Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noile masuri fiscale - incertitudinea care nu s-a mai vazut de dinaintea intrarii Romaniei in UE

04-Iul-2017
390
Se discuta de cateva zile despre masurile fiscale anuntate de noul Guvern. Aceste masuri ridica foarte multe semne de intrebare din punct de vedere al fezabilitatii lor, dar si din punct de vedere al impactului pe care il vor determina, precizeaza Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania.
 
Intr-un comunicat al EY Romania, semnat de autorul amintit, se precizeaza ca "a fost extrem de suprinzator pentru contribuabili, dar si pentru intreg mediul de afaceri desigur, sa constate ca Guvernul doreste niste modificari radicale ale sistemului fiscal. 
 
Masurile anuntate arata o schimbare majora de abordare in decursul unei foarte scurte perioade de timp. Ma refer acum, in special, la inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, introducerea impozitului pe venitul global si introducerea taxei de solidaritate.
 
Sunt niste masuri complet inoportune, care sunt anuntate fara sa se fi facut nicio analiza de impact."
 
Iata care sunt aceste masuri, discutate si analizate in detaliu de Alex Milcev:
Ghid GDPR pentru casele de schimb valutar
Ghid GDPR pentru casele de schimb valutar
Vezi detalii
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Ghid GDPR pentru cabinetele medicale
Vezi detalii
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri in 2018
Vezi detalii
 
1. Inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri incepand cu 2018
 
Rationamentul pe care se bazeaza aceasta masura ar fi probabil acela ca firmele/contribuabilii incearca sa minimizeze profitul impozabil prin metode mai mult sau mai putin legale. Ceea ce nu este corect tehnic, atata vreme cat exista legislatie privind preturile de transfer care, aplicata corect, impiedica astfel de fenomene.
 
In momentul de fata, o astfel de impozitare pe venit se aplica doar pentru microintreprinderi. Mai mult decat atat, impozitarea in acest mod a cifrei de afaceri ar fi un caz unic in UE si vizibil in afara trendului european privind baza de impozitare consolidata comuna.
 
Subliniez ca impozitul pe cifra de afaceri este similar mai degraba cu TVA-ul ("sales tax") si, prin urmare, guvernul trebuie sa faca o analiza pentru a determina daca este regulamentara introducerea acestui impozit in locul celui pe profit. Exista probabilitatea ca acest impozit sa fie contrar prevederilor Directivei Europene privind TVA-ul si, prin urmare, este de asteptat sa se puna in miscare procedura de infringement din partea Comisiei Europene. 
 
In plus, o sa fie multi perdanti in urma aplicarii acestei masuri, cum ar fi de exemplu: contribuabilii cu cifra de afaceri mare si profit mic (e.g. retail, distributie), societati in dificultati financiare care vor plati impozit chiar si fiind in pozitie de pierdere etc.
 
2. Introducerea taxei de solidaritate din 2018
 
S-a comunicat de catre Guvern ca s-a “inventat” aceasta taxa pentru cei care au venituri ce depasesc zece salarii minime pe economie. Au fost destul de multe declaratii ale Guvernului pe aceasta tema, dar nu este clar inca nici procentul, nici modul exact de calcul. Este de asteptat ca prin aceasta abatere de la cota unica (modelul care a servit bine Romaniei de peste un deceniu) sa fie generate inechitati fiscale. 
 
O alta consecinta negativa a acestei masuri este descurajarea specialistilor talentati si de succes care au ramas pe moment in tara, dar si a celor care s-au afirmat profesional pana acum peste hotare si se gandesc sa revina in tara. in concluzie, nu este doar o problema fiscala, ci si o problema de atractivitate a tarii pentru resurse umane; si aici Guvernul transmite un mesaj contradictoriu.
 
3. Introducerea impozitului pe venitul global din 2018
 
Aceasta este o alta surpriza anuntata de noul Guvern fara nicio pregatire prealabila. in momentul de fata, legislatia fiscala, sistemul informatic al ANAF si - desigur - obisnuinta contribuabilului de ani de zile sunt bazate pe impozitarea cu cota unica. Nu este deloc clar de ce se impune aceasta modificare de sistem, care vor fi schimbarile principale si in ce fel complicatiile inerente acestei schimbari o sa merite tot efortul.
 
Cred ca guvernul trebuie sa fie constient ca asemenea masuri implica o schimbare radicala de politica fiscala. De asemenea, ele arata o inconsecventa a programului de guvernare in aceasta zona si induc o stare de incertitudine si impredictibilitate cum nu s-a vazut de dinainte de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.
 
In plus, consider ca este total neconstructiv si inoportun ca guvernul sa anunte modificari fiscale de anvergura, fara a se face analize prealabile ale impactului calitativ si cantitativ. 
Sper, totusi, ca aceste masuri vor fi reconsiderate si ca se va renunta in cele din urma la implementarea lor.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noile masuri fiscale - incertitudinea care nu s-a mai vazut de dinaintea intrarii Romaniei in UE":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Lucratorii sezonieri din turism ar putea primi indemnizatie de somaj dupa doar 6 luni lucrate
    • Un nou proiect de modificare si completare a legii asigurarilor de somaj a fost initiat de parlamentarii. Acest proiect vizeaza categoriile de personal sezonier din domeniul turismului si din cel hotelier, si prevede ca lucratorii sa beneficieze de indemnizatie de somaj daca au un stagiu de cotizare de minimum sase luni in ultimul an dinaintea inregistrarii cererii. In prezent, legea prevede ca somajul sa fie acordat la un stagiu de cotizare de 12 luni din ultimele 24 de luni premergatoare datei...» citeste mai departe aici

  • Conditiile de prescriere a datoriilor fiscale ale unei societati
    • Despre prescrierea obligatiilor fiscale ale unei societati vorbeste Otilia Roman, consultant fiscal portalcodulfiscal.ro, care ofera toate lamuririle de care aveti nevoie pentru a intelege cand si in ce conditii sunt perimate datoriile unei companii, dupa trecerea termenului de cinci ani. Accesoriile datorate de contribuabil pentru neachitarea in termen a datoriilor bugetare sunt reglementate de Codul de procedura fiscala, atat de cel valabil pana la data de 01 ianuarie 2016, cat si de cel...» citeste mai departe aici

  • S-a dat start accesarii fondurilor europene pentru formare profesionala
    • S-a dat start depunerii proiectelor pentru formarea profesionala a persoanelor defavorizate din zona Delta Dunarii, program ce dispune de un buget de 3,5 milioane de euro. Angajatorii, organizatiile patronale, asociatiile si fundatiile, intreprinderile sociale de insertie, dar si furnizorii de formare profesionala, toti pot adera la fondurile Uniunii Europene, daca indeplinesc conditiile din Ghidul solicitantului. Autoritatea de Management pentru Programul Operational Capital Uman (POCU), din...» citeste mai departe aici

  • BRI: Fondurile care ofera credite ar putea avea criterii mai stricte
    • Banca Reglementelor Internationale (BRI), din care face parte si BNR, cere ca regulile de acordare a fondurilor care ofera credite sa fie inasprite. Aceasta solicita ca reglementarile destinate asigurarii sectorului bancar, care au fost introduse dupa criza financiara mondiala din 2008, sa fie extinse si catre fondurile pentru credite, asa-zisele banci din umbra, si firmelor de tip fintech. Desi intoducerea politicilor “macroprudentiale” a fost considerata o inovatie majora dupa...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016