Raportul Special
realizat de specialisti
Redam mai jos propunerile aduse de proiectul de Hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003 - publicat in data de 12.07.2016
In prezent, regimul utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementat in prezent de prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si respectiv de Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.479/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, asa cum se aminteste si in Nota de fundamentare a proiectului.
De asemenea, la aceasta ora, in Romania se utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale echipate cu role jurnal pe suport de hartie (aparate de generatie veche) si memorie fiscala in care sunt stocate informatii precum denumirea si codul fiscal ale emitentului, adresa de la locul de instalare a aparatului, logotipul, seria fiscala a aparatului si datele de sinteza cu caracter fiscal provenite din rapoartele fiscale de inchidere zilnica, pe cand in tarile membre UE s-a trecut de mult atat la producerea cat si la utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic securizat, folosind memorii energoindependente precum SDC sau MMC pentru inscrierea informatiilor din rola jurnal, sub forma unor fisiere electronice securizate.
Sunt enumerate, de asemenea, si elementele de noutate aduse de OUG 91/2014, dintre care amintim de reglementarea autorizarii caselor de marcat cu jurnal electronic pe grupe de contribuabili; introducerea in sarcina utilizatorilor, a obligatiei de a asigura conectarea la distanta a aparatelor de marcat electronice fiscale, in vederea transmiterii de date fiscale catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala; avizarea tehnica a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic de catre o institutie publica /institutie de drept public, desemnata prin ordin al ministrului pentru societatea informationala; dotarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu dispozitive de salvare si comunicatie externa si blocarea functionarii lor cand sunt inactive oricare din dispozitivele controlate de modulul fiscal; etapizarea procesului de inlocuire treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic.
NOILE PROPUNERI pentru continuarea procesului de inlocuire a caselor de marcat vechi cu aparate de marcat de generatie noua, cu jurnal electronic:
Proiectul de act normativ cuprinde urmatoarele reglementari principale:
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Sa contina
- o memorie fiscala unic inscriptibila tip (E)PROM sau tip OTP;
- un dispozitiv de comunicatie externa care permite conectarea intr-un sistem informatic, folosind un canal public de comunicatie pe baza unui protocol TLS/SSL;
- un modul criptografic in conformitate cu standardul FIPS 140-2 Level 2 care sa stocheze un certificat digital intern X.509.V3 cu lungimea cheii RSA de cel putin 2048 biti, instalat de catre producatorul aparatului de marcat.
Sa permita
- inlocuirea certificatului digital prin descarcarea unui certificat emis de o Autoritate de Certificare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
- interpretarea profilurilor furnizate de sistemul informatic cu privire la o serie de parametrii cum ar fi: produse/servicii si/sau categorie de produse/servicii, ritmicitate, perioada;
- actualizarea/modificarea profilurilor furnizate de sistemul informatic, iar cerintele cuprinse de acestea vor putea fi schimbate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in functie de necesitatile identificate;
- primirea, interpretarea si crearea de fisiere in format XML pentru definirea profilurilor transmise.
>> a fost stabilita modalitatea de securizare a datelor din jurnalul electronic, dispozitiv care inlocuieste vechile role jurnal, in speta Secure Hash Algorithm 2;
>> au fost definite aparatele de marcat portabile ca fiind aparate de dimensiuni si greutate reduse, usor transportabile care pot fi utilizate in activitatile de comert/servicii prestate in regim ambulant, in mijloacele de transport si altele asemenea;
>> au fost introduse prevederi prin care aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, in regim de raportare, tiparirea de rapoarte si emiterea pe un dispozitiv extern a fisierelor electronice cu numele seriei fiscale si extensia "JE", tiparirea de rapoarte cu initializarile jurnalului electronic, tiparirea de rapoarte cu modificarile inregistrarilor antetului bonului fiscal si a judetului de instalare etc;
>> au fost completate prevederile cu privire la datele care trebuie inregistrate si stocate in memoria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal;
>> a fost introdusa o prevedere potrivit careia aparatele de marcat electronice fiscale destinate statiilor de comercializare a carburantilor pot fi echipate cu doua echipamente fiscale distincte controlate de un singur program de aplicatie, acesta asigurand gestionarea distincta a vanzarilor de carburanti fata de celelalte produse;
>> a fost reglementat numarul maxim de inregistrari de modificare a antetului bonului fiscal si a judetului de instalare pe care il poate stoca memoria fiscala; au fost eliminate prevederile privind prezentarea la comisie, pentru inregistrare, a legitimatiilor tehnicienilor de service si introdusa obligatia, atat pentru distribuitorii autorizati cat si pentru unitatile de service acreditate, de a emite legitimatii pentru toti salariatii inregistrati la Comisie ca tehnicieni de service si de a inscrie in legitimatii numarul de identificare atribuit de catre Comisie tehicienilor in cauza;
a fost introdusa posibilitatea de a evidentia in valuta pe bonurile fiscale contravaloarea bunurilor livrate si serviciilor prestate clientilor de catre operatorii economici care realizeaza activitati in conformitate cu prevederile Regulamentului BNR nr.4/2005 privind regimul valutar;
>> au fost stabilite prevederile privind solicitarea numarului de ordine din registrul national de evidenta al aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, in sensul ca pentru aparatele de generatie veche acesta se solicita de catre utilizatori de la Directiile generale regionale ale finantelor publice, iar pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic acesta va fi alocat aleatoriu din Registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale la inregistrarea aparatelor de catre producatorul/importatorul/distribuitorul autorizat;
a fost eliminata obligativitatea prezentei organului fiscal la operatiunile efectuate in legatura cu aparatele de marcat electronice fiscale, avand in vedere lipsa resurselor umane cu care se confrunta ANAF
>> a fost reglementata modalitatea de tiparire a rolei jurnal memorata in jurnalul electronic al aparatelor de marcat electronice fiscale echipate cu jurnal electronic, elementele de securizare folosite, inchiderea automata a fisierului jurnal electronic de catre modulul fiscal atunci cand la comanda de deschidere a unui bon fiscal mai sunt mai putin de 500 de linii de inregistrare asigurand inscrierea raportului fiscal zilnic si a amprentei valorii SHA;
>> au fost introduse prevederi privind datele care se vor inregistra in raportul fiscal de inchidere zilnica in cazul aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic;
>> a fost eliminata obligatia contribuabilului de a solicita si obtine certificatul de atestare fiscala de la organul fiscal competent din cadrul ANAF in vederea obtinerii autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale, certificatul de atestare fiscala urmand a fi solicitat de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice cu atributii de management al domeniilor reglementate specific;a fost majorat termenul de valabilitate a autorizatiei de distributie a aparatelor de marcat electronice fiscale de la 2 respectiv 3 ani in prezent, la 5 ani si a fost introdusa notiunea de reautorizare, aceasta putand fi solicitata cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a autorizatiei. Nesolicitarea reautorizarii conduce la retragerea dreptului de distributie si comercializare a aparatelor, obtinut in baza autorizatiei respective;
>> a fost introdusa in sarcina distribuitorului autorizat obligatia de a instiinta Comisia cu privire la orice modificare intervenita asupra datelor initiale avute in vedere la avizare/autorizare;
- pentru cresterea gradului de conformare la plata si pentru a asigura un tratament echitabil pentru toti operatorii economici care activeaza pe piata aparatelor de marcat electronice fiscale, a fost reglementata expres obligatia distribuitorilor autorizati, precum si a unitatilor acreditate pentru comercializare si/sau service, de a nu inregistra obligatii restante la plata de natura celor administrate de organul fiscal central, asa cum acesta este definit de Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
- se specifica faptul ca orice modificare hardware a unui aparat de marcat electronic fiscal sau software a programului de control deja avizat presupune obtinerea unui supliment de aviz tehnic favorabil privind caracteristicile tehnice ale modelului aparatului de marcat electronic fiscal emis de autoritatea prevazuta de lege. Un exemplar al suplimentului de aviz tehnic favorabil se transmite Comisiei.
