectelor si documentelor constitutive ale O.P.C.V.M. la standardele de performanta si transparenta impuse de legislatia Uniunii Europene.
Astfel, societatile de administrare a investitiilor (S.A.I.) si societatile de investitii autoadministrate vor putea sa continue sa atraga investitori rezidenti sau nerezidenti, care altfel nu isi vor plasa disponibilitatile in vehicule investitionale care nu respecta cele mai recente cerinte legale comunitare.
Guvernul a adoptat astazi un proiect de lege pentru modificarea si completarea OUG nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii 297/2004 privind piata de capital. Proiectul transpune in legislatia nationala noile prevederi introduse prin Directiva 91/2014/UE.
Adoptarea actului normativ va avea impact macroeconomic asupra domeniului pietei de capital si economiei romanesti prin:
Reconfigurarea arhitecturii de piata tipice activitatii de depozitare a activelor O.P.C.V.M., necesara asigurarii certificarii si verificarii activitati de administrare a activelor O.P.C.V.M. de catre S.A.I. sau societatile de investitii autoadministrate, rezultate care contribuie la cresterea increderii investitorilor in titluri de participare (peste 400.000 de persoane in prezent);
Va contribui la asigurarea unui sistem transparent si echitabil de remunerare a angajatilor S.A.I. si societatilor de investitii autoadministrate, prin descurajarea practicilor anterioare de asumare de catre administratorii activelor O.P.C.V.M. a unor riscuri inutile, in scopul majorarii remuneratiei lor variabile;
Protectia micilor investitori (adica detinatorii de titluri de participare ale O.P.C.V.M.) prin descurajarea unor practici neconforme si de incalcare a prevederilor legislatiei aplicabile O.P.C.V.M. de catre S.A.I. sau societatile de investitii autoadministrate, prin majorarea considerabila a cuantumului sanctiunilor administrative ce pot fi aplicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara.
Totodata, noile reglementari vor crea premisele intensificarii concurentei intre cele 31 de S.A.I. inscrise in prezent in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara, cu efecte pozitive atat asupra nivelului costurilor (prin reducerea acestora) suportate de investitori, precum si a transparentei si alinierii intereselor acestora cu cele ale investirilor (prin obligarea S.A.I. si a societatilor de investitii autoadministrate ca minim un procent substantial, in orice caz de cel putin 40 % din componenta variabila a remuneratiei acestora, sa se amane pe o perioada corespunzatoare din punct de vedere al perioadei de detinere recomandate detinatorilor de titluri de participare ale O.P.C.V.M.-ului respectiv).
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil
SAF-T Ghid de raportare corecta
Principalele modificari incluse in proiectul de lege vizeaza:
Atributiile si functiile depozitarilor, mai exact:
o Numirea depozitarului si entitatile eligibile
o Sarcini de supraveghere a emisiunii/rascumpararii de titluri de participare si a fluxurilor de numerar
o Pastrarea in conditii de siguranta - Proiectul de lege impune ca depozitarul sa prezinta lunar S.A.I. sau societatii de investitii autoadministrate un inventar cuprinzator al tuturor activelor O.P.C.V.M.-ului. Pentru activele care nu pot fi pastrate in siguranta (in sens de custodie), depozitarul trebuie sa verifice dreptul de proprietate al O.P.C.V.M.-ului sau al S.A.I. care actioneaza in numele O.P.C.V.M.-ului asupra activelor respective, analizand daca O.P.C.V.M.-ul sau S.A.I. care actioneaza in numele O.P.C.V.M.-ului este titularul dreptului de proprietate, pe baza informatiilor sau a documentelor furnizate de O.P.C.V.M. sau de S.A.I. si, daca sunt disponibile, a altor dovezi externe
o Delegarea activitatii de depozitare
o Raspunderea depozitarului - Depozitarul este permanent raspunzator de orice pierdere suferita de detinatorii de titluri de participare cauzata de neglijenta acestuia sau de nerealizarea intentionata a sarcinilor acestuia.
Practicile de remunerare impuse - Noile reguli stabilite prin prezentul proiect de lege obliga S.A.I. sa nu isi asume riscuri hazardate sau excesive, doar cu scopul de a-si realiza tintele de bonus sau remuneratia variabila bazata pe anumite praguri de profitabilitate/rentabilitate ale investitiilor O.P.C.V.M. Astfel, alinierea intereselor S.A.I. cu cele ale investitorilor se obtine printr-o serie de noi reglementari intre care mentionam:
o Obligatia ca minim 50% din remuneratia variabila a S.A.I. sa fie achitata sub forma de titluri de participare ale O.P.C.V.M. administrat, din care un procent de minim 40% nu va putea fi vandut mai devreme de 3 ani;
o Introducerea unor ajustari de performanta negativa de tipul claw-back (conform principiului "malus"), in sensul ca S.A.I. va trebui sa returneze o parte din bonusurile incasate in anii anteriori, in cazul unei contraperformante in anii urmatori;
Regimul sanctionatoriu - Textul prezentului proiect de lege prevede o lista de sanctiuni administrative, ce pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si celor juridice de autoritatile nationale competente, ca urmare a constatarii de incalcari de la prevederile OUG nr. 32/2012. Sanctiunile administrative pentru persoanele juridice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro sau 10% din cifra de afaceri anuala. Sanctiunile administrative pentru persoanele fizice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro. Sanctiunile aplicate tuturor persoanelor sunt, de asemenea, plafonate la dublul sumei obtinute prin incalcarea prevederilor OUG nr. 32/2012 (in situatia in care aceasta suma poate fi determinata).
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere si aprobare Parlamentului.
Sursa: Guvernul Romaniei
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Incasari in cazul exercitarii activitatii de mediere. Cum se fac platile?Consultati Proiectul de Regulament privind listarea pe o piata din alt stat membruNou ordin emis de CNVM privind aprobarea Instructiunii nr. 5 din 2012Transferul titlurilor de participare. In ce conditii se aplica scutirile de impozit?Activitatea care genereaza venituri din profesii libere nu poate fi reconsiderataUltimele articole
Situatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Proiect: Noi reglementari contabile, propuse de FinanteFuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileTranzactii financiare suspecte, in domeniul imobiliar. Cand se depune raportul la ONPCSBArticole similare
ANAF: Luni, 26 aprilie 2021 - termen limita pentru depunerea a opt declaratii fiscale -Impunerea dividendelor realizate de o persoana fizica rezidenta in stat UEImpozit NEREZIDENTI pentru venituri din dobanzi. Cand e obligatorie emiterea facturii?Dreptul de semnatura al NEREZIDENTIlorFormularul 207 si termenul limita de depunere in februarie 2021. Cand NU se completeaza declaratiaUltimele articole
[IMPOZIT NEREZIDENTI BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utileImpozitarea NEREZIDENTIlor in Romania: Ghidul complet si actualizat 2025Depunerea SAF-T de catre NEREZIDENTI. Reglementari cheie si studii de caz utileCalendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalArticole similare
ANAF dezminte informatiile conform carora din 2025 ar urma sa perceapa 10% din banii aflati in conturile contribuabililorVideanu: Nu am facut nicodata declaratii oficiale despre majorarea sau reducerea unor taxeSenatorii din Comisia de buget au aprobat reducerea impozitului pe venit la 10%Ce implicatii apar in cazul unui aport in creante pentru majorarea capitalului social?Privatizarea Romtelecom, pe ultima suta de metriUltimele articole
Ce impozite platesti in 2024 pentru veniturile din investitiiVenituri din dividende in 2023. Tratament fiscal necesar contribuabililorTeodorovici, despre trecerea Romaniei la statut de piata emergenta: Este o batalie castigata dupa ani de munca intensaOUG 114 a fost modificata! BVB: Noile modificari restabilesc cadrul pentru dezvoltarea pietei de capitalNoutati privind taxa pe lacomie: Este posibil sa se modifice pe un mic segment!Articole similare
Calendar ANAF februarie 2024. Ce declaratii fiscale trebuie sa depuna contribuabilii si termenele limitaReminder ANAF! 1 martie, termen limita pentru depunerea formularului 205In atentia contribuabililor! Care este termenul limita de depunere pentru Declaratiile 205 si 207 in 2021?OMFP 3609/2016: Organizarea activitatii de administrare mari contribuabiliDeclaratiile D205 si D207 in 2022. Au fost publicate noile modele de formulare, iar ANAF a actualizat PDF-ul inteligentUltimele articole
Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta pe 29 februarie 2024D205 si D207 in 2024. ANAF schimba, din nou, modelul si continutul formularelorReminder ANAF! Pana pe 28 februarie 2023 contribuabilii trebuie sa depuna doua declaratii importanteSfaturi de la experti
Conditii deosebite de munca-obligatii angajator
Intrebare: 1. Ce obligatii are angajatorul in cazul angajarii personalului care beneficiaza de conditii de munca deosebite (medic anatomo-patolog, asistent laborator anatomo-patologie)? 2. Trebuie sa declare ceva? 3. Trebuie platite...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul baza de impozitare microintreprinderi
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: Cont 704: 1.241.263 lei (euro 249.179,59) Cont 7588: 499 lei Cont 7651: 20.823 lei Cont 6651: 2.151 lei Plafon micro: 1.243.525 lei (250.000 euro × 4,9741 lei) Calcul: Cont 704 + cont 7588 = 1.241.263 +...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie
E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati
SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal
Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei
Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar
Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA