Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Normele de aplicare a Codului fiscal se modifica. Vezi proiectul

25-Iun-2012
3651
Guvernul a emis un proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004 - publicat in data de 21.06.2012.

Redam mai jos continutul acestuia:

Hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.44/2004 in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:

Art. I - Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

A. Titlul II "Impozitul pe profit"
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie de matrita din Polonia fara livrare in Romania Societate platitoare de tva si impozit pe profit, am achizitionat de la un furnizor din Polonia, inregistrat in scopuri de TVA, o matrita cu ajutorul careia acesta confectioneaza...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Producator agricol. E-Factura O asociatie platitior TVA centru de colectare lapte cumpara de la membrii, persoane fizice (producator agricole) lapte pe baza de carnet de producator + factura cu cota 8%....citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Declarare RO e-Transport bunuri primite prin curier Pentru desfasurarea activitatii in domeniul IT, o PFA primeste pentru utilizare de la un client din UE un laptop care va fi folosit strict pentru contractul cu clientul respectiv....citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Corectare eroare contabila Societate comerciala, cu activitate restaurante, a achitat impozit micro pentru primul trimestru 2024 echivalentul a 3%, iar cu 01.04.2024 trece la impozit profit, intrucat nu s-a...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitii servicii non UE. SAF-T In cazul achizitiilor de servicii din afara UE (SUA, China, India etc.) care sunt obligatiile fiscale si cum se declara in decontul de TVA si in declaratia SAF-T? Multumesc!citeste mai mult

1. La punctul 213, liniuta a doua se abroga.
2. La punctul 23, dupa litera j) se introduce o noua litera, litera k), cu urmatorul cuprins:

"k) cheltuielile inregistrate la scoaterea din gestiune a creantelor asupra clientilor, determinate de punerea in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr.85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare."

3. Punctul 492 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Codul fiscal:
Cheltuieli
Art. 21

[…]
t) 50% din cheltuielile aferente vehiculelor rutiere motorizate care nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, cu o masa totala maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care sa nu aiba mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului. Aceste cheltuieli sunt integral deductibile pentru situatiile in care vehiculele respective se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:

1. vehiculele utilizate exclusiv pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat;
2. vehiculele utilizate de agentii de vanzari si de achizitii;
3. vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru serviciile de taximetrie;
4. vehiculele utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane sau pentru instruire de catre scolile de soferi;
5. vehiculele utilizate ca marfuri in scop comercial.
Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea.
Modalitatea de aplicare a acestor prevederi se stabileste prin norme.
Norme metodologice:

492. In sensul prevederilor art. 21 alin. (4) lit. t), regulile de deducere, termenii si expresiile prevazute la art. 21 alin. (4) lit. t) pct. 1 - 5 din Codul fiscal, conditiile in care vehiculele rutiere motorizate, supuse limitarii fiscale, se considera a fi utilizate exclusiv in scopul activitatii economice, sunt cele prevazute la pct. 451 din normele metodologice date in aplicarea art. 1451 din Codul fiscal din titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata".

Justificarea utilizarii vehiculelor, in sensul acordarii deductibilitatii integrale la calculul profitului impozabil, se efectueaza pe baza documentelor justificative si prin intocmirea foii de parcurs care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

In cadrul cheltuielilor aferente vehiculelor rutiere motorizate supuse limitarii fiscale se cuprind cheltuielile direct atribuibile unui vehicul, inclusiv cele reprezentand: impozitele locale, asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, inspectiile tehnice periodice, rovinieta, etc.

Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente taxei pe valoarea adaugata, respectiv aceasta se aplica si asupra taxei pe valoarea adagata pentru care nu s-a acordat drept de deducere din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata.

Exemplul 1. Determinarea valorii nedeductibile a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile aferente unui vehicul care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice - cheltuielile cu intretinerea si reparatiile - 2000 lei,
- partea de TVA nedeductibila - 240 lei,
- baza de calcul a valorii nedeductibile a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile 2240 lei (2000 + 240)
- valoarea nedeductibila a cheltuielilor cu intretinerea si reparatiile 2240 x 50% = 1120 lei

Exemplul 2. Determinarea valorii nedeductibile a cheltuielilor privind combustibilii aferente unui vehicul care nu este utilizat exclusiv in scopul activitatii economice
- cheltuieli privind combustibilii - 1000 lei
- partea de TVA nedeductibila - 120 lei
- baza de calcul a valorii nedeductibile a cheltuielilor privind combustibilii
1120 lei (1000 + 120)
- valoarea nedeductibila a cheltuielilor privind combustibilii
1120 x 50% = 560 lei."
4. Dupa punctul 53 se introduce un nou punct, punctul 531, cu urmatorul cuprins:
"Codul fiscal:
[...]
d1) ajustarile pentru depreciere aferente activelor pentru care, potrivit reglementarilor prudentiale ale Bancii Nationale a Romaniei, se determina ajustari prudentiale de valoare sau, dupa caz, valori ale pierderilor asteptate, inregistrate de catre institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit din state care nu sunt state membre ale Uniunii Europene sau din state care nu apartin Spatiului Economic European, potrivit reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, si filtrele prudentiale potrivit reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei. Sumele reprezentand reducerea sau
anularea filtrelor prudentiale sunt elemente similare veniturilor;

Norme metodologice:
531. Nu intra sub incidenta prevederilor art. 22 alin.(1) lit.d1) din Codul fiscal si nu se deduc la calculul profitului impozabil filtrele prudentiale constituite la data de 01.01.2012 aferente activelor existente in sold la data de 31.12.2011.

In aplicarea prevederilor art.22 alin.(1) lit.d1) din Codul fiscal, sumele reprezentand reducerea sau anularea filtrelor prudentiale care au fost deduse la calculul profitului impozabil se impoziteaza in ordinea inversa inregistrarii acestora."

5. Dupa punctul 561 se introduce un nou punct, punctul 562, cu urmatorul cuprins:
"Codul fiscal:
[...]
m) provizioanele/ajustarile pentru deprecierea creantelor preluate de la institutiile de credit in vederea recuperarii acestora, in limita diferentei dintre valoarea creantei preluate prin cesionare si suma de achitat cedentului, pentru creantele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
1. sunt cesionate si inregistrate in contabilitatea cesionarului dupa data de 1 iulie 2012 inclusiv;
2. sunt transferate de la o persoana sau datorate de o persoana care nu este afiliata contribuabilului cesionar;
3. au fost incluse in veniturile impozabile ale contribuabilului cesionar.

Norme metodologice:

562. In aplicarea prevederilor art. 22 alin. (1) lit.m) din Codul fiscal, prin institutii de credit se inteleg persoanele juridice romane, inclusiv sucursalele din strainatate ale acestora si sediile permanente ale institutiilor de credit din alte state membre, respectiv din state terte, asa cum acestea sunt prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conditia de includere a creantelor in venituri impozabile se considera indeplinita daca cesionarul inregistreaza ca venit diferenta dintre valoarea creantei preluate prin cesionare si suma de achitat cedentului."

B. Titlul III "Impozitul pe venit"
1. La punctul 41, dupa liniuta a 3 - a se introduc doua noi liniute, liniuta a 4-a si liniuta a 5- a, cu urmatorul cuprins:
"- alte forme de sprijin nerambursabil acordate potrivit Programului National pentru Dezvoltare Rurala 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr.C(2008) 3.381 din 16 iulie 2008;
- forme de sprijin nerambursabil acordate potrivit Programului Operational pentru Pescuit 2007-2013 aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr.C(2007) 6.664 din 14 decembrie 2007." 2. Dupa punctul 41 se introduce un nou punct, punctul 42, cu urmatorul cuprins:

"42. In categoria veniturilor neimpozabile se cuprind si formele de sprijin acordate in cadrul operatiunilor finantate prin Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007 - 2013", in bani si in natura, primite de catre cursanti pentru participarea la cursuri cat si bursele acordate in cadrul acestuia program."


Noul proiect de HG poate fi consultat in intregime AICI.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016