Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noile masuri fiscale - incertitudinea care nu s-a mai vazut de dinaintea intrarii Romaniei in UE

04-Iul-2017
1843
Se discuta de cateva zile despre masurile fiscale anuntate de noul Guvern. Aceste masuri ridica foarte multe semne de intrebare din punct de vedere al fezabilitatii lor, dar si din punct de vedere al impactului pe care il vor determina, precizeaza Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania.
 
Intr-un comunicat al EY Romania, semnat de autorul amintit, se precizeaza ca "a fost extrem de suprinzator pentru contribuabili, dar si pentru intreg mediul de afaceri desigur, sa constate ca Guvernul doreste niste modificari radicale ale sistemului fiscal. 
 
Masurile anuntate arata o schimbare majora de abordare in decursul unei foarte scurte perioade de timp. Ma refer acum, in special, la inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, introducerea impozitului pe venitul global si introducerea taxei de solidaritate.
 
Sunt niste masuri complet inoportune, care sunt anuntate fara sa se fi facut nicio analiza de impact."
 
Iata care sunt aceste masuri, discutate si analizate in detaliu de Alex Milcev:
 
1. Inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri incepand cu 2018
 
Rationamentul pe care se bazeaza aceasta masura ar fi probabil acela ca firmele/contribuabilii incearca sa minimizeze profitul impozabil prin metode mai mult sau mai putin legale. Ceea ce nu este corect tehnic, atata vreme cat exista legislatie privind preturile de transfer care, aplicata corect, impiedica astfel de fenomene.
 
In momentul de fata, o astfel de impozitare pe venit se aplica doar pentru microintreprinderi. Mai mult decat atat, impozitarea in acest mod a cifrei de afaceri ar fi un caz unic in UE si vizibil in afara trendului european privind baza de impozitare consolidata comuna.
 
Subliniez ca impozitul pe cifra de afaceri este similar mai degraba cu TVA-ul ("sales tax") si, prin urmare, guvernul trebuie sa faca o analiza pentru a determina daca este regulamentara introducerea acestui impozit in locul celui pe profit. Exista probabilitatea ca acest impozit sa fie contrar prevederilor Directivei Europene privind TVA-ul si, prin urmare, este de asteptat sa se puna in miscare procedura de infringement din partea Comisiei Europene. 
 
In plus, o sa fie multi perdanti in urma aplicarii acestei masuri, cum ar fi de exemplu: contribuabilii cu cifra de afaceri mare si profit mic (e.g. retail, distributie), societati in dificultati financiare care vor plati impozit chiar si fiind in pozitie de pierdere etc.
 
2. Introducerea taxei de solidaritate din 2018
 
S-a comunicat de catre Guvern ca s-a “inventat” aceasta taxa pentru cei care au venituri ce depasesc zece salarii minime pe economie. Au fost destul de multe declaratii ale Guvernului pe aceasta tema, dar nu este clar inca nici procentul, nici modul exact de calcul. Este de asteptat ca prin aceasta abatere de la cota unica (modelul care a servit bine Romaniei de peste un deceniu) sa fie generate inechitati fiscale. 
 
O alta consecinta negativa a acestei masuri este descurajarea specialistilor talentati si de succes care au ramas pe moment in tara, dar si a celor care s-au afirmat profesional pana acum peste hotare si se gandesc sa revina in tara. in concluzie, nu este doar o problema fiscala, ci si o problema de atractivitate a tarii pentru resurse umane; si aici Guvernul transmite un mesaj contradictoriu.
 
3. Introducerea impozitului pe venitul global din 2018
 
Aceasta este o alta surpriza anuntata de noul Guvern fara nicio pregatire prealabila. in momentul de fata, legislatia fiscala, sistemul informatic al ANAF si - desigur - obisnuinta contribuabilului de ani de zile sunt bazate pe impozitarea cu cota unica. Nu este deloc clar de ce se impune aceasta modificare de sistem, care vor fi schimbarile principale si in ce fel complicatiile inerente acestei schimbari o sa merite tot efortul.
 
Cred ca guvernul trebuie sa fie constient ca asemenea masuri implica o schimbare radicala de politica fiscala. De asemenea, ele arata o inconsecventa a programului de guvernare in aceasta zona si induc o stare de incertitudine si impredictibilitate cum nu s-a vazut de dinainte de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.
 
In plus, consider ca este total neconstructiv si inoportun ca guvernul sa anunte modificari fiscale de anvergura, fara a se face analize prealabile ale impactului calitativ si cantitativ. 
Sper, totusi, ca aceste masuri vor fi reconsiderate si ca se va renunta in cele din urma la implementarea lor.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2025

    • Ca in fiecare an, examenul CECCAR va fi, putin spus, dificil. Este normal, dat fiind ca accesul in Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania echivaleaza cu recunoasterea profesionala si inseamna un pas extrem de important in cariera oricarui contabil! Examenul realizeaza practic o selectie foarte dura si asa se si explica de ce, odata trecut de acest hop, intrati intr-un grup de profesionisti extrem de bine vazuti (si de bine platiti). In calitate de expert contabil...» citeste mai departe aici

  • Cum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului micro

    • Un nou act normativ, mai exact OUG 156/2024, a adus noi modificari in privinta plafonului microintreprinderilor. Acesta a scazut de la suma de 500.000 euro, la 250.000 euro, incepand cu anul 2025. Microintreprinderi care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro. Cum se face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 In acest context, un contribuabil se intreaba cum poate face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 daca nu se mai incadreaza in criteriile cumulative...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro

    • Pentru ca plafonul pentru aplicarea regimului micro a fost modificat, scazand de la 500.000 euro la 250.000 euro, firmele care nu se mai incadreaza in aceasta conditie la final de 2024 trebuie sa treaca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, la impozitul pe profit. Pentru a schimba vectorul fiscal se va depune D700 pana pe 31 martie, la ANAF. Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca sunt obligate sa treaca la impozit pe profit O microintreprindere cu veniturile realizate la data...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025

    • Pentru anul 2025 au aparut mai multe noutati legate de casele de marcat electronice fiscale. Printre principalele modificari se numara reglementarea noilor obligatii privind inscrierea codului de identificare fiscala pe bonurile fiscale, implementarea codurilor QR, dar si reluarea unor sanctiuni contraventionale din 2025. In plus, bonul fiscal tiparit si inmanat clientilor nu va mai fi obligatoriu la platile cu cardul, decat atunci cand este solicitat de cumparatori. De asemenea, nu este...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016