Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nou Ordin: Raportarea situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale

24-Iul-2013
3679
Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor ca, in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 299/24.05.2013, a fost publicata Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 46/2013 privind criza financiara si insolventa unitatilor administrativ-teritoriale.

Pentru aplicarea ordonantei, a fost adoptat Ordinul comun al viceprim-ministrilor, ministrul Finantelor Publice nr. 821/2013 si ministrul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice nr. 2.247/2013 privind aprobarea Normelor Metodologice pentru aplicarea procedurilor privind raportarea situatiilor de criza financiara a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si pentru aprobarea Normelor Metodologice pentru aplicarea procedurilor privind raportarea situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410/8.07.2013.

In documentarul de mai jos, prezentam principalele aspecte privind procedura raportarii situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Insolventa

Insolventa este starea patrimoniului unitatii administrativ-teritoriale caracterizata prin existenta unor dificultati financiare, prin lipsa acuta de disponibilitati banesti, ce conduce la neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, pe o anumita perioada de timp. Insolventa este prezumata in urmatoarele situatii:


- neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul general al unitatii administrativ-teritoriale, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu comercial;

- neachitarea drepturilor salariale izvorate din raporturile de munca si prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei.



Procedura de declarare a starii de insolventa

Orice creditor sau grup de creditori care are una ori mai multe creante certe, lichide si exigibile impotriva unei unitati administrativ-teritoriale, cu o valoare insumata care depaseste 50% din bugetul acesteia pe o perioada de 120 de zile consecutive, poate introduce la tribunalul in a carui circumscriptie isi are sediul unitatea administrativ-teritoriala o cerere de deschidere a procedurii insolventei acesteia. in termen de 30 de zile de la solicitarea oricarei persoane interesate, ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia furnizarii situatiei economico-financiare si a concluziei de incadrare sau neincadrare in situatia de insolventa.

Directorul directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti desemneaza structura organizatorica din cadrul directiei care intocmeste si gestioneaza Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale. in registru sunt inscrise toate unitatile administrativ-teritoriale aflate in situatia de deschidere/inchidere a procedurii de insolventa. Acesta se actualizeaza permanent, ori de cate ori pentru o unitate administrativ-teritoriala este deschisa/inchisa procedura de insolventa.

In termen de 5 zile de la declararea situatiei de insolventa, ordonatorul principal de credite solicita inregistrarea acesteia la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti inregistreaza situatiile de deschidere a procedurii de insolventa in ordinea depunerii lor de catre ordonatorii principali de credite.

In vederea solicitarii inregistrarii hotararii judecatoresti, ordonatorul principal de credite depune la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti urmatoarele documente:

- adresa de solicitare a inregistrarii hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de insolventa;

- hotararea judecatoreasca de deschidere a procedurii de insolventa;

- situatia privind analiza deschiderii procedurii de insolventa;

- situatia privind analiza declararii situatiei de criza financiara;

- lista creditorilor fata de care exista obligatii de plata mai mari de 120 de zile.

La verificarea documentelor mentionate, directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti au in vedere urmatoarele:

- adresa de solicitare a inregistrarii hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de insolventa sa fie semnata de ordonatorul principal de credite si sa aiba aplicata stampila unitatii administrativ-teritoriale;

- totalul cheltuielilor bugetului general centralizat al unitatii administrativ-teritoriale sa corespunda cu totalul cheltuielilor prevazute in ultimul buget general centralizat al unitatii administrativ-teritoriale, depus la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;

- valoarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile, cu exceptia celor aflate in litigiu comercial, sa corespunda cu valoarea platilor restante mai vechi de 120 de zile declarate in "Situatia platilor restante". in situatia in care valoarea platilor restante mai vechi de 120 de zile este mai mare/mica decat cea raportata la finele lunii anterioare deschiderii procedurii de insolventa, ordonatorii principali de credite depun o nota justificativa, prin care motiveaza diferenta, pe propria raspundere;

- valoarea platilor restante aferente drepturilor salariale corespunde cu valoarea platilor restante fata de salariati mai vechi de 120 de zile declarate in "Situatia platilor restante". in cazul in care valoarea platilor restante mai vechi de 120 de zile este mai mare/mica decat cea raportata la finele lunii anterioare deschiderii procedurii de insolventa, ordonatorii principali de credite depun o nota justificativa, prin care motiveaza diferenta, pe propria raspundere;

- valoarea obligatiilor de plata mai vechi de 120 de zile, sa fie egala cu valoarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile, cu exceptia celor aflate in litigiu comercial;

- documentatia sa fie transmisa in termen de 5 zile de la notificarea hotararii judecatoresti de deschidere a procedurii de insolventa, intrucat nerespectarea termenului constituie contraventie.

Atentie! Ordonatorii principali de credite raspund pentru corectitudinea si realitatea datelor inscrise in documentele prezentate.

Pe baza documentelor depuse de ordonatorul principal de credite directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti inregistreaza hotararea judecatoreasca de deschidere a procedurii de insolventa in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti publica pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.



Procedura de inchidere a insolventei

in cazul in care nu mai sunt indeplinite conditiile starii de insolventa a unitatii administrativ-teritoriale, judecatorul-sindic pronunta o sentinta de inchidere a procedurii, chiar daca nu au fost stinse toate creantele cuprinse in planul de redresare a starii de insolventa. Sentinta de inchidere a procedurii este notificata de ordonatorul principal de credite/ administratorul judiciar directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru efectuarea mentiunii in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Dupa adoptarea hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii de insolventa, ordonatorul principal de credite notifica, in termen de 5 zile, directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in vederea inregistrarii acesteia in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

In vederea mentiunii inchiderii procedurii de insolventa in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale ordonatorul principal de credite/administratorul judiciar depune la directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti urmatoarele documente:

- adresa de solicitare a mentiunii inchiderii procedurii de insolventa in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale;

- sentinta de inchidere a procedurii de insolventa;

- situatia privind analiza inchiderii procedurii de insolventa. Aceasta se completeaza de catre ordonatorul principal de credite/administratorul judiciar cu informatiile inregistrate la data inchiderii procedurii de insolventa.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti inregistreaza solicitarile de mentiune a inchiderii procedurii de insolventa in ordinea depunerii lor de catre ordonatorii principali de credite/administratorii judiciari.

Pe baza documentelor depuse de ordonatorul principal de credite/administratorul judiciar directia generala a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti inregistreaza sentinta de inchidere a procedurii de insolventa in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale.

Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti publica pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice mentiunea inchiderii procedurii de insolventa a unitatii administrativ-teritoriale in Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale si comunica lunar, pana la data de 10 a lunii in curs pentru luna anterioara, Ministerului Finantelor Publice, Directiei generale de sinteza a politicilor bugetare, situatiile de deschidere/inchidere a procedurii de insolventa.



Alte precizari

Prin actul normativ mentionat mai sus a fost aprobat modelul si continutul formularelor utilizate in aplicarea procedurii, respectiv:

- Situatia privind analiza deschiderii/inchiderii procedurii de insolventa;

- Lista creditorilor fata de care exista obligatii de plata mai mari de 120 de zile;

- Registrul local al situatiilor de insolventa a unitatilor administrativ-teritoriale;

- Situatia de deschidere/inchidere a procedurii de insolventa pe luna ................ .


Sursa: DGFP Valcea


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Masuri fiscale: 3 schimbari care NU se aplica din 2025, ci incepand cu 1 ianuarie 2026

    • Guvernul condus de Ilie Bolojan a facut publica versiunea finala a proiectului de lege privind noile masuri fiscale, menite sa reduca deficitul bugetar si sa stabilizeze finantele publice. In ciuda calendarului accelerat de aplicare , care incepe chiar din august 2025, unele prevederi importante vor intra in vigoare abia de la 1 ianuarie 2026. Printre acestea se numara impozitarea cu 10% a pensiilor care depasesc pragul de 3.000 lei, dar doar pana in 2027, modificarea sistemului de...» citeste mai departe aici

  • Arhivarea documentelor. Ce acte sa pastrati cand treceti la arhivarea electronica + un studiu de caz

    • Tot mai multe companii din Romania aleg sa faca trecerea de la arhivarea clasica pe hartie la solutii moderne de arhivare electronica. Aceasta tranzitie nu doar ca aduce un plus de eficienta, dar si permite optimizarea spatiului si costurilor de gestionare a documentelor. Cu toate acestea, este esential ca orice astfel de demers sa respecte intocmai legislatia in vigoare privind pastrarea documentelor contabile si fiscale. Avem acest caz. Societatea noastra doreste sa treaca la arhivarea...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legal

    • In practica, contribuabilii care desfasoara activitati independente, precum titularii de PFA, se confrunta frecvent cu intrebari legate de deductibilitatea cheltuielilor efectuate in scop profesional. O situatie des intalnita este participarea la conferinte, targuri sau simpozioane internationale organizate in domeniul de activitate al contribuabilului. Conform legislatiei fiscale in vigoare, anumite cheltuieli ocazionate de aceste deplasari pot fi considerate deductibile, cu respectarea unor...» citeste mai departe aici

  • Consumatorii vulnerabili primesc 50 lei/luna pentru curent. Pana cand poti depune cererea

    • Incepand cu luna iulie 2025, persoanele fizice cu venituri reduse vor putea beneficia de un sprijin financiar in valoare de 50 de lei pe luna pentru acoperirea costurilor cu energia electrica. Masura este reglementata prin Ordonanta de urgenta nr. 35/2025 si vine ca raspuns la incetarea vechilor scheme de protectie, care au expirat la sfarsitul lunii iunie 2025. Scopul acestui nou ajutor este de a reduce impactul saraciei energetice in randul populatiei vulnerabile.» citeste mai departe aici

  • Foaia de parcurs. 4 pasi pentru a corela stocul de combustibil cu foaia de parcurs

    • Gestionarea corecta a consumului de combustibil si a evidentei stocurilor este esentiala pentru orice companie care utilizeaza autovehicule in activitatea sa economica. In acest context, corelarea intre stocul contabil si consumul real, determinat pe baza foilor de parcurs, devine un aspect important atat din punct de vedere fiscal, cat si operational. In acest articol vom vedea modul in care se poate mentine aceasta corelare, evitand discrepantele intre stocul din contabilitate si cel din...» citeste mai departe aici

  • e-Transport 2025. Cand ti se pot CONFISCA bunurile in proportie de 100%

    • Incepand cu 7 iulie 2025, sistemul RO e-Transport intra intr-o noua etapa de aplicare, odata cu publicarea Ordinului comun ANAF/Autoritatea Vamala/Politia Romana nr. 1659/1622/101/2025. Aceasta reglementare detaliaza modul concret in care se poate aplica gradual masura confiscarii bunurilor nedeclarate in sistem, dupa ce mecanismul a fost conturat inca din toamna anului 2024. Articolul de mai jos ofera o privire detaliata asupra noilor obligatii pentru operatorii economici, tipurilor de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016