Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi reglementari privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor

10-Aug-2016
2199

Legislatia aplicabila organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare (O.P.C.V.M.) va fi modificata in sensul alinierii continutului prospectelor si documentelor constitutive ale O.P.C.V.M. la standardele de performanta si transparenta impuse de legislatia Uniunii Europene. 

Astfel, societatile de administrare a investitiilor (S.A.I.) si societatile de investitii autoadministrate vor putea sa continue sa atraga investitori rezidenti sau nerezidenti, care altfel nu isi vor plasa disponibilitatile in vehicule investitionale care nu respecta cele mai recente cerinte legale comunitare.

Guvernul a adoptat astazi un proiect de lege pentru modificarea si completarea OUG nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor, precum si pentru modificarea si completarea Legii 297/2004 privind piata de capital. Proiectul transpune in legislatia nationala noile prevederi introduse prin Directiva 91/2014/UE.

Adoptarea actului normativ va avea impact macroeconomic asupra domeniului pietei de capital si economiei romanesti prin:

Reconfigurarea arhitecturii de piata tipice activitatii de depozitare a activelor O.P.C.V.M., necesara asigurarii certificarii si verificarii activitati de administrare a activelor O.P.C.V.M. de catre S.A.I. sau societatile de investitii autoadministrate, rezultate care contribuie la cresterea increderii investitorilor in titluri de participare (peste 400.000 de persoane in prezent);

Va contribui la asigurarea unui sistem transparent si echitabil de remunerare a angajatilor S.A.I. si societatilor de investitii autoadministrate, prin descurajarea practicilor anterioare de asumare de catre administratorii activelor O.P.C.V.M. a unor riscuri inutile, in scopul majorarii remuneratiei lor variabile;

Protectia micilor investitori (adica detinatorii de titluri de participare ale O.P.C.V.M.) prin descurajarea unor practici neconforme si de incalcare a prevederilor legislatiei aplicabile O.P.C.V.M. de catre S.A.I. sau societatile de investitii autoadministrate, prin majorarea considerabila a cuantumului sanctiunilor administrative ce pot fi aplicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara.

Totodata, noile reglementari vor crea premisele intensificarii concurentei intre cele 31 de S.A.I. inscrise in prezent in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara, cu efecte pozitive atat asupra nivelului costurilor (prin reducerea acestora) suportate de investitori, precum si a transparentei si alinierii intereselor acestora cu cele ale investirilor (prin obligarea S.A.I. si a societatilor de investitii autoadministrate ca minim un procent substantial, in orice caz de cel putin 40 % din componenta variabila a remuneratiei acestora, sa se amane pe o perioada corespunzatoare din punct de vedere al perioadei de detinere recomandate detinatorilor de titluri de participare ale O.P.C.V.M.-ului respectiv).

Principalele modificari incluse in proiectul de lege vizeaza:

Atributiile si functiile depozitarilor, mai exact:

o Numirea depozitarului si entitatile eligibile

o Sarcini de supraveghere a emisiunii/rascumpararii de titluri de participare si a fluxurilor de numerar

o Pastrarea in conditii de siguranta - Proiectul de lege impune ca depozitarul sa prezinta lunar S.A.I. sau societatii de investitii autoadministrate un inventar cuprinzator al tuturor activelor O.P.C.V.M.-ului. Pentru activele care nu pot fi pastrate in siguranta (in sens de custodie), depozitarul trebuie sa verifice dreptul de proprietate al O.P.C.V.M.-ului sau al S.A.I. care actioneaza in numele O.P.C.V.M.-ului asupra activelor respective, analizand daca O.P.C.V.M.-ul sau S.A.I. care actioneaza in numele O.P.C.V.M.-ului este titularul dreptului de proprietate, pe baza informatiilor sau a documentelor furnizate de O.P.C.V.M. sau de S.A.I. si, daca sunt disponibile, a altor dovezi externe

o Delegarea activitatii de depozitare

o Raspunderea depozitarului - Depozitarul este permanent raspunzator de orice pierdere suferita de detinatorii de titluri de participare cauzata de neglijenta acestuia sau de nerealizarea intentionata a sarcinilor acestuia.

Practicile de remunerare impuse - Noile reguli stabilite prin prezentul proiect de lege obliga S.A.I. sa nu isi asume riscuri hazardate sau excesive, doar cu scopul de a-si realiza tintele de bonus sau remuneratia variabila bazata pe anumite praguri de profitabilitate/rentabilitate ale investitiilor O.P.C.V.M. Astfel, alinierea intereselor S.A.I. cu cele ale investitorilor se obtine printr-o serie de noi reglementari intre care mentionam:

o Obligatia ca minim 50% din remuneratia variabila a S.A.I. sa fie achitata sub forma de titluri de participare ale O.P.C.V.M. administrat, din care un procent de minim 40% nu va putea fi vandut mai devreme de 3 ani;

o Introducerea unor ajustari de performanta negativa de tipul claw-back (conform principiului "malus"), in sensul ca S.A.I. va trebui sa returneze o parte din bonusurile incasate in anii anteriori, in cazul unei contraperformante in anii urmatori;

Regimul sanctionatoriu - Textul prezentului proiect de lege prevede o lista de sanctiuni administrative, ce pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si celor juridice de autoritatile nationale competente, ca urmare a constatarii de incalcari de la prevederile OUG nr. 32/2012. Sanctiunile administrative pentru persoanele juridice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro sau 10% din cifra de afaceri anuala. Sanctiunile administrative pentru persoanele fizice sunt plafonate la suma de 5 milioane euro. Sanctiunile aplicate tuturor persoanelor sunt, de asemenea, plafonate la dublul sumei obtinute prin incalcarea prevederilor OUG nr. 32/2012 (in situatia in care aceasta suma poate fi determinata).

Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere si aprobare Parlamentului.

Sursa: Guvernul Romaniei

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016