
Raportul Special
realizat de specialisti
HOTARARE nr. 803 din 8 iulie 2009
pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 1.164/2007 privind acordarea de ajutoare de minimis pentru dezvoltarea sau modernizarea intreprinderilor
Emitent: GUVERNUL
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 555 din 10 august 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza intreprinderile care primesc ajutor de minimis, ajutor de stat care nu depaseste intr-o perioada determinata de timp plafonul prevazut de reglementarile
comunitare in vigoare.
Important!
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025 Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Prezenta hotarare se aplica ajutoarelor acordate intreprinderilor din toate sectoarele, cu exceptia celor prevazute in art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei,
astfel:
a) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in sectoarele pescuitului si acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comuna a pietelor in sectorul produselor pescaresti si de acvacultura;
b) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in productia primara de produse agricole, astfel cum sunt enumerate in anexa I la Tratatul de constituire a
Comunitatii Europene, denumit in continuare Tratat;
c) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in transformarea si comercializarea produselor agricole, astfel cum sunt enumerate in anexa I la Tratat, atunci cand valoarea ajutorului este stabilita pe baza pretului sau a cantitatii produselor in cauza achizitionate de la producatorii primari sau introduse pe piata de intreprinderile in cauza;
d) ajutoarelor acordate intreprinderilor care isi desfasoara activitatea in transformarea si comercializarea produselor agricole, astfel cum sunt enumerate in anexa I la Tratat, atunci cand ajutorul este conditionat de transferarea lui partiala sau integrala catre producatorii primari;
e) ajutoarelor destinate activitatilor legate de exportul catre tari terte sau catre state embre ale Uniunii Europene, respectiv ajutoarelor legate direct de cantitatile exportate, ajutoarelor destinate infiintarii si functionarii unei retele de distributie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
f) ajutoarelor subordonate folosirii marfurilor autohtone in locul celor importate;
Beneficiarii ajutorului de minimis in temeiul prezentei hotarari sunt intreprinderile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt inregistrate potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si sunt incadrate in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, au sediul si isi desfasoara activitatea in Romania;
b) desfasoara activitate economica de cel putin un an;
c) pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi, anteriori datei solicitarii, nu au primit ajutoare de minimis sau, daca au primit ajutoare de minimis, acestea cumulate nu depasesc plafonul echivalent in lei cu 200.000 euro, respectiv 100.000 euro in cazul intreprinderilor care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier;
d) la momentul solicitarii ajutorului de stat, prezinta un plan de investitii care sa reflecte modul de utilizare a sumelor solicitate;
e) nu inregistreaza debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
f) nu se afla in procedura de executare silita, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare;
Ministerul Finantelor Publice va acorda un nou ajutor de minimis doar dupa ce a verificat ca acesta nu ridica suma totala a ajutoarelor de minimis primite pe parcursul perioadei relevante de 3 ani fiscali consecutivi, la un nivel care sa depaseasca echivalentul in lei al pragului de 200.000 euro, respectiv 100.000 euro in cazul intreprinderilor care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier."
Beneficiarii ajutorului de minimis in temeiul prezentei hotarari sunt intreprinderile care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt inregistrate potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si sunt incadrate in categoria intreprinderilor mici si mijlocii, au sediul si isi desfasoara activitatea in Romania;
b) desfasoara activitate economica de cel putin un an;
c) pe o perioada de 3 ani fiscali consecutivi, anteriori datei solicitarii, nu au primit ajutoare de minimis sau, daca au primit ajutoare de minimis, acestea cumulate nu depasesc plafonul echivalent in lei cu 200.000 euro, respectiv 100.000 euro in cazul intreprinderilor care desfasoara activitate in domeniul transportului rutier;
d) la momentul solicitarii ajutorului de stat, prezinta un plan de investitii care sa reflecte modul de utilizare a sumelor solicitate;
e) nu inregistreaza debite restante la bugetele componente ale bugetului general consolidat;
f) nu se afla in procedura de executare silita, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare;
g) nu intra in categoria "intreprinderilor in dificultate" potrivit prevederilor cap. 2 sectiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei Europene - Linii directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
h) nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau in cazul in care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate.
==================================
CIRCULARA nr. 26 din 29 iulie 2009
privind punerea in circulatie, in scop numismatic, a unei monede dedicate aniversarii a 140 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferata din Romania: Bucuresti - Giurgiu
Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 557 din 11 august 2009
Pe cine vizeaza?
Actul se adreseaza tuturor persoanelor interesate de emisiunile monetare ale Bancii Nationale a Romaniei, cu scop aniversar.
Important!
In conformitate cu prevederile Legii nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, Banca Nationala a Romaniei va pune in circulatie, in scop numismatic, incepand cu data de 5 august 2009, o moneda din argint dedicata aniversarii a 140 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferata din Romania: Bucuresti - Giurgiu.
Monedele, ambalate in capsule de metacrilat transparent, vor fi insotite de brosuri de prezentare a tematicii emisiunii, redactate in limbile romana, engleza si franceza.
Brosurile includ certificatul de autenticitate al emisiunii, pe care se gasesc semnaturile guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si casierului central. Monedele vor fi prezentate in cutii adecvate, pe al caror capac este inscriptionata sigla BNR, cu folio argintiu.
Monedele din argint dedicate aniversarii a 140 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferata din Romania: Bucuresti - Giurgiu au putere circulatorie pe teritoriul Romaniei.
Punerea in circulatie, in scop numismatic, a monedelor din argint din emisiunea dedicata aniversarii a 140 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferata din Romania:
Bucuresti - Giurgiu se realizeaza prin sucursalele Bucuresti, Cluj, Iasi si Timis ale Bancii Nationale a Romaniei.
==================================
CIRCULARA nr. 28 din 6 august 2009
privind ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii incepand cu perioada de aplicare 24 iulie-23 august 2009
Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 557 din 11 august 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza bancile, persoane juridice romane, sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine, casele centrale ale cooperativelor de credit, institutiile emitente de moneda electronica, persoane juridice romane, si casele de economii pentru domeniul locativ, care trebuie sa mentina rezerve minime obligatorii, in moneda nationala si in valuta, in conturi deschise la Banca Nationala a Romaniei.
Important!
Incepand cu perioada de aplicare 24 iulie-23 august 2009, ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii sunt urmatoarele:
- 4,81% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in lei;
- 1,76% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in euro;
- 1,03% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in dolari S.U.A.
==================================
CIRCULARA nr. 29 din 6 august 2009
privind modificarea ratei rezervei minime obligatorii pentru mijloacele banesti in valuta
Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 557 din 11 august 2009
Pe cine vizeaza?
La fel ca si in cazul actului precedent, si aceasta circulara se adreseaza institutiilor de credit si prevede modificarea ratelor la rezervele minime obligatorii.
Important!
Incepand cu perioada de aplicare 24 august-23 septembrie 2009, rata rezervei minime obligatorii pentru mijloacele banesti in valuta cu scadenta mai mica de 2 ani de la finele perioadei de observare si mijloacele banesti in valuta cu scadenta reziduala mai mare de 2 ani de la finele perioadei de observare, care prevad clauze contractuale referitoare la rambursari, retrageri, transferari anticipate, se stabileste la un nivel de 30%.
==================================
CIRCULARA nr. 30 din 6 august 2009
privind rata dobanzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii in moneda nationala
Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 557 din 11 august 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile de credit, stabilind dobanda penalizatoare pentru deficitul de rezerva minima obligatorie.
Important!
Incepand cu perioada de aplicare 24 august-23 septembrie 2009, rata dobanzii penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii constituite in moneda nationala este de 18,75 % pe an.
==================================
ORDIN nr. 2.361 din 21 iulie 2009
privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2008 pentru completarea art. 5 alin. (1^1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1999 cu privire la gestionarea fondurilor nerambursabile alocate Romaniei de catre Comunitatea Europeana, precum si a fondurilor de cofinantare aferente acestora
Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 13 august 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza institutiile reprezentand structuri de implementare a proiectelor ex-ISPA.
Important!
Cheltuieli neeligibile
Prin cheltuieli neeligibile pentru articolele de cheltuieli aprobate de catre Delegatia Comisiei Europene in Romania, prin documentele de licitatie si contractare, si ulterior
declarate ca neeligibile de catre Comisia Europeana/autoritatile nationale de control si audit se inteleg urmatoarele categorii de cheltuieli:
a) costurile pentru echipamente durabile achizitionate, care nu indeplinesc criteriile de eligibilitate prevazute in memorandumurile de finantare, dar care au fost incluse in contractele si/sau amendamentele la contractele andosate de Delegatia Comisiei Europene; prin echipament durabil "achizitionat" se intelege echipamentul durabil cuprins in documentatia de achizitie publica, in urma careia a rezultat atribuirea unui contract;
b) costurile pentru consumabile si intretinere pentru echipamentele durabile de la lit. a) de mai sus, incluse in contractele andosate de Delegatia Comisiei Europene;
c) costurile pentru oricare alte articole de cheltuieli aprobate de catre Delegatia Comisiei Europene in Romania, prin documentele de licitatie si contractare, si ulterior declarate ca neeligibile de catre Comisia Europeana/autoritatile nationale de control si audit.
Cheltuielile de mai sus, inclusiv majorarile de intarziere aferente, reprezinta debite, in principal, fata de contul ex-ISPA al fiecarui proiect, care trebuie transferate in contul de disponibil din fonduri rambursate de Comisia Europeana, aferent fiecarui proiect ex-ISPA.
Prin majorari de intarziere se intelege acele sume rezultate din intarzieri la plata facturilor care au avut drept cauza indisponibilitati temporare de numerar in conturile bancare din care se efectueaza platile sau alte motive obiective, ce vor fi justificate de la caz la caz, de catre autoritatea contractanta si care sunt aferente categoriilor de cheltuieli mentionate anterior, precum si acele sume datorate de beneficiari pentru neplata la termenul scadent a debitelor care fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2008, aprobata prin Legea nr. 188/2008, stabilite de autoritatea contractanta prin titluri de creanta.
Sistemul de conturi
3.1. Pentru finantarea de la bugetul de stat a cheltuielilor de la art. 2, vor fi utilizate urmatoarele conturi:
a) contul de recuperari debite lei/euro 264 RD FN deschis la societatea bancara, denumit in continuare 264 RD FN;
b) conturile de recuperari debite lei/euro 264RD, ale OPCP, CNADNR, CN CFR si MTI, deschise la societatea bancara, denumite in continuare 264RD OPCP/CNADNR/CN
CFR/MTI;
c) conturile de disponibil din fonduri ex-ISPA euro 2511xxx, ale OPCP, CNADNR, CN CFR si MTI, deschise la societatea bancara pentru fiecare masura ex-ISPA;
d) conturile de disponibil din fonduri ex-ISPA euro/lei 2511 PE/PT/PA, ale ACP, deschise la societatea bancara;
e) contul 50.94.01 "Disponibil din fonduri de la bugetul de stat aferente masurilor ex-ISPA pentru finantarea cheltuielilor prevazute de OUG nr. 8/2008" ce se deschide pe numele OPCP/CNADNR/CN CFR/MTI la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti;
f) conturile de disponibil ale OPCP, CNADNR, CN CFR, MTI deschise la societatea bancara pentru cheltuieli neeligibile de tip lei/euro 264xxx.
Mecanismul de finantare
Mecanismul de finantare de la bugetul de stat a cheltuielilor neeligibile prevazute la art. 2 se refera, in principal, la debitele fata de conturile ex-ISPA prin care se gestioneaza fondurile de la Comisia Europeana.
Inventarierea cheltuielilor care se incadreaza in art. 2 trebuie sa ia in considerare atat prevederile Instructiunii nr. 3/2007 privind tratamentul echipamentului durabil, emisa de ACP si AM ex-ISPA, cu completarile ulterioare, cat si recomandarile rapoartelor de audit emise de Comisia Europeana si Autoritatea de Audit, concluziile rapoartelor de control emise de autoritatile nationale cu competente in controlul proiectelor finantate din fonduri europene, concluziile rapoartelor AM ex-ISPA aferente misiunilor de verificare a eligibilitatii cheltuielilor, precum si evaluarea proprie a autoritatii contractante.
Cota-parte a cheltuielilor de cofinantare de la bugetul de stat reprezentand cheltuielile neeligibile prevazute la art. 2 se considera in continuare eligibile fata de contract si se finanteaza din contul de cofinantare de la bugetul de stat.
Cota-parte a cheltuielilor de cofinantare de la bugetul local sau din imprumuturi de la Institutii financiare internationale, reprezentand cheltuielile neeligibile prevazute la art. 2,
se considera in continuare eligibile fata de contract si se finanteaza din conturile de cofinantare aferente.
Autorizarea facturilor care contin cheltuieli neeligibile prevazute la art. 2 se face in proportiile stabilite prin contract, defalcand cheltuielile aferente contributiei Comisiei Europene in cheltuieli eligibile, conform memorandumului de finantare, platibile din contul ex-ISPA, si cheltuieli neeligibile, conform memorandumului de finantare, dar eligibile conform contractului, platibile de la bugetul de stat, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2008, aprobata prin Legea nr. 188/2008.
Articol realizat in colaborare cu CTCE Piatra - Neamt
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
MONITORUL OFICIAL: Noi modele de formulare pentru colectarea creantelor fiscaleDepunere Declaratia 311. Ce procedura urmam?Statul restituie integral taxa de poluareOUG privind rectificarea bugetara, publicata in MONITORUL OFICIALLegea nr. 22 din 2009 pentru completarea privind Codul fiscalUltimele articole
Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor apareaImpozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Verificarea si depunerea Declaratiei Unice. La ce sa fie atenti contribuabilii in 2025Impozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiArticole similare
Impozitarea bacsisului in 2018In ce conditii se poate incheia un CONTRACT de antrepriza reglementat de Codul civil?Riscurile si dezavantajele unui PFA in 2016. Cu ce ne luptam?In atentia contabililor si economistilor: La Poiana Brasov va avea loc Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Merita oprite cateva locuriCONTRACT de novatie. Suntem obligati sa mentionam in Declaratia 390?Ultimele articole
Ce greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataPFA in 2025. EXEMPLU calcul concediu maternitate si crestere copilCum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerCONTRACT inchiriere apartament. 3 cazuri in care este OBLIGATORIE depunerea C168Leasing financiar, autoturism cu utilizare mixta. MONOGRAFIE contabilaArticole similare
Societate cu activitatea suspendata. Rambursarea TVA. ProceduraANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna OCTOMBRIE 2021Marti, 25 iunie, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteCare e procedura pentru a anula sanctiunile date de ANAF?Plan de masuri ANAF: Tratament fiscal diferentiat, in functie de comportamentul fiscal al contribuabiluluiUltimele articole
TAXE PFA: Impozit, CAS si CASS pentru un PFA cu activitate de make-up artist in 2025E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitatiMasuri fiscale iunie 2025: Cresteri de TAXE, controale extinse si taieri bugetare anuntate de viitorul GuvernCum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerE-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancarArticole similare
Impozitul pe dividende de 10% NU se aplica dividendelor distribuite INAINTE de 1 ianuarie 2025Atentie la noile modificari din Codul Fiscal - norme de aplicare si recomandariCodul FISCAL a fost modificat! Vezi ce reglementari au fost aduse impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microintreprinderilor si impozitului pe venitMarea cadere a Codului de Insolventa. Care e traseul proiectului respins de Senat?TOATE modificarile aduse Codului de procedura fiscala prin OG 11/2021Ultimele articole
Cum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerImpozitul pe profit. Greseala frecventa care te lasa fara bonificatia de 3%Sunt MAJORATE taxele? Ce planuri fiscale au partidele in 2025Primii pasi in antreprenoriat: ce trebuie sa stii inainte sa iti deschizi propria afacereImpozit chirii 2025. Cum trebuie completate D100 si D205 de catre firmeArticole similare
Impozitul pe veniturile din alte surse - Capitolul X - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscalBNR schimba regulile de acordare a creditelor! Cine are de castigat?Documentar fiscal: Recalculare plati anticipate cu titlu de impozitTitlul IX, Capitolul 4, partea a III-aBuletin ANAF: Acte normative noi cu incidenta fiscala in perioada 31 iulie - 6 august 2017Ultimele articole
Esalonarea simplificata. 4 schimbari introduse prin Ordinul 597/2025Esalonarea la plata clasica, MODIFICATA prin Ordinul 597/2025. Ce noutati vor apareaImpozitul pe constructii 2025. Ce schimbari au fost aduse prin OUG 21/2025Verificarea si depunerea Declaratiei Unice. La ce sa fie atenti contribuabilii in 2025Impozitul pe constructii. Bonificatie de 10% pentru firmele care achita impozitul pana pe data de 25 maiSfaturi de la experti
Intrebare: Societatea inregistreaza: - pierdere de 900.000 lei in anul 2023; - pierdere de 800.000 lei in anul 2024; - profit de 50.000 lei in trimestrul II din 2025. Este corect ca cei 50.000 lei sa se recupereze integral (nu 70%) din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Stabilirea locului prestarii si regimul TVA aplicabil serviciilor de depozitare prestate in Italia
Intrebare: Referitor la o factura de prestari servicii emisa de un furnizor extern, partener din Italia: acestia au facturat servicii de depozitare (marfa este a noastra ? le-am solicitat sa o depoziteze timp de o luna), prestatia avand loc...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA