Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noile masuri date de Guvern pentru eliminarea abuzurilor si a taxelor nelegale din administratia publica

11-Iul-2016
305

Pentru a impulsiona administratia sa publice din oficiu informatii de interes public sau, la cerere, sa comunice cat mai mult in mediul online, Ministerul pentru Consultare Publica si Dialog Civic (MCPDC) a initiat modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public normelor metodologice, anunta recent Guvernul Romaniei printr-un comunicat oficial.



Se precizeaza astfel ca propunerea de modificare a Normelor de aplicare a legii nr. 544 uniformizeaza (dupa ce in ultimii 15 ani, intre Lege si Norme au existat neconcordante) practica de calculare a termenelor maximale pana la care institutiile sunt obligate sa furnizeze informatii de interes public. Conform noii reglementari, termenele stabilite se calculeaza de la data inregistrarii solicitarii, fara a fi luate in calcul ziua de la care incepe sa curga termenul, nici ziua cand acesta se implineste. Atunci cand ultima zi a unui termen cade intr-o zi nelucratoare, termenul se prelungeste pana la prima zi lucratoare care urmeaza. in cazul in care solicitarea nu se incadreaza in competentele institutiei sau autoritatii publice, in termen de 5 zile de la inregistrare, structurile sau persoanele responsabile de informarea publica transmit solicitarea catre institutiile sau autoritatile competente in acelasi timp informand solicitantul.

De asemenea, conform comunicatului, "proiectul de modificare initiat de MCPDC stabileste, ca raspuns la numeroase situatii din practica in care institutiile solicitau sume prohibitive pentru a pune la dispozitie cetatenilor informatii de interes public, un reper maximal pentru costul copierii unei pagini din documentele de interes public solicitate, raportat la 0,005 din salariul minim, insistand insa ca informatiile sa fie cu prioritate afisate in mod pro-activ pentru informarea publicului pentru evitarea perceperii unor sume de la solicitant. Legislatia in materia transparentei adreseaza un drept fundamental al cetatenilor."

Modificarile aprobate astazi de Guvern pun la dispozitia administratiei, dar si cetatenilor formulare-tip pentru, de exemplu, redactarea solicitarilor sau a reclamatiilor administrative, pentru redactarea rapoartelor anuale de aplicare a legii nr. 544/2001 etc. Toate aceste formulare vor fi afisate vizibil in paginile de internet ale institutiilor/autoritatilor. Utilizarea acestor formulare de catre solicitant este, insa, facultativa, transmiterea unei solicitari intr-o alta forma neconstituind motiv de refuz al accesului la informatiile publice.

"Dupa un amplu proces de consultare publica derulat in ultimele luni (10 dezbateri/consultari publice in Bucuresti si in tara in care au fost implicati peste 180 de reprezentanti ai societatii civile, grup de lucru interministerial format de MCPDC cu specialisti din executivul central) MCPDC a optat pentru a interveni asupra Normelor metodologice ale Legii, constatand ca tipologia problemelor din practica se refera la aspecte reglementate de Normele legii nr. 544/2001", se arata in comunicat.

"Informatiile solicitate vor fi comunicate pe suportul dorit de solicitant, in toate cazurile cand este posibil, fiind descurajata astfel practica conditionarii comunicarii raspunsului pe format de hartie, cu un cost in sarcina solicitantului. In cazul in care informatia publica este solicitata pe hartie, este stabilita modalitatea de calcul a costului serviciului de copiere, care nu poate depasi 0,05% din salariul minim pe economie calculat per pagina. De asemenea, se introduce posibilitatea achitarii acestor costuri si prin alte sisteme de plata, nu doar in numerar", a declarat in timpul sedintei de Guvern ministrul Violeta Alexandru.

Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii

Atat rapoartele societatii civile realizate periodic de la intrarea in vigoare a legislatiei transparentei cat si evaluarile autoritatilor centrale cu atributii in urmarirea impactului acesteia, au indicat urmatoarele disfunctionalitati de aplicare: cresterea cu 50% a numarului de litigii de la nivelul anului 2014 la anul 2015, abuzuri in stabilirea costului serviciului de copiere (18 lei/pagina Drobeta Turnu Severin).

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noile masuri date de Guvern pentru eliminarea abuzurilor si a taxelor nelegale din administratia publica":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sesiune online ANAF cu tema Impozit specific 2017. Spete rezolvate de ANAF
    • Tema sesiunii de asistenta online organizate saptamana aceasta de ANAF a fost reprezentata de IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI. Persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit comunica organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, pana la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plateste impozitul specific. Sunt obligate la plata impozitului specific unor activitati, persoanele juridice romane care la data de 31 decembrie a anului precedent au...» citeste mai departe aici

  • Legea superimunitatii avocatilor a fost promulgata de presedintele Iohannis
    • Klaus Iohannis a promulgat vineri Legea privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Administratia Prezidentiala a facut acest anunt privind promulgarea noii legi. Va reamintim ca la inceputul acestui an, Curtea Constitutionala a respins ca neintemeiata o obiectie de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind modificarea si completarea Legii 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat. Noile prevederi...» citeste mai departe aici

  • Calcul impozit specific si pondere venituri. Reguli de respectat pentru a nu face greseli!
    • Va reamintim ca recent au fost publicate, in stadiu de proiect, normele metodologice pentru aplicarea corecta a impozitului specific. In afara de exemplele de calcul incluse in proiect, sunt cat se poate de utile si alte studii de caz pe aceasta tema. Asadar, in analiza de mai jos, avem urmatoarele date: "O societate cu obiect de activitate de productie are cateva puncte de lucu care au codul CAEN pentru impozitul specific. Cum procedam la calculul impozitului pe profit si al impozitului...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 581/2017 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale...» citeste mai departe aici

  • Factura primita ulterior si raportare in D 300. Pasi pentru deducerea corecta!
    • Inregistrarea unei cheltuieli va depinde de masura in care aceasta este semnificativa. Vom vedea mai jos care sunt pasii de indeplinit pentru a deduce in mod corect TVA-ul si pentru a nu intampina probleme in cazul unui eventual control. In analiza de mai jos, avem urmatoarea situatie: "In luna martie 2017 am primit o factura de prestari servicii. Factura a fost emisa in luna decembrie 2016. Avand in vedere ca am inchis anul 2016, iar D101 a fost deja transmisa si bilantul a fost inchis,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.