Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noile masuri fiscale - incertitudinea care nu s-a mai vazut de dinaintea intrarii Romaniei in UE

04-Iul-2017
333
Se discuta de cateva zile despre masurile fiscale anuntate de noul Guvern. Aceste masuri ridica foarte multe semne de intrebare din punct de vedere al fezabilitatii lor, dar si din punct de vedere al impactului pe care il vor determina, precizeaza Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistenta fiscala si juridica, EY Romania.
 
Intr-un comunicat al EY Romania, semnat de autorul amintit, se precizeaza ca "a fost extrem de suprinzator pentru contribuabili, dar si pentru intreg mediul de afaceri desigur, sa constate ca Guvernul doreste niste modificari radicale ale sistemului fiscal. 
 
Masurile anuntate arata o schimbare majora de abordare in decursul unei foarte scurte perioade de timp. Ma refer acum, in special, la inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, introducerea impozitului pe venitul global si introducerea taxei de solidaritate.
 
Sunt niste masuri complet inoportune, care sunt anuntate fara sa se fi facut nicio analiza de impact."
 
Iata care sunt aceste masuri, discutate si analizate in detaliu de Alex Milcev:
Examen auditor financiar 2018. Teste de verificare
Examen auditor financiar 2018. Teste de verificare
Vezi detalii
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Autoturisme pe firma. Regim fiscal in 2018
Vezi detalii
50 de umbre ale fiscalitatii
50 de umbre ale fiscalitatii
Vezi detalii
 
1. Inlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri incepand cu 2018
 
Rationamentul pe care se bazeaza aceasta masura ar fi probabil acela ca firmele/contribuabilii incearca sa minimizeze profitul impozabil prin metode mai mult sau mai putin legale. Ceea ce nu este corect tehnic, atata vreme cat exista legislatie privind preturile de transfer care, aplicata corect, impiedica astfel de fenomene.
 
In momentul de fata, o astfel de impozitare pe venit se aplica doar pentru microintreprinderi. Mai mult decat atat, impozitarea in acest mod a cifrei de afaceri ar fi un caz unic in UE si vizibil in afara trendului european privind baza de impozitare consolidata comuna.
 
Subliniez ca impozitul pe cifra de afaceri este similar mai degraba cu TVA-ul ("sales tax") si, prin urmare, guvernul trebuie sa faca o analiza pentru a determina daca este regulamentara introducerea acestui impozit in locul celui pe profit. Exista probabilitatea ca acest impozit sa fie contrar prevederilor Directivei Europene privind TVA-ul si, prin urmare, este de asteptat sa se puna in miscare procedura de infringement din partea Comisiei Europene. 
 
In plus, o sa fie multi perdanti in urma aplicarii acestei masuri, cum ar fi de exemplu: contribuabilii cu cifra de afaceri mare si profit mic (e.g. retail, distributie), societati in dificultati financiare care vor plati impozit chiar si fiind in pozitie de pierdere etc.
 
2. Introducerea taxei de solidaritate din 2018
 
S-a comunicat de catre Guvern ca s-a “inventat” aceasta taxa pentru cei care au venituri ce depasesc zece salarii minime pe economie. Au fost destul de multe declaratii ale Guvernului pe aceasta tema, dar nu este clar inca nici procentul, nici modul exact de calcul. Este de asteptat ca prin aceasta abatere de la cota unica (modelul care a servit bine Romaniei de peste un deceniu) sa fie generate inechitati fiscale. 
 
O alta consecinta negativa a acestei masuri este descurajarea specialistilor talentati si de succes care au ramas pe moment in tara, dar si a celor care s-au afirmat profesional pana acum peste hotare si se gandesc sa revina in tara. in concluzie, nu este doar o problema fiscala, ci si o problema de atractivitate a tarii pentru resurse umane; si aici Guvernul transmite un mesaj contradictoriu.
 
3. Introducerea impozitului pe venitul global din 2018
 
Aceasta este o alta surpriza anuntata de noul Guvern fara nicio pregatire prealabila. in momentul de fata, legislatia fiscala, sistemul informatic al ANAF si - desigur - obisnuinta contribuabilului de ani de zile sunt bazate pe impozitarea cu cota unica. Nu este deloc clar de ce se impune aceasta modificare de sistem, care vor fi schimbarile principale si in ce fel complicatiile inerente acestei schimbari o sa merite tot efortul.
 
Cred ca guvernul trebuie sa fie constient ca asemenea masuri implica o schimbare radicala de politica fiscala. De asemenea, ele arata o inconsecventa a programului de guvernare in aceasta zona si induc o stare de incertitudine si impredictibilitate cum nu s-a vazut de dinainte de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana.
 
In plus, consider ca este total neconstructiv si inoportun ca guvernul sa anunte modificari fiscale de anvergura, fara a se face analize prealabile ale impactului calitativ si cantitativ. 
Sper, totusi, ca aceste masuri vor fi reconsiderate si ca se va renunta in cele din urma la implementarea lor.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noile masuri fiscale - incertitudinea care nu s-a mai vazut de dinaintea intrarii Romaniei in UE":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Inchiderea exercitiului financiar si repartizarea profitului
    • Redam mai jos monografia contabila la inchiderea primului an, in cazul obtinerii de profit, dar si in cazul pierderii, pe care o va intocmi o societate nou-infiintata. O.M.F.P. nr. 3.055/2009 stabileste la punctul 8.9.4 tratamentul aplicat rezultatului exercitiului financiar, rezultatului reportat, repartizarii profitului si acoperirii pierderii contabile. "248. - (1) In contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar. (2) Rezultatul...» citeste mai departe aici

  • Creante si datorii prescrise. Cum le inregistram?
    • Problema fiscala Cand se prescriu creantele si datoriile? Cand se intrerupe termenul de prescriptie? Cum se inregistreaza in contabilitate creantele si datoriile prescrise? Creantele reprezinta drepturi patrimoniale care, conform legii, rezulta din raporturile de drept material fiscal, in timp ce datoriile, din punct de vedere contabil, sunt surse de finantare externe puse la dispozitia unei intreprinderi. 1. Cand se prescriu creantele si datoriile? Creantele fiscale se stabilesc: - Fie prin...» citeste mai departe aici

  • Este mai eficient impozitul pe profit decat impozitul pe venit?
    • Odata cu intrarea in vigoare a OUG nr. 79/2017, de la 1 ianuarie 2018 a fost eliminata posibilitatea firmelor sa opteze sa aplice impozitul pe profit in cazul detinerii unui capital social de cel putin 45.000 de lei. Insa, aceasta ordonanta trebuie sa fie aprobata prin lege de catre Parlament. Proiectul de lege privind aprobarea OUG nr. 79/2017 prevede reintroduce posibilitatea firmelor care au subscris un capital social reprezentând cel putin suma de 45.000 de lei...» citeste mai departe aici

  • Cand intervine obligatia de inregistrare in scopuri de TVA pentru operatiuni intracomunitare
    • Daca nu sunt inregistrate si nu au obligatia sa se inregistreze normal in scopuri de TVA (conform 316 din Codul fiscal) au obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA pentru achizitii intracomunitare sau pentru servicii urmatoarele persoane: - persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si persoana juridica neimpozabila stabilita in Romania care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare, daca...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun in martie 2018 si care sunt termenele de depunere
    • ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna martie 2018. ?Saptamana 5-11 martie Miercuri, 7 martie 1. Formularul 092 - Declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania. Categorii de contribuabili Contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA care utilizeaza ca perioada fiscala...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii