Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Noutati in legislatia fiscala privind persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente

08-Ian-2016
1996

Informam contribuabilii cu privire la principalele modificari aduse de Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu 1 ianuarie 2016, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente:

Modificari si completari privind cheltuielile deductibile pentru contribuabilii care stabilesc venitul net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate:

- cheltuielile sa fie efectuate pe perioada deplasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentand cheltuieli de cazare si transport, altele decat cele prevazute la art.68, alin.(7), lit.k) din Codul fiscal;

- in cadrul cheltuielilor deductibile limitat enuntam printre altele:

* scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;
* contributiile la fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la schemele de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 € anual pentru fiecare persoana;
* primele de asigurare voluntara de sanatate, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 € anual pentru fiecare persoana;

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Manual de politici contabile 2018


Manualul de politici contabile este obligatoriu CD-ul „Manual de Politici Contabile editabil 100 editabil elaborat in conformitate cu reglementarile contabile Aflati solutia rapida pentru elaborarea propriului manual de politici contabile Modificarea Legii 82 1991 prin OUG 79 2014 a adus ca noutate o amenda aspra de pana la 4 000...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

* cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat potrivit art.68, alin.(7), lit.k) la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane;
* cheltuielile reprezentand contributii obligatorii datorate pentru salariati, inclusiv cele pentru asigurarea de accidente de munca si boli profesionale, potrivit legii;
* cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii, potrivit legii, datorate de catre contribuabil in limitele stabilite potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii, indiferent daca activitatea se desfasoara individual si/sau intr-o forma de asociere. Deducerea cheltuielilor respective se efectueaza de organul fiscal competent la recalcularea venitului net anual/pierderii nete anuale.
* cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 4.000 € anual;
* cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.

Modificari si completari privind veniturile din drepturi de proprietate intelectuala:

- a fost modificata cota de cheltuieli forfetare la 40% . Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se stabileste prin scaderea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut;
- posibilitatea optiunii de impunere finala a veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, situatie in care se retine impozit pe venit in cota de 16% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa, contribuabilul nu are obligatia depunerii declaratiei anuale privind venitul realizatformular D 200;

- fara optiune de impunere finala, situatie in care se retine impozit pe venit 10% la venitul brut si contributiile sociale obligatorii retinute la sursa, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei anuale privind venitul realizat - formular D 200, iar organul fiscal va emite decizia de impunere anuala.

Modificari si completari privind contributiile sociale datorate de catre persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente:
- Toate persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sunt obligate la plata contributiei la asigurarile sociale (CAS) cu exceptia persoanelor fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale si a pensionarilor.
- Salariatii nu mai sunt exceptati.
- Se datoreaza plati anticipate la CAS daca:

A. venitul realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real;

Conform Legii nr. 340/2014 a bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2016, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 942 din 19 decembrie 2015, castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat este de 2681 lei.

B. venitul lunar estimat a se realiza potrivit art.121, alin.(1) depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care desfasoara activitati impuse in sistem real si isi incep activitatea in cursul anului fiscal sau in cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea in sistem real;

C. valoarea lunara a normelor de venit, obtinuta prin raportarea normelor anuale de venit la numarul lunilor de activitate din cursul anului dupa aplicarea corectiilor prevazute la art.69, depaseste 35% din castigul salarial mediu brut, in cazul contribuabililor care in anul fiscal in curs desfasoara activitati impuse pe baza de norme de venit. Persoanele fizice care datoreaza plati anticipate, conform celor de mai sus, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabilesc platile anticipate, declaratia privind indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensii (formular 600).

In cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal, declaratia se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Persoanele fizice care determina venitul net in sistem real, care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim (35% din salariul mediu brut) nu au obligatia depunerii declaratiei si nu datoreaza plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale.

Cota de impunere pentru platile anticipate este:
- cota pentru contributia individuala - 10,5%;
- cota integrala (26,3%, 31,3% sau 36,3%) daca se opteaza pentru aceasta, in cadrul formularului 600, pana la data de 31 ianuarie.

Definitivarea contributiei de asigurari sociale in cazul veniturilor determinate in sistem real se efectueaza de organul fiscal, in baza declaratiei privind venitul realizat depuse de contribuabil.

Obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale se determina prin decizie de impunere anuala, prin aplicarea cotei individuale sau a cotei integrale de contributie, asupra bazei de calcul, cu incadrarea acesteia in plafonul minim si maxim.

Definitivarea CAS se aplica si in cazul persoanelor impuse in sistem real, care nu au datorat plati anticipate pentru anul respectiv, dar al caror venit realizat in anul fiscal pentru care se efectueaza definitivarea contributiei de asigurari sociale depaseste plafonul minim de 35% din salariul mediu brut.

In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale o reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuiala forfetara de 40%.

Persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se retine la sursa datoreaza contributii de asigurari sociale individuale in cursul anului, sub forma platilor anticipate, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii si platii sumelor respective.

Contributia la asigurari sociale de sanatate

- Persoanele fizice autorizate datoreaza o contributie la sanatate (CASS) in cota de 5,5% , insa baza de calcul difera in functie de modul de impunere a PFA - in sistem real sau pe baza normei de venit.

Astfel, pentru impunerea in sistem real baza de calcul este reprezentata de venitul net anual realizat exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale (diferenta dintre totalul veniturilor incasate si cheltuielile efectuate in scopul realizarii acestor venituri, exclusiv cheltuielile reprezentand contributii sociale).

In cazul impozitarii la norma de venit baza de calcul este valoarea anuala a normei de venit , raportata la cele 12 luni ale anului, ce nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara (care din 1 iulie 2015 este de 1050 lei), daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia.

Nota: De la 1 mai 2016, salariul minim brut pe tara va creste de la 1.050 de lei la 1.250 de lei, conform H.G. nr.1017/2015, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 987 din 31 decembrie 2015.

Plata contributiilor la sanatate se efectueaza anticipat, in cursul anului, cu regularizarea sumelor datorate anual. Astfel, in baza declaratiei de venit estimat (Formular 220) sau a declaratiei de venit realizat (Formular 200), organul fiscal emite decizia de impunere pentru plati anticipate in care stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate datorata anticipat si termenele de plata.

Plata se efectueaza trimestrial, in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

Dupa incheierea anului fiscal, in baza declaratiei privind venitul realizat depusa de contribuabili (Formular 200), organul fiscal stabileste obligatiile anuale de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate prin decizia de impunere anuala regularizand sumele datorate cu titlu de plati anticipate.

Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia de impunere anuala se efectueaza in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei, iar sumele achitate in plus se compenseaza sau se restituie potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri din salarii, pensii sau alte activitati independente.


Sursa: DGRFP Cluj

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Noutati in legislatia fiscala privind persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Neplatitor de TVA: Plafon venituri din chirii
    • Ce venituri se iau in calcul in stabilirea plafonului de 300.000 de lei pentru firmele neplatitoare de TVA? La intrebarea aceasta vor raspunde specialistii nostri aratand daca veniturile din chirii (facturate fara TVA) intra in aceasta limita, in cazul unei societati care presteaza servicii de coafura si alte activitati de infrumusetare. Raspunsul specialistului Potrivit art. 292 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA arendarea, concesionarea, inchirierea si leasingul de bunuri...» citeste mai departe aici

  • Ajutor de la stat pentru crearea de noi locuri de munca, din partea MFP
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) anunta ca vor fi alocate 614 milioane de lei, bugetul pe 2018, pentru crearea de noi locuri de munca. Aceste finantari vor merge catre investiile mari din sectoarele de activitate de varf si 10 septembrie, anunta reprezentanti Ministerului, luni, intr-un comunciat de presa. “Au fost depuse 32 de cereri pentru investitii in valoare totala de 3,8 mld lei, care ar urma sa creeze 5.242 de locuri de munca si pentru care ajutorul de stat solicitat se...» citeste mai departe aici

  • Romania, tara in care frauda cu TVA este la cele mai ridicate cote din UE
    • Comisia Europeana a publicat vineri raportul “VAT Gap”, in care cifrele arata ca Romania este statul din Uniunea Europeana cu cel mai ridicat nivel al fraudei cu TVA. Raportul prezinta situatia sistemului fiscal actual si al colectarii taxei TVA la nivelul Uniunii. Potrivit raportului, Romania pierde in fiecare an venituri de 27,55 miliarde lei, adica aproximativ 6 miliarde de euro, consecinta a necolectarii Taxei pe Valoare Adaugata (TVA). Asta inseamna, mai exact, o frauda cu TVA...» citeste mai departe aici

  • Noua lege a asociatiilor de proprietari: Ce obligatii au romanii care locuiesc la bloc
    • De vineri, 28 august, intra in vigoare noua lege a asociatiilor de proprietari, cu foarte multe schimbari pentru toata lumea. Legea prevede noi obligatii si indatoriri, dar si sanctiuni pentru cei care nu le respecta, astfel incat asociatiile de proprietari sa fie organizate si sa functioneze in parametri optimi. Asadar, de vineri, 28 septembrie 2018, intra in vigoare Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea...» citeste mai departe aici

  • Vicepresedinte ASF: Guvernul gandeste un cadru legislativ pentru contruirea de fonduri suverane
    • In prezent, Guvernul Romaniei gandeste un cadru legislativ prin care sa se construiasca apoi fonduri suverane, a declarat, luni - 24 septembrie, vicepresedintele Autoritatii pentru Supraveghere Financiara (ASF), Mircea Ursache, prezent la Forumul Pietei de Capital, eveniment organizat de Financial Intelligence. "Dupa ce Curtea Constitutionala a declarat actul normativ neconstitutional si l-a inaintat emitentului, celui care a emis actul, asistam la o noua abordare din partea Guvernului Romaniei....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016