Totodata, un program de aplicatie identificabil care face parte din configuratia unui aparat de marcat electronic fiscal deja autorizat poate fi actualizat numai daca nu presupune modificari software ale programului de control, cu conditia pastrarii functiilor obligatorii deja avizate.Implementarea acestei prevederi se face numai in baza suplimentului de aviz tehnic favorabil emis anterior de autoritatea prevazuta de lege.
>> au fost completate dispozitiile referitoare la reconstituirea cartii de interventie si a registrului special;
>> au fost eliminate prevederile art.110 - art.114 ca fiind caduce, precum si pe cele privind suspendarea, sigilarea unitatii intrucat acestea au fost preluate prin dispozitiile O.U.G.nr.28/1999 si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr.218/2015 pentru aprobarea procedurii de sigilare a unitatii operatorului economic pe perioada de suspendare a activitatii, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
>> au fost introduse prevederi privind conectarea la distanta a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, in vederea transmiterii datelor catre sistemul informatic al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si prevederi privind functionarea aparatelor de marcat electronice fiscale in conditii exceptionale, astfel:
- autentificarea operatorilor economici, transmiterea criptata, precum si integritatea datelor transmise catre sistemul informatic al ANAF, se realizeaza prin utilizarea unui certificat digital
aparatele de marcat dotate cu jurnal electronic trebuie sa permita inlocuirea certificatului digital instalat de catre producator.
Prin conexiunea stabilita, aparatele de marcat electronice fiscale transmit:
a) in timp real, on-line, o serie de date din bonul fiscal;
b) zilnic, o serie de date din jurnalul electronic;
c) zilnic, in momentul generarii, datele din raportul fiscal de inchidere zilnica;
d) datele din "bonul de test" emis la instalarea aparatului de marcat electronic fiscal;
e) la momentul reconectarii, informatii referitoare la ora de pornire/oprire a aparatului de marcat electronic fiscal, ora de incetare functionare datorita unor evenimente, precum si data/ora repunerii in functiune/reconectare etc si comunicarea datelor acumulate pe perioada intreruperii conexiunii la internet.
>> in cazul platilor electronice, efectuate cu cardul bancar prin intermediul POS-ului, entitatea care gestioneaza certificarea/autorizarea tranzactiei, comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, simultan cu transmiterea tranzactiei catre institutia acceptanta ,date despre ID –ul terminalului, ID-ul comerciantului,numarul, valoarea,data, ora, minutul emiterii bonului fiscal, institutia acceptanta, numarul cardului utilizat pentru efectuarea platii, cod autorizare plata, toate detaliile disponibile cu privire la identitatea detinatorului cardului.
>> sistemul informatic asigura posibilitatea obtinerii de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, a datelor inregistrate in jurnalul electronic, fara notificarea sau permisiunea utilizatorului. Functia este activata controlat, prin remodelarea profilului existent pe serverele ANAF, deci fara accesarea aparatului de marcat, si permite obtinerea suplimentara de date fiscale prin raportare la anumite intervale de timp prestabilite, cu o ritmicitate si intr-un format diferite fata de cele standard.
Functionarea aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic in conditii exceptionale
- sunt definite conditiile exceptionale prin aceasta intelegandu-se indisponibilitatea sau lipsa conexiunilor la internet, la punctul de lucru unde isi desfasoara activitatea utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal
- pe intreaga perioada de timp in care conexiunea la internet este intrerupta, sau in lipsa oricaror mijloace de conexiune la internet, aparatul de marcat electronic fiscal lucreaza independent si ofera aceleasi facilitati utilizatorului ca si in cazul lucrului in prezenta conexiunii
- la reluarea conexiunii, inainte de a se continua lucrul in regim normal, aparatul de marcat electronic fiscal,transmite automat, datele complete pentru toate bonurile fiscale emise in perioada de intrerupere
daca perioada de intrerupere a conexiunii este mai lunga de 72 ore, datele fiscale se transmit la reconectare
- se stabileste, pentru zonele teritoriale unde nu exista conexiuni mobile sau fixe la internet, obligatia utilizatorului aparatului de marcat electronic fiscal de a transmite prin mijloace fizice datele la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, cu o periodicitate de maxim 60 de zile.
Datele sunt exportate pe o memorie externa intr-un fisier semnat digital cu certificatul digital al aparatului de marcat electronic fiscal si sunt transmise catre ANAF, prin prezentare la organul fiscal competent sau de la distanta, prin intermediul internetului.
Sistemul informatic genereaza un cod care este incarcat in memoria externa, iar ulterior este descarcat in aparatul de marcat electronic fiscal, a carui valabilitate este de 60 de zile.
In situatia in care codul nu este reinnoit la intervale de maximum 60 de zile, activitatea aparatului de marcat electronic fiscal se blocheaza. Pentru deblocarea activitatii utilizatorul trebuie sa transmita ANAF datele stocate.
In situatia in care aparatul de marcat electronic fiscal, trebuie in acelasi timp, sa emita un bon fiscal si sa transmita informatii catre sistemul informatic, primeaza activitatea de emitere a bonului fiscal
>> Au fost introduse o serie de dispozitii tranzitorii, astfel:
- pana la data implementarii registrului national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, numarul de ordine pentru aparatele de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic, se atribuie din aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
- pana la data implementarii registrului prevazut mai sus, dispozitiile privind fiscalizarea, respectiv atribuirea numarului de ordine prevazute de normele metodologice pentru aparatele de marcat electronice fiscale vechi, se aplica in mod corespunzator si pentru cele noi;
la data la care noul registru devine functional, numerele de ordine atribuite, precum si celelalte informatii inregistrate in aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se importa in registru;
- pana la data implementarii registrului prevazut mai sus informatiile cu privire la datele de identificare ale distribuitorului autorizat, precum si cele privind propriul certificat digital se transmit si se inregistreaza in aplicatia informatica gestionata de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala
cartile de interventii si registrele speciale tiparite conform dispozitiilor legale aflate in vigoare in prezent, pot fi folosite pana la completarea tuturor paginilor acestora.
- se specifica documentele pe care trebuie sa le depuna la comisie distribuitorii autorizati care detin avize de distributie ( acestea au valabilitate limitata, pana la data de 01.01.2017) in situatia in care solicita suplimentarea retelei de distributie si service aferenta avizului, sau prelungirea valabilitatii acestuia.
>> Au fost actualizati o serie de termeni, fiind pusi in acord cu modificarile legislative conexe, astfel:
in cazul schimbului valutar s-a introdus conditia ca pentru casele de schimb valutar sa aiba ca obiect principal de activitate activitatile de schimb valutar pentru persoane fizice cod CAEN 6612, iar ca activitati secundare numai cele incluse in cod CAEN 6619 si autorizate de Ministerul Finantelor Publice, in vederea corelarii cu dispozitiile Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice nr. 664/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
- completarea listei de profesii libere existente in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
- completarea definitiei aparatelor de marcat electronice fiscale destinate activitatilor de taximetrie, in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare;
>> a fost inlocuita notiunea "coeficientului "K" cu notiunea “constantei (K), sintagma ,, tariful pe km parcurs si tariful pe ora/minut de stationare" cu sintagma ,,tariful de distanta (lei/km) si tariful de stationare (lei/ora)", in vederea corelarii cu dispozitiile Legii nr. 38/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Spatiu inchiriat. Cum gestionam operatiunile prin casa de marcat si registrul de casa?Daca vreti ca magazinul sa nu fie inchis de Directia Antifrauda, respectati aceste 10 reguli!NU va fi prelungit termenul limita pentru conectarea caselor de marcat la ANAF in cazul firmelor mici si mijlociiCASE DE MARCAT: facilitati, obligatii, termene. Sesiune de asistenta ANAF. Intrebari si raspunsuriControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalUltimele articole
OUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu CASE DE MARCATProiect de OUG privind casele de marcat. 3 masuri importanteProiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza CASE DE MARCAT care nu emit cod QRNoul regim al amenzilor in sistemul e-TVAFirmele care NU au dotat automatele comerciale cu CASE DE MARCAT risca amenzi din 1 octombrie 2024Articole similare
Pozitia CNIPMMR privind introducerea contraventiilor pentru lipsa noilor aparate de marcatFiscul raspunde: Cand se vor conecta aparatele de marcat din Romania la sistemul informatic ANAF?Casele de marcat cu JURNAL ELECTRONIC: Obligatiile operatorilor economici fata de ANAFDe la 1 august 2018, firmele vor fi obligate sa aiba case de marcat electroniceCasele de marcat cu JURNAL ELECTRONIC - Noul proiect privind combaterea evaziunii.Ultimele articole
Inspectii fiscale ANAF: Ce deficiente au gasit inspectorii in sem. II 2022Loteria bonurilor fiscale NU va mai fi reluata. Finatele propun desfiintarea masuriiAchizitionare case de marcat noi. Se poate deduce contravaloarea lor din impozitul pe venit?Criterii in functie de care cumperi o casa de marcatHG 1027/2020. Operatorii economici vor fi sanctionati cu amenda si cu suspendarea activitatii daca nu utilizeaza case de marcat cu JURNAL ELECTRONICArticole similare
Noile modificari ale Codului Fiscal. Avantaje sau dezavantaje?ANAF explica in sedinta deschisa modificarile fiscaleCodul fiscal actualizat prin OUG nr. 24: Tabel comparativ pentru impozitul pe profitModificari in Centralizatorul Legislatiei FiscaleCodul fiscal a fost modificat. Consultati OUG 102 din 2013!Ultimele articole
Codul Fiscal in 2018: 136 modificari/completari si 236 de noi prevederi fiscaleImpozitul pe venit de la 1 ianuarie 2018. MODIFICARI CODUL FISCALAnaliza zilei: Modificari aduse de Legea 177/2017 veniturilor din alte surseNoile modificari din Codul fiscal, valabile din februarie 2017MODIFICARI CODUL FISCAL: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017Articole similare
Studiu de caz: Prestari servicii in agricultura catre persoane fiziceUn formular pe zi de la PortalFormulare.ro: Cerere de atribuire a numarului de ordine pentru fiscalizarea aparatelor de marcatProiect de Ordin MFP: Se modifica Procedura de avizare tehnica a modelelor de APARATE DE MARCAT ELECTRONICE FISCALEANAF avertizeaza in ce priveste suspendarea activitatii si sigilarea spatiuluiObligatia PFA de a utiliza APARATE DE MARCAT ELECTRONICE FISCALE in desfasurarea activitatiiUltimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileOUG 125/2024. Se amana pana la 31 decembrie 2024 aplicarea amenzilor pentru nedotarea cu case de marcatBonuri fiscale fara cod unic de inregistrare (CUI). Sunt sau nu deductibile?Proiect de OUG privind casele de marcat. 3 masuri importanteProiect: Pana pe 1 septembrie 2025 se amana sanctiunile pentru persoanele care utilizeaza case de marcat care nu emit cod QRArticole similare
Legea 358/2015 a modificat unele reguli privind contributiile sociale obligatoriiStudiu de caz: plata drepturilor de autorCorectarea erorilor semnificative si nesemnificative. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Aplicarea taxarii inverseMFP pregateste preluarea presedintiei Consiliului UE din perspectiva finantelor publicePonta iarta greselile Consiliului FiscalUltimele articole
PROIECT: Noi reglementari contabile, propuse de FinanteGuvernul a aprobat! Salariul minim brut, MAJORAT la 4.050 lei lunarFuziunea prin absorbtie a doua societati. Studii de caz utileColectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existentePROIECT: Anumite persoane fizice vor fi scutite de impozitul pe venit pana pe 31 iulie 2025Sfaturi de la experti
Achizitie usi si cartele acces
Intrebare: Societatea X (hotel) achizitioneaza pentru usi: incuietoare hotel, sistem de control acces cu cartele si cartele de proximitate pentru a putea deschide usa. Care sunt monografiile contabile atat pentru incuietoare, cat si pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Tratamentul fiscal al veniturilor si cheltuielilor din vanzarea titlurilor de participare
Intrebare: O societate cumpara parti sociale de la o societate din afacerea UE in doua transe, dupa care le vinde integral, la un pret mult mai mic decat au fost achizitionate. Care este tratamentul fiscal al acestei cheltuieli rezultate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA