Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noile masuri date de Guvern pentru eliminarea abuzurilor si a taxelor nelegale din administratia publica

11-Iul-2016
1721

Pentru a impulsiona administratia sa publice din oficiu informatii de interes public sau, la cerere, sa comunice cat mai mult in mediul online, Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic (MCPDC) a initiat modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public normelor metodologice, anunta recent Guvernul Romaniei printr-un comunicat oficial.



Se precizeaza astfel ca propunerea de modificare a Normelor de aplicare a legii nr. 544 uniformizeaza (dupa ce in ultimii 15 ani, intre Lege si Norme au existat neconcordante) practica de calculare a termenelor maximale pana la care institutiile sunt obligate sa furnizeze informatii de interes public. Conform noii reglementari, termenele stabilite se calculeaza de la data inregistrarii solicitarii, fara a fi luate in calcul ziua de la care incepe sa curga termenul, nici ziua cand acesta se implineste. Atunci cand ultima zi a unui termen cade intr-o zi nelucratoare, termenul se prelungeste pana la prima zi lucratoare care urmeaza. in cazul in care solicitarea nu se incadreaza in competentele institutiei sau autoritatii publice, in termen de 5 zile de la inregistrare, structurile sau persoanele responsabile de informarea publica transmit solicitarea catre institutiile sau autoritatile competente in acelasi timp informand solicitantul.

De asemenea, conform comunicatului, "proiectul de modificare initiat de MCPDC stabileste, ca raspuns la numeroase situatii din practica in care institutiile solicitau sume prohibitive pentru a pune la dispozitie cetatenilor informatii de interes public, un reper maximal pentru costul copierii unei pagini din documentele de interes public solicitate, raportat la 0,005 din salariul minim, insistand insa ca informatiile sa fie cu prioritate afisate in mod pro-activ pentru informarea publicului pentru evitarea perceperii unor sume de la solicitant. Legislatia in materia transparentei adreseaza un drept fundamental al cetatenilor."

Modificarile aprobate astazi de Guvern pun la dispozitia administratiei, dar si cetatenilor formulare-tip pentru, de exemplu, redactarea solicitarilor sau a reclamatiilor administrative, pentru redactarea rapoartelor anuale de aplicare a legii nr. 544/2001 etc. Toate aceste formulare vor fi afisate vizibil in paginile de internet ale institutiilor/autoritatilor. Utilizarea acestor formulare de catre solicitant este, insa, facultativa, transmiterea unei solicitari intr-o alta forma neconstituind motiv de refuz al accesului la informatiile publice.

"Dupa un amplu proces de consultare publica derulat in ultimele luni (10 dezbateri/consultari publice in Bucuresti si in tara in care au fost implicati peste 180 de reprezentanti ai societatii civile, grup de lucru interministerial format de MCPDC cu specialisti din executivul central) MCPDC a optat pentru a interveni asupra Normelor metodologice ale Legii, constatand ca tipologia problemelor din practica se refera la aspecte reglementate de Normele legii nr. 544/2001", se arata in comunicat.

"Informatiile solicitate vor fi comunicate pe suportul dorit de solicitant, in toate cazurile cand este posibil, fiind descurajata astfel practica conditionarii comunicarii raspunsului pe format de hartie, cu un cost in sarcina solicitantului. In cazul in care informatia publica este solicitata pe hartie, este stabilita modalitatea de calcul a costului serviciului de copiere, care nu poate depasi 0,05% din salariul minim pe economie calculat per pagina. De asemenea, se introduce posibilitatea achitarii acestor costuri si prin alte sisteme de plata, nu doar in numerar", a declarat in timpul sedintei de Guvern ministrul Violeta Alexandru.

Atat rapoartele societatii civile realizate periodic de la intrarea in vigoare a legislatiei transparentei cat si evaluarile autoritatilor centrale cu atributii in urmarirea impactului acesteia, au indicat urmatoarele disfunctionalitati de aplicare: cresterea cu 50% a numarului de litigii de la nivelul anului 2014 la anul 2015, abuzuri in stabilirea costului serviciului de copiere (18 lei/pagina Drobeta Turnu Severin).

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CALCUL] Impozit intreprindere individuala si reglementari cheie

    • Intreprinderea individuala (II) este una dintre cele mai accesibile forme de organizare pentru persoanele fizice care doresc sa desfasoare activitati economice in nume propriu. Din punct de vedere fiscal, regimul aplicabil poate varia in functie de modul de impozitare ales: sistem real sau norma de venit. In acest articol, analizam reglementarile esentiale privind taxele, contributiile si obligatiile fiscale ale unei intreprinderi individuale si prezentam modul de calcul al impozitului pe venit...» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Se poate transmite D406 fara a contine date despre stocuri?

    • Incepand cu implementarea Sistemului de raportare SAF-T in Romania, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita modului de completare si transmitere a fisierului D406, care cuprinde informatii fiscale esentiale precum: TVA, facturi, inregistrari contabile, stocuri, mijloace fixe etc. Totusi, una dintre cele mai frecvente intrebari in practica vizeaza raportarea stocurilor, mai ales in situatiile in care evidenta gestiunii este tinuta de societate, iar contabilitatea se realizeaza exclusiv...» citeste mai departe aici

  • Formular 230: Ce faci in cazul in care apar erori la completarea Formularului 230

    • Formularul 230 reprezinta un instrument prin care contribuabilii persoane fizice pot redirectiona pana la 3,5% din impozitul pe venitul anual catre o entitate nonprofit, o unitate de cult, etc. Aceasta redirectionare nu presupune un cost suplimentar pentru contribuabil si poate fi o modalitate eficienta de a sprijini cauze sociale, educationale sau religioase. In acest articol explicam ce este Formularul 230, cum se completeaza si depune corect, care este termenul limita pentru anul 2025, precum...» citeste mai departe aici

  • Depunere Declaratia Unica. In atentia PFA-urilor care vor sa se asigure voluntar la CASS si CAS

    • In 2025, persoanele fizice autorizate (PFA) care inregistreaza venituri sub plafonul anual stabilit pentru contributiile obligatorii la sanatate (CASS) si pensii (CAS) trebuie sa fie atente la modul in care completeaza Declaratia Unica daca doresc sa isi pastreze calitatea de asigurat in sistemul public. Desi legea prevede contributii obligatorii doar peste anumite plafoane, contribuabilii care vor sa se asigure voluntar fie pentru acces la servicii medicale, fie pentru vechime la pensie....» citeste mai departe aici

  • Atentie, comercianti! Apar noi OBLIGATII de la ANPC incepand cu luna mai 2025

    • ANPC impune noi obligatii comerciantilor: afis obligatoriu privind interdictia vanzarii produselor din tutun minorilor, din 11 mai 2025.» citeste mai departe aici

  • Prosumatori. Ce avantaje au prosumatorii persoane fizice

    • Productia de energie electrica "acasa" nu mai este doar o optiune ecologica, ci si una fiscal avantajoasa. Conceptul de prosumator, consumatorul care isi produce propria energie si poate livra surplusul in re?ea, a capatat tot mai multa importanta in Romania, odata cu cresterea interesului pentru sursele regenerabile, in special panourile fotovoltaice. Legislatia actuala ofera o serie de beneficii concrete pentru persoanele fizice care devin prosumatori, inclusiv scutiri...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016