Raportul Special
realizat de specialisti
ORDIN nr. 18 din 7 septembrie 2009
pentru aprobarea Normelor privind principiile de organizare a unui sistem de control intern si management al riscurilor, precum si organizarea si desfasurarea activitatii de audit intern la asiguratori/reasiguratori
Emitent: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 16 septembrie 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate structurile din societatile de asigurare/reasigurare care sunt supuse sistemului de control intern si management al riscurilor.
Important!
Activitatile de control intern includ cel putin urmatoarele:
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
a) analize la nivelul conducerii administrative si al conducerii executive;
b) analize operative la nivelul compartimentelor si al structurilor teritoriale ale asiguratorilor;
c) controale faptice care au in vedere restrictionarea accesului la active, cum ar fi disponibilitati banesti etc.;
d) analiza incadrarii in limitele impuse expunerilor la risc si urmarirea modului in care sunt solutionate situatiile de neconformitate;
e) aprobari si autorizari, in cazul operatiunilor ce depasesc anumite limite de sume, asigurandu-se astfel controlul asupra realizarii operatiunilor respective de catre nivelul de conducere competent si stabilirea responsabilitatilor;
f) verificari ale tranzactiilor efectuate la nivelul asiguratorului si efectuarea de reconcilieri, in special acolo unde exista diferente intre metodologiile sau sistemele de evaluare utilizate in compartimentele responsabile cu initierea tranzactiilor (front office) si compartimentele responsabile cu inregistrarea si monitorizarea tranzactiilor initiate (back office).
Rezultatele verificarilor vor fi comunicate nivelului de conducere superior competent. siguratorii/Reasiguratorii trebuie sa dispuna de un sistem de management al riscurilor proportional cu dimensiunea, natura si complexitatea activitatii exercitate.
Politica privind managementul riscurilor trebuie sa fie transpusa in mod clar si transparent in norme interne si manuale de proceduri, facandu-se distinctie intre standardele generale aplicabile intregului personal si regulile specifice aplicabile anumitor categorii de personal care utilizeaza informatii confidentiale sau au responsabilitati de a angaja societatea.
Pentru asigurarea unui sistem de management al riscului eficient, asiguratorii/reasiguratorii trebuie sa stabileasca, dupa caz:
a) un sistem de proceduri de autorizare a operatiunilor afectate de riscuri;
b) un sistem de stabilire a limitelor expunerii la risc si de monitorizare a acestora, care sa reflecte profilul de risc ales si care sa fie in conformitate cu legislatia si cu reglementarile in vigoare; limitele stabilite la nivelul activitatilor si/sau compartimentelor/sediilor secundare trebuie corelate cu cele stabilite la nivel de ansamblu al asiguratorilor/reasiguratorilor;
c) un sistem de raportare a expunerilor la riscuri, precum si a altor aspecte legate de riscuri de la fiecare compartiment catre nivelurile de conducere corespunzatoare;
d) criterii de recrutare si remunerare a personalului, care sa stabileasca standarde ridicate pentru pregatirea, experienta si integritatea acestuia;
e) un program de instruire a personalului.
Asiguratorii/Reasiguratorii trebuie sa dispuna de un sistem informatic auditat in conformitate cu reglementarile in vigoare privind tehnologia informatiei, care sa certifice adecvarea acestuia la specificul si volumul activitatii, gradul de securitate a informatiei, capacitatea de a furniza raportarile solicitate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, capacitatea de conectare la retea pentru transmiterea electronica a raportarilor, capacitatea de stocare/arhivare a datelor, indeplinirea de catre sistemele informatice a criteriilor minimale prevazute de reglementarile in vigoare pentru prelucrarea automata a datelor in domeniul financiar-contabil.
Auditarea sistemelor informatice conform prevederilor alin. (1) se va efectua de catre un auditor financiar, altul decat cel care auditeaza situatiile financiare ale societatii, membru activ al Camerei Auditorilor Financiari din Romania si care trebuie sa dispuna de personal specializat, cu experienta in ceea ce priveste sistemele informatice.
Functia de audit intern trebuie organizata respectandu-se urmatoarele cerinte:
a) pozitia functiei in cadrul structurii organizatorice trebuie sa fie astfel incat sa garanteze independenta si autonomia, pentru a nu fi compromisa obiectivitatea procesului de audit; functia de audit intern nu depinde ierarhic de niciun responsabil din aria operativa; personalului implicat in auditul intern nu trebuie sa ii fie incredintate responsabilitati operative sau acesta nu trebuie sa verifice activitatea desfasurata in trecut, daca nu a trecut cel putin un an de la schimbarea activitatii;
b) functia de audit intern trebuie sa aiba legaturi cu toate structurile de control din cadrul societatii;
c) responsabilul cu functia de audit intern este numit de conducerea administrativa. El trebuie sa aiba competenta profesionala pentru a realiza aceasta activitate, conform reglementarilor Camerei Auditorilor Financiari din Romania. Atributiile persoanei responsabile cu functia de audit intern trebuie clar definite, iar responsabilitatea si modalitatea de raportare catre conducerea administrativa trebuie precizate in fisa postului/obligatiile contractuale (in cazul externalizarii auditului intern). Responsabilul cu functia de audit intern este imputernicit cu autoritatea necesara pentru a garanta independenta sa;
d) personalului implicat in activitatea de audit intern trebuie sa i se asigure accesul la toate structurile societatii si la intreaga documentatie, inclusiv informatii privind activitatile externalizate;
e) structura trebuie sa fie corespunzatoare dimensiunii societatii si obiectivelor stabilite, in ceea ce priveste resursele umane si tehnologia.
==================================
CIRCULARA nr. 33 din 7 septembrie 2009
privind punerea in circulatie, in scop numismatic, a unor monede dedicate domnitorului Vlad Tepes cu ocazia aniversarii a 550 de ani de la prima atestare documentara a orasului Bucuresti de catre acesta, la 20 septembrie 1459
Emitent: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
Publicat in: MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 16 septembrie 2009
Pe cine vizeaza?
Actul intereseaza toate persoanele care colectioneaza emisiuni monetare ale Bancii Nationale a Romaniei cu scop aniversar.
Important!
In conformitate cu prevederile Legii nr. 312/2004 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, Banca Nationala a Romaniei va pune in circulatie, in scop numismatic, incepand cu data de 16 septembrie 2009, o moneda din aur, o moneda din argint si o moneda din tombac cuprat, dedicate domnitorului Vlad Tepes cu ocazia aniversarii a 550 de ani de la prima atestare documentara a orasului Bucuresti de catre acesta, la 20 septembrie 1459.
Fiecare moneda, ambalata in capsula de metacrilat transparent, va fi insotita de o brosura de prezentare a acestei emisiuni numismatice, redactata in limbile romana, engleza si franceza. Brosurile includ certificatul de autenticitate al emisiunii, pe care se gasesc semnaturile guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei si casierului central. Monedele vor fi prezentate in cutii adecvate, pe al caror capac este inscriptionata sigla BNR.
Monedele din aur, argint si tombac cuprat, dedicate domnitorului Vlad Tepes cu ocazia aniversarii a 550 de ani de la prima atestare documentara a orasului Bucuresti de catre acesta, la 20 septembrie 1459, au putere circulatorie pe teritoriul Romaniei.
Articol realizat in colaborare cu CTCE Piatra-Neamt
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Sfaturi de la experti
Achizitie usi si cartele acces
Intrebare: Societatea X (hotel) achizitioneaza pentru usi: incuietoare hotel, sistem de control acces cu cartele si cartele de proximitate pentru a putea deschide usa. Care sunt monografiile contabile atat pentru incuietoare, cat si pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Tratamentul fiscal al veniturilor si cheltuielilor din vanzarea titlurilor de participare
Intrebare: O societate cumpara parti sociale de la o societate din afacerea UE in doua transe, dupa care le vinde integral, la un pret mult mai mic decat au fost achizitionate. Care este tratamentul fiscal al acestei cheltuieli rezultate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA